סקירה  על

העיר האבודה Z מאת דיויד גראן בתרגום סמדר אביב ,כינרת זמורה ביתן ,351 עמודים.

אי אז לפני שנים נתקלתי בספר של ז’יל סן-סרר, בשם מעשים נועזים בעולם ( בתרגום אריה חשביה תל-אביב : בהוצאת  מ. מזרחי 1965) ספר שתיאר מעשי הרפתקנות ומסעות אמיתיים ומדהימים בפינות שונות בעולם. אולי הספר הטוב ביותר מסוגו שהופיע עד אז ועד היום בעברית.

בין שאר סיפורי מסעות והרפתקאות תיאר הספר בקצרה את מסעו המסתורי של הקולונל פוסט שעקבותיו אבדו בג’ונגלים של דרום אמריקה בעת שחיפש עיר אבודה מסתורית. סיפור המסע היה כל כך מעניין שתמונתו של פוסט וההיתקלות הפטאלית שלו עם הילידים בג’ונגל שהביאו למותו ולמות אנשי המשלחת שלו הופיעה על כריכת הספר.תיאור אותו מסע היה קצר אולם הוא עורר את סקרנותי.

לאחר חיפוש מצאתי ספר שלם שהופיע על אותו מסע בעברית שנים קודם לכן‬ ספר מרתק ומדהים בשם “ מסע פוסאט /מאת פרסי הריסון פוסאט ; ערוך לפי כתבי-יד, מכתבים ורשימות ע”י בריין פוסאט ; תרגם מאנגלית: צבי גלעדי תל אביב : כתבים,1954    ) שעד היום נשאר סיפור המסע המרתק ביותר שקראתי מקביל אולי במתח שבו רק ליומן המסע של רוברט פלקון סקוט לקוטב הדרומי שם מת.הספר שנערך בידי הבן השורד של פוסט סיפר על מסעו האבוד של חוקר ידוע  פרסי פוסט נוסע חסר פחד

לפינות הנידחות ביותר של העולם.ללב המאפליה בג’ונגל הברזיליאני בעקבות עיר אבודה מיסתורית שהיא אולי שריד של תרבות סופר טכנולוגית עתיקה.

.

לימים התפרסם בעברית גם סיפור קומיקס שתיאר את חייו ואת פרשת מסעו בחיפוש אחרי תרבות אבודה בספר ממלכות אבודות. /מאת: רוב שון; איורים: ג’ים אלדריג’; [מאנגלית: חגי ברקת]. —    [קרית גת] : דני ספרים, 2007.

וכעת מתפרסם ספר חדש שנותן את התיאור המלא של קולונל פוסט חייו תגליותיו ,ואת האמת שעומדת ( או שלא ) מאחוריהן . .

ציור פסל שאותו קיבל קולנל פוסט מהסופר ריידר הגארד.

הקולונל פוסט היה טיפוס ססגוני מעין כמוהו שכמו יצא מסיפוריהם של ריידר הגרד וקונן דויל. ומן הסתם קיבל מהם השראה כמו שקיבל השראה מספריו של אחיו שהיה סופר הרפתקאות מדע בדיוני ידוע של התקופה ,אחד מהאנשים הראשונים שתיאר הפצצות מכלי טייס באוויר עוד בסוף המאה ה-19 ושתיאר מסע לבטן האדמה באחד מספריו.

הוא הושפע מאוד גם מפסל מוזר  שקיבל מידידו סופר ההרפתקאות  ריידר הגרד ( מחבר “מיכרותה מלך שלמה “) .רואה נסתרות שבדק את הפסל אמר לו שזהו פסל מיבשת אטלנטיס ששקעה מתחת לים אך שרידיה היגיעו ליבשת אמריקה והקימו שם ערים מפותחות .פוסט השתכנע מכל מילה. הוא החליט לגלות את צאצאי התרבות האטלנטית הקדומה הזאת.פוסט גילה מסמך ישן בארכיון שסיפר על מסעו של נוסע מהמאה ה-18 בגwונגלים של ברזיל שגילה עיר אינדיאנית קדומה שכמוה לא ראה מעולם . פוסט היה נחוש בדעתו לגלות את העיר הזאת והקדיש לכך את חייו.הוא האמין שלאנשי המקום היו טכנולוגיות מתקדמות ביותר המזכירות את החשמל.

הקולונל פוסט היה במציאות מקור ההשראה לספר ההרפתקאות הקלאסי “העולם שאבד” של ארתור קונן דויל ( מחבר סיפורי שרלוק הולמס ) על משלחת חוקרים שמגלה איזור שורץ דינוזאורים בלב הג’ונגל הברזיליאני. סיפור זה התבסס על מסעותיו וסיפוריו של פאוסט עצמו  באיזור בברזיל שמתואר בספר “העולם שאבד” שאותם שמע קונאן דויל ידידו של פוסט. הוא סיפר בין השאר כיצד נתקל בנחשים ענקיים ומפלצתיים .קונאן דוייל יצר מסיפור זה סיפור על מפגש עם דינוזאורים מפלצתיים.

קולונל פוסט פוגש נחש ענק.

בדיעבד פוסט נראה כמעין מודל לכל סרטי אינדיאנה ג’ונס של שפילברג .

העולם שאבד ארתור קונאן דויל הוצאת כתר

הקולונל פוסט ואנשי המשלחת שלו שיצאו לגלות  את אותה עיר אבודה שעליה כתב המסמך הברזיליאני מהמאה ה18   נעלמו מעל פני האדמה בשנת 1925. בצירוף מקרים מוזר ואירוני היה זהה  בדיוק באותה השנה שבו הוקרן לראשונה הסרט ההוליוודי “העולם האבוד ” על פי ספרו של קונן דויל שכאמור קיבל את השראתו מפוסט ובו תיארה משלחת חוקרים המתמודדת בהצלחה עם ארץ קדומה שורצת דינוזאורים וחוזרת על מנת לזכות לפרסום ותהילה..

מאז מסעו של פוסט הפך בעיני ( וכפי שהתברר לי לימים גם בעיני רבים אחרים ) לסמל המסתורין שיש שבארצות רחוקות ונדירות מעין חיפוש אחרי שאנגרי לה או קסנדו מסתורית ובלתי ניתנת להשגה..

מאות אנשים יצאו לחפש את הקולונל האבוד ואת משלחתו ולפי הדיווחים קרוב למאה מהם (!) נפגעו מתו או נעלמו במסך החיפושים. בין האנשים שיצאו לחפש אחריו היה פטר פלמינג אחיו של יוצר ג’מס בונד איאן פלמינג ,הוא בניגוד לאחרים שרד וכתב ספר הומוריסטי בשם “הרפתקה ברזיליאנית ( 1933) על מסע החיפוש שבו לעג לתיאורי ההרפתקאות המדהימות של פוסט. ”

[shadow15-1.jpg]

פוסט שימש כמודל לטייס ולארכיאולוג קנאט אלארד האני אחר של גיבור העל “הצל” בסדרת בהרפתקאות ידועה משנות השלושים .

פוסט התגלה בסדרת הקומיקס “טינטין ” ונפגש עם צאצאו הבדיוני אינדיאנה ג’ונס ברומן .

IndianaJonesAndTheSevenVeils.jpg

עטיפת ספר שבו פוגש הארכיאולוג הבדיוני אינדיאנה ג’ונס ,את האכיאולוג האבוד פוסט בעיר אבודה בבראזיל.

לאמיתו של דבר פוסט הפך לידוע הרבה יותר מחוקרים רבים שכן הצליחו במסעותיהם בגלל המסתורין האופף את מסעו ואת העיר שחיפש.

מה קרה לקולנל פוסט עצמו נשאר נושא לספקולציות אינסופיות :היו שטענו שהוא המשיך לחיות בג’ונגל בראש שבט של קניבלים.

היו שטענו שהוא מצא את אותה העיר האבודה המסתורית  ונרצח בידי תושביה.

היו שטענו שהוא מצא שהעיר היא רק פתח לעולם אחר הנמצא מתחת לאדמה או במימד אחר . בעקבות פוסט נוסדו בברזיל המודרנית כתות שראו בו דמות מיסטית בעלת חשיבות עליונה.

החיפושים נמשכים ולאחרונה נכתבה על הנושא הצגה בנושא שכביכול מתבססת על מסמכים עלומים של פוסט שהוסתרו כביכול בידי בני משפחתו שטוענת שכל כוונתו הייתה להישאר בג’ונגל להקים במקום מושבה תיאוסופית.

האם נכון או לא ?

כנראה שלא. אבל זה סיפור טוב ודרמטי.

וכעת הופיע ספרו של דיויד גראן שמנסה לפענח הן את תעלומת העלמו של פוסט והן את תעלומת התרבות המיסתורית שחיפש בג’ונגלים של בראזיל . האם אכן הייתה קיימת תרבות כזאת ,רעיון שעליו צחקו כל החוקרים המכובדים בימיו של פוסט ולאחריו ? האם הייתה זאת חלק מתרבות האטלנטיס הקדומה כפי שחשב פאוסט ? האם ייתכן כפי שחשב ששרידיה ממשיכים להתקיים עד עצם היום הזה?

דיויד גראן  עיתונאי ידוע מתאר בספרו סיפור מקביל את סיפורו של פוסט החוקר העיקש שיוצא בעקבות עיר אבודה שעליה מצמא מסמך בארכיון ברזיליאני המתאר את גילויה בידי נוסע פורטוגזי ,והוא יוצא לגלותה מלווה רק בשני אנשים .ועל מנת לא להתחלק עם אף אחד בתהילה הוא יוצא עם כמה שמעט אנשים ועם כמה שמעט רמזים היכן בדיוק היא נמצאת. הוא נעלם בג’ונגלים וגורלו נשאר בלתי ידוע . אך הוא לא נשכח . רחוק מזה. עשרות אנשים יוצאים אחריו לחפשו וקרוב למאה מהם נעלמים או נהרגים בדרך . ..

הסיפור המקביל הוא סיפור חיפושיו של גראם עצמו אדם שמתיאורו את עצמו הוא רחוק מאוד מלהיות חוקר נועז אבל הוא בהחלט עקשן ומתמיד אחרי פוסט . גראם אינו מגלה מה עלה בגורלו של פוסט.הוא גילה בני שבט שסיפרו שפוסט עבר אצלם על מנת להיעלם.

אבל ככל הנראה הוא מגלה את התרבות שאותה חיפש פוסט בג’ונגל הברזיליאני.

והתגלית היא אכן מדהימה. ארכיאולוג מודרני גילה שאכן הייתה שם בלב הג’ונגל הברזיליאני תרבות אידיאנית קדומה. לא צאצאית של יבשת אטלנטיס שהיכירה את החשמל שאולי באה מתחת לפני האדמה כפי שחשב פוסט. אלא תרבות אינדיאנית מקומית שהקימה ישובים מפותחים ביותר המקבילים לערים לפני אלף שנים, תרבות זו כנראה חוסלה בידי המחלות שהביאו עימן הפורטוגזים.מאז שנכתב הספר גילו חיפושי גוגול עדויות נוספות באיזור זה לקיומה של עיר אחת או יותר במעטה הגו’נגל הברזיליאני.כיום נראה שתרבות זאת שהקימה יישובים מפותחים שבהם חיו עשרות אלפי אנשים התקיימה בערך לפני 1500 שנה עד בערך לפני 400 שנה כאשר נחרבה בפתאומיות .כנראה בגלל המחלות שהביאו עימם האירופאים שאף לא היו מודעים כלל לקיומה של תרבות זאת שהתקיימה ונעלמה לחלוטין מחוץ לידיעתם.

פוסט צדק. ואולם שרידי התרבות הזאת התקיימו כל הזמן מתחת לאפו .היום ברור שרידי התרבות הזאת נמצאים באיזור שפוסט כבר ביקר בו עוד ב1907 . והוא לא באמת ראה אותם שכן הם לא היו בנויים מאבן ולכן  לא התאימו לציפיותיו כיצד תרבות על קדומה צריכה להיראות …

ועדיין נשאלת השאלה שהספר לא עונה עליה באמת :והרי המסמך שעליו התבסס פוסט של נוסע  פורטוגזי שגילה עיר של התרבות הזאת במאה ה-18 תיאר עיר של מבני אבן ובהחלט לא ישוב מסוג זה שאותו מתארים החוקרים המודרניים ?

האם השגיאה הייתה של הפורטוגזי שלא הבין את מה שיש סביבו ?

מצאתי את הספר כמעניין ומרתק ,אולם גרם נמנע מלפרט יתר על המידה על האלמנטים המיסטיים שעמדו מאחורי חיפושיו של פוסט שהאמין שהתרבות הברזיליאנית הייתה תרבות על קדומה שידעה להשתמש בטכנולוגיה ,והוא גם חשד שאם יגיע אליה לא יחזור. בספרו הוא מתאר “אגדות ” על שומרים של תרבות זאת ” בני שבטים פראיים במיוחד שהוצבו בג’ונגל במיוחד כדי למנוע מנוסעים כמוהו אפשרות ליצור קשר ולאיים על בני התרבות הגבוהה והמסתורית .

הספר נעשה כיום לסרט של בראד פיט. כעת נשאר לראות כיצד יוצג פוסט האם כאינדיאנה ג’ונס נועז ?

או כלבן גזעני אובססיבי המביא הרס בכל מקום שהוא מגיע ?

מה שברור מעבר לכל ספק הוא שפוסט צדק. היה עולם אבוד באמזונאס וכעת המדע המודרני מגלה אותו .אכל מעבר לכך הספר הוא שיר הספד לעולם שבו מסתורי והמופלא הושג רק במסעות קשים מרוחקים. היום כמובן המסעות המסתוריים והמופלאים מתבצעים לעולם בחדרנו לאינטרנט וכיום בכל ספרי הפנטזיה העל טבעי והמסתורי נמצא בפינת הרחוב או בארון בתוך החדר ואין צורך לנסוע אלפי קילומטרים בתנאים קשים כדי הגיע אליו.

המשלחת האבודה של קולונל פוסט

ראו עוד

תרגומי שירה עבור הספר  של צור ארליך

ערי הזהב האבודות

העיר האבודה בויקיפדיה

הספר בויקיפדיה

פוסט בויקיפדיה

עוד על פוסט

תיאוריות על מה קרה לפוסט

המעגל הגדול של פוסט

במאי בעקבות פוסט

פוסט ההצגה

וראו עוד :

הרפתקאותיו של אינדיאנה ג’ונס הצעיר

ירון אביטוב על ברזיל

2 תגובות

  1. לאחרונה יצא לאקרנים סרט המבוסס על הספר “העיר האבודה של Z,הבמאי הוא ג’ימס גרי על פי תסריט של גרי וכותב הספר דיויד גראן”.
    “סיפורו האמיתי של פרסי פוסט, חוקר בריטי, אשר יצא למסע בסוף המאה ה-20 אל תוך הג’ונגלים הפראיים של האמזונס במטרה לאתר הוכחות לציוויליזציה מתקדמת שאינה מוכרת לאדם המערבי. למרות הלעג והבוז בהם נתקל פוסט בקרב מדעני הממסד, ההתעקשות שלו להוכיח את טענתו הביאה אותו .”
    טריילר
    :
    https://www.youtube.com/watch?v=P0MtZG71ocs

    טריילר שני
    https://www.youtube.com/watch?v=wwjtdOqTmrA
    ,

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

2 × שלוש =