נביא ומלך .

יהוא בן חנני :נביא בין לאומי

מאת אלי אשד

במאמר של חיים מזר “ההיסטוריון של המלך אחאב ”  הוא תוהה על כך שבחומר המוקדש בספר “מלכים ” התנ”כי על מלך ישראל אחאב כל פרק מוקדש לנושא אחד, התיאורים המפורטים ביותר והם נעים בעיקר סביב שלוש דמויות אחאב, איזבל ואליהו הנביא. לא מוזכרים כמעט  מפעלי בנייה בימיו של אחאב  ( חוץ מבפסוק אחד ) והיחסים הבינלאומיים מצטמצמים לנישואים עם איזבל ולמלחמות עם ארם. בפעילויותיו אחאב לא  שונה משאר מלכי יהודה וישראל. כך גם באשר ליחסיו עם הנביא בן תקופתו, במקרה זה אליהו.  חיים מזר תוהה : מדוע קרוב לשבעה פרקים מתוך ספר מלכים א’ מוקדשים למלך זה? יכול להיות שלרשות  מחבר הביוגרפיה של אחאב עמדו מקורות רבים ומפורטים בהם עשה שימוש. האם  קיימת אפשרות לדעת מי היה הביוגרף?

בספר דברי הימים ב’ כ’ פסוק 34 נמסר כי יהוא בן חנני כתב את דברי ימי יהושפט מלך יהודה. מלך זה היה בן תקופתו של אחאב וחי מספר שנים לאחר מותו של אחאב במלחמה. האם קיימת אפשרות שיהוא בן חנני הוא גם זה שכתב את דברי ימיו של אחאב ? האם הוא הוא  הוא הכותב  המקורי של הפרקים על אחאב וסיפורי אליהו הנביא שבתוכם ?ומי בכלל היה אותו יהוא בן חנני ? מה אנחנו יודעים עליו ?

לכאורה לא הרבה. התנ”ך מזכיר אותו רק בכמה פסוקים בודדים הבא ונעבור עליהם.

חנני החוזה

 

שמו הוא יהוא בן חנני החוזה אך כבר מהשם ישנה בעיה .לכאורה הכוונה היא שהוא בנו של “חנני החוזה “..אך אליה וקוץ בה ,אולי התנ”ך התכוון ליהוא החוזה בן חנני ?

האם אנחנו יודעים משהו על חנני החוזה?לכאורה כן.

המלך אסא מיהודה

from Guillaume Rouillé‘s Promptuarii Iconum Insigniorum

בספר מלכים מסופר שחנני הרואה ( דהיינו לכאורה סוג של נביא עממי כפי שהיה שמואל הרואה לפניו.אלא שכמובן שמואל לא היה נביא עממי כלל וכלל . ) הזהיר את אסא מלך יהודה השלישי שלא יכרות ברית עם מלך ארם כנגד בעשה מלך ישראל.

כאשר בעשא מלך ישראל החל בהכנות לקראת מלחמה נגד אסא,זה האחרון מתוך מטרה לחזק את הברית שלו עם בן הדד מלך ארם,שלח למלך זה כסף וזהב מאוצרות בית המקדש ומארמונו.מלך ארם הבין את הרמז “וישלח את שרי החיילים אשר לו אל ערי ישראל ויכו את עיון ואת דן ואת אבל מים ואת מסכנות ערי נפתלי“(דברי הימים ב’ טז 4 ).כאשר חנני שמע על כך הוא נפגש עם המלך והוכיח אותו על מעשהו..

” וּבָעֵת הַהִיא, בָּא חֲנָנִי הָרֹאֶה, אֶל־אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, בְּהִשָּׁעֶנְךָ עַל־מֶלֶךְ אֲרָם וְלֹא נִשְׁעַנְתָּ עַל־יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל־כֵּן, נִמְלַט חֵיל מֶלֶךְ־אֲרָם מִיָּדֶךָ׃ 8 הֲלֹא הַכּוּשִׁים וְהַלּוּבִים, הָיוּ לְחַיִל לָרֹב לְרֶכֶב וּלְפָרָשִׁים לְהַרְבֵּה מְאֹד; וּבְהִשָּׁעֶנְךָ עַל־יְהוָה נְתָנָם בְּיָדֶךָ׃ 9 כִּי יְהוָה, עֵינָיו מְשֹׁטְטוֹת בְּכָל־הָאָרֶץ לְהִתְחַזֵּק עִם־לְבָבָם שָׁלֵם אֵלָיו נִסְכַּלְתָּ עַל־זֹאת; כִּי מֵעַתָּה, יֵשׁ עִמְּךָ מִלְחָמוֹת׃ 10 וַיִּכְעַס אָסָא אֶל־הָרֹאֶה, וַיִּתְּנֵהוּ בֵּית הַמַּהְפֶּכֶת, כִּי־בְזַעַף עִמּוֹ עַל־זֹאת; וַיְרַצֵּץ אָסָא מִן־הָעָם בָּעֵת הַהִיא׃” –(דברי הימים ב’ פרק טז)

נראה שהמלך ציפה שגם חנני הרואה יעודד אותו,קיווה וציפה גם לקבל לגיטימציה לברית שלו עם מלך ארם.ומשום כך בכלל נפגש עימו. .מכיון שהנביא לא עודדו החליט לנקום בו ושם אותו במאסר גורלו של חנני עם כך היה בהחלט לא נעים הוא מצא את עצמו בבית הכלא האדם הראשון במקרא שנאסר משום שאמר דברים שלא נעמו לאוזן השליט ,אך בהחלט לא האחרון כפי יכול היה לספר לימים הנביא ירמיהו .

.ואולי אין הכוונה לנביא בשם חנני אלא הכוונה ל”יהוא בן חנני” שפעל ממש באותו הזמן ושמו רק צומצם והושמט בחלקו בקטע הנ”ל ?חנני ניבא למלך אסא אלא ש”בנו ” שבכלל חי בצעירותו בישראל ולא ביהודה נבא למלך בעשא שפעל כחמש עשר שנה לפני אסא …..

עם זאת ההנחה המקובלת שחנני הנ”ל הוא אביו של יהוא שאם כן היה נביא בן נביא.הוא פעל ככל הנראה לאחר הנביאים שמעיה ועידו החוזה ששניהם לפי דברי הימים עסקו גם הם בכתיבת היסטוריוגרפיה של ימיהם ועם כך אולי הושפע מהם.

אם ניבא יהוא מסוף ימי בעשא עד סוף ימי יהושפט הרי ארכו ימי נבואתו שלושים וחמש שנים לפחות ואולי כארבעים שנה והוא אחד הנביאים מאריכי הימים ביותר .הוא מוגדר בדברי הימים ב פרק יט פס’ 2 כ”חוזה “.וזה מעניין מאחר שהחוזה לא היה נביא נודד אלא משרה רשמית בחצר המלוכה. ועם כך יהוא בן חנני היה מקורב לחוגי המלוכה כפי שהיה למשל נתן הנביא שיש הטוענים שסגנון נבואתו מזכיר את זה של יהוא בן חנני ואולי אם כן יהוא בן חנני הושפע ממנו .

 מבין החוזים הישראלים בולטים שמואל הרואה ( שם נרדף” לחוזה”) שהיה פעיל מאוד גם כמנהיג .

גד החוזה של דוד ( דברי הימים א’ כ”א פס’ ט) ולפי המסופר הוא גם כתב ספר על ימי דוד.

היה “יעדו” החוזה בימי ירבעם בן נבט שאולי היה יורשו בתפקיד של גד ( דברי הימים ב’ פרק ט’ פסוק כט’) כנראה הוא זהה עם יעדו ( שם י”ב פס’ טו

עוד חוזים שהוזכרו בתנ”ך הם אסף בימי חזקיהו ( דברי הימים כ”ט פס’ ל’ )שהיה כנראה גם אחד הלוייםהמשוררים שכנראה היה אחראי ל-“. 12 מזמורים בספר תהילים מוקדשים במילים “מזמור לאסף”.

והיה “חוזי” בימי מנשה.( שם “ג פס’ יט ) שאמנם מוצג כהיסטוריון אבל שמו מראה שהיה קשור גם לחיזוי . וידותון חוזה המלך יאשיהו ( שם ל”ה פס’ טו) .

האם היה יהוא בן חנני  “חוזה ” המקביל להם ?

 נראה שלא. הוא היה נביא בינלאומי.

יהוא בן חנני  פעל גם בממלכת ישראל וגם בממלכת יהודה כמעין נביא בין לאומי המחווה את דעתו בענייני פוליטיקה גבוהה בסגנון נתן הנביא נביאו של דוד המלך ואחיה השילוני נביאו של ירבעם בן נבט.והיו שהיציעו שהוא היה מעין חוליה  מקשרת בין אחיה השילוני ואליהו ואלישע .

 אנו מוצאים רק נביאים בינלאומיים בודדים מסוגו שפועלים ביותר מארץ אחת לאחריו.

 יש את אלישע שפעל הן בישראל והן בארם ,ישנו את יונה הנביא שפעם גם באשור בנינווה ויש את עמוס איש יהודה שפעל בעיקר בישראל.

.נבואות יהוא בן נמשי

המלך בעשא מישראל.

from “Promptuarii Iconum Insigniorum

וְגַם בְּיַד-יֵהוּא בֶן-חֲנָנִי הַנָּבִיא, דְּבַר-יְהוָה הָיָה אֶל-בַּעְשָׁא וְאֶל-בֵּיתוֹ וְעַל כָּל-הָרָעָה אֲשֶׁר-עָשָׂה בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יָדָיו, לִהְיוֹת, כְּבֵית יָרָבְעָם; וְעַל אֲשֶׁר-הִכָּה, אֹתוֹ.

( מלכים אר פרק טז)

יש לנו שלוש נבואות  ששרדו של יהוא בן חנני  ,כולם אולי   הופיעו במקור  מאותו קובץ מיוחד שממנו לקחו אותם כותבי ספר מלכים וכותב ספר דברי הימים.ואולי לא.

נבואה אחת שלו מופיעה בספר מלכים א’ פרק טז פס’ 2 ועוד שתי נבואות אחרות בספר דברי הימים ב’ פרק טז פס’ 3.ודברי הימים ב’ פרק יט.

האם עשו שני הכותבים המאוחרים סלקציה שונה במקור האחד שהיה לשניהם של נבואות אותו נביא ?.ואולי השניים השתמשו בקבצים שונים שכן סביר להניח שאם החומר השהיה לפני מחבר ספר דברי הימים היה לפני כותב ספר מלכים הוא היה משתמש בו גם כן .

:במקרא מסופר  על יהוא בן חנני שהוא הטיל נבואת פורענות על בית בעשא :

יַעַן, אֲשֶׁר הֲרִימֹתִיךָ מִן-הֶעָפָר, וָאֶתֶּנְךָ נָגִיד, עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל; וַתֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ יָרָבְעָם, וַתַּחֲטִא אֶת-עַמִּי יִשְׂרָאֵל, לְהַכְעִיסֵנִי, בְּחַטֹּאתָם. ג הִנְנִי מַבְעִיר אַחֲרֵי בַעְשָׁא, וְאַחֲרֵי בֵיתוֹ; וְנָתַתִּי, אֶת-בֵּיתְךָ, כְּבֵית, יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט. ד הַמֵּת לְבַעְשָׁא בָּעִיר, יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים; וְהַמֵּת לוֹ בַּשָּׂדֶה, יֹאכְלוּ עוֹף הַשָּׁמָיִם. “(מלכים א’,ט”ז,א’-ד’

הנבואה הזאת התגשמה במלואה לאחר שמלך אלה בנו של בעשה במקומו.הוא נרצח בידי הבוגד זמרי שרצח את כל בני משפחתו ותפס את מקומו למשך כמה ימים עד שחוסל גם הוא בידי המצביא עומרי.אבי אחאב.

הלרשע תעזור

File:Triomphe de Josaphat.jpg

Triumph of Jehosaphat over Adad of Syria. Illustration by Jean Fouquet (1470s) for Flavius Josephus’s Jewish Antiquities

יהוא בן חנני ביקר את התיידדותו של יהושפט עם בית אחאב לפי ספר דברי הימים ב’ יהוא בא לפני יהושפט מלך יהודה לאחר שנהרג אחאב ברמות גלעד והוכיח אותו על שהשתתף במלחמות אחאב . :” וַיָּשָׁב יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ-יְהוּדָה אֶל-בֵּיתוֹ, בְּשָׁלוֹם–לִירוּשָׁלִָם. {ס} ב וַיֵּצֵא אֶל-פָּנָיו, יֵהוּא בֶן-חֲנָנִי הַחֹזֶה, וַיֹּאמֶר אֶל-הַמֶּלֶךְ יְהוֹשָׁפָט, הֲלָרָשָׁע לַעְזֹר וּלְשֹׂנְאֵי יְהוָה תֶּאֱהָב: וּבָזֹאת עָלֶיךָ קֶּצֶף, מִלִּפְנֵי יְהוָה. ג אֲבָל, דְּבָרִים טוֹבִים נִמְצְאוּ עִמָּךְ: כִּי-בִעַרְתָּ הָאֲשֵׁרוֹת מִן-הָאָרֶץ, וַהֲכִינוֹתָ לְבָבְךָ לִדְרֹשׁ הָאֱלֹהִים” (דברי הימים ב’,י”ט,א’-ג’).

 אולי בימי אחאב היה יהוא בן חנני אחד ממאה הנביאים שאותם היציל עובדיה שנמלטו ליהודה מישראל מפני רדיפותיה של איזבל ?

ספר דברי הימים ב’ ייחס כאמור למעלה ליהוא בן חנני חיבור היסטוריוגראפי על ימי יהושפט .וזה לשון הכתוב :

וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט, הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרֹנִים–הִנָּם כְּתוּבִים, בְּדִבְרֵי יֵהוּא בֶן-חֲנָנִי, אֲשֶׁר הֹעֲלָה, עַל-סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל

(דברי הימים ב’ פרק כ’)

דהיינו אפשר לשער שהיה כאן חיבור נפרד שיוחס לפחות ליהוא בן חנני שצורף בשלב כלשהוא לחיבור שנקרא “ספר מלכי ישראל ” ואליו התייחס המחבר של דברי הימים.

אלא שבמקום המקביל בספר מלכים מלכים א’ פרק כב’ק פסוק מו :כתוב משהו שונה

וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר-עָשָׂה, וַאֲשֶׁר נִלְחָם: הֲלֹא-הֵם כְּתוּבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים–לְמַלְכֵי יְהוּדָה:

 דהיינו מחבר ספר מלכים לא ראה סיבה להזכיר חיבור שכתב יהוא בן חנני ומן הסתם גם לא היכיר חיבור כזה.כיצירה נפרדת.

אמנם יש מקום לחשוב שספר דברי הימים למלכי יהודה וספר מלכי ישראל היו יצירות כמעט זהות אך ייתכן בהחלט שהמגילות שבהן השתמשו שני המחברים שחיו בתקופות שונות נתנו להן שמות שונים .

האם היה אכן בידי מחבר ספר דברי הימים שחי במאה החמישית או הרביעית לפני הספירה ספר שאותו ייחס ליהוא בן חנני הנביא מהמאה התשיעית לפני הספירה ?

ישנן שלוש אפשרויות בעניין זה  :

א. מחבר “דברי הימים ” המציא במיוחד עבור קוראיו מקור דמיוני שלא היה בידיו. וכך, חושבים חלק מהחוקרים של הספר, הוא נהג לעשות על מנת לשוות אמינות לטענות שונות שלו שהיו פרי דמיונו הטהור..

ב. אכן היה בידי מחבר “דברי הימים ”  ספר כזה שיוחס ליהוא בן חנני החוזה והיגיע מתקופתו או סמוך לה.

אולם קשה להאמין שאם ספר כזה אכן נוצר קרוב לימיו של יהוא בן חנני הוא יכול היה להיות ידוע למחבר דברי הימים ולא למחבר ספר מלכים הקדום יותר ,שחי לפחות מאתיים שנה לפניו.

תיאורטית מחבר ספר מלכים אמור היה להכיר כל חומר היסטורי שהיה קיים בכל מקום על ממלכות ישראל ויהודה. הוא לא היה עובר בשתיקה ולא מתעלם משום דבר חשוב שעסק בתולדות הממלכות האלו. אם הוא אינו מכיר או מתעלם מספר שאמור להיות כתוב או לעסוק ביהוא בן חנני הדבר בהחלט אומר “דרשני”.

ג. בידיו של מחבר דברי הימים היה ספר כזה אלא שזה רק יוחס לאותו חוזה ונכתב בתקופה מאוחרת יותר אולי הרבה יותר ובכל אופן מאוחרת יותר מזאת של מחבר ספר “מלכים” במאה השביעית לפני הספירה..וזה היה אחד מז’אנר שלם של ספרים שהיו קיימים בתקופתו של מחבר דברי הימים ויוחסו לדמויות היסטוריות שונות. אם כי מחבריהם היו “מודרניים” דהיינו הם לא חיו זמן רב כל כך לפני מחבר ספר “דברי הימים “.יצירות אלו היו לאמיתו של דבר סוג של רומנים היסטוריים קדומים.

אם אכן כך היה קשה לדעת עד כמה מחבר דברי הימים יכול היה להיות מודע לעתיקות או למודרניות היחסית של הספר בו השתמש .ייתכן שבידיו הייתה מגילה שיוחסה לימי יהוא בן חנני שהוא האמין שהיא אכן מגילה עתיקה אך לא הייתה כזאת . או בכל אופן לא ייחס לעניין חשיבות גדולה.

בכל אופן נראה שבידיו היה מקור כלשהו שבו השתמש לגבי ימי יהוא בן חנני  . וזאת מאחר שספר דברי הימים ב מרחיב את הדיבור על ימי אסא (פרקים יד-טז), בניגוד לגרסה המקוצרת בת 16 הפסוקים בספר מלכים (מל”א טו,ט-כד). קשה להניח שמחבר דברי הימים המציא את כל מה שכתוב שם מדמיונו כך שיש סבירות שבידיו אכן היה ספר שנקרא “דברי יהוא בן חנני אשר הועלה על ספר מלכי ישראל”  וזה היה אולי קובץ מיוחד שדיבר על מעשיו ונבואותיו של אותו יהוא והאירועים בתקופתו ימי מלכי יהודה אסא ויהושפט ומלכי ישראל בעשה ואולי גם אחאב שפעל בימי יהושפט.

יהוא בן נמשי ההיסטוריון של אחאב?

Ahab from “Promptuarii Iconum Insigniorum

האם ייתכן שיהוא בן חנני אכן כתב יצירה ספרותית שהיקיפה תקופה של כ40 שנה שבמהלכה היה פעיל?.  האם  ייתכן שיצירה זאת  כללה גם את זמן מלכות בנו של יהושפט, יהורם שמלך כשמונה שנים?

Jehoram from “Promptuarii Iconum Insigniorum

אם כך היה  הרי יהוא בן חנני היגיע לגיל גבוה מאוד והיה פעיל מאוד גם בגיל גבוה זה ככותב והיסטוריון .

לפי זה יהוא בן חנני  היה אחד הנביאים הבודדים ( ביחד עם עמוס ) שפעלו הן בישראל והן ביהודה שהיו שתי ארצות נפרדות לגמרי וזה מראה שהייתה לו פרספקטיבה בינלאומית . הוא חי בצעירותו בישראל ולאחר מכן גלה ליהודה.

אם נניח שיהוא וחנני שניבא לאסא אינם אב ובן  אלא חד הם  הרי שהוא ניבא תחילה בישראל לבעשא ונאלץ מסיבות מובנות להימלט ליהודה. שם הסתכסך עם אסא שכלא אותו .חזר לישראל ואולי הסתכסך עם איזבל ושוב ברח ליהודה ושם השמיע נבואת זעם בפני יהושפט.

 ואז אולי החל לכתוב ספר היסטוריה משלו שתיאר את התקופה הסוערת שבה הוא חי כולל פירוט של מעשי אליהו שלהם מן הסתם היה עד.

אלא שאין זה סביר שהוא הכותב דווקא של מעשי אליהו מאחר שאלו דומים מאוד למעשי ממשיכו אלישע ונראה שאותו הסופר כתב את שניהם וקשה מאוד להאמין שיהוא בן חנני הזקן שרד עד לימי אלישע ועד לימי המלך בעל השם הזהה לשלו יהוא בן יהושפט בן  נמשי וכתב גם עליהם .

יהוא בן יהושפט בן נמשי ,מלך ישראל

depicted in Guillaume Rouillé‘s Promptuarii Iconum Insigniorum

ביבליוגרפיה

יהודה אולמן “יהוא בן חנני החוזה ומקומו בהיסטוריוגרפיה המקראית”|ספר זר –כבוד תשכ”ח ע’ 5-7

ראו גם :

 חיים מזר על ההיסטוריון של המלך אחאב

הדמוקרטיה מוצאה בתנ”ך

משפט המלוכה של שמואל הנביא

 אלי אשד על עידו החוזה והנביא

אלי אשד על עמוס נביא הצדק  

 הביוגרפיות האבודות של התנ”ך

 חיים מזר על יחסם האמביבלנטי של מלכי ישראל ויהודה לנביאים

  חיים מזר על תוחלת החיים של נביאים

תגובה אחת

  1. […] יהוא בן חנני נביא בינלאומי Like this:אהבתיהיה הראשון שאוהב את הpost. מאת מספר 666, בתאריך ספטמבר 7, 2011 בשעה 4:06 am, בקטגוריה Uncategorized. אין תגובות עדיין פרסם תגובה או השאר עקבות: טראקבק. « The Golem as an Israeli –Zionist- Jewish monster […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש − שלוש =