חנות הספרים של ליאור הולצר, משורר וחוקר קבלה, היא מוסד ידוע בירושלים. לצערנו מוסד זה נמצא כעת בסכנת סגירה עקב משבר הקורונה. לכן יצא בעל החנות מר ליאור הולצר במבצע גיוס המונים להצלת החנות.

ואכן חשוב ביותר שתינצל.

ליאור הולצר: “הולצר – ספרים” היא חנות ספרים דינאמית, בעלת מבחר מיוחד של עשרות אלפי ספרים נדירים ישנים וחדשים, מחקר, עיון, אמנות, קריאה, שירה, וקודש. בחנות יש גלריה לאמנות בה אנו עורכים אירועים יומיומיים הכוללים הרצאות, פילוסופיה, מחשבת ישראל, הקראת שירה, ידיעת הארץ, וכמובן – ספרות טובה. תמיד ברמה גבוהה ותמיד 100% ללא תשלום. כבר עשר שנים המקום מהווה מקום לדיאלוג בין קבוצות שונות – יהודיים, נוצריים, מוסלמים, חילוניים, חרדים. וכן במה צעירה ותוססת לחיי הרוח של הקהילה הירושלמית האהובה שלנו. “הולצר – ספרים” איננה נתמכת על ידי שום גורם, מפלגה, או עמותה, מכל סוג או שיטה. אנו מקבלים באהבה כל אדם על פי אישיותו, ולא על פי הסקטור הסוציולוגי, אתנוס, תפיסת אלוהים, או הבחירה האופנתית שלו. החנות הוקמה באפריל 2010 ברחוב יפו פינת משיח, ליד תחנת הדוידקה של הרכבת הקלה.

אלי: מי אתה, האיש שמאחורי החנות, ליאור הולצר?

ליאור הולצר

ליאור: אני מודה ומתוודה כי אני חובב ספרים מושבע, אשר אוהב השכלה ונחת. בנוסף, אני חוקר שבתאות, משורר, מוציא לאור, וירושלמי חביב. פתחתי את החנות לפני 10 שנים מתוך רצון להועיל לירושלים ולישראל, באמצעות יצירה של מקום מכבד לספרות איכותית. אני כותב דוקטורט בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, תחת הדרכתו של פרופסור משה אידל.

אלי: אתה מתעניין מאוד בחקר הקבלה והשבתאות. למה העניין הזה?

ליאור: כי זה מעניין אותי. אם תשאל אותי מה מעניין אותי דווקא ברבי נתן מעזה אומר לך שהוא גדול מהחיים, שנזרק מעל במת ההיסטוריה, והוקע כבוגד אל מול השמש הזורחת, ושזוהי טעות היסטורית! הרי רבי נתן היה אחד משלומי ישראל ממש, אשר כל חייו מסר עבור התורה והמצוות ולמען עם ישראל, והקים את תנועת התשובה הגדולה ביותר בהיסטוריה היהודית. כמו כן, הוא היה גדול הדור, אשר הוסכם על ידי גדולי הדור האחרים להיות בחזקת נביא. הוא היה היהודי האחרון שכל עם ישראל הלך אחריו – לא מנדלסון, לא הרב קוק, הגר”א, הבעש”ט, או ביבי נתניהו, קיבלו אחוזי הסכמה גבוהים כמו רבי נתן מעזה. אחריו הלכו מעל 90% מעם ישראל.

אלי: אני רואה שפירסמת קובץ שירים עם השם המוזר “תהילים להאדס” (2018). אתה יכול לספר עליו משהו?

ליאור: זה אכן ספר לא שיגרתי בימינו. זהו ספר שירים אשר נועד להלל את אלי יוון. הוא אכן ספר דתי מאוד אשר מציג את האדס – אל המוות – כבכור האחים האולימפיים. אחרי הכל זאוס ופוסידון הם אחיו הצעירים. 

אלי: ב-2010 פירסמת את עבודת המחקר על הרב האסטרונום הידוע חסדאי קרשקש “חלל ריק והשפעתו של חסדאי קרשקש על הפיזיקה הלוריאנית והאירופאית”. מה היו מסקנותיה?

ליאור: הרב חסדאי קרשקש הינו הוגה מופתי וחשוב מאוד. דבריו מושתתים על השכל הישר ועל לוגיקה מרתקת. דעותיו בענייני פיזיקה שינו את העולם. הוא הראשון שהצליח להוכיח סתירה במושג העצם אצל אריסטו עצמו – סתירה אשר שימשה את שפינוזה, דקארט, ג’יורדאנו ברונו, וכן רבים וטובים אחרים. מסקנותיי במחקר הנ”ל היו שתורותיו של רבי חסדאי השפיעו במישרין גם על התיאולוגיה הקבלית הלוריאנית, ובאופן יותר נקודתי, ביקורת החלל הריק שלו יצרה מושגים חדשים במדע האירופאי החדש, וגם העלתה את התיאולוגיה הלוריאנית למצב של חיפוש תשובות באופני הפעולה האלוהיים, מה שקרוי בדרך כלל – ‘תיאולוגיה נטורליסטית’. קרי, האופן בו האל שולט בעולמו היא השאלה המרכזית, ולא השאלה המהותנית אודות מהות האל ותכלית הבריאה.

לפני שנעבור לשאול את ליאור הולצר על “ספר הבריאה” של נתן העזתי, הנה מתוך ההקדמה שלו לספר הבריאה:

מטרתו של מחקר זה היא להוציא לאור מכתבי-יד של חיבור בשם ‘ספר הבריאה’, אשר נכתב בשנת 1670 על ידי אברהם נתן בנימין בן אלישע חיים אשכנזי, המכונה נתן העזתי הוא רבי נתן מעזה. ספר זה הועתק במספר כתבי-יד אשר שרדו ומצאו את דרכם למקומות רבים, עד אשר לבסוף אסף אותם פרופ’ חיים וירשובסקי ז”ל בשנות השלושים והארבעים של המאה העשרים, באוניברסיטה העברית בירושלים. וירשובסקי החל מפעל של עריכה מדעית של החיבור, ואף פרסם חלק קטן ממנו, אולם צוק העיתים מנע ממנו מלסיים את המפעל הגדול, והוא נקרא ללמד בישיבה של מעלה. כעת, מוגשת לקורא המהדורה המלאה, מלווה במחקר שיטתי מקיף. המחקר מוגש בנפרד מהטקסט המקורי. באופן זה, קורא אשר יבקש לקרוא את הטקסט ללא הניתוח יוכל לעשות זאת בנקל, אולם אם יבקש להתעמק במחקר עצמו יוכל להוסיף על ידיעותיו.

לא בכל יום מזדמנת הזכות הגדולה להשיב ספר אבוד לארון הספרים היהודי, ודאי לא של אחד מגדולי הרבנים היהודיים של הדורות האחרונים, קל וחומר לא של דמות הלכתית בקנה המידה של רבי נתן מעזה. לפנינו טקסט אשר אין שני לו ברחבי הספרות העברית, הרבנית והמשיחית. זהו החיבור המרכזי של התנועה השבתאית לאחר התאסלמות שבתי צבי. חיבור אשר נכתב על ידי מחולל התנועה, רבי נתן מעזה. כידוע, רבי נתן הוחזק כנביא על ידי גדולי ישראל של זמנו, והיה מאלו שקבעו את שבתי צבי כמשיח. הוא אשר נתן טעם עמוק להתאסלמותו והוא אשר ביקש למנוע התאסלמות המונית.

על מנת לדעת בוודאות כי נוכל לומר למחברו ‘אחינו אתה’, ראוי שנתבונן בספר חדש-ישן זה מכל זווית אפשרית. ייחודו של הטקסט, מורכבותו, אורכו ומשמעותו, יצרו אתגרים רבים הן ברמה הפילולוגית-טכנית, והן ברמת הניתוח הסמנטי. כמו כן, יש להתחשב בבעייתיות החברתית המתלווה אל התנועה השבתאית מכוח הויכוחים שהתלהטו מספר דורות לאחר התאסלמותו של שבתי צבי. בעניין זה, ניתן לראות את ‘ספר הבריאה’ כחיבור אשר נותן טעם עמוק ל’מעשים הזרים’ של שבתי צבי, באמצעות שיטתו ההיפר-נומית של האר”י מצפת. קרי, הקבלה הלוריאנית המקדשת את ההלכה היהודית בצורה שלא משתמעת לשתי פנים היא שיטת הדיון המרכזית בחיבור שלפנינו. נראה כי המשכיות המסורת היהודית לאחר המשבר היא הסיבה המרכזית אשר הניעה את רבי נתן לכתוב חיבור עצום זה. קרי, הרצון להעניק משמעות קבלית עמוקה למצוות ההלכה לנוכח מציאות היסטורית משתנה עומד בלב החיבור.

……

הרי יתכן כי ‘ספר הבריאה’ יביא אותנו לחשוב מחדש על כל התנועה השבתאית בכללותה. זהו הלא חיבור יסוד של מחולל התנועה מיד לאחר ההמרה. אנו עתידים לראות, ש’ספר הבריאה’ יביא כל קורא אשר עיניו בראשו להכרה המובחנת והברורה שזהו ספר קבלה הממשיך בצורה נאמנה את הנאמר בכתבי האר”י. קרי, החיבור הינו המשך ישיר, ויש אשר ירחיקו ויאמרו גולת הכותרת, של הקורפוס הלוריאני. באופן זה ניתן גם להיווכח שתורת ישראל, ההלכה היהודית וטובת האומה בעת משבר עמדה ללא ספק מול עיני מחבר ‘ספר הבריאה’, רבי נתן מעזה, והוא אחד משלומי אמוני ישראל.”

אלי: ביצעת במשך שנים מחקר על ספר הבריאה של המנהיג השבתאי השנוי במחלוקת נתן העזתי, ולבסוף הוצאת לאור את הספר הזה, שהוא אחד השנויים במחלוקת ואפשר לאמר המשוקצים ביותר בתולדות הספרות היהודית. במה הספר הזה כל כך יוצא דופן בספרות היהודית וגם השבתאית? למה הוא עורר תיעוב עמוק כזה כלפיו?

ליאור: רזיה העמוקים ביותר של ספרות הקבלה עוסקים בפלא הגדול והמסתורי – בריאת העולם. רבבות ספרים שנכתבו על ידי אלפי סופרים במשך מאות שנים עוסקים באופן התהוות העולמות. שאלת הקוסמוגניה.
ספרות הקבלה עשירה במודלים הסבריים מורכבים אשר מבקשים להראות את אופן בריאת העולם בצורה מכאניסטית, קרי, תיאולוגיה נטורליסטית. ‘ספר הבריאה’ נכתב על ידי גדול מקובלי ישראל במאה ה17 רבי נתן מעזה. אכן זה אותו רבי נתן העזתי אשר נקבע כנביא, היה מגדולי הפוסקים של דורו, ומנכבדי העדה הארצי-ישראלית, שהוא אשר קבע את שבתי צבי כמשיח וכגואל. הפיתוחים שלו בתבונה הטהורה וכן המודל הפיזיקאלי הינם מרשימים בקנה מידה היסטורי. אכן נכון יהיה לומר שספר זה הוא פאר המחשבה הלוריאנית בשלמותה. פרופסור גרשום שלום ראה בספר זה את ביטויה הבשל והמלא ביותר של מחשבתו של נתן העזתי שגם לדעתו היה אחד מגדולי החכמים היהודים.

אלי: איך התבצעה עבודת השיחזור של הספר?

ליאור: לאחר שהגעתי להחלטה שאני רוצה להוציא לאור את הספר הנשכח והמשוקץ הזה, קניתי כרטיס טיסה, ארזתי מזוודה, סקרתי עשרות ארכיונים מרוסיה, הונגריה, ומדינות נוספות. אמנם גיליתי שעשו דיגיטציה לכל הכתבים, אבל עליתי על עקבותיהם של עותקים אבודים, 26 במספר. עם זאת, למרות הקלות היחסית במציאת החומרים, הייתה עבודה רבה בנוגע להרכבתם. לעשות מ-26 העותקים השונים מאוד זה מזה, ומלאים בשיבושים ותוספות, פאזל של ספר אחיד הייתה עבודה מורכבת במיוחד, אבל בסוף הצלחתי. כל הפרוייקט לקח שש שנים של מאמץ.

ליאור הולצר חוקר קבלה משורר ועל חנות ספרים ידועה בירושלים .מספר על חנותו הנמצאת כעת בסכנת סגירה ,ועל המחקר המקיף שלו על אחד מהספרים המשוקצים ביותר של העולם היהודי ולדעתו שלא בצדק "ספר הבריאה " של הנביא השבתאי נתן העזתי . הספר שמסביר את התאסלמותו של  משיח השקר המפורסם שבתאי צבי כניסיון נועז להציל את העולם.
נתן העזתי מחבר “ספר הבריאה”. ויקיפדיה

אלי: למה ספר הבריאה כל כך משוקץ?

ליאור: בספר זה מנוסחת בצורה המלאה ביותר התיאולוגיה הקבלית המיוחדת המבקשת לשים טעם עמוק למצוות ההלכה, וכן להצדיק בכלי הקבלה הלוריאנית את התאסלמותו של שבתי צבי. אף ש”ספר הבריאה” הוא ספר קבלה קלאסי, הוא בונה את התשתית לאמונה במשיח בעת משבר. נתן העזתי מסביר בו ששבתאי צבי התאסלם בין היתר במטרה למנוע התאסלמות המונית, ועל מנת לגאול את האנושות. אבל זה רק חלק קטן מהספר, אם גם משמעותי ביותר.

בין השאר מפתח ספר הבריאה רעיון שהגה נתן העזתי בחיבור קודם שלו, שנקרא “דרוש התנינים”, חיבור המתאר את ההתגלויות הנבואיות והחזיונות שראה. בספר זה הוא הסביר את התאסלמותו של שבתאי צבי כצורך של המשיח לרדת אל העולם התחתון, אל התהום, על מנת להוציא משם ניצוצות עבור הגאולה. דבר שרק המשיח יכול היה לעשות ורק לו מותר היה לעשות זאת.

נתן גם מציע פרשנות חדשה לתורת האר”י. הוא מסביר במפורט מדוע היה על שבתאי צבי להתאסלם אבל שבתאי צבי מופיע בו רק בסיום. רוב הספר עוסק בתיאוריה מפורטת על הדרך שבה נברא העולם. הוא מביא בו מודלים פיזיקליים של בריאת העולם שהיו באופן יחסי מדעיים בקנה המידה של המאה ה-17.

הוא פותח בתיאור של צמצום האור האלוהי בראשית הבריאה, כמפורט בתורת האר”י. בעקבות הצמצום הזה נותר חלל פנוי ובתוכו “טהירו” – זוהר שנשאר מהאור הקדום שנסתלק. אור האינסוף שבטהירו מחולק לשני סוגים: “אור שיש בו מחשבה” – אנרגיה בונה וקונסטרוקטיבית, היוצרת את העולמות; ומנגד “אור שאין בו מחשבה” – כוח ששואף להישאר בפשיטות גמורה, לא להתפתח אלא להחריב ולמסמס את כל המבנים הקיימים. בתוכו מושרשים “הדינים” ו”הקליפות”, החורבן והרוע. רק בעמודים האחרונים מגיע לבסוף נתן לשבתאי צבי, ושם הוא מסביר שתפקידו של המשיח הוא להיאבק בכוחות אלו, ועל מנת לעשות זאת היה עליו להתאסלם, דבר שאסור לכל אחד אחר. משום כך הספר היה למשוקץ כל כך.

אלי: מה היו מסקנותיך לגבי נתן העזתי וספרו?

ליאור: נתן העזתי היה אחד מגדולי החכמים של עם ישראל בכל הזמנים, ברמה אפילו של הגאון מווילנה. הוא רצה להביא לגאולת העם היהודי. בניגוד למה שנטען מאז, ומה שחשבו אפילו חוקרים כמו גרשום שלום, נתן העזתי לא רצה להביא לביטול המצוות של היהדות. זאת הייתה אסכולה אחרת ומאוחרת יותר של הניאו שבתאות, שאמנם קידשה את ספר הבריאה, אבל מצאה בו דברים שנתן העזתי בכלל לא חשב עליהם. הפסילה של היהדות המאוחרת את נתן העזתי הייתה לדעתי טעות היסטורית חמורה, והגיע הזמן שנראה את נתן העזתי בעיניים חדשות כפי שהיה – מגדולי החכמים של כל הזמנים.

אלי: אתה מתכנן עוד פרוייקטים מחקריים כאלו ?

ליאור: בהחלט. אני כרגע עובד על רעיונותיו של רבי יהונתן אייבשיץ בספרו המפורסם אשר עמד במוקד המחלוקות השבתאיות עם היעב”ץ, ׳ואבוא היום אל העין׳, והקשר של ספר קריטי זה אל ספר הבריאה של רבי נתן מעזה.

(על “ואבוא היום אל העין” קראו כאן)

אלי: ובעניין הפרויקט למימון המונים למען הצלת ‘הולצר – ספרים’?

ליאור: בשל המגפה הנוראית נאלצנו לסגור שערינו למבקשי הלימוד וההשכלה. כעת, אנחנו מזמינים את הציבור הרחב לתמוך בנו וגם להנות ממתנות ממש איכותיות ושוות. כל התומכים, האוהבים, והרוצים לתמוך מוזמנים להגיע לחגיגת עשר 10 שנים לקיום החנות ביום חמישי 11.06.2020 בשעה 20:00.

076-5433800 www.holzerbooks.com

הציבור מוזמן להשתתף בפרוייקט גיוס ההמונים על מנת להציל מוסד תרבותי חשוב ביותר בירושלים שכולנו נפסיד הרבה אם יסגר. דף ההד סטרט להצלת חנות הספרים הולצר-ספרים הוא כאן.

קראו את טקסט מהדורת ליאור הולצר של ספר הבריאה

דף הפייסבוק של ליאור הולצר

צפו בראיון שבו ליאור הולצר מספר על ספר הבריאה

הרצאה של ליאור הולצר בהשקת הספר

החרדים זועמים על פרסום “ספר הבריאה”

דיון בפורום חרדי על הספר ועל ליאור הולצר

אלי שי על הנביא מעזה

ליאור הולצר בחנותו

תגובה אחת

  1. תודה, אלי וליאור. הראיון מעניין מאד ומתעכב על פרק עלום לרוב האנשים מההיסטוריה של עמנו.

כתוב תגובה

הזן את תגובתך!
הזן את שמך כאן