הקדמה מאת אלי אשד

בעקבות חשד להימצאות עופרת רעילה במים שבמכונות קפה, קורא משרד הבריאות לציבור: “הפחיתו שתיית קפה בבתי קפה”.

לצרכני קפה מושבעים כמוני זאת ידיעה מזעזעת.

לרגל הידיעה  אני רואה לנכון לפרסם מחדש שיר נשכח  על הקפה המכונה כאן  “קאווה”, השייך לספרות העברית של המאה ה-19, וראה אור לראשונה בכתב העת הנשכח “כוכבי יצחק” (כרך כ”ט עמ’ 37-44, 18.6.63).

ספל קאווא מאת יחיאל מיכאל זיידמאן הוא שיר לכבוד כוס הקפה, הכלול בספרו שהיה אז בכתובים, “שירי בית המשתה”.

זהו שיר מדהים בעיניי, בנושא האקזוטי המסרב לקחת את עצמו ברצינות בניגוד לרוב היצירות האחרות.

המשורר פונה ישירות לספל הקפה המעורר. בהערות לשיר, הארוכות יותר ממנו – שהן כיום כמעט בלתי קריאות – מסביר המשורר כי כתב את השיר הזה בנעוריו, וכי נכתב לשעתו עם עוד שירי “בית המשתה”, שבוודאי לא יראו אור, “ואין בהם רב תועלת מוסרי אף כי אינם מתנגדים חלילה לחוקי המוסר ודרך ארץ”. ובהשוואה לרוב השירים שהופיעו אז בכתבי העת, שירי מוסר  ושירי קינה קודרים, הרי שיר זה שלו הוא מלבב ו”שובבי”.

זיידמאן בהערות הנ”ל מגן על עצמו מפני מבקר שכינה את השיר “שיר עגבים” (אולי חשב  זיידמן באופן ספציפי על שיר פורנוגרפי ידוע של התקופה בשם זה, שחיבר המשורר העברי יהודה ליב בן זאב ואותו תוכלו למצוא כאן).

המבקר והחוקר המחמיר שלמה רובין בסקירה ביקורתית על כתב העת בגיליון כ”ט שלו, התייחס אל  השיר הנ”ל, שאותו העריך כ”נאווה בתורי הוד ויפה בחרוזי חן”. הוא קובע כי “השיר האמיתי לא ימאס בנגינות חשק ואש זרה”.

אף כי אינני מוצא את השיר כיצירת מופת, לא בתקופתו ובוודאי לא היום,אני מוצא אותו כמשעשע, ומציע לקוראים לקרוא אותו על כוס קפה בבית הקפה.

תודה לפרופסור משה פלאי שהפנה את תשומת לבי לשיר המשעשע הזה בביבליוגרפיה המקיפה שלו על כתב העת “כוכבי יצחק”.

ראו גם:

היכל התהילה וקטלוג הבושה של הספרות העברית במאה ה-19 – ראיון עם פרופסור משה פלאי

היכל התהילה של הספרות העברית בכתבי העת העבריים במאה ה-19

2 תגובות

  1. […] ספל קאווא מאת יחיאל -מיכאל זיידמאן. שיר לכבוד כוס הקפה, כוכבי יצחק  כרך כ"ט ע' 37-44 1863. שיר מדהים בנושא האקזוטי שמסרב לקחת את עצמו ברצינות בניגוד לרוב היצירות האחרות. את היצירה הזאת פירסמנו מחדש  ב"יקום תרבות " כאן &quot…" […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × 1 =