פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-40 חיפה ינעל בסוף השבוע הזה, ובין שלל סרטיו אני ממליצה לכם לצפות בסרטה של ג'יה קופולה (הנכדה של פרנסיס והאחיינית של סופיה, ולגמרי אוטוריטה מוצדקת בפני עצמה, הכישרון רץ שם במשפחה) – ”המופע האחרון”, בכיכובם של פמלה אנדרסון, ג'יימי לי קרטיס, קירנן שיפקה, ברנדה סונג, בילי לורד, דייב בטיסטה ועוד.
אני מעדיפה את שמו האמריקאי The Last Showgirl, המייצג בצורה נאמנה יותר את הסרט, העוסק בנערת שעשועים מתבגרת שהמופע שלה בלאס ווגאס יורד מהבמה.
פמלה אנדרסון יודעת דבר או שניים על מה זה להיות אישה יפה שמושכת תשומת לב, שאינה תמיד בטובתה. כאשה שלא ניתן להתעלם מיופיה, היא התגלתה במקרה במהלך משחק פוטבול אי שם ב-1989, כשדמותה נקלטה על המסך בעודה לובשת חולצת טריקו עם לוגו של חברת בירה. ההבלחה המקרית הזו על המסך הגדול הייתה יריית הפתיחה של הקריירה שלה, כשאותה חברת בירה שכרה אותה לפרסם את המוצר שלהם.
משם התגלגלה אנדרסון לתפקיד האייקוני של סי ג’יי בסדרה ”משמר המפרץ” שמיתגה אותה כסמל סקס בינלאומי. בהמשך נבחרה לדגמן עבור מגזין "פלייבוי", והפכה לאחת הדוגמניות המוכרות ביותר של המגזין, ולדמות מרכזית בתרבות הפופ של שנות ה-90. פמלה השתתפה בפרויקטים נוספים, אך בגד הים האדום שלבשה בסדרה ”משמר המפרץ” נצרב בתודעה מעבר לכולם.
חייה האישיים זכו לכיסוי תקשורתי נרחב, כולל נישואיה הסוערים לטומי לי, המתופף של Mötley Crüe ואבי שני ילדיה, והדלפת סרטון פרטי שלהם. יחסיהם אף היוו השראה לסדרת הטלוויזיה "Pam & Tommy". גירושיהם הגיעו לאחר שאנדרסון הותקפה על ידו באלימות. מאז נישאה אנדרסון 5 פעמים נוספות, שתיים מהן לאותו החת ן- שחקן הפוקר ריק סולומון.
בעבר חשפה כי כילדה עברה התעללות מינית שביצעה בה אשה, מאוחר יותר נאנסה על ידי גבר, ואם זה לא מספיק החבר הראשון שלה מגיל 12 גרר אותה לסיטואציה של אונס קבוצתי. לא פלא שהיא מעדיפה חיות…אנדרסון היא טבעונית ופעילה נלהבת למען זכויות בעלי חיים ופעילות סביבתית. היא משתפת פעולה עם ארגונים כמו PETA ונאבקת נגד תעשיית הפרווה וניסויים בבעלי חיים, ואף עוררה סערות נוספות כשהתפשטה למען הגברת המודעות לזכויות בעלי החיים, ואף צילמה סרטון וידאו בו היא מככבת כאשת ביטחון בשדה תעופה המפשיטה נוסעים מבגדים שיוצרו מפרווה או מעור בעלי חיים. הסרטון נאסר להקרנה בארה”ב.
לאורך השנים היו לה כמה קאמבקים מאוחרים, ושיאם בימים האלו בסרט "המופע האחרון", שמשחקה בו חושף בפנינו יכולות משחק מרשימות, שטרם זכינו לראות בפרוייקטים שלה, יכולות שאף הביאו לכך כי מנבאים לה סיכויים לגרוף את פרס האוסקר.
אנדרסן מגלמת את שלי, רקדנית ותיקה בלאס וגאס עם קריירה של מעל 30 שנה, שמתבשרת כי המופע שבו היא משתתפת ייסגר תוך שבועיים. כששלי התחילה לרקוד בלאס וגאס היא הייתה צעירה ויפה, וזכתה לעמוד שנים רבות בתפקיד המרכזי של המופע. כעת, כשהמופע איבד את זוהרו, והביקוש פוחת, שלי נאלצת להתמודד עם עתיד לא ודאי, ולבחון מחדש את חייה האישיים והמקצועיים.
הבמה ואור הזרקורים הם מעבר לעבודה עבור שלי, הם מקום המפלט שלה ממש. זהו המקום היחיד בו היא חשה יפה, אהובה, ונערצת. חלק מהרקדניות הצעירות רואות בה אחות גדולה, ובעבור ג'ודי (קירנן שיפקה, לנצח סאלי דרייפר מ”מד מן”, במשחק חכם ורגיש) היא ממש תחליף אם. זאת בניגוד לבתה, שרה, המנהלת איתה מערכת יחסים טעונה, ומתקשה להפשיר מולה לאחר שנשלחה לגדול אצל קרובים.
סיום המופע מגיע במקביל לסיום לימודיה של בתה בת ה-18 של שלי. בעוד בתה הצעירה מתחילה את מסע חייה, שלי נמצאת בסיומה של תקופה שאין לדעת מה סיומה טומן בחובו עבורה.
לצד חברותיה הצעירות, שלי מתחזקת חברות אמיצה עם אנט המבוגרת, חברתה הגדולה ממנה (ג'יימי לי קרטיס המופלאה), שפוטרה לפני שנים מהמופע בשל התבגרותה, וכעת נאבקת עם התמכרות להימורים, ועבודה לא מספקת כמגישת משקאות בקזינו. גם אדי, מנהל המופע ואבי בתם שאינה יודעת שהוא אביה, הוא חלק ממעגל חבריה, מהמשפחה האלטרנטיבית ששלי יצרה לעצמה.
ברגע שנודע כי המופע יסגר, נדמה שדווקא הרקדניות הצעירות השכילו להבין היטב מה טיב התעשייה ממנה הן מתפרנסות, בניגוד לשלי המנוסה. הן מבינות שעירום הוא גולת הכותרת, ושסקס מוכר. כששלי רואה אותן מתאמנות על הכוריאוגרפיה הפרובוקטיבית של אחד מהאודישנים אליהם הן מנסות להתקבל, היא נחרדת. היא לעולם לא תרשה לעצמה להופיע במופעים כאלו זולים ודוחים!
שלי מספרת לבנות ששורשי המופע שלהן מגיעים ממופע ה-"Lido de Paris" שהובא מפריז במיוחד ללאס וגאס. שלי מאוהבת בכל מה שהמופע מייצג: התלבושות המפוארות העמוסות בנוצות; התכשיטים; הנצנצים. היא עושה אידיאליזציה למופע בו השקיעה את חייה, ורואה בו רק את היוקרה והזוהר, שכבר מזמן אינם שם.
אולי שלי מעדיפה לראות כך את פני הדברים, להאחז בגלאם ובשיק הצרפתי, ולהמשיך להאמין שהיא סוכנת של קלאסה, שמחה, ויופי, מאשר להתמודד עם העובדה שהיא הימרה לא נכון עם הז'יטונים של חייה – היא ויתרה על אבי בתה למען המופע, ואנשים אחרים גידלו את בתה. שלי לא הצליחה למצוא אהבה למרות שניסתה, ואפילו התאמצה לבשל לדייטים שלה, מבלי להבין שהגברים המזדמנים שמגיעים ללאס וגאס בסך הכול מעוניינים לסמן וי על נערת שעשועים, ולאו דווקא להתמסד. תיכף אורות הבמה המסנוורים יכבו, אין לה עבודה חלופית, החגיגה נגמרת, ואף אחד לא באמת רוצה לשלם כדי לראות נערת שעשועים מזדקנת…
שלי מתמודדת לראשונה עם השלכות הבחירות שעשתה בחייה, ונפרדת מאהבת חייה הגדולה ביותר: הבמה.
אנדרסון מציגה באומץ לראווה כאב חשוף שמקנן אי שם בתוך כל אחד ואחת מאיתנו, כי כולנו היינו רוצים להשאר צעירים, יפים, נאהבים, ונערצים. שלי של אנדרסון גורמת לצופה להזדהות ולחמלה כלפי דמותה. אנדרסון מצליחה לרגש ולעורר מחשבה על יופי, נשיות, פמיניזם, אמהות לצד קריירה, ובכלל על בחירות קשות שאליהן נדרשות נשים, ובני אדם בכלל.
ניתן לצפות ב”המופע האחרון”, בפסטיבל חיפה, 10.1.25, 18:30, אולם טיקוטין חיפה.
צפו בטריילר של הסרט: