איתן קלינסקי תמה מדוע קיבל האל את מנחתו של הבל ודחה את מנחתו של קין ובכך גרם לרצח הראשון.
המערכת
אני מבקש תשובה לשאלה – מדוע אלוהינו נענה למנחתו של הֶבֶל על פני המנחה של קַיִן. מדוע בורא עולם נענה לקורבן שיש בו מן הדם, קורבן שיש בו גדיעת חיים של בעל חיים, על פני קרבן שכולו חיים צמחיים. את השאלה המטרידה אותי אני שואל בשבע שבתות הנחמה, מהשבת הראשונה אחרי תשעה באב עד ראש השנה, כשאנחנו קוראים מספר ישעיהו שבע הפטרות נחמה, שיש בהן צימאון לְחַיִּים. מצער אותי המפגש בתחילת ספר הספרים עם העדפת קרבן הַקּוֹטֵל חַיִּים.
אֱלֹהִים,
לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה
לְמִנְחָתוֹ שֶׁל קַיִן
קָרְבָּנֵנוּ הָיָה מִפְּרִי הָאֲדָמָה –
קָרְבָּן יָרֹק
קָרְבַּן חַיִּים וּצְמִיחָה,
אֲבָל אַתָּה, אֱלֹהֵינוּ,
אַתָּה הוּא זֶה שֶׁשָּׁעִיתָ
לְמִנְחָתוֹ שֶׁל הֶבֶל
וְקָּרְבָּנֵנוּ עַד הַיּוֹם
מִן הַבָּשָׁר וּמִן הַדָּם –
קָרְבָּן אָדָם
קָרְבַּן שְׁכוֹל וְאַלְמוֹן.
Yuval Welisבפייסבוק.
מחקרית – הסיפור קטוע וחלקי בבירור (התנ״ך השומרוני מוסיף בגירסתו מילה חסרה או יותר)
אבל כך גם עם עוד סיפורים ממקור זר שהוכנסו למקרא – כמו בלעם והאתון ועוד – סביר שהמקור היה פחות ׳יהודי׳ ועל כן צומצם ככל שניתן ע״י עזרא הסופר, אם לא כבר לפניו.