חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה
על ההצגה “קפקא” בתיאטרון יפו
לקראת ציון 100 שנה למותו של פרנץ קפקא, שיחול ב-3.6.2024, תיאטרון יפו מעלה את ההצגה “קפקא”, בבימויו של יוסי יזרעאלי, מחזאי ובמאי מוערך ועטור פרסים. זאת ההצגה ה-80 שלו. ההצגה מהווה עיבוד של שתי יצירות של קפקא: הנובלה “הגלגול” – סיפור דמיוני, אבסורדי; ו”מכתב אל האב”, המתאר מערכת יחסים מציאותית, אך לא פחות אבסורדית, בין פרנץ קפקא לאביו הרמן קפקא.
את המוזיקה כתב תומר יזרעאלי, בנו של יוסי. האב והבן מרבים לעבוד יחד, באופן יזרעאלי, לא קפקאי.
בהצגה שתי דמויות – האב הרמן, גדול הממדים וחמור הסבר, המגולם באופן משכנע ע”י אייל נחמיאס, והבן פרנץ, הצנום, המצומצם, הנחות לעומת אביו האימתני, הדורסני. פרנץ קפקא, בעיני איש תרבות עכשווי, הוא סופר דגול, נערץ, אך במשך חייו הקצרים סבל מדימוי עצמי נמוך, בשל התנכלויות תמידיות של האב.
בהצגה פרנץ הבן מתפצל לשתי דמויות, שמנסות לתמוך זו בזו נגד רודנות האב. הפיצול מייצג, בין היתר, את היחס הכפול של הבן לאביו: פחד ורצון להתרחק מנחת זרועו של האב מצד אחד, ומנגד, התעקשות בלתי פוסקת, אווילית ואמיצה כאחד, לנסות לזכות בקבלה ובברכה מאביו. את שתי הדמויות של פרנץ הבן מגלמים בצורה מבריקה עדי בר ואנטולי שינפלד.
בזמן שעדי בר מזכיר לאביו את עוולות התנהגותו כלפי פרנץ מאז ילדותו המוקדמת, מטיח באביו האשמות, ועדיין מקווה לזכות בשמץ קבלה, אנטולי שינפלד, הרקדן הווירטואוזי, הגמיש לאין שיעור, מתפתל על הרצפה בגבולות המלבן התחום, כפרנץ המתלבט, המתרפס, והמתאפס מול אימת אביו.
בהמשך, השחקנים מחליפים תפקידים. עדי בר הוא זה ששרוע בצורה מגושמת על צידו, כשרץ ענקי, כשגבו “קשה כשריון”, מסורבל ומוגבל-תנועה. אנטולי שינפלד מגלם את פרנץ קפקא הסופר, שספג מטח מלות גנאי מאביו, שאחת מהן הייתה ‘שרץ!’, ומוסר את קורות חייו של גרגור סמסא, גיבור הנובלה “הגלגול”.
שני פיצולי הדמות מתחבקים נואשות ותומכים זה בזה כנגד השפלות האב, אך אין בכוחם לעמוד כנגדו.
ההצגה ממחישה את הרוע האנושי, ואת חוסר האונים בפניו. הצופה מזועזע: איך זה ייתכן שהורה, שאמור לאפשר לילד סביבת התפתחות מיטבית, ולעודד את צמיחתו בכיוונים שיבחר, עושה בהתמדה את ההפך הגמור – בולם, חוסם, מדכא, מגמד.
ביום שני 20.5.2024 שלושת השחקנים יעלו על במת תיאטרון יפו את ייסורי קפקא לפי הבימוי המבריק של יוסי יזרעאלי.