חגית בת-אליעזר כותבת על כנס “דורות” האחרון בחיפה, ואמנון סטופ מוסיף על כנסים אחרים של האגודה הישראלית למד”ב ולפנטסיה.

המערכת

לוגו האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטזיה
לוגו האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטזיה

חגית כותבת:

האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה הוקמה במאי 1996 על מנת לקדם את שני התחומים האלה בישראל, ומאז היא פועלת ברציפות.

פעילותה כוללת כנסים שנתיים בכל רחבי הארץ, הרצאות בנושא מדע בדיוני (מד”ב) ופנטסיה, הקרנות בכורה של סרטי מד”ב ופנטסיה בחסות המפיצים השונים, תחרויות סיפורי מד”ב ופנטסיה ישראליים מקוריים, את אתר האגודה, והוצאת אסופת הספרות הספקולטיבית המקורית “היה יהיה” כל שנה. הנה המודעה לקול הקורא להיה יהיה לשנת 2023.

קול קורא לאסופת ״היה יהיה״ לשנת 2023
מתוך הקול הקורא לאסופת ״היה יהיה״ לשנת 2023

על 10 מטרות האגודה המפורטות ניתן לקרוא בדף אודות האגודה באתר האגודה.

כשאומרים “מד”ב ופנטזיה”, הרי מתכוונים לקולנוע, ובעיקר לספרות. האגודה מעודדת קריאה וכתיבה, והרי זה משובח!

אנחנו, ב”יקום תרבות” מתעניינים במד”ב ופנטזיה, גם יושב הראש ד”ר אלי אשד, וגם חבר הועד ד”ר אמנון סטופ היו פעילים באגודה והרצו בכנס השנתי הראשי של האגודה “אייקון” בתל-אביב.

אמנון סטופ שלח לי מידע על “דורות” – הכנס החיפאי למדע בדיוני, פנטזיה, ומשחקי תפקידים.

כרזת "דורות" כנס המד״ב והפנטזיה החיפאי.
כרזת “דורות” כנס המד״ב והפנטזיה החיפאי.

שמחתי על המידע, נרשמתי לכנס בהתלהבות רבה והרגשתי את עצמי כנציגת עמותת “יקום תרבות”, הקרובה ברוחה לאגודת המד”ב והפנטזיה.

הכנס נערך ב- 7.3.2023, פורים. זהו כנס “דורות” השנתי השביעי, והוא תמיד מתקיים במהלך חג פורים. איזו בחירת מועד נהדרת!

הפעילות בכנס מתחילה בשעה 11 בבוקר, ונמשכת עד הלילה.

אני הגעתי בשעה 16:00, עוד לאור יום. בחצר הנרחבת של בית רוטנברג בשדרות הנשיא 77 בחיפה נגלה בפניי קרנבל פורימי צבעונימי, חגיגה של כובעים, כוכבים, שרביטים, דוכני ספרים, אביזרים, נערים, מבוגרים, בחורות, מורות, כולם יחד חוגגים חשיבה יצירתית, התרחשות לא מציאותית, בסביבות שובבות, בזמנים מגוונים.

על הדשא בכנס ״דורות״. מזכה לאיתן אלחדז ברק
על הדשא בכנס ״דורות״. מזכה לאיתן אלחדז ברק

פה ושם נשאלת השאלה, מה ההבדל בין מד”ב לפנטזיה, ונעשה ניסיון לשייך יצירות לאחת מהתת סוגות האלה. אך ההבחנה אינה חד משמעית, ולמראה החגיגה הקרנבלית בכנס “דורות”, היא מיותרת: כולם מקפצים ביחד, בתלבושות מנצנצות ובעיניים נוצצות.

אחרי שספגתי את האווירה על השבילים ועל הדשאים, וכבר התחיל להחשיך, נכנסתי לבניין של אולמות ההרצאות, והשתתפתי בכמה אירועים.

הרצאות הערב ב״דורות״
הרצאות הערב ב״דורות״

בשעה 17:00 התכנס הפנל של 3 חברות פעילות באגודה: רביד שטיינפרס-ארמיאץ, מנחת משחקי תפקידים, בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחברה אזרחית. גלי אחיטוב, העוסקת בחינוך ומרכזת את מועדון הקריאה הירושלמי של האגודה וד”ר תמר קיס-פפו, מורה לביולוגיה, גיקית מושבעת, מנהלת כנס “דורות” ואמו של כפיר פפו: תלמיד תיכון, שחקן ומנחה, גאון של אמא וחבר באימפריית פפו לנצח, שהנחה את הפנל בנושא “בית הספר לרע ורע יותר”.

פאנל בחירת בית ספר ב״דורות״.
פאנל בחירת בית ספר ב״דורות״.

משתתפות הפאנל, שהן גם נשות חינוך, הציגו את בתי הספר המפורסמים מספרים ומסדרות של מד”ב ופנטסיה: מחנה החצויים של פרסי ג’קסון; בית ספר של אקסבייר לתלמידים מחוננים מאקס-מן; אקדמיית “נוורמור” של וונסדיי; הוגוורטס, בית הספר לקוסמים של הארי פוטר; ועוד. כל בתי הספר מסוכנים לתלמידיהם עם סיכויים נמוכים לסיימם בחיים. לאחר הצגת מסוכנותם של בתי הספר בצורה הומוריסטית ע”י משתתפות הפאנל, עלתה השאלה – איזה בית ספר גרוע יותר? ולאן בכל זאת כדאי לשלוח את הילדים שלנו? תשובות הקהל סוכמו בהיסטוגרמה.

תוצאת ההצבעה לבתי ספר קסומים.
תוצאת ההצבעה לבתי ספר קסומים.

בשעה 18:00 חנוך בייזר – מפתח תוכנה, חובב מדע בדיוני ופנטזיה, מבקר ספרות, שחמטאי חובב, ואוהב לקשר בין סוגות שונות – נתן הרצאה מקיפה תחת הכותרת “אז תור מי לשלוט בעולם?”.

תוכן הרצאתו של חנוך בייזר על סוף העולם
חנוך בייזר עם שקופית מההרצאה על סוף העולם

בהרצאה הוא סקר אוסף תרחישים מספרות המדע הבדיוני והפנטזיה שמתארים את סוף העולם – מדיסטופיות קלאסיות ועד להשתלטויות של חייזרים, קופים, ומכונות מרושעות.

רשימת הנושאים בהרצאתו של חנוך בייזר
רשימת הנושאים בהרצאתו של חנוך בייזר

האיום של הפיכה משטרית ישראלית לא נכלל בתפריט אפילו בפנטזיה. נקווה שהיא חלום רע, ממנו נתעורר במהרה לאביב הבהיר שלנו.

אמנון מוסיף:

האגודה למד”ב ולפנטסיה התחילה עם כנסים שנתיים בסינמטק תל-אביב, שעברו עם הזמן לאשכול הפיס בבית הספר הסמוך, בסוכות. אלו כנסי “אייקון”, שהפכו עם הזמן ל”פסטיבל אייקון”, שהאחרון בהם היה בסוכות 11-13 אוקטובר 2022 בנושא “התעוררות“. בתחילה היו הכנסים ללא נושא, וכל משתתף הרצה על משהו הקרוב לליבו – ספר מסוים, סופר/ת מסוימים, סדרה, וכן הלאה. כנראה עקב עומס מבורך של הצעות להרצאות, הוחלט בוועד האגודה להגדיר נושא לכל אירוע. מה שהיה בעבר כנס של הרצאות, אולי פאנל אחד, וכמה הקרנות, הפך באמת לפסטיבל ססגוני של קוספליי, משחקי תפקידים שבהם אנשים מכים זה בזה בחרבות (עשויות ספוג למי שדואג, ולצערם של אחדים), ודוכנים שמוכרים כל דבר, מספרים (של מד”ב ופנטסיה כמובן) וקומיקס, דרך בובות (סליחה, action figures, כידוע גברים לא קונים בובות), ועד תכשיטים.

אני מודה שבשלב מסוים איבדתי ענין בכנסים והפסקתי להגיע. לאחר שאמרו לי שהכנסים נעשו שוב מענינים הגעתי לכנס, נדמה לי שזה היה ב-2018 וגיליתי שהוא שוב מענין אותי, למרבה הצער פרצה הקורונה קצת אחר כך. היה נסיון לקיים את אייקון 2020 מרחוק, עם הרצאות דרך המרשתת, ואני חושב שהמסקנה הכללית היתה שזה הרבה פחות מוצלח, ב-2021 היה נסיון היברידי, וב-2022 אייקון חזר למתכונת הקבועה.

לשמחתי הפופולריות של התחום/ים גדלה וכך צצו התארגנויות של כנסים גם בערים אחרות ולא רק בתל-אביב שאליה היו מגיעים מרחוק, ואולי גם כיום כך. אני זוכר שבאחד הכנסים גיליתי שממש היו סידורי לינה, ושמעתי שאנשים הגיעו לאייקון מחיפה ומבאר שבע. אינני יודע אם זה המצב גם כיום או שאנשים מוצאים סיפוק לתאוותם לפגוש חובבים אחרים בכנסים המקומיים.

אחד הכנסים הקבועים הוא כאמור “דורות” בחיפה שמתקיים מאז 2016, ואני שמח שעלה בדעתי לשלוח לחגית את ההודעה עליו, ועוד יותר שמח שהיא גילתה ענין וביקרה בו.

כנס אחר הוא “מאורות” שמתקיים בירושלים בחנוכה, מאז 2009, והאחרון היה ב-22 דצמבר 2022.

הביקוש לאירועים גדל עד כדי כך שהאגודה מיסדה גם את כנס “עולמות“, שגם הוא מתקיים עכשיו באשכול פיס ליד סינמטק תל-אביב, בפסח. אני זוכר שקיימו את עולמות ברמת-גן באולם מזדמן, ושמח שהנוכחות עלתה לרמה כזאת שהתאפשר להעבירו לאותו מיקום של אייקון. לפי אתר העמותה הכנס מתקיים מאז 2005, אבל לפי זכרוני הוא לא התקיים ברציפות כל שנה. כמובן, אי אפשר לסמוך על הזכרון, ואם אני לא הייתי בכנס זה לא אומר שהוא לא התקיים.

באתר האגודה מופיעות עוד פעילויות ואני ממליץ למעונינים להכנס ולראות בעצמם.

אני רוצה להזכיר במיוחד את כנס “בדיון“, שהתקיים לאחרונה גם כן בחיפה ביוני 2022, ונערך כל שנה כחלק מאירועי שבוע הספר העברי, כל כמה שנים במקום אחר בארץ. מאז פטירתה בטרם עת מוקדש הכנס לזכרה של ד”ר קרן אמבר, שהיתה פעילה מאוד באגודה ואף יו”ר שלה, וזכיתי לפגוש אישית בכמה אירועים. לצערי התמונה שלמטה לא עושה עמה צדק.

עולמות 2005 קרן אמבר תמונה מטושטשת
עולמות 2005 קרן אמבר תמונה מטושטשת
הפוסט הקודםהשקת ספרו של אלי אשד על הקומיקס בבית אריאלה עם אורי פינק
הפוסט הבאהמלצות אנשי יקום תרבות לסוף השבוע 21-22 אפריל 2023
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

3 תגובות

  1. Rami Shalheveth בפייסבוק:
    הכתבה נערכה? כמה קשה כבר לבדוק עובדות ולגלות שעולמות אכן התקיים ברציפות, פרט לכנס של 2020 שבוטל ברגע האחרון בגלל הסגר.
    מו כן, עולמות מעולם לא התקיים ברמת גן. אמנון התבלבל עם פנטזי.קון, שהתקיים באולם מופת ברמת גן. עולמות נולד מאוחר יותר כאיחוד בין פנטזי.קון לכנס המתחרה של סטארבייס 972, שגרירות סאנידייל וקהילת טולקין הישראלית והתקיים בשנותיו הראשונות במדיטק חולון.

  2. Boris Namir בפייסבוק :
    בהמשך למה שרמי כתב ולמען הדיוק ההיסטורי:
    עולמות הראשון ב-2005 נערך בסינמטק/אשכול תל אביב.
    עולמות 2006, 2007 נערכו במדיטק חולון.
    עולמות 2008 נערך בבית ברבור תל אביב.
    עולמות 2009, 2010 נערכו בבצ”א/אשכול תל אביב.
    עולמות 2011-עד היום נערכו באשכול תל אביב

  3. אני מודה לרמי ולבוריס על התיקונים, חבל שהם הגיבו בפייסבוק ולא קראו ב״יקום תרבות״, אני ממליץ להתחיל…
    ובאשר לדיוק ההיסטורי, קשה לזכור ממרחק השנים, במיוחד אם הכנס התקיים לפני 2005, בכל זאת 18 שנה. אולי שרמי ובוריס יכתבו כתבה מקפת על ההיסטוריה של הכנסים איפה ומתי כל אחד, וגם הנושאים ומרצים? אנחנו נפרסם ביקום תרבות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

1 × 2 =