יואב ויכסלפיש ממליץ

על “מוזיאון הספורט היהודי”

הכניסה למוזיאון הספורט היהודי העולמי. צילום יואב ויכסלפיש
הכניסה למוזיאון הספורט היהודי העולמי. צילום יואב ויכסלפיש

המוזיאון בכפר המכביה, רמת גן, נפתח לציבור באוקטובר 2022, וביקור בו מקנה ידע בסיסי בתולדות הספורט היהודי, אשר מושתת על קריאתו של מקס נורדאו לטפח את “יהדות השרירים”. אגודות הספורט היהודיות נוסדו בעיקר במזרח ומרכז אירופה, ומילאו בעיקר פונקציות חברתיות וקהילתיות. יוצאת דופן הייתה “הכח וינה”, שקבוצת הכדורגל שלה הוכתרה לאלופת אוסטריה (למעשה – וינה) ב-1925, וערכה ביקור חשוב בארץ ישראל. המועדון היהודי נסגר ע”י השלטון הנאצי, ונוסד מחדש לאחר המלחמה, אבל הספורט היהודי העתיק את מרכז פעילותו לארץ ישראל, ומשחקי המכביה (“האולימפיאדה היהודית”), שנערכו פעמיים בשנות ה-30, חיברו בין ספורטאים יהודים ממדינות שונות ושימשו גם כפלטפורמה לעלייה בארץ. המכביה התחדשה ב-1950 ונמשכת גם בימינו.

תצוגת הקבע במוזיאון סוקרת פרקים מרכזיים בתולדות הספורט היהודי, רובם קשורים כמובן לספורט הישראלי, אבל גם לאגודות היהודיות ולספורטאים מצטיינים זרים שמור מקום של כבוד. מארק ספיץ וטל ברודי, ילידי ארה”ב, מחברים בין הצלחה במכביה להמשך מפואר (ספיץ באולימפיאדת מינכן וברודי בקבוצת הכדורסל של מכבי ת”א). זוכי המדליות האולימפיות זוכים כמובן לאזכור. התצוגה כוללת חללים נפרדים לכל נושא ושימוש באמצעים אינטראקטיביים רבים. הסיור המאורגן נמשך כשעה ויכול להתאים לכל המשפחה. הכניסה במהלך השבוע מיועדת לקבוצות, ובשבת גם ליחידים (בחינם, הרשמה מראש).

חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה

על הסרט “החלטה לעזוב”

כרזת הסרט ״החלטה לעזוב״
כרזת הסרט ״החלטה לעזוב״

החלטה לעזוב” הוא סרטו של הבמאי הקוריאני פארק צ’אן-ווק, שזכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן 2022. הא־ג’ון, בלש משטרתי, חוקר את מותו של מטפס הרים מקצועי קוריאני שנפל מצוק, ומגיע אל האלמנה סו-רה הסינית. היא אדישה, ובכך מחשידה את עצמה ברצח בעלה. הבלש המבריק עוקב אחר האלמנה בלילות, שם לב לפרטים, מפרש סימנים, מבין את המשמעות של כל רמז, ותוך כדי כך מתאהב בה, מועל בתפקידו, ומונע את הרשעתה ברצח בעלה.

מערכת היחסים שמתפתחת בין הבלש הקוריאני לחשודה הסינית היא קרב מוחות של החוקר והנחקרת, המגלה-מסתירה, שמתנהל בשפה קוריאנית ובמידה מועטה בסינית, עם קשייה של האישה בקוריאנית ושיבושי הלשון שלה.

זהו סרט אפל, מעין “פילם נואר”, שמערב פשע ואהבה, והוא קשה לצפייה. אלמנט הפשע בא לידי ביטוי, בין היתר, בגוויות נרקבות, הנזללות ע”י חרקים. וכמה אהבה יכולה להפיק האישה החידתית, שמתגלה כרוצחת סדרתית: גם בעלה השני נרצח בנסיבות מחשידות, והיא גם מודה בגרימת מותם של הקשישים בהם היא מטפלת, ומגדירה זאת כ”המתת חסד”.

מבקרי קולנוע רואים וירטואוזיות בצילום, בחיתוכי העריכה החדים, ובתעתועי הבימוי, דוגמת הסצינות בהן הגיבורים הראשיים, המדברים בניידים מרחוק, נראים זה לצד זה באותו חדר. יעל שוב מהללת את הסרט ונותנת לו 5 כוכבים.

בנוסף לחידתיות של החקירות הבלשיות, המוגברת על ידי בימוי וצילום מתעתעים, הצופה המערבי נופל בפערי התרבות. אומנם הסרט עושה שימוש נרחב בטלפונים ניידים המרשתים בין העולמות, אך עם זאת נותן משקל רב לסוגיות הייחודיות של תרבות המזרח הרחוק, שאינן נגישות במלואן לצופה המערבי, דוגמת המתח בין הסינים לקוריאנים עם הדגשת עליונותם של הקוריאנים, ושיבושי הלשון של האישה הסינית בקוריאנית. ויש עוד ענין, אסתטי, האישה הסינית מוגדרת בסרט כיפהפייה, אך מודל היופי של המזרח הרחוק, ובפרט זה הנשי, אינו בהכרח “מדבר” לצופה המערבי.

השוטר, על אף מעמדו החברתי המכובד, מצטייר כאומלל, מותש, ללא שינה, נזקק לטיפות עיניים, נשלט עי” אישה בלתי מפוענחת, חכמה, שמערימה עליו. היא בעצם תמיד צעד לפניו ברציחות, והוא נגרר אחריה ולא מצליח להדביק את צעדיה. האישה חומקת לו גם במותה, בהתאבדותה המתוחכמת בחול, בחוף הים.

לקראת יום האישה שיחול בתחילת חודש מרץ, ניתן לראות את הצלחת מזימותיה של הגיבורה כהעצמה נשית. אך אוי לאותה העצמה.

סצינה מתוך הסרט ״החלטה לעזוב״
סצינה מתוך הסרט ״החלטה לעזוב״
הפוסט הקודםצוואתו הכנענית של א”ב יהושע ברומן “המנהרה”
הפוסט הבא“לילה מעל קייב” של לב קלוץ – לציון מלאת שנה לפרוץ מלחמת רוסיה אוקראינה
יליד 1974. בעל תואר שני בפילוסופיה. עיתונאי ספורט ועורך. חובב קולנוע ישראלי.
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

תגובה אחת

  1. כמו שם הסרט החלטה לעזוב ,יצרת לי דילמת החלטה; לצפות או לא לצפות. מצד אחד הזדמנות להכיר שתי תרבויות מזרחיות מובילות והדינמיקה הפנימית בין שתיהן כפי שהן משתקפות בעלילה ובדמויות. מצד שני הסרט קשה לצפייה.. סוף סוף סיפקת לי סקירה המעניקה לי את חופש הבחירה וההחלטה. מצרך נדיר בימינו אלה. תודה חגית

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × 3 =