כריכת ספרו של נאור יצהרי ״עקוד״

סהר ירוק זורח מעל טול-כרם / נאור יצהרי

סַהַר יָרֹק זוֹרֵחַ

מֵעַל טוּלְכָּרֶם

בְּזֹהַר מִזְרָחִי

וּצְרִיחֵי מִסְגָּדִים

וַאֲנַחְנוּ

מְיַתְּרִים אֶת הַזְּמַן

בַּהֲבָלִים

תַּחַת הַשֶּמֶש

שׂוֹרְפִים יָמִים

אֵין לָהֶם הַרְבֵּה

וְהוּא

כָּל מַה שֶּהָיִינוּ צְרִיכִים.

השבוע נהרג חייל צה”ל סמ”ר נתן פיטוסי, בן עשרים מנתניה, מחטיבת כפיר, מירי של חברו לעמדת השמירה בעת פעילות מבצעית על קו התפר, שליד טול כרם. יהי זכרו ברוך.

התקרית המצערת והטרגית הזכירה לי את ספר שיריו הראשון של המשורר נאור יצהרי (יליד 1983, גדל בכפר יונה ומתגורר כיום במושב תנובות), “עָקוּד” (2021, הוצאת קתרזיס, עריכה נמרוד שיין, עמ’ 58). במובנים רבים, יצהרי הוא משורר של קו התפר – המושב שבו הוא מתגורר נמצא בין נתניה לטול כרם – וספרו מכיל לא מעט שירים שעוסקים באזור שבו הוא גר ובמתח הביטחוני המובנה שיש באזור הזה (את שירו “מיס פלסטין” [עמ’ 19-18] בחרתי לפרסם במדור זה בשלהי השנה שעברה).

נאור יצהרי. הוצאת קתרזיס

מי שייסע באזור בשעות הערב יזהה על נקלה את יישובי קו התפר מן הצד הערבי של המתרס, באמצעות המסגדים הגבוהים, המוארים באור ירוק זוהר. פתיחת השיר, שמסומן כמו רבים משירי הספר בשתי כוכביות ואין לו כותרת, משקפת את המציאות הזו כתמונת נוף, שהופכת בהמשך השיר גם לתמונה פוליטית המבחינה בין “אנחנו” לבין “הם”, כשהכוונה כנראה למי שמתגוררים מעבר לקו הירוק, בטול כרם.

לפי הערך על טול כרם בויקיפדיה, אפשר שמקור שמהּ הוא בארמית: תל (או טור) כרמא, הרומז לריבוי הכרמים בשומרון (טול כרם נמצאת במערב השומרון). בערבית פירוש השם טול כרם הוא הכרם הארוך. למה מתכוון המשורר בעת שהוא משווה בין תושבי העיר הזאת לבין נקודת התצפית שלנו עליה? זו שאלה שנתונה לפרשנות. בבית השני של השיר רומז יצהרי לפסוק המפורסם מספר קוהלת המקראי: “מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה ואין כל חדש תחת השמש” (קוהלת, א, ט). כך שיכול להיות שכוונתו כאן היא להצגת הקונפליקט הישראלי-פלסטיני כמלחמת דת, שאולי בה לצד הערבי-מוסלמי יש יתרון, לפחות מבחינת הניראוּת של הדברים על פני השטח: צריחי המסגדים הנישאים מעלה ובוהקים בירוק, אל מול בתי הכנסת, שבנייתם פונה לירושלים. כמובן שזו רק הסמלה של הדברים ומבעד לה רוחשים דברים אחרים, מהותיים יותר.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 − 4 =