אבי נשר. ויקיפדיה

יקום תרבות שמח לפרסם סדרת מאמרי היסטוריה, ביקורת, תיאוריה, ומחקר, של הבמאי הידוע אבי נשר על הקולנוע העולמי.

אבי נשר ידוע כאחד מגדולי הבמאים של ישראל ואולי כבמאי הישראלי המצליח ביותר של כל הזמנים, עם סרטים קלאסיים כמו “הלהקה”, “זעם ותהילה”, ו-“תמונת ניצחון”.

אולם רק מעטים מאוד, גם בעולם הקולנוע הישראלי, יודעים שנשר הוא לא רק במאי, הוא גם חוקר, היסטוריון, ותיאורטיקן של קולנוע. במאים כאלו, שהם גם חוקרים מבקרים ותיאורטיקנים, ישנם רק מעטים בקולנוע העולמי, ונזכיר את אייזנשטיין הרוסי, פרנסואה טריפו הצרפתי, ופיטר בוגדנוביץ’ האמריקני. בקולנוע הישראלי נשר הוא יחיד במינו בתחום. כמו עמיתיו שהוזכרו גם נשר הוא בעל תיאוריות רדיקליות, ובמקרה שלו על החשיבות של הז’אנרים הקולנועיים בתולדות הקולנוע.

הנה לפניכם סדרה של רשימות ומאמרים שבהם מציג נשר את התיאוריות המיוחדות שלו לגבי איך צריך להיות סרט קולנוע טוב, ומהי סוגה קולנועית טובה.

לראשונה יוכל הקורא חובב הקולנוע להכיר ולהבין במלואן את התיאוריות של אבי נשר, ולראות כיצד הן משפיעות על סרטיו שלו.

הרשימות יובאו גם בעברית וגם באנגלית.

נתחיל עם המאמר הראשון של נשר בעברית מהמגזין הקולנועי “קלוז אפ”, גליון מספר 2, מאמצע שנות השבעים, מהתקופה שבה למד נשר קולנוע בחו”ל.

כרזת הסרט ״האיש מוירג’יניה״ מ-1929, שבו דן אבי נשר במאמר. ויקיפדיה

המאמר פורסם במקור באנגלית בנובמבר 1971, ונשר עוסק בו במערבונים מפורסמים ביותר – “האיש מוירג’יניה” ו-“המחפשים” – על מנת להשוות ולהנגיד ביניהם, ולדון בחשיבות העצומה מבחינתו של ז’אנר המערבונים.

על מנת להקל על הקוראים אנו מביאים מקדימונים של שני הסרטים שבהם מתמקד נשר במאמר:

הסרט האיש מוירג’יניה מ-1929 בכיכובו של גרי קופר עם וולטר יוסטון (אביו של הבמאי ג’ון יוסטון), ובבימויו של פרד זינמן.

המחפשים סרט בבימויו של ג’ון פורד מ-1956 עם ג’ון ויין וג’פרי הנטר.

וכעת למאמר הניתוח וההסבר של אבי נשר, שבו הוא מתחיל לפתח את השקפותיו לגבי הז’אנר הקולנועי.

בהמשך יובאו מאמריו הבאים.

תודתנו לצוות ספריית סינמטק תל אביב על הסיוע הנרחב שנתנו בפרויקט.

המערכת

כרזה באנגלית של הסרט The Searchers ״המחפשים״ עם ג׳ון ויין

רשימות מערבוניות

פורסם לראשונה באנגלית ב COLUMBIA SPECTATOR ב-1971. תורגם בידי ד. חזון.

מאמרים נוספים של אבי נשר בסדרה יובאו בהמשך.

קיראו גם :

רקוויאם לבמאי : אבי נשר על במאי המערבונים המפורסם הווארד הוקס

הפוסט הקודםהמלצות אנשי יקום תרבות לסוף השבוע 20-21 מאי 2022
הפוסט הבאיוסקה מאיור החלק השני – מאת דב זיגלמן וגיורא רוטמן
אבי נשר
אבי נשר הוא במאי-תסריטאי אשר סרטיו הראשונים "הלהקה", אותו ביים כבר בגיל 24, ו"דיזנגוף 99" הפכו לסרטי פולחן ישראליים. ב-1984 כתב וביים את המותחן "זעם ותהילה", שנחשב בעיניי רבים כאחד הסרטים הישראלים הטובים ביותר בכל הזמנים. סרטו "סוף העולם שמאלה" (2004) זכה להצלחה גדולה ונחשב ליריית הפתיחה של תור הזהב בקולנוע הישראלי. באותה שנה הוענק לנשר פרס הוקרה מפסטיבל הקולנוע בירושלים, על הישגיו הקולנועיים ותרומתו הרבה להצלחת הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 2009 הוענק לנשר פרס הוקרה מפסטיבל הקולנוע בחיפה. באותה שנה כתב וביים נשר את "פעם הייתי", שנכתב בהשראת ספרו של אמיר גוטפרוינד "בשבילה גיבורים עפים". הסרט מספר את סיפורו של נער חיפאי אשר בקיץ 68' מוצא עבודה אצל ניצול שואה המתפרנס משדכנות והברחת טובין. בשנת 2016 זכה סרטו החדש של נשר, "החטאים", לבכורה עולמית במסגרת היוקרתית בפסטיבל טורונטו, שם נרכש להפצה עולמית על ידי חברת MGM. "החטאים", שזכה להצלחה גדולה בארץ ובעולם, חתם את "טרילוגיית העבר הנוכח" של הבמאי אחרי "סוף העולם שמאלה" ו"פעם הייתי", ועוסק כמותם בטראומת השואה וההגירה הנמצאת בבסיס הזהות הישראלית. בשנת 2018 נבחר נשר לשמש כמנטור ליוצרי קולנוע צעירים גם על ידי המעבדה הבינלאומית לתסריטאות בירושלים וגם על ידי המעבדה הבינלאומית לתסריטאות של פסטיבל טורונטו. באותה שנה יצא סרטו ה-20 במספר של נשר, "סיפור אחר", אשר היה לסרט הישראלי הנצפה ביותר ב-2018 עם מכירה של למעלה מ-320 אלף כרטיסים. איגוד מבקרי הקולנוע הישראלי העניק לנשר את פרס "במאי השנה" לסרט זה. במהלך 2020-2021, כתב וביים את הסרט "תמונת הנצחון", אחת מההפקות הגדולות והיוקרתיות שנעשו בארץ.

 בימים אלו נשר נמצא בהכנות לצילומי סרט חדש בשם "גן קופים", שיצולם במהלך הקיץ.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

sixteen + 7 =