יואב ויכסלפיש ממליץ על

הספר “הפרקריאט” של גאי סטנדינג

כריכת הספר "הפרקריאט" של גאי סטנדינג
כריכת הספר “הפרקריאט” של גאי סטנדינג

עולם העבודה של ימינו יצר מציאות מתעתעת, דינמית, וקטלנית כלפי רבים, אשר ממשיכים ליפול קורבן להתגברות שליטת התאגידים בעולם, ולהסחרת כוח העבודה. ב”הסחרת כוח העבודה” הכוונה לשלילת זכויות יסוד מהעובדים, חדירה לפרטיות באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים (“מדינת מעקב”), ונדידת אוכלוסיות (עובדים זרים), אשר פוגעת בזכויות המקומיים ומורידה את השכר במגזרים מסוימים. המחבר, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת לונדון, שירטט כבר ב-2010 את השחיקה שחווים עובדים רבים במאה ה-21, וטען שנוצר מעמד חדש אשר חבריו מתאפיינים בפגיעות ובחוסר אונים מול כוחות השוק, את המעמד הזה כינה “פרקריאט” – המעמד הפגיע, צירוף של המילים precarious ו- proletariat.
בעולם של גבולות מטושטשים ותנועות הון חופשיות נוצרים עיוותים חברתיים רבים. אלו באים לידי ביטוי בפירוק מבנים חברתיים מסורתיים, האשמת הקורבנות ב”בטלנות” או “חוסר כישרון”, עליית פוליטיקאים ניאו-ליברלים ממומני תאגידים, ומולם פופוליסטים מדקלמי סיסמאות אשר מסיתים לשנאת זרים ומיעוטים. הדמוקרטיה נמצאת תחת מתקפה, ואזרחים רבים מתקשים להבחין במציאות מבעד למסך של ספינים, פייק ניוז, והבטחות כוזבות. הספר נכתב בשנת 2010, והמחבר ציין לטובה את הבחירה באובמה לנשיאות ארה”ב לעומת עליית מפלגות ימין אנטי ליברליות ברחבי אירופה, אבל מאז הספיק גם דונאלד טראמפ לכהן כנשיא ארה”ב, וממשלות ניצלו את משבר הקורונה כדי לנקוט צעדים דרקוניים נגד אזרחים בכל רחבי העולם.
סטנדינג מכנה את המצב הקיים “פוליטיקה של גיהנום” ומציע לפרקריאט שורת רעיונות במטרה להיטיב את מצבו ולהגיע ל”פוליטיקה של גן עדן”. הוא חבר בתנועה המקדמת רעיונות של הכנסה בסיסית לכל וחלוקה מחודשת של משאבים, וכל זאת במטרה למנוע את התרחבות מעמד הפרקריאט והתגברות הזעם והייאוש מהפוליטיקה ומהדמוקרטיה במערב.

הוצאת הקיבוץ המאוחד, 314 עמודים.

חגית בת-אליעזר ממליצה על

הסרט “מין חסר מזל או פורנו משוגעים”

צפו במקדימון הסרט

כרזת הסרט מין חסר מזל
כרזת הסרט מין חסר מזל

זהו סרטו של ראדו ג’ודה הרומני, האחראי לתסריט ולבימוי. הסרט צולם בשנת 2021, וגיבוריו עוטים מסכות, כסמל למגפת הקורונה. הסרט זכה בפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין, והשתתף בפסטיבל הסרטים של חיפה.

גיבורת הסרט היא אמי, מורה בבית ספר תיכון בבוקרשט. סרטון וידאו פרטי, אשר מתעד את יחסי המין שלה עם בעלה, מועלה לרשת האינטרנט, לאתר “למבוגרים בלבד”. תלמידי בית הספר מגלים את הסרטון ומזהים בו את המורה. ההורים הזועמים דורשים לעשות שימוע למורה, כדי להחליט אם היא תפוטר.

הסרט נפתח בסרטון הפורנו של כשלוש דקות בהשתתפות אמי, המגולמת ע”י קטיה פסקריו, ובעלה יוגן, המגולם ע”י שחקן הפורנו סטפן סטיל.
לאחר מכן הסרט מתאר את יום השימוע בחייה של המורה, מהביקור שלה בבוקר בביתה של מנהלת בית הספר, דרך השיטוטים שלה ברחובות בוקרשט, עד לשימוע, שנערך בשעות הערב בחצר בית הספר. המורה צועדת בחליפת חצאית מחויטת, נכנסת לחנויות, קונה דברים אחדים, חסרי חשיבות מיוחדת. מדי פעם היא מנהלת שיחות טלפון עם בעלה על נושא הסרטון. מורגש שרמת המתח שלה עולה, והיא אף קונה כדור הרגעה בבית מרקחת. המצלמה, העוקבת אחרי הליכתה של המורה, מתעדת את העיר כהווייתה: פקקי תנועה, קירות בתים מוזנחים עם ציורי גרפיטי מתקלפים, שרידי סממני העבר הקומוניסטי של רומניה, עוברי אורח סתמיים. המבט על העיר סאטירי, ומעורר צחוק קל בקהל.

פרק ההליכה נגמר, ומתחיל הפרק השני, בו נראים תיאורים ביקורתיים למושגים היסטוריים-חברתיים, כגון “צבא”, “מדינה”, “עיר”, “היסטוריה”, “משפחה”, וכן מושגים מיניים כגון “פורנוגרפיה”, “זין”, ו”מציצה”. מתקבל לקסיקון גרפי-ארכיוני עם כתוביות אירוניות, המצחיק את הקהל אף יותר מאשר הפרק הראשון.

ואז מגיע הפרק השלישי – אירוע השימוע. המורה יושבת ליד שולחן ומולה – הורי התלמידים. מנהלת בית הספר מעלה את נושא השימוע: האם לפטר את המורה. מתפתח דיון צעקני, נוסח “משפט שדה”, החושף את הצביעות, הדעות הקדומות, הפחדים, והגזענות של ההורים הבורגניים.
שוב מוצגים קטעים מסרטון הפורנו, על גבי צג מחשב על ידי משתתפי השימוע. אבל צריכים להגיע להחלטה בהצבעה. המנהלת מונה את הידיים המורמות בעד הפיטורים, ונגדם. וכאן הכין לנו ראדו ג’ודה, הקולנוען החדשן, הפתעה: הוא מציג 3 סופים אפשריים. באחד המורה מפוטרת, בשני היא נשארת בסגל בית הספר, ובסוף השלישי הסוריאליסטי-מוטרף, המורה משנה צורה, הופכת לגיבורת-על גרוטסקית, ומתנפלת על ההורים הצבועים.

הקהל צוהל וגואה בצחוק.

מתוך הסרט מין חסר מזל
מתוך הסרט מין חסר מזל

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten + 2 =