לוגו של סיפור הקומיקס ״יוסקה מאיור״
לוגו של סיפור הקומיקס ״יוסקה מאיור״

לפניכם החלק הראשון של סיפור הקומיקס החשוב והמקיף ביותר שפורסם אי פעם על תקופת קום המדינה, “יוסקה מאיור”, שכתב דב זיגלמן ואייר גיורא רוטמן. זהו גם סיפור הקומיקס הרציף הארוך ביותר שפורסם אי פעם בעברית בעיתוני הילדים. אם ניתן לדבר על קומיקס ישראלי שביצע צעדים לכיוון “הסיפור ההיסטורי האפי” ו”הרומאן הגראפי הראשון בעברית”, הרי זהו הסיפור.
זהו סיפור מצוייר שפורסם במגזין “הארץ שלנו” במהלך השנים 1972 – 1973, ב-81 חלקים בכרכים של תשל”ב –תשל”ג, החל מ- 24.1.1972. בחוברות 20-51 תשל״ב, חלק א, וחוברות 1-50 תשל״ג חלק ב.

“יוסקה מאיור” הוא סיפור עלילותיו של פרטיזן לשעבר בשואה, שהעפיל לארץ ישראל והפך לקיבוצניק ולוחם. בחלק הראשון של הסיפור יוסקה מצטרף לפלמ”ח לאחר שהוא עובר ניסויים שונים לבדיקת אומץ ליבו ויכולותיו בידי מפקדו יצחק. לאחר מכן הוא משתתף בפעולות ההעפלה, ולבסוף נשלח למשימה מיוחדת בפולין: הוא מבריח 150 ילדים יהודיים ממנזר שבו הם כלואים בפולין.

תמונה שגיורא רוטמן הכין במיוחד עבור תערוכה של מוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון עבור ״יוסקה מאיור״

קיראו את חלק ב’ של “יוסקה מאיור ” על עלילותיו של יוסקה במלחמת העצמאות

הפוסט הקודםילדים: אתם שתמותו במלחמה הבאה – פואמה מאת איתן איתן
הפוסט הבאאילו: שיר על השואה מאת שוקי גוטמן – השיר השבועי עם אילן ברקוביץ’
גיורא רוטמן
יליד 1947 בתל אביב. נשוי, אב לשניים וסב לשלושה. מצייר מגיל 5 וציורים אלו פורסמו ב"דבר לילדים". עם תום השירות הצבאי, לימודי ארכיטקטורה בטכניון בחיפה. במקביל יצר סיפורי קומיקס עבור "הארץ שלנו". קומיקס הרפתקני בסגנון ריאליסטי. בדרך כלל עלילות עם רקע היסטורי. רובם סופרו וצויירו על ידו. כמה סיפורים צייר עבור ״יריב אמציה״, הוא הסופר פנחס שדה. כמה מסיפוריו נוצרו ביחד עם חברו הוותיק דב זיגלמן, ביניהם הקומיקס הארוך "יוסק'ה מאיור", שבו העבירו דרך גיבור אחד את מלחמת העצמאות. בשנות ה- 70, ה- 80 וה- 90 יצר קומיקסים רבים במקביל לפיתוח משרד האדריכלות שלו. כמו כן אייר ספרים, בפרט כ- 24 ספרי חסמב"ה של הסופר יגאל מוסינזון המנוח, אתו היה בידידות אמיצה. כיום מוביל את משרד רוטמן-א.ב. אדריכלים ומתכנני ערים, ביחד עם אשתו אתי, בנו יואב, ובתו מאיה.
דב זיגלמן
גרפיקאי  בוגר SCHOOL OF VISUAL ARTS בניו-יורק. דב זיגלמן וגיורא רוטמן היו בשנות השבעים הכותבים והמאיירים הבולטים והפופולאריים ביותר של שבועון הילדים “הארץ שלנו”. זיגלמן כתב ופרסם גם את ״בעקבות האוצר הטורקי״. https://www.yekum.org/2015/12/בעקבות-האוצר-התורכי-%E2%88%92-האוצר-האמיתי-הו/

תגובה אחת

  1. סיפור מעולה.
    יש לי עוד את גליונות העיתון עם הסיפור.
    אגב, בספר שלך על הקומיקס הישראלי מצויין שפנחס שדה כתב אותו, אבל בקומיקס כתוב שדוב זליקמן כתב אותו. האם זה היה עוד כינוי של פנחס שדה חוץ מיריב אמציה?

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

16 + 9 =