כרזת ״פרימו ושבתי״ סרטו של יואב טל

מי היה שבתאי צבי

משיח השקר שבתאי צבי, שממשיך לעורר מחלוקת מהמאה ה-17 ועד עצם היום הזה בישראל ובארצות אחרות ובראשן טורקיה, קם לתחייה בסרט ישראלי חדש, המוצא בדמותו רלוונטיות רבה לישראל העכשווית – “פּרימוֹ ושַׁבּתַי”. אבל מי היה שבתאי צבי?

שבתי צבי היה משיח שקר מפורסם במאה ה-17 שעורר סערה שלא נשכחה בקרב העם היהודי במזרח ובמערב וגם לא בעמים אחרים.

הוא, ובעיקר “נביאו” נתן העזתי, היו אנשים בעלי כוחות פירסומיים עצומים, שהצליחו לשכנע מאות אלפים במשיחיות של שבתי צבי, כשהם מתבססים בעצם על….לא כלום. “נאדא” כלשון הלאדינו.

רק על מלל בלתי פוסק והודעות שיקריות של נתן הנביא, שמצא כל פעם אישור חדש בכל מיני פסוקים ששבתי צבי הוא המשיח, אם כי אותם פסוקים יכלו לטעון את אותו הדבר גם לגבי מליונים אחרים.

במה שנראה בדיעבד כפסיכוזה בלתי מובנת רבים וטובים בעולם היהודי השתכנעו לחלוטין ששבתי צבי הוא המשיח כתוצאה מאותן הודעות של נתן העזתי, שאכן היה (בניגוד מוחלט לשבתי צבי הבינוני בכל) גאון שאין שני לו בתחומו: הפירסום והצגת עצמו כנביא אמת.

אבל נתן העזתי מצא מאות ואלפי עוזרים, רובם אנשים נורמטיביים בהחלט, ואף רבנים ומקובלים חשובים, שהמשיכו את מלאכתו ביצירת סיפורים שקריים ומה שאנו מכנים כיום “מציאות בדויה”, ושיקרו בלי למצמץ כשתיארו את שבתי צבי, שהיה במציאות כאמור אדם מאוד לא מרשים בעל כישורים בינוניים לחלוטין, כאדם עליון וכמשיח שאין בילתו. ישות שהיא למעשה מלך מלכי המלכים והאלוהות עצמה.

שבתי צבי כמלך מלכי המלכים שמתחתיו יושבים עשרת השבטים בספר תפילות של נתן העזתי מהולנד 1666

את כל אלו שקמו וטענו כנגד שבתי צבי שלא יכול להיות שהאיש הזה דווקא, שהיה רחוק מאוד מכל נורמטיביות שהיא, הוא המשיח, כלומר נציגי הרציונאליות ביהדות, תקפו חסידי שבתי צבי בשלל מדהים של סיפורים שקריים, דיבה, קללות וחרפות אינסופיות, ובניבולי הפה המטונפים ביותר. המצב הגיע לכדי כך שנעשה כמעט בלתי אפשרי לקבוע מה אמת ומה לא כתוצאה מאותן קבוצות של שקרנים, שלא הפסיקו לשקר ולבדות את הסיפורים המדהימים ביותר על יכולותיו של שבתאי צבי, כשהם עצמם כנראה כבר לא מסוגלים לקבוע מהי האמת ומהו השקר.

וזה גם בכלל לא היה איכפת להם.

בסופו של דבר נקטעה שרשרת ההצלחות המדהימה של שבתי צבי ושל נתן העזתי, אך לא בידי רבנים מוערכים שהסבירו בהיגיון את הפירכות והטירוף בכזביהם של שבתי צבי ואנשיו. אלו מצאו להוותם שאיש אינו מתעניין, ואין שומע להסבריהם המפורטים והרציונליים בקהל שלהם, שנתקף בטירוף משיחי מלובה בכזבים בלתי פוסקים פרימיטיביים עד להדהים, שלמרות הפרימיטיביות שלהם אנשים מתוחכמים האמינו להם והם הופצו בכל כלי התקשורת של המאה ה-17.

ראו דוגמאות לכזבים המטורפים שהופצו בידי נתן ואנשיו בקומיקסים עתיקים מהמאה ה-17 להלן:

תחריט מסוף המאה ה- 17 המתאר את חיי שבתי צבי בימי שיא התנועה באיזמיר והמאסר באיסטנבול ומבוסס על כזביו של נתן העזתי

הסצינות השונות בתחריט שלמעלה מוסברות בהולנדית מימין לשמאל: שבתי צבי; שבתי צבי רושף אש מפיו לפני הקאדי התורכי ועמוד אש יורד מהשמיים; שבתי צבי מעבר לנהר הסמבטיון בין עשרת השבטים יושב על אריה שמיימי רושף אש שרסנו נחש בעל שבע ראשים; חזיון שמיימי של שבתי צבי עם בית
מקדש היורד מהשמיים; שבתי צבי מוכרז כמלך. לקוח מספרו של גרשום שלום “תולדות התנועה השבתאית”.

עלון חדשות גרמני משנת 1666 שהתבסס על הכזבים של נתן העזתי: בסיפור הקומיקס שבתי צבי הופך לשליט האימפריה התורכית. הקומיקס מתאר את בואו לאיסטנבול, את מאסרו, את שחרורו בדרך נס, את עלייתו לגדולה בחצר התורכית, ואת הופעתו כדמות מוקפת הילה מכל המקומות האפשריים דווקא בחדר המיטות של השולטן התורכי. לקוח מספרו של גרשום שלום “שבתי צבי”. 

סופו של שבתי צבי הגיע לבסוף לא בידי הממסד הרבני, אלא בידי מקובל לא ידוע, שקיבל את כל מערכת האמונות שסביב שבתי צבי, אך טען שהוא המשיח האמיתי, בן יוסף, שצריך לבוא ראשון. המקובל דרש לדעת בפגישה עם שבתי צבי מדוע שבתי צבי, שטען שהוא המשיח בן דוד, לא חיכה כנדרש בכתובים שקודם הוא יבוא, ושבתי צבי יופיע רק אחריו?

המקובל סירב להשתכנע מכל ההסברים המתפתלים הגדושים בבדיות שאותם הסביר לו שבתאי צבי, ולאחר הפגישה הלשין על שבתאי צבי בפני השלטונות המוסלמיים שהוא משיח שקר שכלל אינו ממלא אחר ציווי הדת היהודית (מה שהיה נכון).

השלטונות המוסלמיים כפו על שבתאי צבי להתאסלם. וכך עשה. אך מאות ואלפים המשיכו להאמין בו והתאסלמו כשהם נשארים שבתאיים בסתר וקיימים עד היום ככת “הדונמה” בתורכיה.

בטורקיה האיסלאמית כיום רואים בהם כוח נסתר ומסוכן, שאחראי בין השאר להקמתה של טורקיה החילונית בידי אתתורכ.

תמונה הנחשבת לתמונתו האמיתית של שבתאי צבי בספרו של קונן מהמאה ה-17
עוד גירסה של התמונה שלמעלה של שבתאי צבי. הפעם עטיפת ספר חזיונות של רב בעל אמונות שבתאיות, שבחזיונותיו פגש בשבתאי צבי בשמיים רוכב על אריה ומלמד את סתרי התורה בבית המקדש השלישי.

שבתאי צבי הסרט

יואב טל, במאי סרטים שמתעניין באיש ובתופעה של שבתאי צבי והשבתאות שקמה סביבו, החליט ליצור סרט. אך לא על שבתאי צבי עצמו ותקופתו, אלא על במאי בימינו שמחליט לעשות סרט על שבתאי צבי שנראה לו לפתע רלבנטי יותר ויותר, ואף בצורה מפחידה לאור כל האירועים שמתרחשים סביבו.

זהו סרטו הראשון של יואב טל באורך מלא. עד כה ערך ויצר בעיקר סרטים קצרים.

יואב טל ושותפו לתסריט “פרימו ושבתאי” אסא איתן כבר יצרו ביחד סרט בעבר בשם “פרא האדם” ב-2017, שעסק במיניות סוטה בין בני זוג.

תקציר הסרט: 

פרימו הוא במאי תל אביבי צעיר, נאיבי, ורך מזג, אחוז אובססיה לשבתי צבי, משיח השקר מאיזמיר שהיה אחראי לרצף שערוריות מין ודת לפני 400 שנה. בדמותו האדירה של שבתי צבי הוא מוצא רלוונטיות לימינו ולחייו שלו. ובבואו לטוות אל בד הקולנוע את אגדת חייו של שבתי צבי היא מטלטלת את עולמו ופורעת את חייו. כשהוא מוצא שחקן שיגלם בסרטו את שבתי צבי, מטלטל משולש אהבים, הכולל אותו, את השחקן, ואת בת זוגו, את עולמו השברירי ומרסק את כל מה שחשב לבטוח ונכון.

ב”שבתי ופרימו” מככבים לנה אטינגר, נדב בן נון, ואריאל קריז’ופולסקי. את המוזיקה יצרה הזמרת והמוזיקאית והידועה יסמין אבן.

צפו במקדימון לסרט “פרימו ושבתאי” כאן:

שבתי צבי בסרט פרימו ושבתאי

הקרנת הבכורה היתה ביום 7.2.2022, בשעה 21:00 בסינמטק תל אביב. הסרט הוקרן במהלך חודש פברואר ומרץ בסינמטק, וזמין לצפייה ב-VOD של הסינמטק. בתאריך 11.2 נערך פאנל בנושא “ניאו שבתאות” בתום הקרנת הסרט, בהשתתפות העורך והסופר בני ציפר, המשוררת והמוזיקאית נעמי חשמונאי, במאי “פרימו ושבתי” יואב טל, ובהנחיית שרון קנטור.

הפאנל היה קריאה לפתוח מחדש את תיבת הפנדורה השבתאית. האם נכון היה להסתפק בהגדרת צבי כחולה נפש ובמאמיניו כנפגעי שרלטן? ואולי מדובר באבי החילוניות המודרנית? האם העולם בשל לשיבת השבתאות?

התשובה היא שבימינו אלו הגדושים במליוני מאמינים של כיתות קונספירציה רצחניות כמו “QAnon” וקבוצות פוליטיות שמשקרות ומאמינות לשקרים הבזויים ביותר, ברור שיש בהחלט מקום לחשש מקימתם מחדש של שבתאי צבי ונתן העזתי חדשים, ולמעשה זה קרה וקורה במקומות רבים.

להלן ראיון שערך ד״ר אלי אשד עם במאי הסרט יואב טל

אלי: תאר בבקשה פרויקטים הקודמים שלך.

יואב טל במאי ותסריטאי “פרימו ושבתאי”

יואב: במשך הרבה שנים עשיתי סרטי אוונגרד. מדובר בסרטים שהפקתי בעצמי בהפקות מאוד קטנות, עם עלילה מאוד מופשטת, שעובדים הרבה על העוצמה הויזואלית. “פרימו ושבתי” הוא מבחינתי החזרה לנרטיב ונסיון לחזור לחומרים הקלאסיים של הקולנוע.

אלי: התעניינת בעבר בנושא מההיסטוריה או שזאת ממש פעם ראשונה?

יואב: זאת פעם ראשונה שאני עושה סרט שמתעסק עם שאלות היסטוריות. מבחינתי מדובר בגילוי חשוב, העיסוק בהיסטוריה מילא אותי בהשראה, מצאתי בה כר נרחב ליצירתיות.

אלי: איך הגעת לשבתאי צבי?

יואב: לפני כעשר שנים נתקלתי במאמר של אורי יואלי על התנועה הפרנקיסטית, בעקבותיו התחלתי לחקור ולקרוא גם על שבתאי צבי. מה שהדהים אותי יותר מכל זה שלא ידעתי על פרק כל כך חשוב ומופרע בהיסטוריה היהודית. מצאתי שהוא מקסים ומרתק אותי ואיני יכול להשתחרר ממנו.

וכך לפני מספר שנים התחלתי לחקור בפירוט את נבכי סיפור חייו של שבתי צבי, משיח השקר מאיזמיר. זו הייתה אובססיה שגזלה ממני שעות ארוכות במשך היום והטרידה את שנתי. לפני נגלה עולם סוער, עסיסי, ואגדתי של מאבקים פוליטיים והלכתיים. כמי שגדל במשפחה חילונית ישראלית והמשיך לחיי קולנוען דרום תל אביבי, היהדות הייתה עבורי עבר מודחק. אבל סיפורו המופלא של שבתי צבי הפך בשבילי הרבה יותר מאירוע נשכח בן מאות שנים. הוא הגעיש את עולמי. העיסוק בשבתי צבי ובתנועתו נהיה דרך לשאול שאלות ולתהות על הזהות העכשווית שלי, כתל אביבי בעל רקע יהודי, תושב המזרח התיכון. מהטירוף והקדחתנות הזו נברא סרטי “פרימו ושבתי”.

שבתי צבי בסרט “פרימו ושבתי”

אלי: למה דווקא שבתאי צבי ובימים האלו?

יואב: מבחינתי החזרה לשבתאי צבי היא דרך לחשוב מחדש על הזהות שלנו כישראלים בעלי עבר יהודי, על החלקים המודחקים שבזהות הזאת, על התהפוכות שהיא עברה במהלך השנים. שבתאי צבי מצייר את ההיסטוריה היהודית כמקום דינמי של דרמות ומאבקים גדולים. אני בהחלט חושב שבכלל לא יזיק קצת לנער את האבק מעל הדיון הזה. בוא ניזכר שבבסיס הרעיון השבתאִי ניצבת התפיסה כי מעשי יחידים יכולים לקדם את ביאת המשיח, וכי דווקא החטא, יותר נכון ביטול ההלכה, הוא מסימני הגאולה. רעיונות דומים מלווים את החשיבה הציונית, המתבססת על יצירת היהודי החדש, החף מנטל המצוות. אך בניגוד לשבתאות שכשלה וחוסלה, הציונות היא תנועה לאומית שהצליחה להקים מדינה, ולנתק את הקשר בין העם היהודי לשמירת מצוות. ניתן בגסות לומר כי על מזבח האידיאולוגיה הציונית נשחטה האמונה היהודית, ורצח אב זה נדחק אל מחוץ לתודעה. במקביל, נמחה גם סיפורו של שבתי צבי המהווה אות אזהרה מהבהב לעומד לקרות. 

תמונה מהסרט “פרימו ושבתאי”

אלי: עד כמה הסרט אוטוביוגרפי אם בכלל?

יואב: למרות שגם אני צילמתי סרטים בסלון ביתי, הקדשתי שנים למחקר על השבתאות, והגעתי למקומות מאוד מוזרים במהלך עשיית סרטי, אני לא חושב שמדובר בסרט אוטוביוגרפי. פרימו הוא לא אני, ומדובר בסיפור שהמצאתי. נכון שהוא לקח טיפה חומר גלם מחיי אבל לא כניסיון לצייר דיוקן שלי. מה גם שאת התסריט כתבתי ביחד עם אסא איתן.

אלי: שקלת לעשות סרט היסטורי אמיתי על הנושא?

יואב: בגלגול הראשון של העבודה על הפרויקט כתבתי תסריט היסטורי באורך מלא ביחד עם האמן אסי משולם. אך מעבר לקושי הגדול למצוא לו מימון ולהפיק אותו, הייתה תחושה כי משהו מהקסם של הסיפור השבתאי נאבד בעיבוד שכזה, בעיה שנתקלתי בה גם בחלק מהמחזות שיצא לי לקרוא על הפרשה. חלק ממה שיפה בסיפור השבתאי זה המסתורין שמלווה אותו. על עובדות בסיסיות רבות ישנן מחלוקות, רוב התיעוד מהתקופה הוא או של שונאיו, שרואים בו רשע מרושע, או של חסידיו שרואים בו משיח. המתח הזה בין הסיפורים השונים, המיסתוריות, והמוטיב האגדתי, הרגשתי שבשביל לשמר אותם יש צורך להזיז את העלילה לימינו, כדי שדווקא חוסר הידיעה, הויכוח, והפרשנויות השונות יהיו בחזית הסיפור. במהותו, סיפורו של שבתי צבי הוא אגדה וככזאת גם התייחסתי אליו בסרט. גם בימי השיא של התנועה השבתאית היה עיקר קיומה שמועה העוברת באמצעות שליחים נרגשים, נביאים מטעם עצמם, וכתבי קודש הנהירים למעטים. אך אין לזלזל בחלומות ובאגדות, כפי שיעידו מאורעות השנים ההן. אגדת המשיחות אחזה בשומעיה כאש בשדה קוצים, ויצרה את אחד מפיצולי העם הגדולים בהיסטוריה היהודית, מקדימה פיצולים עתידיים בעם היהודי ושלל משיחים.

מאז קריסתה של התנועה ומסע הרדיפה המאסיבי אחר רעיונותיה וחסידיה, רבו הדרכים בהן סופרה עלילת השבתאות. “פרימו ושבתי”, המתרחש בתל אביב של היום, על יופיה ועליבותה, על אהבותיה ובגידותיה, שם לעצמו למטרה לגולל מחדש את עיקרי הפרשה כדי להשיב את סיפור המעשה לשיח הציבורי, ולטעון ששבתי צבי הוא איש הרגע.

מבחינתי זהו ניסיון לאתגר את הנרטיב הישראלי העכשווי בקריאה פרועה ומתריסה של עברו. קורותיו של שבתאי צבי נצורות היטב בלא-מודע הקולקטיבי של הישראלים. לאחדים, זהו תמרור אזהרה לסכנות האורבות לעם ולמדינה, ולאחרים קריאת שחרור ורגע של תרבות-נגד, שהקדים את המהפכה המינית של שנות השישים, והרחיב את ההוויה והתודעה. הסרט טווה את קורות חייו של שבתאי צבי כאגדה חדשה, רבת סתירות, אפלה ומודחקת מעברו של העם היהודי בפרט, ושל המזרח התיכון בכלל – סיפור שהגיע הזמן לשוב ולספרו, ואולי ללמוד ממנו משהו על ימינו. 

אלי: למה שיתפת פעולה דווקא עם האמן אסי משולם הידוע כמי שיוצר בפרויקטים האמנותיים שלו דת חדשה כמו אלילית?

(בשלבים הראשונים של יצירת הסרט שיתף טל פעולה טל האמן אסי משולם, ראש החוג לאמנויות באונ’ חיפה, הידוע בפרוייקטים האמנותיים שלו שבהם יצר דת חדשה פרי דמיונו שאותה כינה “מסדר הטומאה” ושמתקיימת בעולם מקביל כמו מקראי אלילי.)

יואב: כי עבור תיאור של אמונה פראית כמו השבתאות אתה צריך אמן כמו אסי משולם. לפני בערך עשור הורדה בשל איומי אלימות תערוכתו של אסי בתיאטרון “החנות”. אז לראשונה נחשפתי לפועלו, ולמסדר הטומאה, אחד מפרויקטי האמנות המרשימים ביותר, במסגרתו ייסד אסי דת, כתב לה כתבים, וכמובן פיסל פסלים. השילוב בין מחקר מעמיק וכתיבה בדויה, אמונה וחטא, אדיקות וניהיליזם, היווה מקור השראה עצום עבורי כאשר ניסיתי להבין מהי השבתאות ומיהם נביאיה.

אלי: עד כמה התקדמתם? לפחות אתה יכול לתאר בכמה מילים את הסיפור שעבדת עליו עם משולם?

יואב: אני ואסי ניסינו לכתוב תסריט שעלילתו מתרחשת בחודש אותו בילו שבתאי ונתן יחדיו בעזה, חודש בו שבתאי מגיע שבור וחולה, ויוצא משם משיח. אבל התסריט הסתיים בשלב מאוד ראשוני. בסופו של דבר שרון זרגרי הוא שעיצב את התפאורה של הסרט. שרון משלב בעבודותיו אלמנטים מיניים חזקים, ובגלל זה גם פניתי אליו, וזהו אחד האלמנטים שהכנסנו בתפאורות על מנת לייצר תחושה אגדתית וסוריאליסטית לקטעים של שבתי צבי. כמובן שהאלמנטים המיניים המושתלים ברקע הם גם רמיזה לשמועות על המנהגים השבתאיים של אורגיות המוניות בימי החג השבתאיים.


עיצוב לסרט “פרימו ושבתאי” של שרון זרגרי

האמן אסי משולם מספר:

יואב ואני הכרנו בעקבות אירוע שבו כמעט הוצתה תערוכה שלי שהוצגה בגלריה החנות, שנקראה בעל הלו”ע, וכללה בתוכה, חוץ מעבודות פיסול, גם טקסט שנקרא “האיגרת הראשונה למאמינים”, במסגרת פרויקט “מסדר הטומאה” שעסקתי בו בזמנו, שבעצם הציע מעין תיאולוגיה חדשה.

באיגרת הצגתי את עצמי כמעין “משיח שקר שמודה בשקריותו, ולכן הוא אמיתי יותר ממשיחים אחרים” [הניסוח לא מדויק, בהמשך אצרף את האיגרת עצמה, א״א]. בעקבות המפגשים בינינו, והעניין המשותף במשיחיות, חטאים, ושבתאי צבי, התחלנו לעבוד יחד על תסריט לסרט שבסופו של דבר נגנז, לאחר כשנה של עבודה.

אני חושב שמה שכתבנו אז היה לא רע בכלל, אבל העלילה נמשכה שם למין רומן היסטורי, ופחות בכיוון שיואב בסופו של דבר לקח אליו. אני מאד שמח על מה שיצא, ועל כך שיואב מצא את הדרך להיפטר ממני, כי בעיניי הסרט שיצא נפלא והארס-פואטיות שלו חשובה וסופר משמעותית היום.

המפגשים הללו היו לי מאד מעניינים, כי יואב הוא אנציקלופדיה מהלכת לכל תחום שמעניין אותו. במקרה הזה, זה היה לשבתאות ולהשפעה שלה על הקהילות היהודיות ברחבי העולם. אין לי ספק שהתקופה הזו השפיעה מאד גם על היצירה האמנותית שלי, למרות שכאילו לא יצא ממנה כלום. מכל מה שעסקנו בו, הברכה המצוטטת בסרט, “ברוך מתיר איסורים”, הייתה עד כמה שזכור לי הדבר הכי משמעותי שהיה במפגשים שלנו, כי אני כבר שנים עוסק בשאלת הגאולה דרך החטא, והתיקון באמצעות קלקול. אני לא יודע אם יואב ציין את זה באופן מפורש, אבל הפסל שלי “מולך” מ-2013, זכה לתפקיד משעשע בסרט.






פסל “המולך” של אסי משולם בסצינה מהסרט “פרימו ושבתאי”

עד כאן אסי משולם.

האמן אסי משולם מקריא מספרו ליד יצירותיו. youtube

דברי סיכום של אלי אשד

איני יכול אלא להצטער שהכוונה המקורית של הבמאי ליצור סרט על חיי שבתי צבי, אולי לפי התפיסה של ד”ר אלי שי בספרו “משיח של גילוי עריות” (ידיעות אחרונות 2002), שבו הוסבר שבתי צבי כתוצר של התעללות מינית בילדותו שהשפיעה על כל חייו – לא התממשה.

סרט כזה, עם האמנות הפגאנית מיתית המדהימה של אסי משולם, יכול היה להיות משהו שלא נראה כמוהו בקולנוע הישראלי ואולי גם העולמי. לא מובן אולי לחלק גדול מהצופים, שלא שמעו על שבתאי צבי, ועדיין פורץ דרך הרבה יותר מהגירסה ה”חלבית” שקיבלנו, של במאי בתל אביב המודרנית, ושל הדמויות סביבו, שמנסים להבין מי ומה היה שבתאי צבי, ללא הצלחה גדולה.

אבל בדיעבד ברור שהבמאי, שאחרי הכל זהו סרט ראשון שלו באורך מלא, החליט שפרויקט כזה הוא גרנדיוזי מידי לאמצעים הצנועים שלו, והחליט להצטמצם לסרט המתרחש בתל אביב המודרנית, והוא מעין סרט “ארס קולנועי” על במאי המנסה ליצור סרט היסטורי על שבתאי צבי.

עם זאת יש מקום לקוות שהפרוייקט הבא של הבמאי טל כבר ילך את כל הדרך, ויהיה סרט כזה על שבתאי צבי והכת שלו, עם אמנות של אסי משולם.

תמונה מהסרט ״פרימו ושבתי״

קיראו גם

דף הפייסבוק של “פרימו ושבתאי”

עוד על שבתאי צבי האיש והתופעה ראו כאן:

גואל או סוטה? או שניהם? סיפורו של גואל השקר שבתי צבי על פי ד”ר אלי שי ועל פי אמנים ויוצרים לאורך הדורות

כיצד רואים היום בתורכיה את שבתי צבי ואת כת הדונמה שקמה בעיקבותיו ראו במאמר:

מתורכיה באיבה – קללת שבתאי צבי

17 תגובות

  1. טובי סופר בפייסבוק :
    טובי סופר
    במחזמר “משיח עכשיו”, מאת אפרים סידון ויונתן כנען, שבו צפיתי ב-2017, הובא סיפור פרשת שבתאי צבי בדרך מעניינת ומרתקת. קובי מרימי, ששיחק בהפקה הזאת את נתן העזתי, זכה על משחקו בפרס השחקן המבטיח.

  2. Sahar Soffer
    Shalom Boguslavsky הוא סבל ממניה דפרסיה, הוא פנה לנתן העזתי לעזרה.
    נתן, צעיר יצירתי בעל השפעה לוריאנית בולטת, ראה בחטאים ששבתאי ביצע בהיותו בהתקף מאניה, פעילות משיחית של שחרור ניצוצות לכודים בעולם הקליפות.

  3. בועז אפלבאום
    שבתאי צבי, מילא ביהדות של זמנו, את תפקידו של מרטין לותר בנצרות של זמנו: האחרון פוגג את הקלריקאליות הקתולית הכפייתית – בעוד הראשון הרים יד על הקלירקליות הרבנית הכפייתית לא-פחות!

  4. Assi Meshullam בפייסבוק :
    תודה אלי, נהניתי לקרוא, וגם הוחמאתי ושמחתי שהבאת את דבריי במלואם (עד כמה שזכור לי). לך תדע, אולי פעם יהיה כסף להפקה הוליוודית, אבל אין מצב שהיא תהיה מוצלחת אמנותית כמו מה שיואב עשה כא

  5. ליאור הולצר ספרים
    Eli Eshed איך אפשר להסתמך על כל איש בקביעה כללית שכזו? כמו כן, איך ירום הודו פרופ’ שלום המנוח הצליח לעשות אבחון פסיכואנליטי האמצעות כתבי מתנגדיו וקבע שהוא סבל ממאניה דיפרסיה? משמע, לא כל מה ששולם כתב הוא הלכה למשה מסיני. ובדוק בדבריו היטב.

  6. אכן אני הולך בעקבות גרשום שלום שחקר היטב את הדמויות ואת התקופה והיגיע למסקנה שנתן העזתי היה גאון ושבתאי צבי אישיות בינונית ומטה מזה. ואכן נשאלת אז השאלה מה מצא נתן העזתי במישהו כמו שבתאי צבי להכריז דווקא עליו כעל משיח .אני משער שהוא אכן קלט בו כריזמה שהייתה חיונית לצרכיו. אבל פרט לכך לא מצאתי בכתבי שלום ששבתי צבי הפטיר אי פעם משהו בעל עניין להבדיל מנתן העזתי.

  7. ליאור הולצר ספרים
    Eli Eshed לש”ץ אין כתבים אלא כאלה שנכתבו על ידי אחרים והוא חתמם (או שבמקרה של ש”פ, חתם במקומו). למעט אולי ‘אגרת קברו אמונתי’ – ובה הוא לבטח שפוי ונהיר ומבין את מלוא כובד מקומו ההיסטורי.

  8. לא קראתי אבל אני מניח ששלום קרא. הבעיה היא זאת הוא מופיע שם ככל הנראה כאדם שפוי שמבין את כובד משמעותו ההיסטורית אבל לא תורם שום דבר חדש חשוב להגות . עכשיו אני מסכים איתך שאת מה שהיה לו לאמר הוא כנראה מסר רק בעל פה .וכנראה הוא הרשים אנשים שהיו בקרבתו . אבל להעביר דברים בכתב לא היה מסוגל לכן כנראה יש לנו כל כך מעט משלו.

  9. בהזדמנות זאת אני אזכיר שיצא לאור בימים אלו ספר שעוסק בדיוק בזה “בעקבות משיח ” :כתביו של נתן העזתי על שבתי צבי מהדורה חדשה ומורחבת של ספר שפירסם גרשום שלום לפני עשרות שנים רבות בכמה עותקים בודדים וכעת יצא במהדורה חדשה בהוצאה החשובה המתמקדת בספרים על קבלה ושבתאות וכל מה שקשור
    לגרשום שלום “בלימה ” עם תוספות של החוקר החשוב פרופסור יונתן מאיר ואפשר להשיג דרך ליאור הולצר למשל.

    https://blimabooks.com/products/%D7%91%D7%A2%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%92%D7%A8%D7%A9%D7%9D-%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

four × five =