יואב ויכסלפיש ממליץ על

תערוכת ״עמק הפרחים״

מתערוכת ״עמק הפרחים״
מתערוכת ״עמק הפרחים״. עבודת קולאז׳ של אהובה עוזרי. צילם יואב ויכסלפיש.

התערוכה סוקרת את ההיסטוריה של שכונת “כרם התימנים” בתל אביב, אשר עברה שינוי מהותי במאה ה-21, והפכה משכונת מצוקה מאוכלסת ביוצאי תימן למוקד משיכה לצעירים ותיירים רבים. השכונה נוסדה בתחילת המאה ה-20, והתערוכה, שמקור שמה בשיר של אהובה עוזרי, מתמקדת בארבעה נושאים: המסעדות, המוזיקה, הכדורגל, והפשע.
השכונה נחשבת למקור צמיחה עיקרי של המוזיקה העממית המזרחית בשנות ה-60 וה-70, והתערוכה חוזרת אל הלהקות “צלילי העוד” ו”צלילי הכרם”, ואל עוזרי ובועז שרעבי. המוזיקה מהכרם הגיעה לרדיו ולהכרה ארצית רק לאחר שהופצה באמצעות תקליטים וקלטות (“קסטות”), באמצעות חברות האחים אזולאי והאחים ראובני.
קבוצת שמשון ת”א, המזוהה אף היא עם השכונה, הספיקה להתפרק בסוף המאה ה-20, והוקמה מחדש בעשור הקודם. כיום היא משחקת בליגה א’, אבל בשנות ה-70 וה-80 הקבוצה הייתה חלק בלתי נפרד מהליגה הבכירה, סיפקה שחקנים לנבחרת ישראל, וגם סיימה פעמיים במקום השני.
אגף נוסף בתערוכה מוקדש למסעדות שנחשבו מיתולוגיות בתל אביב של שנות ה-60 וה-70, כמו “צארום” ו”ציון”. חלקן עדיין פועלות, אבל השינויים בטעם הקהל והגידול בכמות המסעדות בעיר פגע במעמדו של הכרם כמוקד משיכה קולינרי.
לצד הנוסטלגיה לתמימות של פעם מופיעה בתערוכה גם תזכורת בדבר הצד האפל וכנופיות הפשע שפעלו בשכונה, ולשמות כמו טוביה אושרי, רחמים אהרוני, ואחרים. עולם הפרוטקשן, הסחיטות, והאיומים, חיי הזוהר, והידידות עם פוליטיקאים. הצד האפל מוצג באמצעות קטעי ארכיון רבים מ”העולם הזה” – השבועון החדשותי היחיד שהעז לעסוק בזמנו בצדדים הפחות נעימים של המדינה הצעירה.
מוזיאון בית העיר, ביאליק 27 תל אביב, עד חודש דצמבר.

חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על

תערוכת סלבדור דאלי

בימים אלה ועד סוף אוקטובר 2021 מוצגת בקניון ארנה בהרצליה התערוכה הבינלאומית הרשמית של עבודותיו של סלבדור דאלי – אמן רב גוני פורה.

התערוכה כוללת למעלה ממאה פסלים, ציורים, ורישומים של דאלי, חלקם מאוספו הפרטי של בנימין לוי, שהיה סוכנו האישי של דאלי. דודי ברקוביץ, מפיק התערוכה, הצליח לשכנע את בנימין לוי, המתגורר באירופה, לשנע את היצירות של דאלי שבבעלותו מהמחסן שבשוויץ. בין הפסלים המוצגים בתערוכה: השעונים הנוזלים המפורסמים, ספת השפתיים, פסנתר הרגליים, ונוס מגרות.

מוצגים בתערוכת דאלי
מוצגים בתערוכת דאלי. מתוך האתר של התערוכה

מאוד מועיל לשכור מכשיר-מדריך, לשמוע הסברים על המוצגים, וללמוד על התפתחותו של סלבדור דאלי כאומן סוריאליסטי, על מזגו הסוער, על מרכזיותה של גאלה, אשתו, כמוזה שלו ביצירותיו, וכמנהלת העסקים, המתווכת בין האומן החולמני לעולם האמיתי. סלבדור דאלי התעניין בתורות החדשות בתחומי המדע והפסיכולוגיה. את השעונים הנוזלים הוא יצר בהשראת גבינת קממבר הנמסה בשמש, ומתוך תפיסתו החדשה של מושג הזמן בתורת היחסות של אלברט איינשטיין. בהשפעת מושג התת מודע של פרויד, דאלי יצר דימויים פרועים, נועזים, אלימים, כעולים מתוך ההדחקה.
גולת הכותרת של התערוכה היא מתחם מציאות מדומה (VR – Virtual Reality). האומנים הישראלים דוריאן נתן ורון איילון יצרו הנפשה היקפית רב-ממדית תחת השם “מסע אל הפנטזיה“.

מתחם מציאות מדומה בתערוכת דאלי
מתחם מציאות מדומה בתערוכת דאלי. באדיבות הפקת התערוכה

מרגע שהרכיב את משקפת ה-VR הצופה שוקע בעולם החלום. תחילה הוא רואה את דמותו של האמן המוחצן, המתרברב, המתפאר, המשמיע אימרות נוסח “כשאני מצייר, הים שואג, וכל השאר רק משתכשכים באמבטיה”. לאחר מכן, הצופה נבלע ע”י ספת השפתיים, שוחה בעקבות הדג הסגול בעל השיניים האימתניות במעמקי המוח הכחולים של דאלי, מפוקח ע”י הרבה עיניים, פוגש דמויים מבעיתות דוגמת כף יד רוחשת נמלים, המתכתבת עם סרטו הסוריאליסטי של דאלי משנת 1929 “כלב אנדלוסי”, אותו יצר יחד עם חברו, איש הקולנוע הספרדי לואיס בונואל. כשראשו של דאלי מגיח מאחת המגרות של ונוס ומדבר על צידו האחר של החלום, ההנפשה עוברת מים כחול חשוך אל מרחב מדברי צהוב-בוהק, בו מתהלכים פילים על רגלי ג’ירפות עם מטענים דמיוניים על גבם. חילזון-אי מואר ע”י פיות גחליליות שוחה בים הפתוח. המבט נוסק מעלה אל שכבות העננים, מעליהם נבנה ומתפורר הריצוף, עץ פורץ ועל ענפו נוחתת חביתיית השעון הנמס. כך נוצרת מול עיני הצופה התמונה “התפוררות התמדתו של הזיכרון” של דאלי משנת 1954, המתכתבת עם תמונתו המפורסמת ביותר “התמדתו של הזיכרון” משנת 1931:

התמדתו של הזיכרון. סלבדור דאלי. ויקיפדיה
התמדתו של הזיכרון. סלבדור דאלי. ויקיפדיה

אמני הנפשת מציאות מדומה דוריאן נתן ורון איילון, וצוות עוזריהם בתחומי הקול, העריכה והעיצוב, יצרו עולם מלהיב ומהנה, בו הייתי רוצה להישאר גם אחרי מספר צפיות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

1 × 2 =