במלאת 111 שנים להולדתו של המשורר נתן אלתרמן ב-14 באוגוסט 1910 אנו מפרסמים כאן את שירו הידוע “מסעות בנימין מטודלה”, עם איורים של צילה בינדר בשתי גרסאות שונות של הספר “ספר התיבה המזמרת”.

השיר מבוסס על דמותו הססגונית של הנוסע היהודי הראשון, והמפורסם מכולם, שכתב ספר מסעות – בנימין בן יונה מהעיר טודלה שבספרד. בנימין מטודלה היה הרפתקן יהודי במאה ה-12, שיצא מסיבות לא באמת ידועות, אם כי הן מוסברות בפואמה כחובות לנושים ולחשושים על אודותיו בעירו, למסע עתיר סכנות בארצות שונות. המסע נמשך 8 שנים (1165-1173), ובמהלכו בדק את מצבן של הקהילות היהודיות השונות בארצות רחוקות שונות כולל בארץ ישראל.

הספר, שנכתב ופורסם בכתבי יד בעברית, זכה להצלחה גדולה ותורגם לשפות רבות לאורך הדורות.

בנימין מטודלה לפי צילה בינדר במהדורה המקורית של “ספר התיבה המזמרת”

השיר פותח באופן מיוחד את קובץ שירי הילדים של אלתרמן “ספר התיבה המזמרת”, ואף מוזכר במיוחד בהקדמה השירית הכללית לספר.

הופיע לראשונה בדפוס ב”משמר לילדים” שנה יג’ חוב’  49, תאריך 26.8.1958, עמ’ 795, ובמקביל ב”ספר התיבה המזמרת”, בהוצאת ״מחברות ספרות״, תשי”ח 1958.

צילה בינדר שינתה את האיור לפואמה, ויצרה כמה איורים למהדורה החדשה בהוצאת הקיבוץ המאוחד 15 שנה לאחר המהדורה המקורית, בשנת 1973. כך למשל החליפה את דמותו של בנימין מטודלה שהופיעה בתמונת הפתיחה במהדורה המקורית בתמונת קוסם משיר אחר בספר.

השיר התפרסם גם בזכות הלחן שכתבה נעמי שמר בשנת 1965, אותו מסרה לביצוע לשחקן והזמר שמעון בר (ראו קישור למטה). לימים שרו אותו גם השחקן אילי גורליצקי וחברי שלישיית הגשש החיוור ואחרים.

הפואמה מופיעה כאן באדיבות נתן סלור.

המערכת

כריכת ״התיבה המזמרת״ של נתן אלתרמן
ציור של בנימין מטודלה ליד התיבה המזמרת במהדורת 1958 של “ספר התיבה המזמרת”, המאיירת היא צילה בינדר. הדמות של בנימין מטודלה הושמטה במהדורת 1973 של הספר.

האיור לפואמה על בנימין מטודלה מהמהדורה המקורית של “ספר התיבה המזמרת”. מהוצאת מחברות לספרות 1958.

להלן הפואמה, עם הציורים ממהדורת 1973, גם הם של צילה בינדר.

קיראו עוד על מסעות בנימין מטודלה

האזינו לשיר עם מוזיקה של נעמי שמר בפי שמעון בר בגירסה המושמעת המקורית של הפזמון:

ובגירסה של אילי גורליצקי:

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × ארבע =