חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על
עבודת המחול ״רטרו״ בפסטיבל דאנס תל-אביב 2021
בימים אלה ועד 19.8 מתקיים במרכז סוזן דלל פסטיבל תל אביב דאנס 2021, אשר נותן במה להפקות חדשות של מיטב היוצרים הישראלים.
העבודה “רטרו” מאת סאלי אן פרידלנד, אותה ראיתי ב-8.8.2021, תוצג גם בסיום הפסטיבל ב-19.8.2021.
סאלי אן פרידלנד רקדה בלהקות המחול בת דור ובת שבע, הופיעה במסגרות מקצועיות שונות כרקדנית עצמאית, הקימה את “להקת המחול סאלי אן פרידלנד”, ויצרה כוריאוגרפיות עבור להקתה ועבור הרכבים רבים אחרים.
“רטרו” מורכבת משתי יצירות. הראשונה, “דוב הוז 19” מבוצעת ע”י הרקדניות נועה שביט ונטע הייניק, והיא עיבוד של הדואט שנוצר בשנת 1990 בימי מלחמת המפרץ בתל אביב ע”י סאלי אן פרידלנד, אותו רקדה עם ענבל פינטו על שולחן האוכל הגדול מדירתה ברחוב דב הוז 19 בתל אביב.
העבודה השנייה, בביצוען של נעה בר ושירלי ברבי, הנקראת “Co-Void 19”, נוצרה בשנת 2020, במהלך התפרצות מגפת הקורונה העולמית. יש לשים לב, ששם העבודה, שפירושו “ריק הדדי”, הוא עיבוד של שם המגפה “COVID-19”.
שתי היצירות, ששלושים שנה מפרידות ביניהן, נוצרו בתקופות של טראומה לאומית: מלחמה, מוות, ימי סגר, כמיהה למרחב מוגן. תנועות הריקוד מעל ומתחת לשולחן, ובשימוש בכיסא עץ, היו מאוד יצירתיות, ודרשו תיאום מדויק בין הרקדניות. גם בעבודה השנייה נעשה שימוש מגוון ברהיט – ספסל של איקאה עם רגליים מתברגות. שתי היצירות טעונות במתח בין זוגות הרקדניות, שמייצג את המצבים המשבריים במדינה כולה.
בתום המופע ד”ר ילי (יעל) נתיב שוחחה עם הכוריאוגרפית סאלי אן פרידלנד, כששתי הנשים עושות שימוש שגור ברהיטי העבודות: יושבות על הכיסא ועל הספסל סביב השולחן.