תכנית הדרך האחת של סין.
תכנית הדרך האחת של סין. מויקיפדיה

בעבר ההיסטורי, לפני מספר מאות שנים, הסדר העולמי ששרר במזרח הרחוק היה שלסין היה מעמד בכורה, והמדינות האחרות היו צריכות לכבד את העליונות של קיסרי סין ולא לפגוע בשאיפות המדיניות שלהם.
בשנים האחרונות יש סימנים לכך שנשיא סין Xi Jinping מבקש להנהיג מחדש סדר כזה, והוא מפעיל סנקציות מסוגים שונים על מדינות שלדעתו הזיקו למדיניות של סין או פגעו בכבודה. כמה דוגמאות להלן.
על קנדה הופעלו סנקציות מכיוון שמנג וואנזו (Meng Wanzhou), מנהלת בכירה בחברת התקשורת הסינית Huawei (והבת של מייסד החברה), נאסרה בקנדה לפי בקשתה של ארה”ב, שרוצה להעמיד אותה לדין באשמת הפרת הסנקציות על אירן.
על שוודיה הופעלו סנקציות לאחר שגינתה את החטיפה והמאסר של אזרח שוודי יליד סין, שפרסם ספרים שבהם ביקר את מנהיגי סין.
דרום קוריאה הכעיסה את סין כאשר הסכימה שארה”ב תציב בשטחה סוללות נגד טילים. הסוללות אמנם הוצבו כדי להתגונן נגד צפון קוריאה, אבל סין טוענת שמכשירי הראדאר שלהן מכסים גם שטחים נרחבים בסין.
הסנקציות נגד קוריאה הופעלו באופן פתאומי. קבוצות של תיירים מסין הפסיקו להגיע, רשת חנויות כל בו בבעלות חברת Lotte מדרום קוריאה הופתעה מחרם קונים פתאומי. אולם קוריאה לא נרתעה מן הסנקציות של סין ולא הסירה את הסוללות נגד טילים, והסנקציות בוטלו בשקט. האירוע הזה מצביע על כך שיש מדינות שיודעות להתעמת עם הלחצים של סין.
העימות עם אוסטרליה הגיעה לאחרונה שוב לכותרות שם.
סין רואה את עצמה נפגעת ע”י אוסטרליה במספר פעולות והתבטאויות. שגרירות סין באוסטרליה פרסמה בנובמבר 2020 הודעה ובה מנתה 14 פגיעות.

בין ה”פגיעות”:

  • ממשלת אוסטרליה גינתה את סין על הפרת זכויות האדם של בני​ המיעוט האויגורי המוסלמי במערב סין במחוז Xinjiang.
  • מניעה של מספר יוזמות השקעה של חברות סיניות באוסטרליה.
  • סירוב לשתף את חברת התקשורת הסינית Huawei, בפריסת מערכות דור 5 של טלפונים סלולריים.

בייחוד הכעיס את סין שראש ממשלת אוסטרליה Scott Morrison קרא לקיים חקירה בלתי תלויה על מקורו של הווירוס covid-19.
בתגובה סין הטילה בנובמבר האחרון עיצומים על אוסטרליה. היבוא מאוסטרליה של כמה סחורות הופסק באופן פתאומי, בין השאר: יין, שעורה, סוכר, עץ, פחם, ועפרות נחושת. סין לא הפסיקה את יבוא עפרות הברזל החיוניים עבורה.
עוד מדינה שלא נרתעה מן העיצומים של סין היא יפן. הסנקציה שסין הטילה על יפן הייתה הפסקת המכירה של המתכות הנדירות הדרושות לייצור סוללות עבור מכשירים אלקטרוניים כמו סמארטפונים. יפן הגישה תלונה לארגון המסחר הבינלאומי (WTO), שהבירור שלה יכול להימשך שנים. בינתיים יפן מצאה ספקים אחרים של המינרלים.


ובנוסף לכל אלו קיים הסכסוך על הזכויות בים סין הדרומי.
סין טוענת לזכויות נרחבות בים סין הדרומי, על שטחים שמדינות אחרות בדעה שהן בעלות הזכויות עליהם. בין המדינות הללו יפאן, אינדונזיה, הפיליפינים, וייטנאם, ומלזיה. הפיליפינים פנו לבית דין בינלאומי לבוררות בהאג, שבשנת 2016 פסק שאין לתביעות של סין בסיס משפטי. סין מתעלמת מן הפסיקה הזאת.


איך שהדברים משתנים. לפני חמש שנים הסינים דיברו על התוכנית “דרך אחת – רצועה אחת” כעל יוזמה של ידידות בינלאומית, עידוד המסחר, ושיתוף פעולה כלכלי. במסגרת התוכנית הם דיברו על חידוש “דרך המשי” ביבשה, ועל נתיבי שיט בין סין ואירופה. אמנם שופרו שירותי הרכבות מסין למערב, ואפשר להוביל סחורות ברכבת מסין למערב אירופה, אבל בעיקר הושקעו הון ומאמצים לפרוץ דרך מסין לפקיסטאן ולסלול רכבת מדרום סין לתאילנד.
בנוסף הסינים השקיעו הון רב בבניית נמלים, מסין עד למזרח התיכון. הם השקיעו בסודן יותר מ- 10 מיליארד $ והרחיבו את הנמל בפורט סודן שבים סוף. בג’יבוטי הסינים הקימו בסיס לצי שלהם, ויש להם אפשרות להחזיק שם 10,000 אנשי צבא. סין מימנה הקמת נמל חדש ב- Giwadar שבמערב פקיסטאן (קרוב לפתח המפרץ הפרסי). סין מימנה הקמת נמל גדול ב- Hambanota בסרי לנקה, שסינים מנהלים אותו, וב- Chattagong שבנגלדש. גם בארץ כידוע הסינים מבקשים לבנות את נמל חיפה החדש. כך שבפועל יצרו הסינים שרשרת של נמלים שיכולה לשרת את הצי הצבאי שלהם. והכל במסגרת יוזמה של ידידות ושיתוף פעולה בינלאומי.
עורך דין ישראלי שעוסק שנים רבות במו”מ בין אנשי עסקים ישראליים וחברות סיניות אומר “הסינים לא אומרים מה שהם חושבים, הם אומרים מה שהם חושבים שנכון להגיד בסיטואציה המסויימת שבה הם נמצאים”. אבחנה נוספת היא “הסינים משתדלים לשמור על הדברים עמומים בכדי לנצל את זה בהמשך הדרך”.
העיתון New York Times פרסם לפני כחודש כי בתגובה לנאום של נשיא ארה”ב Biden שקרא להקמת “ברית של דמוקרטיות”, מדינות שישמרו ויגנו על זכויות האדם ושלטון החוק, התבטאו בכירים סינים נגד הסדר העולמי שארה”ב מקדמת. שר החוץ של סין נפגש עם שר החוץ של רוסיה ואמר לו שהמערכת שארה”ב מקדמת “לא מייצגת את רצון הקהילה הבינלאומית”. בהצהרה משותפת סין ורוסיה האשימו את ארה”ב “בהתערבות מופרזת” בהתנהלות הפנימית של מדינות אחרות.
נראה שנשיא סין החליט שהגיע הזמן להפגין את ההתעצמות של סין ולדרוש את הכבוד והמעמד הבינלאומי שלדעתו ראוי לה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שמונה עשרה + 17 =