חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים וחברת הוועד, ממליצה על

הסרט “שדר מן העתיד”

תמונת הסרט שדר מן העתיד של דוד אבידן
תמונת הסרט שדר מן העתיד של דוד אבידן

דוד אבידן, אחד מגדולי המשוררים של “דור המדינה”, היה גם אמן רב-תחומי, ואיש אוונגרד. התערוכה “נביא מדיה” של האוצר אורי דרומר ושל עוזרת האוצר עדי דהן, המוצגת במוזיאון תל אביב לאמנות עד ל-30 בנובמבר 2019, מתמקדת ביצירתו הוויזואלית והווקאלית של דוד אבידן. בכל תחומי יצירתו דוד אבידן עשה שימוש במכשירים ובכלים שבחזית הטכנולוגיה של זמנו: הקליד את שיריו במכונת כתיבה, תיעד אותם בקולו במכשירי הקלטה שונים דוגמת דיקטפון ומזכירה אלקטרונית, יצר קולאז’ים באמצעות מכונות שכפול וצילום, ואף ניהל שיחות עם תוכנת המחשב “אלייזה”.

הגעתי לתערוכה לרגל הקרנה מיוחדת של “שדר מן העתיד”, סרט משנת 1981 לפי התסריט של דוד אבידן, בבימויו ובהשתתפותו.

שליח משנת 3005 – מהמאה ה-31 (ולא ה-30, כפי שכתוב בתיאורים של הסרט) מגיע בעזרת מכונת זמן לכדור הארץ בשנת 1985, ועליו לשכנע את המנהיגים לנהל מלחמת עולם שלישית למען עתיד טוב יותר. בקביעתו של זמן הווה הסרט בשנת 1985 דוד אבידן קורא תיגר על הדיסטופיה של ג’ורג’ אורוול בספרו הידוע “1984”. השליח נקרא .M.F. – Future Man, הוא מתקשר בטלפתיה, ויש לו מפעיל-תודעה בדמותו של דוד אבידן. אירועי הסרט מתרחשים בו-זמנית בערים מרכזיות בעולם, דוגמת ת”א, ניו-יורק, לונדון, פריז, טוקיו, ברלין, מוסקבה, לוס אנג’לס, בייג’ינג, בהן השליח מופיע בפני שליטי המדינות. העלילה קופצנית ואבסורדית, מתגלה איזה קשר מוזר בין נסיעה בזמן לבין תאגיד יפני זדוני. הסרט מלווה בשיריו של דוד אבידן, ובמוזיקה אוונגרדית. אפשר לראות בסרט יסודות בדיוניים-מדעיים מסוימים, ולנחש הקשרים אבידניים-שיריים, אבל כל אלה משמשים אמתלה להראות אישה עירומה במיטה, שאפילו אין לה שם בסרט, והיא מכונה “חברתו של אבי זיו”. השחקנית היפה והאמיצה אירית מאירי מתבטלת בהמתנה לאבי זיו, בגילומו של אבי יקיר – לא סמל-מין, אלא סתם חְנוּן מתולתל, שעובד באיזו אוניברסיטה, ולובש מִדֵּי פעם מַדֵּי צה״ל, אותם הוא מוריד בהפגנתיות ומזנק למיטת חברתו.

המציצנות של אבידן לא אלימה כלל, אינה פוגענית. היא אפילו חביבה בכנות שלה, בילדותיות שלה. הצופה סולח לדוד אבידן – הילד הנצחי, השוטח את תודעתו על המסך בצורה ישירה וגולמנית. זהו סרט ארוך, 87 דקות משכו, בטח עלה לדוד אבידן הון תועפות, ולא זכה להקרנות מסחריות בארץ מטעמים מובנים. זהו צעצוע יקר מאוד, יקר מדי, לנמר בן 47, על סף הכחדתו.

הסרט “שדר מן העתיד” ניתן להשכרה בחנויות “האוזן השלישית”. הוא יחיד במינו ובמיניותו, ובהחלט יש לו ערך היסטורי ואף אומנותי.

הפוסט הקודםעיון מחדש בכשלים בעבודת המודיעין בניהול הקרב במלחמת יום הכיפורים -אלי דקל
הפוסט הבאהשועל -סיפור ליום שישי מאת מאיר ברג
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה + שלוש =