רחל אימנו כדמות קומיקס

רונית זרעוני היא אנימטורית, קומיקסאית וקולנוענית בעלת סטודיו אנימציה, ולאחרונה יצא לאור קומיקס שיצרה על סיפור רחל התנ”כי. סקירה על ‘סיפור רחל המקראי בקומיקס מוזיקלי’

Image result for ‫רונית זרעוני רחל‬‎

רונית זרעוני

רונית זרעוני כתבה וציירה את הקומיקס על פי הסיפור בספר בראשית. האם זו הקדמה לסרט אנימציה שזרעוני מתכננת? אולי ואולי לא, בכל אופן הוא עומד בפני עצמו לחלוטין. הוא מתמקד באופן מוחלט בדמותה של רחל אימנו ,שעד כה הוצגה כדמות צדדית לחלוטין ששוקעת בצילם הגדול של יעקב ולבן ובצילם של בניה.

בסיפור יש גם פרטים דמיוניים ממוחה של זרעוני למשל הכבש האהוב יוסף, שנעלם משום מה מהעדר ועל שמו נקרא לימים הבן המפורסם של רחל – יוסף.

מהסיפור שמסכם בצורה ויזואלית את מה סיפורה שלרחל מהמקרא, אפשר להבין שחייה נעים סביב הונאות וגניבות של דעת ושל חפצים: בעצת אביה היא דואגת שאחותה לאה תיכנס למיטת יעקב במקום היא עצמה, וכתוצאה, נאלצת לחכות עוד שבע שנים ליעקב. רחל נכנסת להיריון בגיל מבוגר מאוד, שלןשים!

הקטע הדרמטי בספר הוא גניבת התרפים, האלילים שבהם השתמש לבן בעבור יעקב.

לאמיתו של דבר הדמות של רחל המתוארת בספר, המבוססת על המקרא, היא לא מאוד סימפטית, שהרי היא מוכנה לעשות הכל בעבור מטרותיה. היא אינה פקחית במיוחד, משמשת ככלי שרת לאנשים ומזיקה לעצמה בדרך.

האם זוהי אם האומה העברית? לצערנו כן.

אנו יכולים לפחות להודות על זה שהיא לא כמו קרובת המשפחה תמר אשת ער בן יהודה שלאחר מות הבעל ואחיו השיגה את זרעו של אביהם, יהודה בן לאה, על ידי התחזות לזונה, וכך הפכה לאם אימותיו של דוד המלך.

הספר של זרעוני משיג את מטרתו של הצגת סיפור חייה של רחל לפני הקוראים, אולם לדעתי היה עליו להיות מורחב בהרבה, והיה צורך להציג סיפור מפורט יותר כדי שנוכל להזדהות באמת עם רחל ובני משפחתה. משום שמה שהיה מובן וברור לקוראי התנ”ך המקוריים שוב אינו מובן וברור לאנשי המאה ה־21.

אולי כל זה יתבצע בסרט אנימציה ששם תהיה חובה להרחיב?

כדאי לציין שההתקפות על העיבודים הקולנועיים לסיפורי התנ”ך, ולפעמים גם העיבודים לקומיקס, נובעות לרוב מכך שהם מביאים פרטים שלא נמצאים בתנ”ך, וכתוצאה, משנים ובאופן משמעותי את העלילה.

הסיבה היא שאין ברירה; מה שמתאים לתנ”ך ולקוראיו המקוריים ומה שדיבר לליבם של קוראים במשך אלפי שנים, אינו מתאים בהכרח לצופים ולקוראי הקומיקס והספרים של זמננו. אין ברירה. שינויים ותוספות הם הכרחיים. בכל אופן זרעוני העדיפה להישאר נאמנה לתנ”ך. יש שיברכו אותה על כך ויש שיצטערו על מה שיכלה לעשות והחמיצה.

הערה: אבקש מאנשים לא לשלוח אליי ספרים בציפייה שאחזיר אותם. במקרה כזה אפשר לשלוח לי כספר אלקטרוני (אם כי האמת תיאמר – במקרה זה הסיכויים שאקרא הם פחותים בהרבה).

עוד על הספר ראו:

סצינה מהספר

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

8 + עשרים =