האדונית והרוכל – האופרה

אופרה על פי ש”י עגנון נראית כדבר שאינו מתקבל על הדעת אבל הנה, תיאטרון הסטודיו בחיפה מעלה בבכורה עולמית שתי אופרות קאמריות קצרות מאת אבירם פרייברג ע”פ יצירותיו של עגנון.

“האדונית והרוכל” היא סיפור אימה על רוכל יהודי שתועה ביער, ונקלע לביתה של אדונית הניזונה כפי הנראה מבשר הגברים שלה, ואילו “תהילה” הוא סיפורה של צדקת ירושלמית, שמכפרת בימי זקנתה על חטא שחטא אביה בילדותה. פרייברג, שהלחין תחילה את “האדונית והרוכל” בחר לצרף לה דווקא את “תהילה” וליצור מופע שבו ניתן להתרשם מהדומה והמשותף ביניהן, לצד השונה והמבדיל. האלמנטים המשותפים לשתי היצירות הם שפתו המקורית והייחודית של עגנון, ליכוד היצירה על ידי שימוש במוטיבים מוזיקליים המייצגים אדם, חפץ או רעיון וחוזרים כשהוא בא לידי ביטוי בעלילה (לייטמוטיבים), השפעות של המסורת המוזיקלית היהודית, שימוש במודוסים (סולמות הנפוצים בשימוש במוזיקה האתנית למשל) ובחירה בז’אנר האופרה הקאמרית.

“האדונית והרוכל” היא הראשונה מבין היצירות שהולחנה, על ריבוי הרבדים ואפשריות הפרשנות השונות שבה. הסיפור הדמוני-פנטסטי שואב את מקורותיו בין היתר ממסורת סיפורי האימה הגרמניים שרווחו בתקופה הרומנטית, המאזכר יצירות נוספות בז’אנר האופרה כמו “הנזל וגרטל” של הומפרדינק ו”טירתו של כחול הזקן” מאת ברטוק.
סיפורה של תהילה מאזכר את הדרמה של “הנזירה אנג’ליקה” באופרה בשם זה מאת פוצ’יני. שתי הנשים מאבדות את ילדיהם וחדורות באמונה שמותן יגאל את נשמתן, יצילן מיסוריהן ויפגישן עם אהובי נפשן.

הניגוד בין היצירות נמצא במסר שלהן. בעוד “האדונית והרוכל” הנו סיפור אימה קודרני ומשולל תקווה, שסופו זהה לתחילתו, הרי שב”תהילה” קיים מסר אופטימי של גאולת הגוף והרוח דרך הסליחה והאמונה, המצליחים לזרות אור בהיר על סיפור חייה הטרגיים של הגיבורה תהילה.

האופרה תתקיים ביום ה’, 13.7, ב-20:00 ברחוב לבונטין 7, ת”א.

יום ג’ 11.7 בשעה 20:30 בתיאטרון הסטודיו
כתובת: בית הכט (רוטשילד) חיפה,שד’ הנשיא ,142. טל. 04-8100104
יום ג’ 18.7 בשעה 20:30 בתיאטרון החאן  דוד
רמז 2 ירושלים. טל. 02-6303600

Image result for ‫אופרה האדונית והרוכל‬‎

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

10 − 7 =