מאת טל סלוצקר
הסרט החדש מסדרת אקס-מן (X-Men), על פי סדרת הקומיקס המפורסמת של חברת "מארוול קומיקס" על עלילות מוטאנטים הירואיים בעולם לא מבין ואף עוין, בשם ״לוגאן וולברין״, מתאר את קורותיה של דמות אחת מסדרת אקס-מן. מדובר בדמות הידועה והמצליחה מכולם – וולברין – או בשמו האמיתי: לוגאן. וולברין כה פופולארי, עד שאיננו "רק עוד איש צוות" של האקס מאן. נעשו עליו סדרת סרטים נפרדת מחוץ לסרטי האקס מאן "הרגילים", שבהם הוא מופיע כאחד מקבוצה, ובכך נמשכת המסורת של סדרת הקומיקס.
זה אמור להיות הסרט המסיים על חייו של לוגאן, לפחות עם השחקן יו ג'קמן שגילם את לוגאן בכל הסרטים עד כה, אבל לא עוד – הוא כבר מבוגר מדי לתפקיד, דבר הניכר היטב.
לרוב היה לוגאן, במהלך חייו הארוכים מאוד כנראה (הוא מעין בן אלמוות או בכל אופן מאריך חיים מאוד וחי מאז המאה ה-19 כפי שגילינו בסרט הראשון עליו) סוכן חשאי או לוחם להשכיר. בשלב מסוים, במסגרת ניסוי ביחידה צבאית קנדית, קיבל ציפורניים קטלניים שעמן הוא יכול לרטש כל אויב, דבר שהפך אותו לעוד יותר מסוכן משהיה.
כמו כן, כתוצאה מהרצחנות המרטשת הזאת הפך לפופולרי מאוד בקרב חובבי הקומיקס, שכפי הנראה נמשכים למרבה הצער (אחד מאלה הוא הצופה מר אלי אשד, שצפה עמי בסרט) לדמויות אלימות, מסוכנות, ורצחניות באופן מיוחד.
וולברין הוא אחד הגיבורים הספורים המככבים בסדרות קומיקס קבוצתיות שבהן אין גיבור על אחד, שהן פופולריות מאוד גם כגיבור יחיד בסדרה משלו. הוא פופולרי הרבה יותר מכל שאר הדמויות שמופיעות עמו בסדרת האקס מאן.
הנה, כך מראות גם עטיפות החוברות האלו שהופיעו בעברית, ושאחת מהן הייתה אמורה אף להיות עטיפת חוברת בסדרה מיוחדת בעברית על הגיבור הרצחני:
עטיפות בסדרת האקס-מן בעברית, בהוצאת קונטקט פוינט משנות התשעים. העטיפה התחתונה הייתה אמורה להיות של חוברת ראשונה בסדרה נפרדת על וולברין בעברית, שלא יצאה לבסוף לאור
באתי לסרט למרות האלימות של הסרט מהסיבה הפשוטה שאני אוהב את לוגאן, ולא הפסקתי לאהוב אותו אחרי הסרט. אבל גם לא אהבתי אותו יותר.
הסרט הזה מתרחש כמה שנים בעתיד, אחרי הסרטים הקודמים של האקס-מן ואלו שעוסקים רק בוולברין, בעתיד של שנת 2029, שבו מוטנטים לא נולדים עוד (או לפחות כך זה נראה, אולי בגלל לוחמה גנטית נגדם). כמובן, כפי שמתברר בסרט, זה אינו נכון – המוטנטים ממשיכים להתקיים, ונולדים מוטנטים חדשים, גם אם רק במעבדות של חברות מסוכנות.
אחרי שאנשי האקס מן השונים נבלמו וכנראה הושמדו במהפך שעליו איננו יודעים כל פרט, להוציא כמה רמזים עמומים, נשאר לוגאן לבדו במערכה ולצדו המנהיג לשעבר של האקס מן, ד"ר צ'רלס אקסאביאר (פטריק סטיוארט, שחקן ענקי כתמיד), החולה והחלש. כפי שנרמז לנו בסרט, לצ'רלס היה יותר מיד ורגל בהיעלמם של האקס-מן, שאותם הדריך והנהיג במשך שנים רבות, כתוצאה ממשהו שתקף אותו, אבל לא נקבל פרטים מדויקים מעבר לכך.
לכאורה נראה שכל מה שנשאר להם זה לחכות למותו של צ'רלס, שלאחריו לוגאן יעלם לאי-שם. ואז הם מגלים דבר המעניק טעם חדש לחייהם הקודרים.
במעבדה, אי-שם במקסיקו, מייצרת חברה רפואית זדונית בשם "טראנסגן" דור חדש של מוטנטים באופן מבוקר באמצעים של הנדסה גנטית, ומי יודע מה עוד, למטרות ממשלתיות אפלות. ומבין זרועותיה של החברה ברחה ילדה מוטנטית המסוגלת לחסל במחי יד עשרות לוחמים מאומנים.
הסרט הוא מעין תיאור מאבקם של לוגאן ושל צ'רלס אקסוויאר להשאיר את הילדה מחוץ לטווח ידה של הסוכנות הממשלתית, שמעוניינת לשלוט במוטנטים, ולהביאה למקום מבטחים, שבו יש מוטנטים אחרים כמוה שיוכלו להגן עליה, והיא תוכל להגן עליהם.
רוב הסרט לוגאן צ'ארלס והילדה נמצאים בבריחה לעבר יעד שבו ייתכן שהילדה, יחד עם נערים מוטנטים נוספים שניצלו מידיה של הסוכנות הממשלתית, תמצא את דרכה אל החופש, הרחק מידיה השתלטניות של הסוכנות. מקום שבו מסתתרים כמה מוטנטים צעירים המזכירים את האקס-מן של העבר הרחוק.
איך הם יגיעו לשם? דרך רמזים הנמצאים בחוברת הקומיקס "האקס-מן". ביקום הזה מתברר, יש חוברות קומיקס על עלילותיהם של אנשים אמיתיים, אבל אלו, כפי שמעיר לוגאן בזלזול, הן ברובן בדיוניות.
אם נסתמך על עלילותיהם של האקס מן בסרטים הקודמים בסדרה, שבהחלט היו מלאים דברים פנטסטיים שונים בניגוד לטענתו של וולברין בסרט, לא נראה שליוצרי הקומיקס על האקס מן ביקום הזה יש צורך להמציא יותר מדי.
אבל יכול להיות שמתוך צורך להוציא חוברת חדשה בכל שבוע, הם בכל זאת נאלצו להרחיב מאוד.
תמוה הדבר גם מאיפה הקומיקסאים ביקום הזה קיבלו את הפרטים על עלילותיהם של האקס-מן להעברה לציבור הרחב. הרי מהסדרה הם שומרים על עצמם, על קיומם, ועל פעילותם בסודיות ככל הניתן, אם כי כמובן כל אויביהם יודעים עליהם הכל. תמוה מדוע פרופסור אקס והאקס-מן הסכימו להפוך את פעילותם לציבורית בצורה כזאת, ולא לתבוע תביעת דיבה, או לפחות אחוזים ברווחים שנוצרים מהשימוש בדמויותיהם האמיתיות לצרכים "בדיוניים", אבל אלו שאלות שלא שואלים בסרט כזה.
בסרט כצפוי לוגאן זקן יותר מבסרטים קודמים. הוא כבד יותר, עייף הרבה יותר, ובעל הרבה יותר חולשות מאי-פעם. מולו עומד העתק משוכפל שלו, שנוצר בידי חברת "טראנס גאן", בעל כוח רב יותר, צעיר יותר, וחזק יותר, אך אנושי פחות ומהונדס יותר.
כסרט פעולה מכיל הסרט כמה סצנות אקשן טובות, מלוות באפקטים, ורגע מרגש לקראת סוף הסרט. אך ברובו הוא סרט חלש יחסית. חסרים בו הגיבורים שימשכו את תשומת לבנו ויעוררו בנו סימפתיה כלשהי. לוגאן, הגיבור הנומינלי, הורג במהלך הסרט יותר בני אדם מבסרטים קודמים, ולעתים הוא ממש טובח באויביו בדרכים די אכזריות. הוא והנערה הקטלנית, שנראית מדי פעם כמכונת רצח. אך הם לא מצליחים לעורר סימפתיה, אם כי פרופסור אקס הנמצא בסוף חייו, בגילומו של פטריק סטיוארט, בהחלט מצליח בכך. לפחות בחלק מהזמן.
בסך הכול זהו סרט עצוב יחסית לחגיגה שזימנו אל המסך כמה מהפרקים הקודמים של אקס מן. מבחינת טקסט כמובן אין למה לצפות. הרמה הספרותית של הטקסט כמעט ואינה קיימת בסרטים מהסוג הזה, ומה שמחזיק את הסרט הן סצנות הפעולה שזרועות בו. האפקטים המיוחדים היו טובים, אך לא יוצאים מגדר הרגיל יחסית לסרט הוליוודי עתיר תקציב מסוג זה.
היה חסר לי בסרט עוד קצת מהרגש שבצבץ בקטעים קצרים. משהו שייתן עוד מהאנושיות שמחברת אותך אל המסך. לעתים זה חשוב יותר מהפעולה על המסך ומיכולות העל של הגיבור. משהו מסוג יחסי האב בת שהתקיימו על המסך בין דמותו של לוגאן לדמותה של הילדה המוטנטית.
מעניין גם אם סרט זה משמש ספתח לעוד סרטים על דמויות בודדות מסדרת אקס-מן. אולי בפרקים הבאים נגלה את קורותיהן של דמויות נוספות, בנפרד מהחמולה הרחבה יותר שהתקיימה ברוב פרקי הסדרה, ונגלה שגם הם שרדו עד לשנת 2029?
אזהרה: מבחינת אכזריות, ההרג בסרט הסרט קצת יותר אכזרי מפרקים קודמים שראיתי מבחינת דרכי המוות. לי אישית זה פחות מפריע, אבל אם מישהו מהקוראים עשוי לקחת דבר כזה קשה, ייתכן שעליו לשקול אם ברצונו להיכנס לסרט זה דווקא.
ראו גם:
ראו גם על האקס מאן ב"יקום תרבות"
הבלתי מנוצחים: "אקס מן -ההתחלה"
אקס מן העתיד שהיה: הסיפור המקורי