חגית בת-אליעזר, שגרירת “יקום תרבות” באירועים ממליצה על:

הסרט התיעודי “מיסטר גאגא”

הסרט התיעודי בהפקתם של האחים ברק ותומר היימן הוא תוצאה של היקפי יצירה גדולים של שני אמנים. האחד הוא אוהד נהרין, רקדן, כוריאוגרף, והמנהל האמנותי של להקת בת-שבע, אשר פיתח את שפת התנועה “גאגא”, והשני הוא תומר היימן, קולנוען, ששקד על עשיית הסרט בשנים 2007 – 2015, צילם, עבר על חומר ארכיוני, ביים, ראיין, ערך גרסה ועוד גרסה עד לקבלת המוצר המוגמר המרשים.

הסרט מוקרן מאז שנת 2015 בסינמטקים ובאולמות קולנוע “לב”, ובתום הקרנות מובחרות תומר היימן, יוצר הסרט, מנהל שיחה ערה וכנה עם הקהל, ומקרין קטעים אחדים מהחומר הרב שלא נכלל בסרט. זכיתי להיות בהקרנה כזאת ב-27 ביולי בסינמטק הרצליה. באדיבות רנית אלירז – מנהלת משרד הפקות סרטי היימן – קיבלתי את התאריכים להקרנות הבאות בנוכחותו של תומר: יום שבת, ה-6.8 בשעה 11:30 בסינמטק הרצליה (גם בנוכחות רקדנית העבר של בת-שבע מאמי שימיזאקי) / יום שבת, ה-27.8 בשעה 14:00 בסינמטק תל אביב / יום חמישי, ה-8.9 בשעה 20:30 בבנימינה / יום שבת, ה-10.9 בשעה 20:00 במרכז הבמה גני תקווה.
תחילת היכרותו של תומר היימן עם אוהד נהרין, ותחילת הצילומים, הייתה בשנת 2007. אבל, כפי שתומר סיפר לאחר הקרנת הסרט, “קיר” – עבודת המחול המפורסמת של אוהד נהרין משנת 1990, הכוללת את השיר “אחד מי יודע” – שאותה ראה בתחילת שנות העשרים של חייו, טלטלה אותו בעוצמה הגלומה ביצירת אומנות והשפיעה על המשך דרכו.
הסרט כולל קטעי עבודות מחול מקצועיות, הרקדות המוניות בשיטת גאגא, וראיונות עם אוהד נהרין בעברית ובאנגלית, שמהם עולה דמותו המורכבת, רבת הפנים של האמן, איש העולם הגדול, שתמיד הגדיר את ישראל כביתו. הוקסמתי ללמוד מדבריו, שבבסיסו של המחול, כאמנות לא מילולית, מונח נרטיב נרחב ומעמיק. מאז ההקרנה אני הוגה בסרט ובדבריו של תומר היימן על שיקולי העריכה ורשמיו האישיים משנות העבודה המשותפת עם אוהד נהרין הכוריאוגרף-הפילוסוף, וצצות לי עוד ועוד תובנות אינטואיטיביות תחושתיות, אשר להם אני מקווה למצוא, בבוא העת, מילים.

חגית ממליצה גם על:

הפקה חדשה של אנסמבל תמונע פרוספרו בירושלים, מאת יוסי יזרעאלי, שעיצב, ביים, ומשחק

פרוספרו הוא מהפנט במופעי בידור, מטפל במחלות הנפש, וכמה משמח לראות את יוסי יזרעאלי עצמו – איש התיאטרון רב ההישגים בן ה-77 – מגלם את התפקיד הראשי.
ירושלים שבמחזה אינה מתקשרת לקודש, אלא לסינדרום ירושלים, וד”ר פרוספרו מנסה לפתח “גלולת ירושלים”, שתהפנט את כל עם ישראל “שלא יפחד כלל”. השפיות והטירוף מתערבבים: ד”ר פרוספרו מאושפז בקליניקה שלו עצמו, אבל הוא הוכרז כמת, כשאיזו גופה זוהתה על ידי בן משפחתו כשלו, כדי לטשטש את עובדת אשפוזו הממושך. ד”ר פרוספרו שרוי במצב היפנוטי, שממנו הוא מתעורר מדי שנה בתאריך 10 בדצמבר, בעל משמעות גורלית עבורו. עכשיו, בזמן כתיבת רשמיי אלה, אני קוראת בערך הוויקיפדיה של יוסי יזרעאלי, שזהו יום הולדתו שלו – תאריך משמעותי בהחלט.
שחקנים-גברים מדברים על דמות נשית בעלת תודעה מעורפלת, על הריונה, לידת תינוקת מתה, אימוץ ילדה, כשאותו השם “מירה-דנה” נישא באוויר ומסמן דמויות נשיות שונות. המחזה משלב עבודת וידאו של לירון שליו, מוזיקה מקורית מאת תומר יזרעאלי, ובסופו מופיעה ילדה קטנה נבוכה במקצת בתפקיד מירה-דנה.
המחזה מצליח ליצור אווירה ירושלמית דחוסה מוטרפת-שפויה על במת תיאטרון “תמונע” התל-אביבי, ובכך הישגו.

ולבסוף חגית ממליצה על:

תערוכת הציורים של נחום כהן

ביום חמישי, 4 באוגוסט נפתחה תערוכת ציוריו של נחום כהן, אדריכל ומתכנן ערים, שהציג תערוכות רבות בארץ ובעולם בחמישים השנים האחרונות. בתערוכה הנוכחית מוצגים ציורים חדשים, מהשנה האחרונה, הנסמכים על שירים שכתבו ידידיו, המשוררים מקסים גילן וישראל פנקס. באותה כפיפה מוצגים רישומי קו בסגנון ligne Claire גדולים המדגישים עיסוק חוזר בציוריו: ציפורים שהם בני אדם כדימוי וכפראפרזה.
התערוכה מוצגת במרכז באוהאוס בדיזנגוף 99 בתל אביב.

בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת נבנו בתל אביב כ-4000 בתים בסגנון הבאוהאוס הבינלאומי, המכונים “העיר הלבנה”. בשנת 2003 הכריז ארגון אונסק”ו על הבתים האלה כ”אתר מורשת עולמי”. מרכז הבאוהאוס לשמירת מורשת סגנון האדריכלות הזה מציע סיורים מודרכים ב”עיר הלבנה”. חנות המרכז מחזיקה מגוון עשיר של ספרים ואלבומים בנושאי אדריכלות העיר, ובקומה השנייה מארחת תערוכות מתחלפות בנושאי אדריכלות, עיצוב, צילום וציור.
נחום כהן הוא אדריכל ערים בולט, האמון בין היתר על חידוש יפו ושכונת פלורנטין בתל אביב, ומשמש כמרצה בכיר בטכניון.  ספרו “באוהאוס – תל אביב” נמצא בחנות ואך טבעי שיציג את ציוריו במרכז.

בפתיחת התערוכה נשא דברים חברו, הצייר יאיר גרבוז. סרטון הווידאו של התערוכה נמצא  ב-YOUTUBE
. ומומלץ לבקר בתערוכה עצמה, שתוצג במרכז הבאוהאוס עד ל-31 באוגוסט.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה − ten =