מזה זמן אני כותב יצירת מתח שתצא לאור כאלבום קומיקס בשם “ההונאה הבולגרית”. במרכז הסיפור עומדת חברת ריגול ישראלית שפועלת בבולגריה תחת שליטה רוסית. החברה עוקבת אחרי אישי הביטחון הבכירים ביותר בבולגריה, גורמת למעשי טרור נגד בולגריה וישראל ומביאה לבסוף לחורבן העיר סופיה, וייתכן שאף לגירוש הקהילה הישראלית מבולגריה.

היצירה הבדיונית הזאת מתארת פרשה שנוצרה בדמיון המחבר ומתרחשת בעתיד הקרוב (לאחר פריצת קונפליקט בין רוסיה ותורכיה המניע את האירועים), אבל כמה חודשים לאחר כתיבתה יש סימנים שמשהו המקביל למה שמתואר בה מתגשם במציאות.

Black Cube Logo on black bacground.jpg

תקציר העניינים: חברת ביון ישראלית פרטית בשם “בלק קיוב” (Black Cube)   − שאנשיה הם יוצאי המוסד ושירותי מודיעין שונים, המוצגים כבעלי קשרים הדוקים לגופים אלו − עוסקת בשירותי ריגול פרטיים עבור לקוחות שונים בארץ וברחבי העולם. שירותי הריגול הללו כוללים את כל האמצעים: מחיפוש בפייסבוק ובמאגרי מידע שונים ועד האזנה ומעקבים − ככל שמתיר החוק, לדבריהם.

ממשלת רומניה האשימה כמה עובדים ישראלים של חברה זאת, בטענה שעקבו וניסו לצותת ללא אחרת מאשר התובעת הראשית במִנהל הלאומי נגד שחיתות ברומניה, הגברת לאורה קודרוטה קובצ’י.

הפרטים אינם ידועים במלואם, אבל הם ניסו לרגל אחריה, לצותת לשיחותיה ולמצוא נגדה מידע מפליל מכל סוג שהוא

עובדי חברת הריגול הישראלית “בלאק קיוב” באזיקים, לאחר שריגלו אחרי לוחמת בשחיתות ברומניה, והטרידוה

הישראלים נתפסו ונכלאו. ראשי החברה טענו שהם בסך הכול פעלו בשירות גורם בכיר בשירותי הביטחון הרומנים, שחשד בקובצ’י שהיא עצמה מושחתת, וכי אכן הם מצאו אצלה מידע מפליל.

האם טענות אלו נכונות? אין לדעת. אנשי החברה יכולים גם לשקר. שירותי הביטחון ברומניה הכחישו בתוקף כי מישהו אצלהם “הזמין ” את החקירה וכי  נמצא מידע מפליל נגד הלוחמת בשחיתות, וזמן שירותה הוארך בידי הממונים עליה − דבר שקשה להאמין שהיה קורה אם אכן היה נמצא נגדה מידע מפליל רציני.

אחת הספקולציות שהועלתה בישראל, היא כי החברה נשכרה בידי ישראלים שנחשדו בידי קובצ’י בפרשת שחיתות וגנבת אדמות ברומניה − מהם בכירים וידועים בישראל − והם שהפעילו את החברה נגדה כנקמה.

נניח שדוברי החברה דוברים אמת והם אכן נשכרו בידי גורמים ממשלתיים  בכירים ברומניה, נשאלת השאלה: האם בכך שהסכימו לזה, הם הביאו לישראל תועלת או נזק?

התשובה: הם גרמו נזק אדיר, ואולי בלתי הפיך.

לחברת “בלאק קיוב” אסור היה להסכים לבצע פעולת ריגול אפלה כזאת כנגד משרת ציבור ולוחם בשחיתות בשם הציבור במדינה ידידה כמו רומניה. בהנחה שאנשי “בלאק קיוב” דוברים אמת אין זה מעניינה של חברה ישראלית להכריע במאבקים פנימיים בשירותי הביטחון של מדינה ידידה.

אם אכן פנו אל החברה “גורמים בכירים בממשל הרומני” שמטרתם הייתה לגלות אם הלוחמת בשחיתות היא בעצמה מושחתת, היה עליה לסרב בנימוס. אך היא לא עשתה זאת, ובכך סיבכה לא רק את עצמה, אלא את מדינת ישראל כולה, כולל את חברי הקהילה הישראלית ברומניה.

הרי ברומניה הכול רואים באנשי החברה הזאת כאנשי מודיעין ומוסד לשעבר, שליחיה של מדינת ישראל בהווה − ולא יעזרו כל הסבריהם והסברי נציגי מדינת ישראל הרשמיים, כי הם מייצגים חברה פרטית.

על האש שפך עוד בנזין עורך הדין מרדכי ציבין, שאותו שכרו אנשי החברה. מהודעותיו לתקשורת אפשר היה להבין שברומניה “כולם” מושחתים וכולם בממשלה נאבקים נגד כולם ולכן “בלאק קיוב” הייתה רק קורבן אומלל של “מאבק פנימי בין אינטרסים רומניים”.  ברומניה זעמו על התבטאויותיו. בסופו של דבר עורך הדין חזר בו מטענותיו בשידור טלוויזיה שהתקיים ככל הנראה לאחר שהבין מה שאמר, אבל הטעם הרע נשאר.

איך אנחנו היינו מרגישים אם היה מתברר שמפקד המשטרה הישראלית, נניח, נמצא תחת מעקב של סוכנים מרומניה, ולאחר שהיו נתפסים היה נטען שהם בעצם נשכרו בידי יריבים מקומיים? מה היינו מרגישים אם עורך דין רומני היה מסביר שבישראל יש שחיתות בכל מקום וכולם בצמרת נלחמים בכולם?

מדינת ישראל אולי תפעיל כעת לחצים, וייתכן שמעצרם של הסוכנים הישראלים יקוצר. אולי הם ישחררו לבסוף, אבל הנזק של מה שהם והחברה שמאחוריהם גרמו ליחסי ישראל רומניה − ויותר מכך, ליחסי הישראלים והעם הרומני − בעינו נשאר. והוא אדיר.

אין ספק שכל רומני יזכור היטב ש”בלאק קיוב” שעקבה אחרי בכירה רומנית, כללה נציגים לשעבר של  שירותי המודיעין של ישראל, מדינה ידידה של רומניה. כעת הם יתחילו להתייחס לישראלים בחשדנות כפולה ומכופלת. “ישראלי מרגל” – כך הם עלולים לקרוא לכל ישראלי שבו יתקלו. כל תיאוריית קשר שאי פעם נוצרה בעבר ברומניה לגבי ישראל והיהודים, כזוממים מזימות אפלות נגד רומניה, תזכה כעת לפריחה מחודשת ולנטייה גדולה של ציבור רחב להאמין בה.

הפתרון: חוקים וכללים שיקבע השר לענייני מודיעין, ישראל כץ

שריפת שגרירות ישראל במדינה מזרח אירופית לאחר שנחשפה מזימת ביון וטרור נגדה, לכאורה בידי גורם ישראלי. קטע מאלבום הקומיקס “ההונאה הבולגרית”

כאמור, בספר “ההונאה הבולגרית” פרשה מעין זאת, אם כי חמורה ממנה בהרבה, מביאה לבסוף לגירוש הקהילה הישראלית מבולגריה, שכנתה של רומניה. סביר להניח שזה לא יקרה גם ברומניה, אבל ברור לכול כי תועלת גדולה הפרשיה הזאת לא עשתה ליחסי שתי המדינות.

כדי שמקרה כזה לא יישנה, אני סבור שיש להגדיל את  הפיקוח על חברות הביון הפרטיות כמו “בלאק קיוב” או חברת CCI — Competitive Intelligence הפועלת משוויץ בהנהלת יורם פרי וד”ר עמית שטיינהרט, ואחרות. החברות האלו נראות בעיני תושבי הארצות שבהן הם פועלות, כמייצגות את ישראל ואת שירותי המודיעין שלה, אף כי מדובר בחברות פרטיות נטו. אם חלילה יפעלו החברות הללו נגד נציגי ציבור, כפי שנעשה במקרה הנוכחי, עלולות להיות לכך השלכות כבדות על כלל הקהילה הישראלית בארצות אלו.

אז מה יש לעשות כדי שמקרים מעין אלו לא יישנו?

ישראל כץ, השר לענייני מודיעין. יש להיכנס לעובי הקורה באשר לחברות ביון פרטיות

לדעתי על משרד ראש הממשלה, האחראי על שירותי הביון של ישראל, או על  מר ישראל כץ, שר התחבורה הנמרץ שלנו שהוא גם השר לענייני מודיעין, להעביר כעת חוקים וכללים שימנעו בעתיד פעולות כאלו מחברות המתגאות בקשריהן עם שירותי הביון והמודיעין של ישראל.

לדעתי ישראל כץ צריך להקים יחידה מיוחדת במשרדו, שתפקח על חברות ביון ישראליות פרטיות שונות ותעניש אותן ואת ראשיהן בחומרה במקרה שבו תתגלה פעולה כזאת – העשויה, כאמור, להביא לנזק אדיר לשמן הטוב של הקהילות הישראליות בחו”ל ושל מדינת ישראל כולה.

ראו גם:

ההונאה הבולגרית

הריגול מראשיתו ועד ימינו

יכולותיהם של שירותי הביון הפרטיים

חברי הקהילה הישראלית מגורשים מארץ מזרח אירופית, כתוצאה מחשיפת אירוע ביון וטרור של גורם ישראלי. קטע מ”ההונאה הבולגרית”

10 תגובות

  1. מענין. האם לפנינו מקרה של life imitates art, או שמא, אם להתחיל פה שמועת-קונספירציה, לאלי אשד יש ידיעות ״מבפנים״ ולכן החל לכתוב ספר, תוך העתקה מקובלת של האירועים ממדינה אחת למדינה אחרת דומה, אלא שהפרשה התפוצצה לו בטרם עת?
    כמובן, אני יודע שאלי איננו מעורב בענינים שכאלו, אבל אינני יכול להמנע מלהשתעשע בספקולציות מקובלות. כפי שעל סופרים בז׳אנר נאמר – ולעיתים קרובות בצדק – שהם עצמם היו סוכנים בעברם. פלמינג למשל, וגם כמדומני לה-קארה, ועל מקלין אני לא בטוח אבל נדמה לי שזה בכלל לא השם האמיתי שלו. כמובן, יש גם סופרים ישראלים שהיו בעברם בקהילת המודיעין.
    עם זאת, לענין ההצעה על הפיקוח, אני לא חושב שזה אפשרי. האנשים אולי אזרחי ישראל, אבל מותר להם לפעול במסגרת חברה פרטית ולהציע שירותים. בודאי כך אם השרותים האלו חוקיים והם בסך הכל מה שבלש פרטי ״רגיל״ יכול להציע. וכשאמריקאים בוגרי יחידות מיוחדות הופכים לשכירי חרב במדינות אפריקה חושבים שכל האמריקאים הם שכירי חרב? ומה עם ״לשעברים״ ישראלים שעוסקים בסחר נשק? יש אמנם מגבלות על סחר נשק, אבל רק על נשק ישראלי. אם אדם קונה נשק רוסי ומוכר אותו לאזרים, למשל, מדינת ישראל לא יכולה להתערב.

  2. אני מסכים עם אמנון שלא הרבה ניתן להעשות עם סוכנים ישראלים מושחתים בחו”ל בדיוק כמו שארה”ב לא יכולה לעשות הרבה עם שכירי חרב אמריקניים הפועלים בחו”ל על דעת עצמם.
    אבל עדיין…אנשי חברת הביון האלו יש להם קשרים הדוקים בארץ עם דרגים בכירים ,הם קיבלו את הידע שלהם בענייני ריגול וביון לרוב או תמיד על חשבון משלם המיסים הישראלי בצה”ל.יש להם קשרים עם מי יודע מי בישראל.
    אם הם ניצלו את הידע שהם רכשו על חשבון המיסים שלנו כנגד האינטרסים של מדינת ישראל כפי שעלול להתגלות בפרשה הזאת וממניעים עברייניים כפי שחושדים רבים “סדר “חייב להיעשות למען יראו יראו. ולא…הנזקים לישראל מפרשיות דומות עלולים לגדול.

  3. עידכון לגבי פרשת המרגלים הישראליים ברומניה שריגלו אחרי לוחמת בשחיתות שם. המעצר שלהם הוארך בעוד שלושים יום והחוקרים שלהם חושבים שהם קרובים למצוא מי היו המפעילים והמממנים שלהם.
    אם חלילה יתברר שהמממנים היו ישראלים הדבר עלול לפגוע ביחסי ישראל רומניה. במקרה כזה לדעתי על ישראל להעניש בעצמה את האחראים.

  4. .
    אנשי “בלאק קיוב “הופיעו לפני כמה ימים בכתבה בערוץ 2 וענו בפירוט על הטענות השונות שהוצגו בכתבה ( והוצגו בפניהם בידי כתבת ערוץ 2 ש’קראה את הרשימה שלמעלה ביסודיות ובדקדקנות ) .
    לא השתכנעתי מדברי נציגיהם. לך תדע איפה הם דוברים אמת ואיפה לא . יש להניח כמובן מאליו שאין זה מן הנמנע שלא כל דבריהם היו אמת צרופה אלא עברו שבעה סינונים שונים אצל מליון עורכי דין וסוכנים חשאיים שונים., אבל לפחות נקווה שבפעמים הבאות אם יהיו הם יהיו זהירים יותר שלא לשרבב את שמה של ישראל איפה שהוא לא צריך להיות.
    http://www.mako.co.il/news-channel2/Friday-Newscast-q3_2017/Article-50b03649e8e3e51004.htm

  5. בן כספית כותב היום ב”מעריב ”
    מלחמת סייבר.

    “בשבועות האחרונים מתנהל קמפיין רשתי נגד המשטרה .וגם נגד העומד בראשה המפכ”ל רב ניצב רוני אלשיך. עיתונאים מקבלים סיפורים הקשורים בו ובמשפחתו. אלמונים מנסים לברר עליו דברים.
    קמפיין הסייבר נגד הארגון כולו מדאיג יותר.כל הסימנים מראים שהקמפיין הזה הזה נערך על ידי גורם מקצועי .ההערכה היא שהגורם הזה לא יושב בארץ ,אלא בלונדון..נעשה שימוש באמצעים יקרים ורגישים.ובמספר רב של פרופילים מזוייפים”
    מה שמדהים את המשטרה היא התעוזה ,התחושה שהכל מותר שכל האמצעים קשורים ,וגם האמצעים עושה רושם שאין להם בעיית אמצעים לאלה שאחראים על הקמפיין הזה”.
    עד כאן כספית .
    על פניו מה שכספית מתאר נראה כעבודה של גורמים שיש להם ניסיון בשירותים החשאיים.שם כידוע עוסקים רבות בהכפשה באמצעות הסייבר.
    אז מי אלו ?
    כספית ומקורותיו חושבים שהמדובר בגורמים שנמצאים בלונדון אבל חייבים להיות להם אנשי קשר בישראל שמכירים היטב את המצב כאן .לפעול מרחוק מלונדון .זה לא אפקטיבי .
    אולי זאת חברה כמו חברת הריגול הישראלית “בלק קיוב ” שיש לה ניסיון בעבודות ריגול עבור כל מי שמשלם גם כנגד בכירים באכיפת החוק?
    הם הסתבכו כידוע במקרה דומה ברומניה .ולאחרונה הואשמו במעקב ובנסיונות הכפשה כנגד המתלוננות נגד המפיק האמריקני וינסטיין.
    יכולן להיות שמישהו בישראל קיבל השראה מפרוייקט המעקב למטרות הכפשה של בלאק קיוב אחרי בכירה במערכת אכיפת החוק הרומנית?
    כזכור “בלאק קיוב” טענו אז שהם קיבלו רשיון לכך מבכירים במערכת השלטון הרומנית.
    אם לא “בלק קיוב ” אז זהו כנראה גורם מקביל
    אני ממליץ למשטרת ישראל לחקור בכיוונים האלו.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 × 5 =