קובץ:Hameiri museum, Safed.JPG

אלי אשד, העורך הראשי של “יקום תרבות”, ממליץ לרגל חג הסוכות לבקר ב”בית המאירי”, מוזיאון המתעד את תולדות יהודי צפת במאה וחמישים השנים האחרונות.

המבנה בנוי שכבות שכבות שנבנו במהלך חמש מאות השנים האחרונות. שתיים מהן נהרסו בשתי רעידות האדמה הגדולות שפקדו את צפת ב-1759 ושוב ב-1837, והביאו לחורבנה הכמעט מוחלט בכל פעם – עד שנבנתה מחדש.

בכל קומה יש חדר המתעד אספקט אחר של החיים בצפת – של חיי היום-יום, של הבתים שבהם חיו התושבים בראשית המאה הקודמת, של הבגדים שלבשו, ושל המכשירים שבהם השתמשו לעבודות הבית והחצר.

במוזיאון ציורים של תושבי צפת ותיקים לצד צילומים ששימשו כמקור ההשראה לציורים (שאינם בהכרח זהים לצילום מקור ההשראה).

ציור של יהודי צפת בזמן מלחמת העולם הראשונה שנועד למטרת גיוס תרומות עבורם בחו”ל, לצד הצילום מקור ההשראה

חדר מיוחד במוזיאון מתעד את חייו של יוצרו, העיתונאי יחזקאל המאירי, יליד צפת ומומחה לתולדות צפת ששיגעונו לדבר תיעוד חיי יהודי צפת הביא להקמת המוזיאון המרשים.

מוזיאון “בית המאירי” – רחוב קרן היסוד 158, העיר העתיקה, צפת

חגית בת אליעזר, שגרירת “יקום תרבות” באירועים ומופעים בכל רחבי הארץ ממליצה על:

הסרט – העלמה בלובשטיין רחל (סינמטק תל אביב)

בהשפעת ידיד, משורר צעיר בעל טעם מעוצב בענייני השירה – מעריץ של רחל המשוררת אשר העלה פוסט בפייסבוק לכבוד יום הולדתה – צפיתי בסרט על רחל המוקרן במשך ספטמבר בסינמטק תל אביב, ובפעם האחרונה מחר, יום שני, 28.9, בשעה 11:30 בבוקר. הסרט הוא יצירתו של יאיר קדר, במאי סרטים תיעודיים האחראי למיזם “העברים“, שעליו כבר המלצתי באתר זה. גם בסרט על רחל משולבים ראיונות מצולמים עם אנשי רוח, ובין כולם בלטה דנה אולמרט, ד”ר לספרות שעבודת הדוקטורט שלה והספר אשר זיכה אותה בפרס בהט לספרי עיון בשנת 2009 עסקו בשירת המשוררות העבריות הראשונות ובשירת רחל בפרט. כמו כן הופיעה בסרט המוזיקאית יהודית online casino רביץ, ששרה את שירי רחל המולחנים על ידה בליווי נגינת גיטרה.
רחל נולדה בשנת 1890 – נאמר בסרט – והשנה הזאת צלצלה לי בפעמוני הידע הנסתר כי ד”ר אליזבטה לוין – סופרת, פיזיקאית וחוקרת הזמן – לימדה אותי בספרה “שעון הפניקס” (“משכל”, “אסטרולוג”, 2014) שבחמש-עשרה השנים שבין 1900-1885 נולד דור שלם של משוררים דגולים, פורצי הדרך, וביניהם אנה אחמטובה, בוריס פסטרנק, אוסיפ מנדלשטם, מרינה צבטאייבה – ברוסיה, ורחל, זלמן שז”ר, זלדה, אורי צבי גרינברג – בישראל.
נוסף על זמן הצפייה בסרט אני מקדישה לידידי הצעיר גם את מעין ההמלצה הזאת.

מופע מחול – תאטרון “קליפה

תאטרון “קליפה” הוא תאטרון תנועה חזותי שהוקם בשנת 1995 על ידי השחקן והמוזיקאי דמיטרי טולפנוב והכוריאוגרפית הבמאית עידית הרמן.

לראשונה בשנת 2014 צפיתי בהצגה המופתית “אורפאוס של הפרוורים” שהעלה תאטרון “קליפה”, וזכיתי לראות עוד שלושה מופעים בהשתתפותו של דמיטרי. בפברואר 2015, בגיל 49,  נפטר דימיטרי, המייסד והשחקן הראשי, מהתקף לב במהלך סיבוב הופעות של התאטרון בהודו. חשתי אבל גדול וחשש להמשך פעילותו של התאטרון, אך כמה טוב שהצגה נמשכת.
ביום חמישי, 24.9, נכחתי בבכורה העולמית של “אחה”צ ערב עם פאון” – מופע יחיד של הרקדן ארתור אסטמן. בחלק הראשון של המופע ארתור משחזר את הבלט “אחר הצהריים של פאון” לפי הכוראוגרפיה הפרובוקטיבית והידועה של וואסלאב ניז”ינסקי מ-1912. אך לאחר מכן, ארתור גם מדבר. מפרש את קטע המחול, ומגיש את סיפור חייו ברוסיה ובארץ בהומור ובתושייה, בזמן שהוא מצייר במיומנות של צייר על צעיף גמיש, שנמתח ועוטף חלקים מגופו. הייתי אומרת שיש לארתור “אחיזת קהל” בדיאלוג ושיתוף מתנדבים, תוך כדי טיגון סטייק על מחבת חשמלית, אכילתו ואירוח הקהל בסעודתו.

ורד זינגר, עורכת הלשון והסגנון של “יקום תרבות” ממליצה על:


פסטיבל “אייקון” – הפסטיבל ה-19 למדע בדיוני, פנטזיה ומשחקי תפקידים, שיתקיים בחול המועד סוכות – 29 בספטמבר עד ה-1 באוקטובר בסינמטק תל אביב ובמתחם אשכול פיס.

“מה שמיוחד ב”אייקון””, אומרת בתי בת השבע-עשרה, תלמידת כיתה י”ב ב”תלמה ילין”, שטורחת ברגעים אלה ממש על תפירת התחפושת שאותה תלבש בביקוריה בפסטיבל (מדובר בדמות בשם צ”יהירו, מתוך הסרט “המסע המופלא” – יותר מכך לא ארחיב), “שיש לך את החופש להיות קצת מוזרה, לנגן ביוקולילי סתם ככה, בחוץ, לשיר בקולי קולות שירים מסדרות ומסרטים שרק שם מכירים, לשחק במשחקי קלפים או תפקידים עם אנשים שאת לא מכירה, ופשוט להיות מי שאת”. בפסטיבל יוצגו סרטים ומופעים הקשורים למדע בדיוני ופנטזיה, וכן תתקיימנה הרצאות וסדנאות, המפורטות בתכנייה המקושרת. במהלך הפסטיבל תתקיים תחרות תחפושות, וכן מתוכננים קרבות חרבות. מדובר בחרבות העשויות ספוג – מובן שהקרבות והחרבות נושאים בגאון שמות מקצועיים. אלה מוכרים היטב ליודעי דבר.

תגובה אחת

  1. תודה לך, ורד, על פסטיבל “אייקון” וצירוף התוכנייה. איזה מפרט עשיר! תפס את עיני המופע של שירה-מדוברת-פנטסטית ביום רביעי 30.9 באשכול 1 בשעה 16:00.
    לא מן הנמנע שאבוא ואכתוב על המופע במקבץ ההמלצות הבא.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד × 5 =