עושה שלום - מושיק גולסט - הספרייה הפנטסטית

מאת אלי אשד

מושיק גולסט הוא אחד הקומיקסאים המעניינים והרציניים ביותר בישראל כיום. לדעתי הוא הוא ממוקם לכל הפחות בעשירייה ואולי בחמישייה הראשונה של יוצרי הקומיקס בישראל. זאת, לא רק בגלל אמנותו אלא גם ובעיקר בזכות הרצינות היחסית של תכני יצירותיו.

יצירתו הראשונה הייתה “יומן ישראלי” (2003) קובץ סיפורים סוריאליסטיים המתבססים על אירועים מחיי היום יום ומן הסתם מחייו של היוצר. הוא התבלט יותר כשיצר את “קבר השייח”, אחד מסיפורי הקומיקס הטובים ביותר (שמסוגם קיימים מעטים בעברית) שנוצרו על אודות הסכסוך היהודי הערבי. יצירה זאת היא לדעתי אחת היצירות הבולטות של הקומיקס העברי בשנים האחרונות.

“קבר השייח” (2007)  מתפרש על פני כ-20 שנה, ומספר על קשר מיוחד הנרקם בין ילד שמתבגר ונהפך לגבר צעיר, לבין מבנה עתיק לחוף ימה של אשקלון, קבר שייח שנבנה במאה ה-13 ומושך ונדליסטים שמאיימים להחריבו.

השאפתנות של גולסט התגלתה גם בעיבוד קומיקס כמעט בלתי ידוע שיצר לפואמה של חיים נחמן ביאליק, “מגילת האש” (2007). יצירה זאת עוסקת בחורבן בית שני, שבו אייר את השורות הפואטיות של ביאליק ויצר אפקט דרמטי אילוסרטטיבי מהמם.

ב-2010 יצר גולסט פרויקט שאפתני באופן מיוחד – “מרד”, החלק הראשון בסדרה על עולם  מקביל שבו ההיסטוריה התרחשה בצורה שונה: בית המקדש השני לא נחרב בידי הרומאים וממשיך להתקיים במדינה יהודית. אך הנצרות ממשיכה גם היא להתקיים כדת נפרדת (במציאות שלנו, כידוע, הפיצול לשתי דתות היה תוצאה של חורבן בית המקדש, אך לא כך בעולם שאותו יצר גולסט). גם בעולם שאותו מתאר גולסט הפכה הנצרות לדת עולמית שהשתלטה על יבשת אירופה. במהלך הסיפור תוקפים צלבנים נוצרים מאירופה את המדינה היהודית.

יש כאן פתיחה מעניינת לסיפור מרתק שנקטע. חמש שנים לאחר הפרסום אנו עדיין מחכים לגולסט שיעשה עמו משהו. אני עדיין מחכה להבין “מי נגד מי”  ומדוע באותו סיפור של היסטוריה חלופית שנקטע.

כיום גולסט הוא המאייר של אתר “גיפלנט” של המזרחן גיא בכור, שהוא המקבילה המודרנית לנביאים של ימי קץ בית שני – כמו ירמיהו בן חלקיהו וצדקיה בן כנענה – בתחזיות והנבואות שהוא מפרסם על העתיד לבוא במזרח התיכון. איוריו של גולסט תורמים רבות לעוצמת המסרים והרעיונות שהוא מעביר.

“עושה שלום” הוא יצירתו השאפתנית ביותר של גולסט עד כה, והוא מציג עתיד שסביר להניח שגיא בכור לא יאמין בו לעולם.

זהו סיפור עתידני, מעין “סייבר-פאנק ” ים תיכוני, המתרחש בעתיד קרוב בלתי מוגדר (2050?)  לאחר מלחמה בין יבשות. בעתיד הזה מתקיים במזרח התיכון שלום אוטופי בין יהודים וערבים ונראה כי המלחמות חלפו מן העולם. הטכנולוגיה הקיימת היא כמובן משודרגת מאוד בהשוואה לזו שלנו.

בכרך הזה הסיפור מתרחש אי אז בעתיד שבו יש שלום בין יהודים וערבים, אם כי איננו רואים לכך יותר מדי סימנים ברורים, למעט העובדה שאנשים עם שמות יהודיים וערביים חיים יחד באחווה כידידים.

עושה שלום - מושיק גולסט - הספרייה הפנטסטית

אולם מתחת לפני השטח, מסתתר מאחורי אותו שלום סוד כמוס שרק מעטים יודעים מהו… בדיעבד מתברר שכל זה הוא חלק ממזימה  גדולה של – לא ברור של מי… אולי אחראית לכך הממשלה הישראלית, ואולי אחראיות לכך המעצמות. מתברר ששטפו את מוח האזרחים והם חיים במציאות וירטואלית, כדי שיקבלו את השלום הזה במקום מלחמה אמיתית וכואבת מאוד בין עמים ובין יבשות.

גיבור הסיפור הוא איש ביטחון, שתפקידו לשמור על השלום ועל הסוד. לכן הוא יעשה הכול, כולל הכול, כדי לשמור על השקט. וזה כולל את חיסולם של מי שיודעים יותר מדי ועלולים לפתוח את הפה ולחשוף את האמת בפני הציבור הרחב. אלא שהוא מגלה שמאחורי הסוד שידוע לו יש סוד גדול עוד יותר, שמוסתר אפילו ממנו בידי חבריו לשעבר. אלה יודעים את הסוד האמיתי שמשום מה (למה בעצם?I) הוא אינו מודע לו,  ומתפקידם  לשמור על הסוד גם ממנו.

הם רודפים אחריו, לוכדים אותו, מאיימים לחסלו ו..

ההמשך אולי יבוא בכרך של היצירה שמתגלה כסיפור בהמשכים שאולי סופו לא יגיע לעולם. וזאת גם הבעיה –  “עושה שלום” הוא רק חלק ראשון של סדרה שלא ברור כלל אם תמשיך. הכרך הראשון הזה יצא רק הודות לגיוס כספים ברשת. למיטב ידיעתי לא הוכרז כל פרויקט מקביל על גיוס כספים עבור הכרך הבא.

עדיף היה שהיוצר היה מתחיל ומסיים את הסיפור בכרך אחד במקום לתת לקוראים לחכות לכרכים נוספים  שאולי יופיעו בעוד כך וכך שנים, ואולי לא.

כמו בפרויקט הקודם של גולסט, “המרד”, הרעיון מעניין אבל גם כאן כמו שם הביצוע – גם בגלל שהסיפור נקטע –  לוקה בחסר.

איננו מתחברים לדמויות שאיננו יודעים עליהם דבר חוץ מרמיזות, נוסף על התגלית שאחת הדמויות שנחשבה בידי הגיבור למת (מעשה ידיו) עברה שדרוג והוא כעת סוג של אדם “ביוני” – וזהו, פחות או יותר. על כל שאר הדמויות  אנו יודעים עוד פחות מזה.

גם הסוד הגדול שעומד מאחורי אותו עולם וירטואלי לא באמת מעניין. זאת ועוד, גולסט אינו מראה לנו הרבה  מהעולם העתידני ומהשלום בין היהודים והערבים כדי שנשאל את עצמנו אם יש עניין בשימור העולם הזה שבו יש שלום בין יהודים וערבים או שמן הראוי לתת לו להתפרק. הבעיה היא שאיננו יודעים גם עליו דבר.

ומאחר שלא ברור לנו מי, מה, למה ומדוע, העלילה עצמה – מכיוון שהיא כה לא ברורה – אינה מרתקת כלל.

עדיף היה שגולסט יכתוב כפתיח לכרך סיפור שמתחיל ומסתיים במסגרת העתיד הבדיוני שאותו יצר – עתיד ובו שורר שלום אזורי המבוסס על מציאות וירטואלית – ורק אחר כך יפרסם את הסיפור הגדול שלו על העולם הזה.

עדיף היה שהיה מפרסם תחילה קובץ סיפורים קצרים המתרחשים בעולם הזה, כדי להציג אותו  כהלכה לקוראים ולעניין אותם בו.

ואם זה היה זוכה להצלחה – רק אז היה מקום לנסות ליצור פרויקט שאפתני כמו זה, של סיפור בהמשכים במסגרת העתיד המוזר הזה.

לסיכום, העלילה – כמו בפרויקט הקודם של גולסט, “מרד” – בעלת פוטנציאל ומכילה מחשבה, אבל היא לא עומדת על רגליה. גולסט אינו מראה כאן, בניגוד ל”קבר השיח”, יכולת ליצור סיפור שלם עם התחלה ועם סיום.

גולסט יודע לצייר, אבל האמנות צריכה תמיד לשרת את הסיפור. מוטב היה לו אם היה מקדיש את העמודים הנוספים שעמדו לרשותו בספר לא להבאת סקיצות של סצנות שהוצגו בספר כמקובל באלבומי קומיקס יקרים בחו”ל, אלא פשוט כדי להשלים את הסיפור…

עדכון :בסוף 2015 ניסה גולסט לגייס כספים לכרך המשך של הסיפור אך הגיוס נכשל.וכרגע נראה שהכרך הזה של “עושה שלום ” הוא כל מה שיהיה מהסיפור המורכב שככל הנראה לא הלך לשום מקום , וחבל.

ראו גם:

איורים מהספר

עמודים מ”עושה שלום”

עושה שלום” בפייסבוק

האתר של מושיק גולסט

מושיק גולסט בפייסבוק

ראיון עם מושיק גולסט

עוד ראיון עם מושיק גולסט

4 תגובות

  1. מושיק גולסט מודיע שהוא מגייס כעת כספים לאלבום ההמשך עושה שלום 2
    שלום חברים יקרים,
    אני גאה ומתרגש להציג בפניכם את ‘עושה שלום 2’!
    http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=16655
    עושה שלום 2 הוא רומן גרפי עתידני שמתרחש במזרח התיכון והוא הספר השני בסדרה.
    על מנת להוציא אותו לאור אני מגייס תמיכה ראשונית בהדסטארט ואתם מוזמנים לתמוך ישירות ביצירת הספר וממש להיות חלק מהתהליך!
    מוזמנים להיכנס לקישור, לשתף, ללייקק וכמובן.. לתמוך wink emoticon
    http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=16655

  2. עדכון לגבי “עושה שלום 2” שאמור היה להמשיך את הסיפור ואולי גם לסיימו:
    מושיק גולסט יצא בפרוייקט לגיוס כספים עבורו .אך זה נכשל.ץובדצמבר 2015הוא הודיע :
    הי חברים יקרים,
    לצערי לא הצלחנו להגיע לסכום היעד למימון ‘עושה שלום 2’.
    רציתי להגיד תודה גדולה לכל מי שתמך, פרגן, שיתף ועודד.
    ריגשתם אותי מאוד ואני מקווה שבעתיד עוד נעשה דברים גדולים ביחד, אבל נכון לעכשיו פרויקט ‘עושה שלום’ מוקפא עד שימצא המימון להפקת ספר קומיקס מורכב כל-כך.
    כל מי שמעוניין לרכוש את ‘עושה שלום 1’ מוזמן לעשות זאת דרך הקישור הבא:
    http://tinyurl.com/pfd8ye2
    תודה רבה לכל התומכים.”

  3. והנה ראיון מקיף ופרטני במיוחד עם מושדיק גולסט שפורסם באתר “פנקס לספרות ילדים ” ביום שבו הודיע על ביטול הפרוייקט שלו .הראיון נקרא באירוניה כנראה על שם ביקורת זאת שהופיעה כמה חודשים קודם לכן :
    “סייבר פאנק מזרח תיכוני ”
    http://ha-pinkas.co.il/%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A8-%D7%A4%D7%90%D7%A0%D7%A7-%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%97-%D7%AA%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%A7/

  4. לא נותר לי אלא להביע את צערי על שפרוייקט כזה אחד השאפתניים בתולדות הקומיקס העברי היגיע לסיום כזה שבו החלק הראשון פשוט “נתקע”. כפי שציינתי בביקורת עדיף היה להגיע לאיזה שהוא סיום כבר עם הכרך הקיים.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

7 + 6 =