שינוי חברתי באמצעות הנדסה גנטית ושיבוט

 

                                                        חיים מזר

 

 

הנדסה גנטית ושיבוט פותחים פתח לתרופות חדשות ואמצעים לשיפור איכות חייהם של אנשים. לצד הברכה שבכך עלולה להתפתח  בעיה בעלת משמעויות מרחיקות לכת לגבי העתיד. על מנת לראות במה דברים אמורים תוצג תחזית מוקצנת במכוון עם אלמנטים של מדע בדיוני. נניח שדפוסי ההתנהגות בחברה נתונה ידועים ובדרך  הטבע בגלל הדינמיות שלה משתנות נורמות חברתיות והרגלי התנהגות שונים. יכולה  לבוא קבוצת אנשים ולטעון שמצב זה טומן בחובו סכנות רבות. עם טענות אלה אפשר להסכים ואפשר לא להסכים.

 אותה קבוצה תגייס לשורותיה רופאים וחוקרים שתחום התמחותם הוא הנדסה גנטית ושיבוט ולהקנות לילדים לעתיד תכונות רצויות מבחינתה כמו אינטלגנציה גבוהה, מנהיגות, מרדנות וכוח פיזי. השתלות אלה נעשות בו זמנית במספר עוברים. הקבוצה על פי הערכה של החברים בה, זקוקה ל-100 אנשים משובטים. הסיכוי הוא שבשנה הקרובה יוולדו תינוקות בעלי תכונות אלה. בצורה מלאכותית מגדלים דור חדש. תינוקות אלה יגדלו ויתבגרו. בשל התכונות הייחודיות להם, כל אחד מהם יחפש את הדומים לו  וכעבור זמן קצר יתוודעו אחד לשני לכדי קבוצה חברתית. את אי השקט שלהם יחצינו באמצעות פעולות מקובלות. היכולת המנהיגותית שלהם תאפשר להם לסחוף אחריהם ציבורים גדולים וכך יהפכו לכוח פוליטי רב עוצמה שימצא את עצמו בקרב מקבלי ההלטות הבכירים ביותר באותה חברה או מדינה. הם משמשים למעשה כמובילי שינוי חברתי. אנשי הקבוצה הראשונית אותה הזכרנו בתחילת המאמר, מבחינה מטאפורית   הם האבות המיידים של חברה עתידית הרצויה להם.

 התמונה המוצגת כאן היא קיצונית ביותר. באמצעים גנטיים  ושיבוט מבצעים מניפולציות על  חברה נתונה על מנת שבטווח של זמן  החברה תשנה את פניה. כל חברה משתנה, אך שימוש באמצעים אלה יכול להאיץ את קצב השינויים. האצה זו עלולה להכניס את אותה חברה לסחרחורת חברתית ולאי שקט רב עוצמה  שבסופו של דבר יביאו להתפרקותה.  וכך יכולת רפואית זו תביא לקריסתה של החברה. שאלה מתבקשת היא מי קובע מה טוב לחברה זו, החברה עצמה או אותה קבוצת יסוד שרוצה לשנות את פני החברה?  

 נלך צעד נוסף מוקצן עוד יותר. שתי קבוצות יסוד מקנות לאותם ילודים לעתיד תכונות נוגדות שתבואנה לידי ביטוי בעתיד בצורה של עימותים בין הקהילות עד לכדי מלחמה. אותן חברות הופכות לאלימות ואחת מהן תצא למלחמה כנגד השניה.

 הכוח שניתן בידי אותם מומחים להנדסה גנטית ולשיבוט   הוא רב עוצמה עד לכדי השפעה על הדורות לעתיד לבוא. מה עושים אם לקבוצת מומחים אלה אוריינטציה משיחית. האם יש לשלול מהם את עבודתם, שעה שחוקרים  אלה  עושים את עבודתם בשם חופש המחקר?  האם זה ניתן בכלל לביצוע?

 בשאלות אלה יש לטפל במסגרת האתיקה  הרפואית ומן התבונה שיכללו  בלימודי הרפואה. לתת בידי הרופאים לעתיד כלים להתמודד עם ההשפעות של ההנדסה הגנטית והשיבוט. המטרה היא לעורר בקרב סטודנטים לרפואה את הבעייתיות שבתחום מחקר זה מתוך תקווה שהמודעות לכך   תעצים את האחריות שלהם כלפי מעשיהם.

הערה: סופרי מדע בדיוני מוזמנים לכתוב ספר או תסריט על בסיס מה שמוצג במאמר זה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 × שתיים =