לימור שריר מתארת בספר חדש את השושלת של מרטין בובר: חייהם ויצירתם לאורך שלושה דורות, החל מהסב מרטין בובר, חוקר חסידות ומקרא מפורסם, שכתב את אחד הרומנים הספרותיים הגדולים ביותר מתולדות החסידות, דרך בתו, פעילה קומוניסטית ולאחר מכן אנטי קומוניסטית, ונכדתו מראשונות האקדמאיות הפמיניסטיות.

סקירה על

לימור שריר, מרטין בובר, מבט מקרוב: שיחות עם יהודית בובר-אגסי, ירושלים: הוצאת כרמל, תשע”א 2011.

הסופרת לימור שריר ידועה בספרי הספרות היפה שלה שבה עסקה בנושאים שונים הרחוקים מחייו של  הקורא הישראלי הממוצע בזמנים אחרים וארצות אחרות :  “הבית על האגם” – סיפור העלילה מתרחש באוסטריה ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה מתוארת אכזריות הנאצים  דווקא מזווית הראייה של האוסטרים בכפרי הזלצקמרגוט הפסטורליים.

אלוהים ואלווירה”- הספר המתורגם כעת לאיטלקית ועומד לראות אור באיטליה, עוסק בחליפת מכתבים בין סטודנט לרפואה נכה שיתוק ילדים וכומר קתולי, שניהם ילידי כפר קטן בסיציליה. במהלך המכתבים הם מתעמקים בנושאים מגוונים ביניהם: אמונה ואתיאיזם, חשיבה פילוסופית, אהבה גשמית ואהבה פיזית, מאבקו של ילד נכה בחברת הילדים האכזרית והווי החיים בכפרי סיציליה, התבגרותו וחייו של רופא פנימי בבית חולים ברומא שבאיטליה.

“סודות מרקש” – סיפור חייו של נער הומוסקסואל במרוקו החולם לעזוב את המלוכה הדיקטטורית המסואבת אל החופש.

“פירות בר אדומים”-סיפור חייה של חוקרת מיתוסים יווניים שגיבוריהם עוברים מטמורפוזות בדומה לגברים שהיא פוגשת בחייה ומשתנים בהשפעתה.

דיונות הזהב והכסף”- סיפורים קצרים מיוחדים במינם העוסקים ברובם בדמויות אירופאיות ו”ביבר הדמיונות” – ספר איורים של חיות בדיוניות שונות שעוברות האנשה.

ספרה החדש של לימור שריר: “מרטין בובר: מבט מקרוב” ( הוצאת כרמל 2011)  הוא  שונה מכל אלה.  זהו ספר שיחות עם יהודית בובר אגסי- נכדתו של מרטין בובר -פרופסור לסוציולוגיה ומומחית למעמד האישה (רעיתו של הפילוסוף הידוע יוסף  אגסי ), העוסק בסיפור חיי שלושה דורות במשפחתו של הוגה הדעות הנודע.

למעשה שמו של הספר מטעה במקצת הוא מכיוון שהספר איננו רק מבט אלא הינו למעשה מחקר מעמיק ומרתק השופך אור על עובדות ביוגרפיות שלא נודעו עד כה על מרטין בובר ומשפחתו. מבחינה זאת ספרה של לימור שריר הוא ייחודי. אחד הפרקים המעניינים ביותר בספר הוא הפרק על הנשים במשפחת בובר- נשים שהן ברובן לא יהודיות, אסרטיביות, מרדניות  יצירתיות שכולן עסקו בכתיבה.

דרך הראיונות ודרך ההערות והביאורים של הסופרת המלוות אותן , לימור שריר מתארת את האישים ואת התקופה.  כשהיא מתמקדת בסיפורה של משפחה אינטלקטואלית  יוצאת דופן בתקופות משבר קיצוניות.

לדעתי הדמות המרכזית והמעניינת ביותר בספר הוא מרטין בובר .

מרטין בובר.

מרטין בובר  היה הוגה הדעות שייסד את האסכולה הבוברייאנית העוסקת בזיקה הבלתי אמצעית בין בני האדם: יחסי “אני-אתה” שהושמו על ידי בובר בכל שטחי החיים: בדת, בטבע, בפסיכוטרפיה, ביחסים בין לאומים שונים. הוא נודע גם  כחוקר  יהדות וחסידות כאחד מאבות תנועת “ברית שלום שהטיפה לשלום וחיי שיתוף עם הערבים בארץ ישראל.

מרטין בובר היה אינטלקטואל יהודי מהמשפיעים ביותר בגרמניה. סבו שלמה בובר היה מהדיר מדרשים גאון. במשפחת בובר כמו בקרב יהודי גרמניה בתקופתו, היו נפוצים נישואי תערובת. אני מהרהר ביני וביני שמרטין בובר עצמו, שנישא לגרמניה פאולה וינקלר, יכול היה להיהפך לעוד מתבולל יהודי ולהיעלם בשואה.

אך מרטין בובר הצעיר היה יהודי מתבולל יוצא דופן: הוא התעניין בדתיות אך לא בדת דהיינו בשמירת הערכים המוסריים של הדת אך לא בשמירת המצוות הנהוגה ביהודות האורטודוכסית, הוא התעניין אף בציונות הרוחנית. הנושאים הללו נחשבו : “תת רמה ” בחוגים  שבהם נכח בובר ושבהם כינו את  היהודים  ה”מזרח אירופיים” הדתיים והחסידים “אוסט יודן ” כינוי שביטא  ביזוי  גזעני וניבול פה בחוגים “המכובדים”. .

במקביל בובר היה חוקר תנ”ך ודתות חשוב ביותר . אל לשכוח שהוא תרגם את התנ”ך לגרמנית ולימור שריר דנה עם יהודית בובר על אודות מאורעות שונים ועל פרנץ רוזנצוייג הקשורים לתרגום זה.

לאחרונה  יצא לאור בעברית  גם ספרו “שתי דרכי אמונה (רסלינג 2011)  שבו עסק בובר בישו ובראשית הנצרות כאשר הוא מנסה לקרב אותם  ליהדות.

בובר עצמו עלה מבעוד מועד לארץ ישראל ( במרץ 1938) שם שהו כבר מכרים ותלמידים רבים שלו ואחד הבולטים שבהם היה חוקר הקבלה גרשום שלום. בובר המשיך בקריירה האקדמאית שלו בארץ ישראל ובין השאר שימש כעורך הראשי של “האנציקלופדיה החינוכית “.

כאמור יחד עם גרשון שלום הקים בובר את תנועה ברית שלום ” שביטאה סוג של ציונות שמאלנית מאוד יחסית לזמנה. התנועה התנגדה למדינה לאומית יהודית וקראה להקים מדינת כל  אזרחיה  בארץ ישראל. יש  הרואים בתנועה קטנה זאת  את אם השמאל החדש של היום.

במרטין בובר: מבט מקרוב” עוסקת לימור שריר בכל הנושאים הללו ודנה אף בעיסוקיו הפוליטיים של בובר ובסכסוכים האקדמאיים והאחרים של בובר עם אנשי חוגו כדוגמת חילוקי הדעות בינו לבין גרשון שולם וברוך קורצוויל.

מעניינת היא העובדה שמרטין בובר היה הפופולאריזאטור הראשון של החסידות במערב אירופה. הוא  יצר גרסאות “מערביות”  של האגדות החסידיות. אני נזכר בספרו “גוג ומגוג “- רומן היסטורי על החצרות החסידיות בימי נפוליאון כאשר היו שחשבו שימי ביאת המשיח קרבים ובאים. את “גוג ומגוג” סיים בובר בירושלים במהלך מלחמת העולם השנייה. בספר זה מתוארים חייהם של שני רבנים ידועים  מראשוני החסידות ים המגלמים שתי מסורות מקבילות ועם זאת מנוגדות  “החוזה מלובלין” ו”היהודי הקדוש מפשיסחא”. שניהם מנהיגים של קבוצות חסידים גדולות החלוקים בדעותיהם באשר לשאלות יסוד במשיחיות היהודית. בובר תיאר בספרו זה את התמודדותם עם מלחמות נפוליאון שבהם הם רואים חבלי משיח שיכולים להביא לבסוף  את המשיח האמיתי. כל אחד מהם התייחס לחבלי משיח אלו בצורה שונה.

החוזה” פירש את האירועים ההיסטוריים של זמנו בצורה משיחית ורצה כי חסידיו יזהו את נפוליאון כגוג ומגוג, שאחריו יתגלה המשיח הוא אף עשה יותר מכך  ופעל במאמצי כישוף שונים להביא לבסוף את המשיח. לעומתו . “היהודי הקדוש” היה משוכנע כי לא המאגיה והניסים יביאו את הגאולה, אלא תיקון ותשובה של היחיד, וטען שהרוע אינו ממוקם בחוץ, אצל אנשים אחרים, אלא בתוכנו והוא נאבק בכל תוקף במאמצי הכישוף של עמיתו –יריבו ,החוזה מלובלין

האם הייתה בספר אלגוריה על הציונות ומאמציה להביא גאולה ליהודים בעולם הזה? ייתכן ומן הסתם אירועי הזמן שבו נכתב הספר “ימי עלייתו של היטלר מעין נפוליאון מודרני רק רצחני ומטורף יותר בכמה אלפי מונים השפיעו על אווירת הספר והרעיונות שבו.

בובר ליקט ופרסם קבצי סיפורים חסידיים שהדגישו את האור והיופי שהייו בחסידות וגרם לרבים, אף לאלה מבני העם הפשוט להתעניין בה מחדש. הוא טען שהחסידים מעלים על נס  את חיי העולם הזה ב”כאן ועכשיו “,וראה בכך מסר בעל חשיבות עצומה המנוגד לזרמים אחרים ביהדות .אמנם לימים קמו חוקרי קבלה ובראשם גרשום שלום מתלמידיו של בובר שדחו את טענותיו של בובר. הם טענו שיותר משהציג בובר לפני הקהל הרחב את החסידות כפי שהייתה, הוא הציג לפניהם גרסה אישית מאוד של החסידות כפי שהייתה צריכה להיות על פי מרטין בובר. רמזים ויותר מרמזים שונים הניתנים לנו בספרה של לימור שריר , מראים כי במציאות בובר עצמו – האדם הלמדני הקר והמאופק התקשה מאוד ליישם בחייו הפרטיים את יחסי “אני-אתה” שלהם הטיף ואת עקרונות החסידות כלפי בני משפחתו.

שריר ויהודית בובר אגסי המודעות היטב לחשיבותו העצומה של “גוג ומגוג” במכלל יצירתו של בובר  דנות בפרק מיוחד בהשקפותיו המיוחדות  של בובר במגוון נושאים: יהדות, ציונות, הספרות היהודית והיידית והאמנות היהודית שבכולם יש למצוא בסיס ומקור השראה לרעיונות ברומן הקלאסי אם כי ספק רב אם גם כאן אפשר לרדת לכל עומקו ועוצמתו.

לימור שריר מתעכבת בספרה בדמות מעניינת במיוחד: באמה של יהודית- היא מרגרט בובר- נוימן שהייתה פעילה מרקסיסטית אדוקה שהתפקחה והפכה ללוחמת בדיכוי המרקסיסטי. מרגרט בובר נוימן נאסרה במשך שנתיים בגולג הסיבירי קארגנדה ואחר כך הייתה אסורה במשך חמש שנים במחנה הריכוז לנשים רוונבסבריק. כשהשתחררה היא כתבה את ספרה: “שני דיקטטורים” שהתפרסם בעולם ודן בהשוואה בין סטאלין והיטלר.

לימור שריר  מתארת בספרה זה תמונה יוצאת דופן של שלושה  דורות במשפחתו האינטלקטואלית של מרטין בובר ,ספר שהוא נדיר מאוד במקומותינו.

נספח :רשימת ספריו של מרטין בובר בעברית

  1. שני מכתבים אל גנדי /    ירושלים :   ר’ מס,   תרצ”ט.

1939

  1. תורת הנביאים /    תל אביב :   מוסד ביאליק ע”י דביר,   תש”ב.1942

  1. ה רוח והמציאות :   תשעה שערים לבירור היחס שביניהן /    (תל-אביב) :   מחברות לספרות,   תש”ב.1942.
  2. בעית האדם :   עיונים בתולדותיה /    תל-אביב :   מחברות לספרות,   תש”ג
    1943

  1. בין עם לארצו :   עיקרי תולדותיו של רעיון. /    ירושלים :   שוקן,   תש”ה, 1944

  1. גוג ומגוג :   מגילת ימים    ירושלים :   ספרי תרשיש,   תש”ד
    1944/   סיפור מחיי היהודים בפולין בתקופת נפולאון, במרכזו החוזה מלובלין [ר’ יעקב יצחק הורביץ] והיהודי הקדוש [ר’ יעקב יצחק רבינוביץ].כולל בתוכו בתוכו מאמר של מ’ בובר, “לענין גוג ומגוג” (הארץ, 8.12.44), ומאמר של ב’ קורצוויל, “גוג ומגוג למרטין בובר” (בתוך: הארץ, ה’ בכסלו תש”ה – 1944)

ב-2007 הוציאה הוצאת “עם עובד” מהדורה חדשה של ספר זה שבה ההדיר והוסיף הערות – דב אלבוים ; אחרית דבר – אפרים מאיר.

משה ירושלים ותל אביב :   שוקן,   תש”ו-(1945).

בפרדס החסידות :   עיונים במחשבתה ובהויתה /    תל-אביב :   מוסד ביאליק על-ידי “דביר”,   תש”ה, 1945.

אור הגנוז

אור הגנוז :   סיפורי חסידים /    ירושלים :   שוקן,   תש”ז c1946.
שני כרכים ב1-.

.     נתיבות באוטופיה.    תל אביב :   עם עובד,   תש”ז.

הצדק והעוול על פי צרור מזמורי תהלים /    ירושלים :   י”ל מאגנס,   תשי”א

במשבר הרוח :   שלושה נאומים על היהדות /    ירושלים :   מוסד ביאליק,   תשי”ג.

. דרכו של אדם על-פי תורת    חסידות /    ירושלים :   מוסד ביאליק,   תשי”ז .

בסוד שיח :   על האדם ועמידתו נוכח ההוויה /    ירושלים :   מוסד ביאליק,  תשי”ט.

תעודה ויעוד /    ירושלים :   הספריה הציונית על יד הנהלת ההסתדרות הציונית,   תש”ך-תשכ”א.

חלק א. מאמרים על עניני יהדות. תש”ך. 252 ע’, פורט

חלק ב. עם ועולם; מאמרים על עניני השעה. תשכ”א

., פני אדם :   בחינות באנתרופולוגיה פילוסופית /  עברית חנוך קלאי   ירושלים :   מוסד ביאליק,   תשכ”ב 1962.

. דרכו של מקרא :   עיונים בדפוסי-סגנון בתנ”ך /    ירושלים :   מוסד ביאליק,   תשכ”ד.

מלכות שמים :   [עיונים בספרי שופטים ושמואל] /    ירושלים :   מוסד ביאליק,   1965.

מרטין בובר עם ברטולד פייבל וחיים וייצמן  בית-ספר-גבוה יהודי /  תרגם מגרמנית – שאול אש, פתח דבר מאת – ש”ה ברגמן.   ירושלים :   י”ל מאגנס,   תשכ”ח.

מרטין בובר והקיבוץ :   קובץ מכתבי בובר, מבוא והערות /  אברהם יסעור   חיפה :   אוניברסיטת חיפה, המרכז האוניברסיטאי הקיבוצי, המכון לחקר וללימוד הקיבוץ והרעיון השיתופי,   1980

חילופי אגרות במשך שבעים שנה /    ירושלים :   מוסד ביאליק,   (תשמ”ב 1982-תש”ן 1990).
כרך א: 1897-1918. תרגמו מגרמנית והוסיפו הערות יהושע עמור וגבריאל שטרן. תשמ”ב. יד, 538 ע’.

כרך ב: 1918-1938. תרגמו מגרמנית והוסיפו הערות יהושע עמיר ומרים רון. תש”ן. 629 ע’

ארץ לשני עמים /   ערך והוסיף מבוא והערות פול – מנדס-פלור  ירושלים :   שוקן,   תשמ”ח, 1988

וה לשעה זו :   סוגיות מענייני הרוח והמציאות /    תל אביב :   עם עובד,   תשנ

“ב, 22

1992.

שתי דרכי אמונה .רסלינג 2011.

ראו גם :

מרטין בובר –מבט מקרוב המבוא

מרטין בובר וגרשום שלום –פרק מהספר

רון מרגולין –בובר שלא היכרתם

אסירה באירופה –תום שגב על הספר

אתי בן זיו על ה”קסם של מרטין בובר –מבט מקרוב “

גוג ומגוג של בובר

יהודית בובר אגסי

Image result for ‫מרטין בובר מבט מקרוב‬‎

2 תגובות

  1. […] ספרות, פילוסופיה ורפואה . קדם לו ספר הגות מקורי ומעניין: מרטין בובר- מבט מקרוב שבו מתארת שריר את הפילוסוף הנודע מזווית אישית באמצעות […]

  2. […] ספרות, פילוסופיה ורפואה . קדם לו ספר הגות מקורי ומעניין: מרטין בובר- מבט מקרוב שבו מתארת שריר את הפילוסוף הנודע מזווית אישית באמצעות […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שבע עשרה − 10 =