בינואר 2012, יציין ערוץ 10 עשור לקיומו. מועד זה נמצא בסימן שאלה כעת, משום שבעת זו אמור הערוץ להסגר בשל אי תשלום חובותיו. כעת, כפי שהיה במועד הקודם בו עמד הערוץ להסגר, עולים הקולות הבאים המבקרים את הצורך בשני ערוצים מסחריים, בשתי חברות חדשות מסחריות ובנתינת עזרה ממשלתית לערוץ, אשר היה מלכתחילה אמור לממן את עלותו בעצמו. נשאלת השאלה, מדוע מלכתחילה היה צורך בערוץ ומה הסיבה להמשך התמיכה בו?

לפני עשור, הובטחה עלייתו של ערוץ מסחרי חדש. ערוץ זה הציג מתווה רענן, הפונה ל”קהל בוגר, הצופה בהפקות איכות, במודל חדש לערוץ מסחרי”. הכוונה היתה למתג את ערוץ 10, בשונה משעשועוני הטלוויזיה ותכניות הבידור של ערוץ 2. בתחילה, אכן הוצגו מודלים חדשים בערוץ. נראה היה כי טלוויזיה מסחרית יכולה להעניק קו מעמיק יותר, ממה שהורגלנו אליו. הצרות החלו כמעט מיידית, עת התברר כי אחוזי הצפיה אינם דומים לערוץ השני. הסיבה היתה נעוצה באי קיום משדרים קרקעיים, אשר הגבילו את הצפיה בערוץ למנויי הכבלים והלווין. הכנסת “עידן+” המפיצים שידורי קרקע דיגיטליים לכל המעונין, אמורה עם הזמן לפתור בעיה זו. טענה נוספת שעלתה, בדבר קיום אי מדידה מדויקת בוועדת המדרוג של אותם אחוזי צפיה, נבדקה. הפקת הלקחים מסיבות אלה ניתנת לפתרון.

הנושא עליו יש לעמול הוא קיום חלופה מסחרית, בשוק פרסום מצומצם יחסית. אכן, יש צורך בחלופה לערוץ השני, אותה הערוץ הציבורי אינו יכול להעניק. משרד התקשורת, המעוניין להרחיב את פלטפורמת הערוצים ב”עידן +”, מעונין אף להוסיף ערוצים מסחריים נוספים. הפתרון אותו יש להציע יכול להיות באופן הבא: על ערוץ 10 למתג את עצמו כחלופה ברורה לערוץ השני. על קברניטיו לחשוב כיצד לפנות לקהל הרחב ביותר כפי שיועד בתוקף היותו ערוץ מסחרי, אך מנגד להיות מקורי ולא לחזור על המודלים הידועים. דרמות מקוריות, סדרות קנויות ותכני חדשות מוצלחים, צריכים להיות הדגש.

ככל הנראה תכניות כ”השרדות”, “הוילה” וכד’, צריכות להיות נחלתו הבסיסית של הערוץ השני. המעונין להזכר באופן בו זכייניות הערוץ השני שווקו את עצמן ערב עלייתו, יכול לעשות חיפוש בYou Tube. ניתן לראות את סרטי התדמית שלהן, בהם שרטטו קווים לערוץ חדש ורענן בתחילת שנות התשעים, שיכלול דרמה, חדשות, הפקות מקור והשקעה רבה כספית וחשיבתית. “כוונת המשורר בשירו”, עת נסח את מכרזי הערוצים המסחריים, הייתה ככל הנראה קיום תכנים מעין אלו.

ככלל, יש להרחיב ולהעמיק את סמכות הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו. הלקחים שיופקו מפתרון המשבר בערוץ 10, צריכים להיות מיושמים לכל אורך הספקטרום התקשורתי, הנתון למרותה. עליה להיות בעלת “שיניים” ויכולת אכיפה לקיום ההחלטות המתקבלות, בד בבד עם יכולת ביקורת והתראה לפני בוא המשבר הבא.

תגובה אחת

  1. עם חס וחלילה הערוץ יסגר.זה בהחלט יהיה שווה לסקור את התוכניות והסדרות (_ המקוריות ) שהערוץ שידר לאורך עשרת שנות קיומו ולנסות להעריך “אילו מהן היו בגדר תרומה אמיתית לתרבות הישראלית.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים × חמש =