170 גיליונות למגזין ‘זבנג’ הן סיבה למסיבה. אלי אשד בריאיון עם עורך המגזין, הקומיקסאי אורי פינק

מזל טוב למגזין ‘זבנג’ בעריכת אורי פינק! זהו המגזין היחיד לקומיקס בישראל (לפחות בעולם החילוני. בעולם הדתי־החרדי זה כבר סיפור אחר). באוגוסט 2018 יצא לאור הגיליון ה־170, 12 שנים לאחר היווסדו ב־2004, וזוהי סיבה למסיבה משתי סיבות:

הראשונה – עד היום רק מגזין קומיקס אחד הגיע עד למספר 170, המגזין ‘בוקי‘ בראשית שנות השבעים, וזה היה הגיליון האחרון שלו. ‘זבנג’ ימשיך מעבר לכך.

הסיבה השנייה היא שהמגזין מתאחד עם מגזין האם שלו, ‘מעריב לנוער’ הוותיק (בגליון 3139 שלו !). שסדרת הקומיקס ‘זבנג’, שעל שמה נקרא המגזין ועוסקת בעלילות חבורת תלמידי תיכון ישראלים מוטרפים, נוצרה מעל דפיו לפני שלושים ואחת שנים בדיוק, באוגוסט שנת 1987.

וכעת ‘מעריב לנוער’ הוותיק – שיוצא לאור מאז 1957 (כן, קראתם נכון. זוהי השנה השישים ואחת שלו), שהוא כיום מגזין הנוער המודפס היחיד בישראל (‘ראש אחד’ המתחרה הנצחי שהיה שייך לעיתון ‘ידיעות אחרונות ‘ נסגר ב־2017 אחרי כמעט שלושים שנות קיום), ששוב אינו שייך לעיתון ‘מעריב’ כי מאז 2015 הוא חלק מאימפריית המגזינים של אורן ציבלין (בעבר כותב צעיר במעריב לנוער) – מתמזג פעם בחודש עם מגזין ‘זבנג’ .

אם נרצה, אפשר לטעון שמגזין ‘זבנג‘ נוטל למעשה את מגזין האב הזקן תחת חסותו.

לרגל המיזוג המשמח (עבור מגזין ‘זבנג’ לפחות, אני לא בטוח שעבור ‘מעריב לנוער‘) לפניכם ריאיון נוסף עם אורי פינק, הקומיקסאי הוותיק והמוכר, שהוא גם אורח קבוע ב’יקום תרבות‘ (ואפילו חיבר ספר עם כותב שורות אלו בשם ‘הגולם: סיפורו של קומיקס עברי).

Image result for ‫הגולם אורי פינק אלי אשד‬‎

נזכיר שאורי פינק כבר התראיין על ידי  לרגל עשרים וארבעה הגיליונות הראשונים של מגזין ‘זבנג’.ראו ‘זבנג’ ורק התחלנו

וכעת, עשור לאחר מכן אני נפגש עם אורי פינק לריאיון נוסף במסגרת פסטיבל ‘אנימיקס’ לקומיקס, אנימציה וקריקטורה, שבו אורי הוא כוכב קבוע. אנחנו נפגשים כדי להבין מה קרה למגזין ‘זבנג’ ול’זבנג’ בכלל וגם מאז ימיו הראשונים ומאז אותו ראיון קודם לפני עשור , וכיצד הוא והנוער הישראלי השתנו מאז. מסתבר שאו בפינק או בנוער הישראלי או בשניהם חלו שינויים דרמטיים מאז.

נראה שגם המגזין ‘מעריב לנוער’ המצורף, שחזר לפוריטניות של שנות השישים. מדור ‘על בנים ועל בנות’ שכלל שאלות על נערים ונערות עדיין קיים אבל הפלא ופלא – השאלות לא עוסקות כלל בסקס, בניגוד לרוב המדורים שאותם אני זוכר. ובכלל המילה סקס או מין על כל נגזרותיהם לא מופיעות במגזין. השאלות – וזאת שאלה גדולה, מי כותב אותן בני נוער אמיתיים או עורכי המגזין – הן תמימות לחלוטין ועוסקות בהשמנה, בהזעה ובחמצון שיער. אין שם אפילו תמונה של סלב אחד לשמחתי, אבל יש שם –וכנראה אי אפשר להימלט מזה – כתבת שער גדולה על תוכנית טלוויזיה ‘נינג’ה ישראל‘. אני הייתי מעדיף ש’מעריב לנוער ‘ ישים בעמודי השער שלו דברים שקשורים אליו לגמרי, ולא יתייחס לתחומי מדיה אחרים שמתחרים בו והופכים אותו ללא רלבנטי, אבל אני, כידוע, לא העורך ואני לא קהל היעד.

אז עשור לאחר שנפגשתי עימו לריאיון לרגל מלאת שנתיים למגזין ‘זבנג’ לפניכם ריאיון נוסף שבודק מה קרה מאז:

Image result for ‫מגזין זבנג מספר 100‬‎

‘זבנג’ הדור הישן

אלי: הדמויות של ‘זנבג’ הן אותן דמויות?

אורי: לא. מאז 2015 אלו הם הילדים של הדמויות המקוריות: גל, סיגל, מאיה היפה וכל השאר, שמה לעשות, התבגרו וכבר לא רלבנטיים מבחינת בני הנוער. הגעתי למסקנה לפני כמה שנים שכבר הגיע הזמן לעבור לדור הבא כי הדור הקודם של ‘זבנג’ כבר לא באמת ייצג נכונה את הנוער המודרני, כמה שעדכנתי אותו כל הזמן. הם כבר משהו שונה לגמרי ואי אפשר היה להתעלם מזה. אבל כתוצאה מתלונות שונות מאלו שכן התגעגעו לדור הישן, אני משלב אותם ביחד איך שהוא בפרדוקס של מסע בזמן או משהו כזה .

(ותכף תבינו למה הדור הקודם לא מייצג בכלל את הדור הנוכחי א”א).

אלי: לאיזה גילים מיועד מגזין ‘זבנג’ היום?

אורי: כל מי שמחשיב עצמו לנוער. היום זה יכול להיות גם ילד בן עשר אבל בעיקרון בני 10–18.

אלי: ובהזדמנות זאת שאלות על ‘מעריב לנוער’, שאתה, מבחינתי, דוברו מאחר שאתה מכיר את התכנים שבו: האם גם שם יזהרו וימנעו בהצגת תכנים על מיניות מכל סוג? או שהחוברת שראיתי שמחוברת ל־170 שלך ואין בה אף התייחסות למיניות היא יוצאת דופן ?אתה אומר ש’מעריב לנוער’ כיום עוסק בתרבות, זה אומר שיעסקו בו גם בספרות ובשירה, נניח, או שזה יותר מדי לבקש?

אורי: אני לא העורך היחיד שם. המטרה היא לכוון גבוה לגבוהי המצח ולא רק לחובבי הסלבים והסלביות, כי אלו במילא לא יקראו אותו. ויש פינת שירה קבועה. זה לא עניין של זהירות אלא גישה שונה לנושא מין שמאפיינת את הנוער היום.

שתי דוגמאות ידועות של סיפורי ‘זבנג’ “סקסיים” משנות השמונים. הורים, אין לכם מה לדאוג, דברים כאלו לא יופיעו במגזין ‘זבג’

לבני הדור שלי אורי פינק זכור כמי שהכניס את הסקס לקומיקס העברי. הסיפורים שלו בזבנג ב’מעריב לנוער‘ של שנות השמונים והתשעים עסקו בג’ינג’י המטורף לסקס וחובב בובות מין, בבחורה היפה מאיה ששוכבת עם כל היפים והעשירים והסלבים, בזוגיות של גל וסיגל, הפמיניסטית המוקדמת (מין שלי יחימוביץ’ בהתהוות) שלעולם לא מגיעה לסקס ראשון – שהיוצר נכנע לבסוף נכנע ללחץ המעריצים ובמגזין המחתרתי ‘סטיות של פינגווינים‘ הוא פרסם סיפור שבו מתקיים הסקס הראשון הזה בפרטי פרטים, בשם בדוי כמובן. בקומיקסים אחרים הוא תיאר את תעלולי המין של גיבוריו עם מתנחלות יפות בשירות הצבאי וכו’.

Image result for ‫מגזין זבנג מספר 100‬‎

עד העשור האחרון אורי היה מוכר וידוע כמי שמופיע אחת לחודש בתוכניות טלוויזיה עם חברי כנסת דתיים נזעמים ומסביר בסבלנות להם ולמנחים הסימפטיים ולקהל מדוע יש לאפשר לו את חופש הדיבור והיצירה, ולאפשר לו להכניס קצת מיניות בקומיקסים שלו, המיועדים לבני נוער. שמה לעשות, ההורמונים שלהם פועלים באופן מוגבר.

לא עוד.

בשנים האחרונות כל המבול הארוטי העדין הזה נפסק לחלוטין

אלי: האם אתה משתמש ביום בחומרים בעלי אופי הארוטי הומוריסטי כמו שעשית בעבר?

אורי: לא. זה לא מתאים לרוח הזמנים.

אלי: למה זה לא מתאים לרוח הזמנים? מה רוח הזמנים כיום?

אורי: היום כל ילד וכל ילדה יכולים לראות בסמרטפון שלהם את החומרים הפורנוגראפיים הקשים ביותר, מסקס הטרוסקסואלי רגיל ועד לאורגיה סאדו־מזוכיסטית.התחושה שלי, כמי שמעורה מאוד בין בני הנוער, שכל השפע האדיר הזה שהם נחשפים אליו מגיל 6 גורם להם בסופו של יום לתחושה של דחייה ורתיעה מסקס, גם ארוטי עדין כמו שהיה ב’מעריב לנוער’ בשנות השמונים והתשעים. לכן אני לא אביא להם חומרים כאלו יותר. הם לא מרגישים עם זה נוח, אז למה לפגוע ברגשותיהם? תהיה להם פינה במגזין ‘זבנג’ שבה הם לא נתקלים בסקס כמו בכל מקום אחר.

אלי: מה עושה אותך מעורה כל כך ברוח הזמנים של בני הנוער שאתה יכול לקבוע דברים כאלו?

אורי: זאת הפרנסה שלי, לדעת מה מעניין אותם, מה מביך אותם, ומה זה רוח הזמן אצלם. אז כן אני מעורה. אני נפגש עימם בבית ספר בקורסים לקומיקס שאני מעביר ובכל מיני מקומות, ושומע ורואה וקורא. ואת כל זה אני מעביר אחר כך במגזין ‘זבנג’. אז אני מודע למה מושך אותם ולמה דוחה אותם וסקס גלוי בסיפורים דוחה אותם.

Image result for ‫אורי פינק‬‎

אורי פינק בפסטיבל אנימיקס 2018

אלי: הרגשת כך בשנות השמונים?

אורי: בהחלט לא. זאת כבר קלישאה, אבל עדיין נכונה, שאז זה היה עולם אחר ועידן אחר. הסקס לא היה זמין כל כך בלחיצת כפתור. עבורנו, בני הדור שלי והדור שאחריו, המיניות הייתה דבר נדיר ביותר ומשהו שנתקלת בו רק בסרטי אסקימו לימון, לכן היא הייתה מושכת ומקסימה.

אבל צריך להבין שזה לא כך בשביל בני הדור הזה, שהמין זמין לו כל כך, בסמרטפון לפחות, שהוא מוצא אותו דוחה ומגעיל. אישית אני מצר על כך. אבל דעתי האישית אינה משנה. אני פונה לקהל הרחב של בני הנוער וצריך לכבד את תחושותיהם בעניין, וזה אומר שגיבורי מגזין ‘זבנג’ לא יעסקו בסקס.

אלי: זאת תופעה שקיימת כבר שנים רבות?

אורי: רק מהשנים האחרונות, מאז שהסמרטפון נכנס לחיינו. אבל מאז שהוא כאן זה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו וזה הולך ומתעצם.

אלי: אתה תהיה מוכן לתת את הסיפורים שלך משנות השמונים, תשעים, לבנות שלך לקריאה?

אורי: כן. להן לא תהיה בעיה, אבל לילדים צעירים יותר עלולה להיות בעיה. הסיפורים האלו יגרמו בעיקר מבוכה לקוראים היום. כן, אני מבין בהחלט את האימהות, למשל זאת מגבעתיים שדורשת מהספרייה בגבעתיים שלא ישימו במדור הילדים ספרי ‘זבנג’ שיש בהם קטעים ארוטיים רכים לילדים שלה. ומדובר – שים לב – בחילונית לא בדתייה או משהו כזה.

אלי: אז אתה אומר שמרוב שבני הנוער נחשפים לסקס הם כבר לא מסוגלים להתמודד איתו יותר במגזין קומיקס שמיועד להם? זה לא נראה לך כסתירה לוגית?

אורי: אין כאן סתירה. זאת עובדה. מרוב שהם נחשפים לסקס הם לא מסוגלים לסבול אותו יותר במגזין קומיקס שמיועד להם. ואני קשוב לכך.

אלי: ובכל זאת אתה הרי מציג במגזין שלך כל אופנה שנוצרת בקרב בני הנוער. אתה תהיה מוכן להציג במגזין ‘זבנג’ גם בני נוער הומוסקסואליים, לסביות, וטרנס־סקסואליים (נערים שהופכים לבנות ובנות שהופכות לבנים)? אלו תופעות שקיימות ואף נפוצות בקרב הנוער העכשווי.

אורי: תראה, בוודאי שאני מתייחס אליהם. יש התייחסות למין אך לא באופן מציצני. לגבי נטיות מיניות שונות ומגוונות יש אצלי במגזין ‘זבנג’ פתיחות וקבלה מוחלטת, אבל אני לא אפרט על שום דבר, אני רק ארמוז שיש דברים כאלו, ואני משאיר לקוראים לבדוק בעצמם במה המדובר.

עד כאן אורי פינק לגבי הסטנדרטים החדשים של מגזין ‘זבנג‘ ו’מעריב לנוער’.

מגזין ‘זבנג’ ו’מעריב לנוער’ קיימים ופעילים וזאת שמחה, אבל מצד שני נראה שבמידה מסוימת הם חזרו לשנות החמישים והשישים הפוריטניות (בישראל). האם זה טוב או רע? אם הם עלו את הרמה האינטלקטואלית של הקוראים, זה טוב.

אבל יש להניח שלא נראה ב’זבנג’ בעתיד הקרוב התייחסות לאופנות צפויות בעתידנו הקרוב כמו סקס של בני נוער עם רובוטים ואנדרואידיות.

אנחנו, ב’יקום תרבות‘, מאחלים הצלחה למגזין ‘זבנג’ ו’למעריב לנוער’ ומקווים שימשיכו להתקיים עוד שנים רבות, ושיתחזקו ויתעצמו בהשפעה ובקביעת התרבות בני הנוער של ישראל.

Image result for ‫מגזין זבנג מ‬‎

ראו גם:

אתר מגזין ‘זבנג’

דף הפייסבוק של ‘מעריב לנוער

‘זבנג ורק התחלנו’ אלי אשד מראיין את אורי פינק במלאת שנתיים למגזין ‘זבנג’

‘הכיתה מהגיהנום’ – עשרים שנה של סדרת ‘זבנג’

Image result for ‫מגזין זבנג מ‬‎

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שתיים + שמונה עשרה =