war-of-the-worlds-goble

האיור הראשון בכתב עת בריטי לסיפור “מלחמת העולמות”, אפריל 1897

הקדמה מאת אלי אשד

באפריל 1897, לפני 120 שנה, הופיע במגזין בריטי החלק הראשון בסדרה בהמשכים בשם “מלחמת העולמות” מאת סופר צעיר בשם ה.ג. וולס. הסיפור תיאר פלישה מכוכב הלכת מאדים לכדור הארץ באמצעות מכונות ענק מפלצתיות.

hg-wells-2

הסיפור פורסם כספר ב-1898, זכה להצלחה עצומה והופיעו לו חיקויים רבים שתיארו פלישות שונות ממאדים סופר-טכנולוגי לכדור הארץ. על פיו הופק תסכית רדיו מפורסם של אורסון וולס,שתיאר את הפלישה כאירוע חדשותי המועבר למאזינים בזמן אמת, וגרם לפאניקה המונית בארה”ב.

Image result for war of the worlds album

הוא אף שימש כבסיס לסרטי קולנוע ולתקליט “נושא” מפורסם”.

Image result for ‫מלחמת העולמות ספר‬‎ Image result for ‫מלחמת העולמות ספר‬‎

בין השאר “מלחמת העולמות ” תורגם שלוש פעמים לעברית.ב-1929 ב-1979 וב-2005.

ואף נכתבו על פיו כמה וכמה סיפורי המשך ובהם הסיפור “פריז הכובשת ” מאת גרגורי בנפורד ודיויד ברין ” שני סופרי מדע בדיוני ידועים מאוד שתוכלו לקרוא ב”יקום תרבות “.

לפניכם אחד הסיפורים שקיבלו ממנו השראה, ושהופיעו כקומיקס אמריקאי בשנות השישים. כיום, כשהמין האנושי מתכנן ברצינות להגיע לכוכב הלכת מאדים, יש בו עניין מיוחד .נקודה מעניינת בסיפור שהוא מתאר לוחמה ביולוגית .מאדים לא נלחם בכלי נשק אלא על ידי משלוח צמחים …

הסיפור פורסם בעברית במגזין “בוקי”, בגיליון 153 ב-1969.

ראו גם:

הפלישה מכוכב מאדים – תסכית הרדיו

5 תגובות

  1. הרעיון של לוחמה ביולוגית של מאדים נגד כדור הארץ לצרכי ישובו נמצא כבר ב”מלחמת העולמות” המקורי של וולס.שם מסופר שאנשי המאדים מגדלים על כדור הארץ צמחים מוזרים מעולמם.
    אולי דוגמה ראשונה בספרות של זיהום ביולוגי של עולם אחד בידי עולם אחר.
    אנו על כדור הארץ מכירים זאת כמובן היטב ממינים שונים שמגיעים ליבשות אחרות ומשמידים שם את הפאונה המקומית.
    דוגמה אחת מני רבות היא של התוכים שמגיעים לישראל מדרום אמריקה כמדומני ופוגעים במחייתן של הציפורים המקומיות.

  2. עוד הערה על הסיפור: הוא פורסם כנראה ב-1961 במקור .האסטרונום שבסיפור משוכנע שעד 1991 בני האדם יגיעו למאדים .או אם לא אז עד 2000.
    היום אנו יודעים שהמחבר טעה באופטימיות שלו….אבל האמת היא שאם הממשל האמריקני (_ וליתר דיוק הנשיא ריצ’רד ניקסון ) היה מחליט לאחר הנחיתה על הירח להמשיך למאדים ,אז האופטימיות הזאת הייתה מתבררת כמוצדקת לחלוטין.
    לצערנו זה לא קרה ,ניקסון החליט לבטל את תוכניות המסע למאדים שהיו מוכנות בנאס”א והעדיף להתמקד במעבורות חלל במקום זה. המסע למאדים עד1991 התבטל כתוצאה מקיצוץ כספים מאסיבי

  3. למען הדיוק כדאי להזכיר שהפולשים אינם ממאדים, ולכן הלוחמה הביולוגית היא לא בין מאדים לכדה״א. הפרט הזה מראה שהקומיקס דווקא מתאמץ להיות מדויק (יחסית לקומיקס כמובן), כי בשנות ה 60 כבר היה ידוע היטב שאין חיים במאדים, ובודאי לא חיים מתקדמים טכנולוגית. אין תעלות, וגם אין גזעים חייזריים שאחד מהם כולל גם נשים יפיפיות, כפי שכתב אדגר רייס בורואוז בתחילת המאה ה 20. בסדרה של בורואוז אי הדיוק הזועק לעין, ובכלל כתיבה לא-מדעית ורשלנית מאוד, לא מנעו מהסדרה להיות מועמדת להוגו הסדרה הטובה ביותר אי פעם. ראה הערך בויקיפדיה
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9D

  4. […] הנשק שנורה ממאדים 153 ספינה של חייזרים תוקפת את כדור הארץ . בכדי להשמידה חייבים לשלוח את הנשק "הסופי" של כדור הארץ לכוכב מאדים ולירות רק ממנו ,90 מיליון קילומטרים מכדור הארץ. […]

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ten + שתיים =