חגי גילר,קומיקסאי פוליטי.          

             

הקומיקס הפוליטי העוסק בנבכי הפוליטיקה ובקרביהם של הפוליטיקאים בצורה הומוריסטית .או רצינית , תופעה נדירה למדי. אורי פינק עוסק בכך מידי פעם ובעיקר ב”ספרי הג’ונגל” שלו ,אבל פרט לו רוב הקומיקאים הישראלים מעדיפים להימנע לעסוק בנושאים  אלו.  יוצא דופן הוא חגי גילר שיצר דמות של פוליטיקאי ישראלי ,דוגי ליברצם ,  פוליטיקאי וראש ממשלה מוזר המזכיר כמה דמויות אמיתיות למדי  ,באופן ספציפי  בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן  וגם קצת הרבה בכמה קווי אופי את חגי גילר עצמו. אבל הוא קיים ביקום משלו  ויש לו את הייחודיות שלו.         

         

וכיום הוא אחת הדמויות הבולטות של הקומיקס הישראלי אם כי הוא ( עדיין ) אינו מוכר כפי שהוא ראוי. בכמה מהסיפוריים הידועים עליו הוא נסע למדינת מולדובה  והקים מדינה משלו בשם “דוגיסטן”.          

 גילר הציג את עלילותיו של ליברצם ברשת וגם בסדרת חוברות שהוציא באופן עצמאי.          

והנה לרגל בחירות 2013 ראיון עם היוצר של דוגי  ליברצם חגי גילר:          

         

למה אתה יוצר דווקא בתחום הקומיקס?          

 גילר :אם לצטט באופן לא מדויק חבר שלי שעוסק בתחום הקולנוע:”כשאני רוצה לעשות סרט ,אני צריך להשיג תקציב ,למצוא שחקנים ,לארגן מקום לצילום ..בקומיקס אתה יכול פשוט לשבת ולצייר בלי לדאוג לכל הדברים האלו”. המיידיות והזמינות של ההבעה בקומיקס הם מה שמושך אותי כל כך בתחום.         

מתי התחלת לעסוק בקומיקס?          

 גילר:התחלתי לצייר קומיקס בסביבות גיל 9 ,והחלטתי באזור גיל הבר מצווה שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים בצורה זו או אחרת.          

יש לך מקורות השראה  בקומיקס העולמי והישראלי ?          

  גילר:החשיפה שלי לקומיקס נעשתה בגיל צעיר עם דודו גבע (מהצד הישראלי)במיוחד “ספר מגוחך” ( ושני ההמשכים שלו ) שקראתי שוב ושוב בבית של הדודים שלי כשהייתי קטן. רוב הבדיחות עברו מעל הראש שלי ,אבל משהו בדרך שבה הוא הצליח לבטא עולם שלם בקו כל כך פשוט גרם לי להתחבר לספרים מהשניה הראשונה.  וגם מגזין Mad   (מהצד העולמי) שדי הגדיר את חוש ההומור שלי מגיל צעיר., ושניהם השפיעו רבות על סגנון הכתיבה שלי. הסטריפים שאני עושה בשנה האחרונה מבוססים על פורמט דומה לדברים שמופיעים ב-Mad  , ואני מעריץ גדול של הרבה מהאמנים שלהם (במיוחד אל ג’אפי, שמלווה אותם כמעט מההתחלה ועדיין פעיל ורלוונטי בגיל 91, וסרג’יו ארגונס, שמפרסם קומיקס ללא מילים כבר 50 שנה במגזין).          

  איך הדמות של דוגי ליברצם הפוליטיקאי הבדיוני  נוצרה ואיך התפתחה לכיוונים שהיגיעה אליהם?         

  גילר :הדמות של דוגי נוצרה בקיץ 2006, בצ’אט עם חבר כאשר התכוונתי לכתוב את המילה “ליברמן” והאצבע שלי זזה ימינה, כך שנוצרה המילה “ליברצם” (אחר כך הוא כתב בטעות “דוגי” במקום “דוגרי”). בתור בדיחה ניסיתי לצייר גירסה מוטנטית של ליברמן במחברת ולהמציא לה רקע שמבוסס על הביוגרפיה של אביגדור ליברמן – רק ברוורס (הוא היה חבר כנסת בתור ילד קטן, אחר כך עבר לגור במולדובה וכו’). ציירתי כמה סטריפים בצורה מאולתרת וכשראיתי שזה מתחיל לקבל צורה ציירתי אותם מחדש בצורה מושקעת יותר במחשב ופתחתי בלוג בישראבלוג, שם פרסמתי את הסטריפים.הסטריפים המוקדמים היו מאולתרים לחלוטין, ניסיתי בעיקר להצחיק את עצמי. כאשר ראיתי שאנשים מתחילים פתאום לקרוא ולהגיב התחלתי לקחת את העניין יותר ברצינות ולכתוב כמה שיותר מראש. בלי לשים לב מצאתי את עצמי מפרסם סטריפ כל יום במשך קרוב לשנתיים (לא עניין פשוט, במיוחד כי הייתי באותו הזמן באמצע הלימודים בבצלאל…)

בשלב מסוים נכנסתי לקשר רומנטי עם יסמין, אחת מהקוראות הקבועות, שסייעה לי רבות בכתיבה (גם היום, שנים אחרי שנפרדנו, אני עדיין שולח לה כל קומיקס חדש של דוגי לפני כולם לביקורת).      

 ב-2008 סיימתי את הסטריפ היומי (כאשר בסוף דוגי מגשים את חלומו להיות ראש ממשלת ישראל). לאחר מכן המשכתי את העלילה בחוברות שנתיות, ולבסוף בספר באורך מלא (כ-100 עמודים) שיצא בשנה האחרונה בפסטיבל הקומיקס, שבו דוגי פורש מראשות הממשלה ומקים מדינה חדשה – דוגיסטאן.
 


מה הקשר בין דוגי ובין פוליטיקה אמיתית שאתה רואה סביבך ?     

הכתיבה שלי כמעט תמיד עוסקת בנושאים אקטואליים שמקבלים טויסט בלתי צפוי בדרך כלל על ידי שילוב עם הומור ונונסנס או סתם חיבור של כמה דברים לא קשורים לכאורה. .כשאני חושב על נושא אקטואלי אני מתחיל לחשוב על הדברים המתבקשים לעשות איתו ,ואז חושב על פתרון לא מתבקש.      

אלמנט אחד של הסיפורים , נושא חוזר בסדרה על דוגי הוא ההבדלים ( לטוב ולרע ) בין ישראל של היום וישראל “התמימה ” של פעם”. יש לי אוסף גדול של ספרים ועיתונים משנות השלושים והלאה ואני תמיד מופתע  מחדש לגלות כרמה מאט השתנה מאז ,למרות התפיסה הנוסטלגית שפעם היה טוב יותר.

   חוץ מזה דוגי תמיד היה מבוסס על אירועים שקרו במציאות, רק בגרסה מוקצנת יותר. כשכתבתי את הסטריפ היומי הכנתי מראש את המבנה הכללי של כל סיפור (כל סיפור כלל כ-30 סטריפים יומיים), והשתדלתי עד כמה שאפשר לשלב בתסריטים הסופיים אירועים ובדיחות אקטואליות. לפעמים קרה מצב שבו סיפור השתנה משמעותית בין הזמן שכתבתי אותו לבין הגירסה הסופית בגלל אירוע אקטואלי כלשהו שנתן לי השראה לבצע שינויים בעלילה. למשל, בקומיקס של קמפיין הבחירות הנוכחי המבנה של העלילה נכתב לפני מספר חודשים, אבל חלק גדול מהבדיחות מבוסס על דברים שקרו בשבועות האחרונים.

יש בסדרה דמויות ספציפיות שמבוססות על אישים אמיתיים?  
  

 גילר : 

דוגי התחיל בתור הגירסה טובת הלב של   אביגדור ליברמן, והפך עם הזמן לסוג של  ביבי נתניהו (הוא מאבד בהדרגה את התמימות ונהיה יותר ציני ומתוחכם בדרכי הפעולה שלו). גם דמויות המשנה מבוססות על אנשים אמיתיים ברובם – אבי ביטר מופיע בתפקיד הדמויות מהסרטים של עצמו, והרבה פוליטיקאים מופיעים בשינוי שם קל. אחת הדמויות בקומיקס, דמיטרי גיבור, מבוססת על סדרת הכתבות של דמיטרי פרוקופייב במדור “מסביב לעולם” בידיעות אחרונות, שם מסופר על דברים משונים שקורים ברוסיה. ההיסטוריה של דמיטרי גיבור בנויה על הסיפורים שהכי הצחיקו אותי מהמדור.   
 
 
 

  


אתה מתכנן חוברות נוספות ?   

   
 
 

  

 
גילר :התחלתי לעבוד לאחרונה על ספר שיכיל סיפורים קצרים וסטריפים בנושאים שונים, שאני מתכנן לעשות בו סיפור או שניים על דוגי. הייתי רוצה לעשות גם ספר או חוברת שמתרכזים בדמויות המשנה שהופיעו בסטריפ היומי ונזנחו בחוברות המודפסות.

  כשאתה מסתכל סביבך אתה רואה שהקומיקס הישראלי עוסק מספיק בפוליטיקה? או בכלל לא ? מי לדעתך פעיל בנושא זה ומן הראוי לשבחו.    

 גילר :יש בשנים האחרונות פריחה של קומיקס ישראלי חדש בפייסבוק, והרבה ממנו עוסק בפוליטיקה בצורה זו או אחרת. לי יש את העמוד “חגילר” בפייסבוק (http://www.facebook.com/hagiler.comics  ) שבו אני מפרסם בשנה האחרונה סטריפים אקטואליים, כמה פעמים בשבוע. האתגר הוא לכתוב ולצייר סטריפ על נושא שכולם מדברים עליו באותו רגע לפני שמתחילים לדבר על הדבר הגדול הבא.  

  כל יוצר לוקח את הקומיקס הפוליטי לנישה שלו – “יאיר לפיד קומיקס” מנתח כל פעם סתירות אחרות אצל יאיר לפיד, “ביבי מאויר” של רחלי רוטנר הגחיך סטטוסים של בנימין נתניהו מהעמוד הרשמי שלו, “מצחיקולים” של אריאל ויסמן מלא בהומור שחור מזעזע במיוחד, ו”קרפדיטו” של גון בן ארי הולך לכיוונים אבסורדיים יותר. 
  

 יש לך עוד דמויות שיצרת לאורך השנים? 

  גילר :דמות נוספת חוץ מזוגי שליוותה אותי מגיל 13 ועד סוף הצבא הייתה “איש השסק”, פרודיה על סופר גיבור  ישראלי שהייתה אוטוביוגרפית באופן די מביך (הסיבה העיקרית שאני לא חוזר אליה). כתבתי חמישה סיפורים מלאים שלו שהתפרסמו באינטרנט (ונעלמו מאז), ותכננתי לעשות רימייק בחוברות לאחד הסיפורים (זה החזיק חוברת אחת).
חוץ מזה יצרתי סיפור  שעסק בזמר צביקה פיק והתפרסם באנתולוגיה “פלאן B   ” לפני מספר שנים. 
  

 מה תוכניותיך לעתיד הנראה לעין? 

   גילר : מעבר לספר שאני מתכנן, אני ממשיך עם הסטריפים האקטואליים בעמוד הפייסבוק שלי. יש לי גם טור קומיקס חודשי בנושא טכנולוגיה שמתפרסם במוסף פירמה של גלובס. מעבר לכל זה, יש לי פרויקט קומיקס אינטרנטי באנגלית שנמצא בשלבי כתיבה מתקדמים ומחכה להזדמנות לקרות, שמבוסס על סרטי בוליווד (בזכות החברים שלי ראיתי הרבה כאלה בשנה האחרונה).    

       

חגי גילר.צילם רון דרור.      

הביבליוגרפיה של דוגי ליברצם.     

דוגי ליברצם הופיע עד ראשית 2013 ברשת  ובדפוס :     

       

      

סיפורים קצרים ב”החוברת המסריחה הזאת” (2006) ו”החוברת המסריחה הזאת 2″ (2007)
קומיקס רשת יומי (2006-2008) בישראבלוג (היום זמין לקריאה
ב-shesek.org  )
     

    

דוגי ליברצם מס’ 1 (2007) שהוא המשך לקומיקס הייומי על דוגי שהתפרסם בישראבלוג בין השנים 2006-2008.
דוגי ליברצם מס’ 2 (2008)
שבו דוגי מצליח לבסוף להגשים את חלומו להיות ראש ממשלה ומגלה שזה לא דבר פשוט.   

   

 
 

 

     

דוגי ליברצם מס’ 3 (2009)     

שבו דוגי מפסיד לגלעד שליט בבחירות.      

     

 
 
 
 

 

דוגי ליברצם מס’ 4  (2010)
 
     

דוגי ליברצם מס’ 5 (2011)     

 דוגי מתאהב בחברת כנסת ומגלה במקביל שכל פדיחות העבר שלו נחשפות ע””י גורם מסתורי.     

       


דוגיסטאן – ספר ראשון של דוגי באורך מלא (2012)
     

ראו גם : 

 דוגי בנאנה      

 הבלוג של חגי גילר      

דוגי ליברצם ההיסטוריה והויקי      

 דוגי ליברצם בבחירות 2013 ” מגזין “יקום תרבות ” ינואר 2013 

  

 

4 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שש + אחד =