“…אפריקה הרחבה,  זוהרת בקרני החמה

הגבעות עוטפות  היטב את העיר

כמו אלה שצפו בלילה של העולם הישן?

או  כמו  השמועה עליך  טימבוקטו

חלום שברירי מערפילי הזמן ?..”

 אלפרד טניסון “טימבוקטו” ( 1829)

  סונדיאטה קייטה :סיפור הקומיקס.

הקדמה מאת אלי אשד

 ארץ מאלי במערב אפריקה ובעיקר העיר ההיסטורית המפורסמת שלה טימבוקטו בעבר מרכז תרבותי איסלאמי  נמצאת כיום בחדשות.זאת לאחר שהחלק הצפוני שלה נכבש בידי טירוריסטיים פנאטיים המחוברים לארגון ה”אל קאידה”.  הללו הטילו באיזוריהם משטר אימים רצחני ושרפו והשמידו  כמיטב  יכולתם אוצרות תרבות וספריות.בימים האחרונים שחררו הצרפתים ובעלי בריתם האפריקנים את האיזור משלטון האימים,אך המורדים רק נמלטו והמלחמה תימשך עוד זמן רב עם עליות וירידות.

 ציור מודרני של המלך סונדיאטה קייטה לקוח מאתר Fatima Fofana’s Mandinka people

וזה זמן טוב להיזכר בהיסטוריה הקדומה של ארץ מאלי שבמאות ה-13 וה-14 הייתה  אימפריה מרכז תרבותי וכלכלי של אפריקה ואחת המדינות העשירות באיזור.

לפניכם סיפור קומיקס שפורסם ב- 1964 בשבועון “דבר לילדים ” על חייו של מייסד אימפריית מאלי המלך  סונדיטה קאיטה  ( או “קייטה”)  שלו ייחסו כוחות על טבעיים   ועל ההיסטוריה של מאלי

.הסיפור לא במפתיע פורסם בתקופת שיא פריחת היחסים בין מדינות אפריקה וישראל ,יחסים שמאז התקררו מאוד. והוא נשאר כדוגמה יחידה במינה של קומיקס בעברית על ההיסטוריה הקדומה של  מדינה אפריקנית..

שימו לב לתמונה המסיימת של הסיפור של מנהיג מאלי באותה תקופה מודאיבו קאיטה  שראה את עצמו כצאצא של סונדיטה קאיטה והתנהג בהתאם.

 האיש הזה אגב הסתכסך  לאחר פירסום הסיפור  עם ישראל ואיש כאן  לא הזיל דמעה כשהופל לבסוף בידי משטר צבאי אכזרי.

 

על סונדיטה קאיטה פורסם מאז אלבום קומיקס שלם באנגלית של אמן הקומיקס המפורסם ויל איזנר( Sundiata: A Legend of Africa 2003   אבל הסיפור שלפנינו כאמור הקדים אותו ב-40 שנה..הסיפור כשלעצמו יש להודות רחוק מלהיות סימפטי ומחנך. יש בו אישה בוגדנית מנוולת  שבוגדת בבעלה עבור אחיה.

גם המשחרר הגדול המוצג בו גיבור הסיפור רחוק מאוד מלהיות משחרר דגול,  ובמציאות  היה בסך הכל עוד  כובש  אכזרי ורצחני של אימפריה. אבל  יש להודות שגם סיפורי דוד המלך שלנו רחוקים מלהיות מודלים של מוסריות מחנכת.

 לפניכם בפרסום ראשון מזה 49 שנים:

סונדיטה קאיטה:המשחרר הגדול

 מאת אלה גריפין  אייר קיט דה קרלו הוצאת אונסקו  הופיע בדבר לילדים  כרך לה  ספטמבר 1964.

 

 

 

ראו עוד על סונדיאטה קייטה :

סונדיאטה קייטה בויקיפדיה

האימפריה הקדומה של מאלי

סונדיאטה ו”מלך האריות ” של וולט דיסני

 

3 תגובות

  1. verdhan le zuz כותב:
    name Sogolon derives from his mother and Jata means lion. It is the traditional way of praising someone in some West African societies (Gambia, Senegal, Mali and Guinea in particular). The name Sundiata praises him through his mother which means “the lion of Songolon” or “Songolon’s lion”. The name Jata derives from Jara (lion). Jara and many of its variations such as jata, jala or jada are merely regional variations for example Gambia, Guinea, Mali etc. Sundiata’s name is thus a combination of his mother’s name Songolon (Sun or its variation Son) and jata

  2. כאשר הג’יהאדיסטים חדרו לצפון מאלי בשנת 2012,
    הם הרסו אלפי כתבי יד עתיקים בטימבוקטו.
    אבל קומץ אנשים אמיצים מנעו את הגרוע של מה שהתרחש.
    הם סיכנו את חייהם כדי להציל יותר מ – 300,000 כתבי יד
    ולהסתיר אותם במקומות סודיים ועל ידי כך , להציל
    את המורשת התרבותית הייחודית הזאת , משכחה.
    http://www.dw.com/en/monuments-men-of-timbuktu/av-40390133?maca=en-doku-Facebook-dw

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש × חמש =