השבוע מלאו  35 שנה למבצע אנטבה הנה כתבה על אלבום הקומיקס הראשון שהופיע על סיפור המבצע “כדור הרעם :סיפורו של מבצע יונתן ” מאת גקי ירחי בהוצאת ספריית בית אל.

קריקטורה  אמריקנית על מבצע אנטבה.

35 שנה למבצע אנטבה ובעזרת השם והקומיקסאי ג”קי ירחי לאחר כל ספרי התיעוד, היומנים של החטופים ,סיפרי ההרפתקאות לילדים וספרי המתח למבוגרים, הסרטים ( לא פחות משלושה מהם ) והמחזמר הופיע גם אלבום הקומיקס הראשון המספר את סיפור המבצע.

מבצע אנטבה .גירסת קומיקס אמריקנית

אמנם זהו אינו סיפור הקומיקס הראשון בכלל המספר את סיפור המבצע בשום אופן ,גירסאות קומיקס כבר הופיעו מיד לאחר המבצע בעיתונים צרפתיים ואיטלקיים.

סיפור קומיקס אמריקני המתאר את המבצע הופיע גם בחוברת בארה”ב. וגם בישראל כבר היה ,סיפור קומיקס בעל אלמנטים פורנוגרפים שהופיע בשבועון “העולם הזה” והילעיג על כל ה”טררם ” שהיה סביב המבצע.

סיפור הקומיקס הישראלי הראשון על מבצע אנטבה.הופיע ב”העולם הזה”.

צייר אורי פינק

זהו בכל אופן ללא ספק האלבום הראשון שמתאר בצורת קומיקס את כל סיפור המבצע מראשיתו ועד סופו בצבעים (” לאחר שכבר יצא בהמשכים בכתב העת לילדים דתיים “אותיות “)  ולדברי המחבר ג”קי ירחי תוך שמירה על דיוק מקסימלי ולאחר שנתיים של עבודת מחקר ושל ראיונות שונים עם הדמויות השונות שהיו מעורבות במבצע.

היוצר

מיהויעקב : ג”קי” ירחי אמן קומיקס שאינו מוכר עדיין בחוגי הקומיקס המקומיים אלו החילוניים לפחות ?

זהו אמן יהודי יליד צרפת שעלה לארץ ב-1990 . לדבריו כבר בגיל 18 הוציא לאור את אלבום הקומיקס הראשון שלו  על סוּפֶּר-מִצְוָוה, גיבור העל היהודי הראשון ולטענתו  זה היה ספר הקומיקס היהודי הראשון .לאחר עלייתו החל לפרסם איורים קריקטורות וקומיקסים הן בעיתונים ישראלים והן בעיתונים צרפתיים.

הוא התבלט בזכות אלבומי הקומיקס שפירסם שנועדו לקהל הילדים הדתיים ובראשם שני ספרים ש/עוסקים בהרפתקאות של חיים ומשה שני ילדים דתיים ( כנראה, הם לובשים כובעים ולא כיפות כנראה כדי לעורר עניין גם בקוראים חילונים ).

הספר הראשון בסדרה היה “הרפתקה בצל הפירמידות” המתאר מסע בזמן למצרים העתיקה לימי משה רבינו.

הספר השני היה “האיום הספרדי ” ( הוצאת דני 2008 ) שבו שני הנערים יוצאים הפעם למסע בזמן אל ימי האינקויזיציה הספרדית.

הספרים האלו הראו היטב שכיום השוק הגדול והמפותח ביותר לקומיקס הרפתקני הוא שוק הילדים הדתיים והחרדים דווקא ובשנים הקרובות מן הסתם גם המבוגרים דתיים והחרדים.

פרט להם ירחי גם ספרים קונבנציונליים יותר מבחינת השוק החרדי פירסם אלבום קומיקס על אגדות הבעל שם טוב ותלמידיו .ומעין ספרי קומיקס המבוססים על ספרי התנ”ך.

על מגילת רות ועל ספר יונה. וסביר להניח שיש עוד רבים כאלו בקנה מאחר שהשוק הדתי –חרדי לספרי קומיקס כאלו רק צומח בצעדי ענק ממש מחודש לחודש.

וכעת הוא פירסם את “כדור הרעם ” שהוא ללא ספק הפרוייקט השאפתני ביותר שלו עד כה.וספר שאין לו תקדים בקומיקס הישראלי בכלל.

זהו אלבום של שישים עמודים המתאר את שלבי מבצע יהונתן מחטיפת מטוס אייר פראנס בידי המחבלים הסעתם לאוגנדה והמפגשים המצמררים עם שליט אוגנדה אידי אמין  המתואר במעין הומור “שחור “. את תהליך   קבלת ההחלטה של  ממשלת ישראל לשחרר אותם במבצע צבאי  ( אחד הקטעים המעניינים ביותר באלבום )  ואת תיאור המבצע שלב אחרי שלב עד למותו של יוני ושחרור החטופים.

האלבום נותן  תיאור ויזואלי של המבצע המפורסם משלוש זוויות במקביל: החוטפים ובני הערובה, חיילי הסיירת והטייסים והדרג המדיני מאחורי הקלעים.הספר קופץ ממקום למקום ומדמות לדמות כשהוא מתאר את פרטי המבצע ויוצר מעין רושם של סרט דוקומנטרי או אם נרצה :סרט אסונות הוליוודי.

האים מישהו מבין הקוראים זוכר את סרטי “נמל תעופה “ההוליוודים ” משנות השבעים שבהם הוצג מטוס שנמצא בסכנה איומה ואת הדיונים  הקדחתנייים לחלץ אותו  ואת מאמצי החילוץ שלו?

מן הסתם זוהי הכוונה של היוצר.

האם זהו סיפור טוב ?

מכיוון שמופיעה כמות גדולה של דמויות שהספר אינו מתמקד וגם אינו מעוניין להתמקד אפילו באחד מהם והם מופיעים רק לכמה תמונות על מנת להיעלם אין לאמר שיש כאן סיפור אנושי טוב.יש כאן ראשים מדברים שצצים לכמה שניות עושים או אומרים  משהו ונעלמים עבור הדמות הבאה לפני שהקורא מספיק להתחיל ליצור איזו הזדהות עימן.

[entebbe01.jpg]

אבל אם ניקח בחשבון שמטרתו של היוצר היא להתמקד לא במיקרו בדמויות אלא במאקרו בסיפור הכללי ולתאר אותו עד כמה שאפשר במגבלות של סיפור קומיקס דרמטי בצורה מדוייקת תוך התעלמות מוחלטת מכל המחלוקות הארסיות של מי “נתן את ההוראה” למבצע, ראש הממשלה יצחק רבין או הרמטכ”ל מוטה גור מי תיכנן את המבצע אהוד ברק או דן שומרון ומי באמת היציל את המבצע יוני נתניהו או מוקי בצר.

גישתו של ירחי שהיא שכולם תרמו את תרומתם החשובה למבצע וכולם זכאים לאיזכור באופן שווה ללא משוא פנים.

סך הכל הוא עשה את עבודתו היטב.

להכנת הקומיקס קדמו שנתיים של מחקר, ראיונות ונסיון לאתר חלק מהמעורבים. מעבר לאנשי מקצוע, נעזר ירחי בכל המסמכים, הצילומים והמפות שהיה יכול להשיג. הוא גם שוחח עם חלק מבני הערובה ואחד מהם מלווה את הקורא בפרשנות למתרחש.

[entebbe03.jpg]

הספר יצא בהוצאת בית אל ומן הסתם זוהי רק סנונית ראשונה .יש מקום לשער שיצאו עוד קומיקסים כאלה של הציבור הדתי הן זה של הכיפה הסרוגה והן זה החרדי שיש לו עניין רב בעבר ובתיאורו..לאמיתו של דבר גורמים בשוק  הדתי-החרדי  כבר מוציאים אלבומים  כאלה מזה שנים. אבל זוהי הפעם הראשונה  שבה יוצא לאור תיאור של אירוע בטחוני של מדינת ישראל.

מאידך  מסופקני אם נראה קומיקסים רבים כאלו מיוצרי הקומיקס של הציבור החילוני שרובם ( עם יוצאי דופן כמו דורית מאיה גור אילנה זפרן שיצרה קומיקס על תולדות הקהילה הלסבית בישראל ועוד אחד או שניים ) אין להם שום עניין בסיפורים מעין אלה,וחבל.

יש לי תיאוריה בנושא שלכתוב ספר כמו “כדור הרעם” דורש תודעה היסטורית ורצון לחקור, וזה דבר שליוצר הקומיקס הממוצע בדרך כלל אין. אולי בגלל ש ליוצר הקומיקס הממוצע הישראלי היום כמו לצעיר הממוצע היום העבר והעתיד נראים אותו הדבר כמו ההווה.

בכל אופן מי יודע אולי אתבדה ובעתיד נראה עוד אלבומי קומיקס על אירועים מתולדות ישראל ולא רק מזווית הראייה הדתית.

ראו גם

הספר “כדור הרעם “

ג’קי ירחי בויקיפדיה

הבלוג של ג’קי ירחי

דף הפייסבוק של ג’קי ירחי 

גם חטופי אנטבה תהו עם ללחוץ על הממשלה

חטיפה וקוץ בה :יוני זאבי על האלבום

אגדת מבצע אנטבה

האמנים של מבצע אנטבה

4 תגובות

  1. אנשים רבים אינם רואים ענין בלהשקיע זמן ומשאבים במחקר ובירור ההיסטוריה. תקופתנו היא עידן ה”מה יצא לי מזה”. טוב לדעת שיש עוד מתעדים, מתעניינים ומפרסמים את ההיסטוריה של המדינה והאישים הקשורים אליה.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

15 − אחד =