לרגל מלאת שבעים שנה לגילוי ‘דרך בורמה’, ב־28 באוקטובר 1948, בידי משה אשד ואחרים אנו מפרסמים שוב את שירו של נתן אלתרמן ‘דבר מבקיעי הדרך’, שפורסם ב’טור השביעי’ ב־10 בדצמבר 1948. השיר נכתב לרגל סיום סלילת ‘דרך בורמה’

Image result for ‫דבר מבקיעי הדרך‬‎

בסוף מלחמת העצמאות היה מפקד של כל הכוחות שלחמו בזירה, ובן־גוריון נשא נאום. אליהו סלע, קצין המבצעים של חטיבת הראל, רץ אל בן־גוריון עם מגילת קלף, נתן לו ואמר “עברנו את הדרך והיא פתוחה”, כלומר, אפשר לנסוע לירושלים.

המשורר נתן אלתרמן קרא בעיתון את הסיפור הזה וכתב במדורו ‘הטור השביעי’ בעיתון ‘דבר’ את שירו ‘דבר מבקיעי הדרך’. ממדור זה “יקום תרבות” פרסם בעבר את ‘מגש הכסף‘ ואת ‘מסביב למדורה‘. לפניכם השיר, כפי שהופיע במקור. השיר מתפרסם באדיבות נתן סלור וכל הזכויות שמורות.

(נתן אלתרמן, ‘הטור השביעי’, 10.12.48)

השיר הופיע שוב ב’הטור השביעי’ שירת העת והעיתון ספר שני’  דבר תשי”ד 1954.

.

מאז, פורסם השיר במקראות.

Image result for ‫דבר מבקיעי הדרך מערכות 222‬‎

‘דבר מבקיעי הדרך’ פורסם שוב בכתב העת של צה”ל ‘מערכות’, בראש גיליון מספר 222, באייר תשל”ב, אפריל 1972. זה היה גיליון יום העצמאות ופורסם כשיר המסמל את מלחמת העצמאות.

Image result for ‫דבר מבקיעי הדרך עקיבא נוף‬‎

זמן קצר לאחר מכן לאחר מכן, בתקופת מלחמת יום הכיפורים ב־1973, ‘דבר מבקיעי הדרך’ הולחן בידי הפזמונאי, המלחין והפוליטיקאי עקיבא נוף. השיר הולחן והושמע מפי להקתו, ‘להקת אחוז בננה להעלאת המורל כאשר היה צורך דחוף בכך.

לשיר היה תפקיד מסויים במאבק ותיקי חטיבת הראל כנגד הקמת מרכז מורשת רחבעם זאבי בשער הגיא: בדצמבר 2016 נפגש המשורר חיים גורי עם ראש הממשלה נתניהו פגישה שיזמה ח”כ ענת ברקו בינו לבין ותיקי הפלמ”ח.

Image result for ‫דבר מבקיעי הדרך‬‎

חיים גורי

הפגישה נועדה כדי שגיבורי תש”ח הללו יוכלו להציג בפני ראש הממשלה את קריאתם לשנות את החלטת הממשלה שקבעה כי המרכז למורשת רחבעם זאבי (גנדי) יוקם בחאן שער הגיא. חיים גורי ציטט בפגישה את השיר של אלתרמן מילה במילה מזכרונו והציע שם כי האתר ייקרא ‘מבקיעי הדרך’.

“השם–הזה”, אומר גורי, “מדגיש שוב את ההרגשה באותם ימים שלא איש אחד פרץ את המצור הזה, לא הייתה כאן כאן פעילות של אדם, יחידה או גוף בודד – אלא מאמצים של רבים, רבים מאוד, שלקחו חלק בקרב על הדרך לירושלים.”

צפו בחיים גורי משמיע את ‘דבר מבקיעי הדרך’ במפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו

וכך תיאר זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בישיבת מליאה לציון 69 שנים לכינון הכנסת בט”ו בשבט ב־31 בינואר 2018 :

“בשנים האחרונות נפגשתי בלשכתי עם יוצאי הפלמ”ח וגורי ביניהם. זאת הייתה סגירת מעגל אמיתית, מבאב אל וואד ושער הגיא. עסקנו בנושא ההנצחה הראויה של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים, שם בשער הגיא במלחמת השחרור. היו שם איתנו גם שייקה גביש, עמוס חורב, צבי זמיר ואחרים, אנשים יקרים, ועדיין חדים מאוד. הם דיברו, כל אחד מהם, בחדות, ברגש. ואז דיבר חיים גורי והוא קרא בעברית, את שירו של נתן אלתרמן דווקא, “דבר מבקיעי הדרך”, דקלם מהזיכרון.

הוא חי את אותם ימים, ימים של עופרת ודם, ימים שבהם חברים שלו נפלו מימין ומשמאל. הוא דיבר מתוך הנשמה, מתוך הלב, וכשהוא סיים הייתה דממה, ואמרתי לו: “תם הדיון, קיבלתי החלטה – ההנצחה תהיה כפי שאתה רוצה, כפי שראוי. אני לא אשכח את הרגע הזה כל חיי.”

דברי רה”מ נתניהו בישיבת מליאה לציון 69 שנים לכינון הכנסת בט”ו בשבט

ראו גם:

‘דבר מבקיעי הדרך’ מושמע בידי חיים גורי באירוע בבית הקברות בקריית ענבים במאי 2015

השיר מולחן בידי עקיבא נוף:

גרסה מקורית

השיר בגרסה חדשה

עקיבא נוף שר את דבר מבקיעי הדרך

ראו עוד שירים מ’הטור השביעי’ של נתן אלתרמן ב”יקום תרבות”:

‘מגש הכסף’: הבלדה הקלאסית של נתן אלתרמן לרגל שבעים שנה לפרסומה

המאבק על השיר ‘מסביב למדורה’

ראו עוד על גילוי דרך בורמה:

פורצי הדרך – מנחם תלמי על גילוי ‘דרך בורמה’

‘דרך בורמה’ – סיפור הקומיקס מאת מרדכי אלון

האיש שגילה את ‘דרך בורמה’ – כיצד גילה משה אשד את הדרך

‘איש הפלמ”ח’ – סיפור מאת יהודה סלוא על גילוי ‘דרך בורמה’

דבר מבקיעי הדרך

ציירה: הבתיה זיס

Image result for ‫דרך בורמה איש הפלמ"ח‬‎

הסיום של ‘דרך בורמה’ מאת מרדכי אלון

2 תגובות

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

אחד × שלוש =