חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה
על הסרט “כביש הסרגל”
מיה דרייפוס, התסריטאית והבמאית של הסרט “כביש הסרגל“, הופיעה בפני הקהל לאחר הקרנת טרום-בכורה של הסרט בסינמטק תל אביב. בהומור שנון ובתיאטרליות היא סיפרה על תהליך הפקת הסרט.
“כביש הסרגל” הוא מותחן בלשי, שבמרכזו אישה, חוקרת משטרה. פיתוח התסריט התחיל עם קבלת מענק של 60 אלף שקל ב”סופשבוע של במאיות”, שהתקיים בסינמטק תל אביב בינואר 2016. במשך השנים צפתה דרייפוס במותחנים, שבמרכזם בדרך כלל חוקר מהורהר, עם מצב משפחתי בעייתי, ועבר לא פתור. הסרט “כביש הסרגל” נותן תשובה לשאלה, מה קורה לסוגה הזאת, כשאישה היא הכוח היצירתי, גם על המסך עצמו וגם מאחורי הקלעים.
דפנה, חוקרת משטרה בת 41, מוצבת בתחנת המשטרה של עפולה, אחרי שהועברה מזו של תל אביב בשל תקרית כלשהי. לדפנה מאפיינים גופניים מסוגננים: שער לא מטופח, משקפיים לא אופנתיים, לבוש מעין גברי של חולצה מכופתרת פתוחה עם גופיה חד גונית מתחתיה, אכילה מרושלת, המכתימה את הבגדים.
השחקנית טלי שרון נכנסת בצורה מושלמת לתפקיד. דפנה החוקרת ניחנת במוח מבריק ובאינטואיציה מרחיקת לכת. מחקירה של גניבת טלפון נייד, שולית לכאורה, היא מגיעה להיעלמות בת שבוע של אישה צעירה, המוכרת למשטרה, ומעלה בעוצמה את השאלה המטרידה, המדגימה אפליית נשים: איך ייתכן שאף אחד לא מחפש את האישה שנעלמה. הטלפון הנייד של אורלי אלימלך הנעלמת מוביל את דפנה אל המשפחה הידועה בעיר, חזקה כלכלית-קבלנית, ועם זאת משפחת השכול.
הכסף, בדרך שחיתות, קונה את אחד השוטרים המקומיים. אך דפנה, הישרה, המסורה לתפקידה, נחושה לגלות מה עלה בגורלה של אורלי אלימלך, האישה היפה, היצרית. מתוך המחוייבת לאישה שנעלמה, דפנה מתחברת לצד הנשי של עצמה, דבר הבא לידי ביטוי חזותי-קולנועי בלבישת שמלת הקטיפה האדומה של אורלי.
בעימות עם השוטר שסרח דפנה מקבלת מכות קשות – כולה חבולה – ולא מתביישת להתייצב לעבודתה עם שטפי דם ופצעים בכל חלקי גופה. תחילה הדבר נראה לי מוגזם שלא לצורך, ואז הבנתי שזה מה שמתרחש לא פעם בסרטי פעולה: גברים מעורבים בקטטות, נפצעים קשות, וממשיכים במשימתם. כיוון שדפנה, גיבורת המותחן, נכנסה לתפקיד גברי בעיקרו, היא מחשיבה את משימתה מעל למראה החיצוני שלה, ולא מתביישת להופיע חבולה בציבור.
לא אמשיך בתיאור העלילה, כי הרי היא כוללת סודות, חידות, ופתרונן. ההתרחשות מרתקת, והפתרונות של דפנה יצירתיים-מופלאים. טלי שרון בונה דמות משכנעת של חוקרת הדבקה במשימתה, ומזניחה את הצדדים המסורתיים של אישה-אם, אישה-מנהלת משק בית.
הסרט “כביש הסרגל” זכה בפרס בפסטיבל “ריימס פולר” הצרפתי, המוקדש למותחנים.
בתחרות הישראלית בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2024 הסרט זכה בציון לשבח. בנימוקי השופטים נכתב, בין היתר: “הסרט הזה, עם להקת השחקנים המעולה שלו, הוא מקומי ואוניברסלי כאחד”.
תודה חגית. תוכן הסרט מזכיר לי את ספרו של יניב איצקוביץ’ “אף אחד לא עוזב את פאולו אלטו” גם שם חוקרת ושוטרת עם סיפור אישי לא פתור. סקרנת אותי ללכת לראות את הסרט.
תודה