הכנסת וסביבתה 2022 חגי אגמון-שניר. ויקיפדיה
הכנסת וסביבתה 2022 חגי אגמון-שניר. ויקיפדיה

קריסת המערכת הפוליטית, הופעתן של רשימות במקום מפלגות, בחירות חוזרות ונשנות בארבע השנים האחרונות, ועליית כוחן הסחטני של המפלגות החרדיות, מראות בעליל כי שיטת הממשל המלווה את המדינה זה עשרות שנים הגיעה לסוף דרכה. היא אינה רלוונטית יותר ונזקה גדול מתועלתה.

המערכת הפוליטית נמצאת בקיפאון, ויש לבנות שלטון מתפקד ולא מקרטע. נתניהו נמצא למעשה בערוב ימיו הפוליטיים. נדרשת במהירות היערכות פוליטית חדשה ושונה מכל מה שמוכר. מאחר שהמושגים של מפלגות ימין ומפלגות שמאל הולכים ודועכים, מן הראוי שהליכוד, הרשימות של גנץ, לפיד, ליברמן, ומה שנשאר ממפלגת העבודה, יתאחדו ביחד, ואז יהיה להם כוח אלקטורלי גדול דיו, ללא צורך בהקמת קואליציות עם מפלגות חרדיות.

אני מציע כי ראש המפלגה החדשה ייבחר בבחירות חשאיות על-ידי כלל חברי הכנסת החברים בגוף חדש זה.

עם היכנסה של מפלגה חדשה זו לפעילות שוטפת, קריטי כי יוקם צוות משפטנים לכתיבת חוקה. להלן כמה הצעות לבניית החוקה כדי לשנות את המערכת הפוליטית.

מכיוון שחברי הכנסת הם מחוקקים, לא יעלה על הדעת שישבו בכנסת אנשים חסרי השכלה. תנאי סף לכניסה לפעילות פרלמנטרית יהיה תואר ראשון. הסמכה לרבנות לא תספיק. והיה ויתברר שחבר כנסת כלשהו השיג את התואר במרמה, הוא יושעה מיידית מהכנסת. עצם כניסתם של אנשים חסרי השכלה לכנסת היא משום זילות וביזוי המוסד.

ראש הממשלה יוכל לכהן שתי קדנציות בלבד.

מספר השרים יהיה עשרים. לא יאושר שר נוסף במשרד כאשר כבר יש שר למשרד. כל מועמד לתפקיד שר יהיה חייב לעבור שימוע בטרם כניסתו לתפקיד. היושבים בוועדת השימוע יהיו שופטים שיצאו לגמלאות. זאת מהסיבה שאין להם שום מחויבות לגוף עסקי או ציבורי.

כל מועמד להיות חבר כנסת יהיה חייב להציג תעודת יושר, ומי שמועמד להיות יו”ר ועדה פרלמנטרית כלשהי, יהיה חייב גם הוא בשימוע.

שרי הממשלה ייבחרו על-ידי ראש הממשלה מחוץ לכנסת, על בסיס מקצועי בלבד. ממשלה של טכנוקרטים.

להעלות את אחוז החסימה בבחירות לחמישה אחוזים. תיאסר הקמת בלוקים לצורך עקיפת אחוז החסימה.

מניסיון העבר, שירות של קצינים בכירים כשרים לא היה מוצלח. והיה וקצין כלשהו מתכנן להיות שר או ראש ממשלה ביום מן הימים, עליו לצבור ניסיון פוליטי כמו כהונה כחבר כנסת, כשר, או כמנכ”ל של מוסד ציבורי כלשהו.

לא תותר כניסה לחיים פוליטיים לאנשים שמסיבה כלשהי נשפטו ונגזר עליהם מאסר.

התנהגות גזענית, לרבות הדרת נשים, תיחשב כעבירה פלילית. מי שינהג כך יהיה צפוי לקנס גבוה ולמאסר של חמש שנים, לרבות שלילת אזרחות, ואם יימצא לנכון, גם גירוש מהארץ. והיה ויימצא שנושא משרה ציבורית ינהג בצורה גזענית, הוא יודח מייד מתפקידו.

מאחר שמדינת ישראל הוקמה על-ידי יהודים עבור יהודים, כל יהודי יהיה חייב בשירות צבאי או בשירות לאומי (משמר אזרחי, שירות בבתי חולים, שירות צבאי כמורים ומורות), אם לא יעשה זאת, יאבד את אזרחותו, ויהיה צפוי לגירוש לצמיתות מהארץ. מי שאינו יהודי וירצה לשרת בצבא או בשירות לאומי – יבורך.

בית ספר שלא ילמד מקצועות ליבה – ייסגר, ואי-לימוד אלה ייחשב לעבירה פלילית. מי שחפץ בלימודים תורניים בבגרותו, אף אחד לא ימנע זאת ממנו, אבל עליו ללמוד מקצוע. המדינה לא צריכה לממן לומדי ישיבות לכל חייהם. יש לצמצם ואולי להפסיק את תקצוב העולם החרדי. כספים אלה חיוניים לבתי חולים, למוסדות רווחה, ולמערכת החינוך.

המבוא לחוקת ארה״ב. ויקיפדיה.
המבוא לחוקת ארה״ב. ויקיפדיה.

4 תגובות

  1. לפני כשבועיים בחדשות בערוץ 12 חבר הכנסת נשאל חבר הכנסת גפני ביחס לשירות חרדים בצבא. תשובתו היתה שחצי עם ישרת בצבא והחצי השני ילמד תורה ואחר כך יתחלפו. כאן התחוור לי משהו מאוד בסיסי ביחס לעולם החרדי. הם חיים במושגים של השטעיטל. הם לא מבינים או לא רוצים להבין מה זה מדינה.

  2. תפרת את המאמר בהתאם לדעותיך האישיות, או יותר נכון בהתאם לדעותיך האנטי חרדיות…
    מה המשותף בין ליברמן ולפיד האנטי דתיים לבין הליכוד המסורתי?
    לדבריך, לפיד לא יהיה רשאי לכהן בכנסת בגלל שאין לו תעודת בגרות…
    יש מקום ליצוג בכנסת לכל דעה!

  3. ענת
    זה לא עניין של דעה . בכול מקום עבודה מתבקשות דרישות סף שבלעדיהן לא מתקבלים, כך צריך להיות גם בכנסת וכתבתי במפורש שהכנסת בהיותה מוסד מחוקק מין הראוי שיבואו בשעריה אנשים בעלי השכלה ולכן נדרשת כאן השכלה גבוהה. להיות חבר כנסת ללא השכלה גבוהה לא ראוי. חברי כנסת מכהנים בוועדות שונות. לדוגמה לא יכול להיות שיו”ר וועדת הכספים יהיה אדם שאין לו שום מושג בכלכלה. אני ממיר עם זאת יו”ר וועדת הכספים חייב להיות בעל תואר ראשון בכלכלה.

  4. בתגובה האחרונה שלי המשפט האחרון בלי הפתיח -“אני ממיר עם זאת”. באשר לאנטי דתיות שלי לשיטתך, חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין דת למדינה. משילוב בין השניים אף פעם לא יוצא טוב.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

20 − שש =