כריכה קדמית של ״חמשת הטפילים״

כריכה אחורית של ״חמשת הטפילים״

חאן פי-צה, מחכמי סין העתיקה, חי במאה השלישית לפני הספירה, פרסם ספר בשם חמשת הטפילים (הוצאת אסטרולוג, 2006). נכון יותר, ספרון בן 92 עמודים. זהו מדריך למלך ובו הנחיות איך לנהל את המדינה ביום-יום. ספר חכם ביותר ואקטואלי באופן יוצא דופן, משל כאילו נכתב בימינו. בספר זה מופיעים רק שני קטעים שנושאם הוא יחסים בין-לאומיים. אלה קטעים תמציתיים ומעוררי השתאות.

קטעים אלה מתייחסים למצבי מלחמה שבאותה עת הייתה סין מעורבת בהם, והם נוגעים להשתתפותה של המדינה בשתי בריתות: הברית האופקית והברית האנכית. “הברית האופקית היתה ברית מערב מזרח מערב שחברו בה יחד תחת מנהיגותה של צ’ין החזקה במערב. הברית האנכית ברית צפון דרום נועדה לשמר את עצמאותן של המדינות החלשות ולבלום את התפשטותה של צ’ין. מדינות קטנות שינו לעיתים את השתייכותן בהתאם לשיקולים פוליטיים של הרגע” (עמ’ 21).

בשני הקטעים מתייחס חאן פי-צה ליתרונות ולחסרונות של התחברות קואליציונית, כזו או אחרת: יחסי עלות-תועלת. על-פי הצעתם של שרי השליט: “אם לא נחבור למרותה של מדינה חזקה אנחנו צפויים למתקפה שתביא לחורבננו!” (עמ’ 21). חאן פי–צה מכיר בגבולות כוחה של מדינתו ובמחיר שתשלם על אי-הצטרפותה לברית האופקית. זהו למעשה מחיר בלתי נמנע כדי לשרוד. אבל אם תצטרף למדינה החזקה, מדינתך תפסיק להתקיים כישות ריבונית, מכיוון שהצטרפות למדינה החזקה והמחויבות לברית תחייבנה את מסירת שטח המדינה, ובמילים שלו: “ואם שטח מדינתך נשלל ממך, מדינתך תיחלש ואם אתה מאבד את יוקרתך, ממשלך יקלע לאי סדר” (עמ’ 21). בכל מקרה מפסידים.

על-פי הצעתם של שרים אחרים, יש להצטרף לברית האנכית: “אם לא נציל את המדינות הקטנות ונתקוף את המדינה החזקה העולם כולו יאבד, וכששאר העולם יאבד תישקף סכנה למדינתנו והשליט שלנו יהיה צפוי לבוז ולקלון” (עמ’ 21). גם כאן קיימת סכנה, שמא המדינה תוכה על-ידי המדינה החזקה, ובסיכומו של דבר תפסיד ותאבד את עצמאותה.

דרך דיון זה אפשר להבחין בדרך קבלת ההחלטות בסין בימיו של חאן פי-צה: יש לפעול באמצעות עבודה שקולה ומסודרת, שבה נבחנות דרכי פעולה שונות ותוצאותיהן לטוב ולרע. בעקיפין נראה שהמסר הוא: איך צריך לנהוג הממשל במצבי חירום יוצרי מלכודים פוטנציאליים? הגם שהדברים המתוארים נאמרים בצמצום רב ביותר, הרושם המתקבל הוא כי חאן פי-צה טוען שבמצבים מעין אלה, ההחלטה האופטימלית היא לא להיות מעורב בכלל, ולשמור על נייטרליות, עד יעבור זעם. מכלול הסיטואציות המתוארות בשני קטעים אלה יכולים להיבחן גם באמצעות תורת המשחקים.

קיראו גם :

תורת הלחימה של סין הקדומה

פרגמטיזם כלכלי ובטחוני נוסח סין:על מו צה הוגה דעות סיני מהמאה החמישית לפני הספירה

איך לשלוט במדינה המדריך השלם :על חן פי צה הוגה דעות סיני  מהמאה השלישית לפני הספירה 

מדע המדינה במשנתו של סון טסו

כריכה של ״חמשת עמודי החכמה הסינית״ מכתבי לאו-צה מו-צה שון-צה חאן פי-צה צ׳ואנג-צה

תגובה אחת

  1. Yuval Welis בפייסבוק:

    יענו המקיאבלי הסיני. היה עוזר אילו ההשוואה הזו היתה נעשית
    עדיין אין על סון-טסו והעצות למצביאים. יותר מכל הוגה מערבי, לידל-הארט הבריטי העניק לו את מקומו הראוי, ורק על זה מקומו מובטח.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע עשרה − 4 =