כרזת רכבת לילה לאיזמיר בפסטיבל ישראל 2022
כרזת רכבת לילה לאיזמיר בפסטיבל ישראל 2022

רכבת לילה לאיזמיר בהשתתפות ברי סחרוף, דודו טסה, בלקן ביט בוקס, רד אקסס, הראל שחל והעות’מאניים, ועוד יבוא מיוחד מטורקיה המתגעגעת קאלבן, ג’נסט, ומוראט ארטל. 

התחממות היחסים האחרונה בציר בוז’י-טולופ-יאיר היקר (בנו המאוד מוצלח של יוסף-טומי) הגיעה למימדי התאהבות מחודשת כה עזה – עד כי נחגגה לאחרונה במופע גן מסכם בפסטיבל ישראל ירושלים. וותיקי האירוע התרבותי הזה זוכרים כי בעבר הטרום-קורוני היה מתמשך על פני כמעט חודש עמוס, אך עתה הסתפקו בשבוע מרוכז אחד, שבשיאו הועלתה על ראש השמחה הברית הישראלית-טורקית, שהגיעה לפריחה מוסיקלית עצומה על הדשא של גן העצמאות בעיר בירה. בימים כתיקונם משמש הגן במרכז ירושלים כמקום מפגש מחתרתי משהו לקהילה הגאה, אלא שלרגל הנעילה הפסטיבלית גידרה העירייה גיזרת דשא ייצוגית, הקרויה ע”ש נדבן ידוע שאיש אינו זוכר את שמו, ואף הציבה בה תאורת גן לתיגבור האווירה. מה חבל שברגיל הגן הזה אינו מהווה אכסניה לפעילות תרבותית פתוחה לרווחת כלל האוכלוסייה.

מכל מקום אקט הנעילה הפסטיבלית חייב מטבע הדברים מופע הרמה, ועצם היכולת להרקיד את הדשא של העצמאות, מול השגרירות האמריקנית, משולה לניסיון לשחזר את וודסטוק בבירת הנצח – מה שהוא בגדר כמעט סתירה מהותית של התבונה ושל המציאות הפיזיקלית. משל למה הדבר דומה? למי שמבקש להעביר את הכותל שריד מקדשנו לחוף מציצים…

לכבוד מופע ההרמה רב התנופה הזה השתרך על הבימה תור של עסקנים ופטרונים מברכי קהל בנדיבות רבה (ובמיוחד לרגל החגים) – בראשותו של האדון ראש העיר המארחת, שהגדיל לדבר בחזונו על העיר-בירה כעל מתחרה מתבקשת שתתפוס בקרוב את מקומה של העיר הלא חשובה הזאת ליד בני ברק כבירת התרבות של המדינה (“נהנים מכל רגע”, “חזרנו וחזרנו בגדול”, “ערב מיוחד מאוד” ועוד כאלה). וכידוע שלא אלמן ישראל ולמופע הנאמת המקדמי עלו ובאו גם מנהלי הפסטיבל והקרן לירושלים, וכן גם כבוד שר התרבות מר חיליק, ועוד.

זה היה אמור להיות מה שמוגדר כ’מופע עמידה’, וכבר בשלב ההתמקמות במרחב העצמאות הבנתי כי כלתה אלי הרעה על-אף שתי הזמנות מודפסות. שכן זולת מספר מזערי של כיסאות כתר פלסטיק תפוסים הרמטית, וריהוט גן דליל להבהיל למקדימים – קשה היה לאתר פיסת דשא הולמת לשם הנחת הישבן בניחותא וביישוב הדעת. מן הבחינה הקיומית הפשוטה הדילמה מורכבת מהנתונים הבאים: מכיוון אחד יקשה לעמוד שעתיים מול בימה ישראלית-עות’מאנית מסעירה, מכיוון שני ישנו חשש כי השתרעות פרקדנית מלאה על הדשא תקשה על תיצפות אחראי ומלא של אזור הבמה, ובמקביל עלולה להסתיים בתאונת רמיסה לנוכח ריבוי קהל אקסטטי מהסוג המקפץ והמכרכר נמרצות (שלא לדבר על חשש מקנן לאירוע ביטחוני העלול לגרום לתבהלה המונית בלתי נשלטת בעיתוי של מתיחות ביטחונית מתגברת, במיוחד לנוכח חגי תשרי בעיר שנטלה ט’ קבין קדושה יתירה). בתום הערכת מצב זהירה הוחלט איפוא על ניסיון התמקמות על אחד הסלעים הבודדים הפזורים בשטח, ואולם אלה מחודדים באורח בלתי נעים בעליל, ולפיכך במופע העמידה הבא מומלץ לבוא ליתר ביטחון עם שק שינה, כרית, וקסדה הולמת.

זה היה כאמור מופע הרמה-נעילה מלהיב למדי, מושקע, ומתוגבר כהלכה מבחינה תזמורתית, שכמעט הצליח לשחזר את וודסטוק בעצמאות הירושלמית – עד כי ניתן היה לדמיין את הזמר המנוח פיק שר ‘תנו לשמש יד’ בתפקיד קלוד במחזמר הידוע, ואת ג’וני מיטשל מגיעה בכל זאת ברגע האחרון בטרמפים עם גרהם נאש מלהקת העילית של קרוסבי סטילס ונאש. בתור להקן וותיק-מובהק של סחרוף, באתי על סיפוקי הכמעט מלא מיד עם שלב הפתיחה, וגם הדואטים עם דודו טסה עובדים יפה לתועלת מרקחת הפיוז’ן של הרוק-פופ הישראלי-אוריינטלי החדש. אלא שבהמשך הערב צנחתי אפיים ארצה באפיסת כוחות על סלע עם שפיץ לא נוח, מה שלא איפשר תיצפות הולם לעבר הבימה, בצירוף ניפנופי ידיים נוחים וכתיבת רשימות מזדמנות. בשלב הזה כבר נכבשה הבימה כליל בידי כוחות טורקיים כבדים, בהובלת הזמרת חביבת ההמונים קאלבן, שאחת לחמש דקות נוהגת לשדר לקהל “איי לאב יו” צרחני, מה שתורם רבות להרמה הכללית.   

לצורך קליימקס סופי מסכם למופע עמוס וגדוש גוייסו ה’באלקן ביט בוקס’, בתוספת ה’עו’תמאנים’ והצמד ‘רד אקסס’. ועכשיו כל מה שנותר לעשות זה לשלוח סרטון המחשה חיה בוואטסאפ לארדואן, שישפשף את העיניים חזק, ולזמן אותו תיכף ומיד ובדחיפות הראויה (בסבבה שלו כפי שנהוג לומר בישראלית מדוברת) לביקור התפייסות מחבק לצלילי גל חדש של רוק ישראלי אוריינטאלי, ופסיכדליה טורקית עדכנית. בעיניי רוחי אני כבר רואה את יאיר וטוליפ מקפצים בשיווי משקל רופף ליד יוני השכינה על הלמעלה הצר של הכותל (אחרי הכול הפרוייקט הציוני כולו מראשיתו הוא תוצר של העידן העות’מאני), ריטה רמי והאייטולות שרים באיחוד מחודש על הקצה העליון של אלאקצה (ליד סמל הכוכב וחצי הסהר) פזמונים מהתקופה שלפיד החליפי התגורר בשינקין, ופיק מנוחתו עדן במכנסי פעמון בליווי תזמורת מלאכים מובחרת עושים את נאסף תשרי.

הפורמולה המנצחת של הפיוזן רוק+מזרחי+עות׳מאני
הפורמולה המנצחת של הפיוזן רוק+מזרחי+עות׳מאני

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

עשרים − 15 =