חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום לאירועים, ממליצה על

הסרט X

כרזת הסרט X
כרזת הסרט X

זהו סרט אימה אמריקאי, שנכתב, בוים, הופק, ונערך על ידי הקולנוען טי וסט. מעניין, שסרטי אימה מתחלקים למספר תת-סוגות. הסרט “X” הוא סרט סלאשר, ואף מתכתב עם הסרט הראשון מהסוגה הזאת – “המנסרים מטקסס” משנת 1974.

העלילה של סרטי סלאשר מסתכמת ברציחות גרפיות של חבורת אנשים גדולה ע”י אחד או שני פסיכופתים, עם ניצול אחד מהחבורה. למה לראות את הסרט X דווקא? כי מעבר לגרעין העלילתי הזה, לסרט היבטים הגותיים ואומנותיים.

שם הסרט מעניין – אות אחת רבת משמעות. האות X מוקרנת בצבע אדום, על כל המסך, רק בסוף הסרט. לסרט מסגרת מעגלית עם רמז לסוגת הסרט ולעלילתו. בתחילת הסרט 2 שוטרים מגיעים בבוקר לחווה נידחת, בה התרחשו הרציחות בלילה, ומזועזעים ממראות הגופות. בסוף הסרט, בהמשך לביקור השוטרים במקום, הם מוצאים מצלמת וידאו, ומנחשים שמה שיש בה זה “סרט אימה דפוק לגמרי”. לאחר האמרה הזאת באה התמונה עם ה-X האדום.

שנת התרחשות הסרט – 1979. מפיק, במאי-צלם, ומספר שחקנים מגיעים לחווה מבודדת בטקסס (כמו ב”המנסרים מטקסס”) במטרה לצלם סרט פורנוגרפי. סרט בתוך סרט מאפשר הבעת עמדות ביקורתיות כלפי הקולנוע. המפיק נלהב, ואף יהיר. הוא חושב שזה יהיה סרט פורנו ראשון מסוגו, יזכה לפופולריות רבה, ויכניס כסף רב. גם בת זוגו של המפיק, שחקנית צעירה בשם מקסין, מכוונת גבוה, חוזרת ואומרת שהיא חייבת להיות כוכבת, ושמגיעים לה חיי זוהר. שאיפות הגדלות של מקסין מנחות אותה ומגינות עליה בליל הטבח הצפוי לחבורה מידי זוג זקנים, בעלי החווה. המזל מאיר למקסין פנים ומשאיר אותה בחיים. היא שוחה להנאתה באגם, לא מודעת לתנינים שבו, אך אנחנו, הצופים, רואים בצילום מלמעלה את התנין השוחה בעקבותיה, וכמעט משיג אותה לפני שהיא עולה בבטחה על החוף. בת זוגו של במאי הסרט מתגרה מהסצינות, ורוצה להצטלם אף היא, למורת רוחו של הבמאי, שטוען שאי אפשר לשנות את התסריט במהלך הסרט. על כך היא עונה בביטול, שהצופים לא מתעניינים בתסריט, אלא רק באיברים החשופים, מצטלמת, ובן זוגה המאוכזב הוא הראשון שנרצח במהלך הלילה שלאחר יום הצילומים.

זוג הזקנים הם נוצרים אדוקים, הצופים בערוץ הטפות בטלוויזיה, וגם מקנאים בנעוריהם של השחקנים ובמיניות המתפרצת הפתוחה שלהם. שתי הסיבות האלה מספיקות כדי לטבוח בצעירים. גם שני הזקנים מתים. רק מקסין נמלטת מהמקום במשאית של בעלי החווה. באחת ההטפות של הכומר הטלוויזיוני, לקראת סוף הסרט, הוא מלין על כך שבתו סטתה מדרך האמונה, ומציג להרף עין את תמונתה של מקסין. ב”המנסרים מטקסס” הניצולה הייתה בתולה תמה. מקסין, הניצולה של “X”, אינה כזאת, אך אולי הזכויות הנוצריות של אביה שומרות עליה.
הזקנה הרצחנית מכוערת, מפחידה, דוחה. היא יוצרת קשר עם מקסין ומספרת לה שהייתה יפה בנעוריה ואף הייתה דומה לה. דבריה של הזקנה, על אף הכיעור והזדון שלה, מעוררים שמץ-חמלה. הפרט המעניין – השחקנית מיה גות’ מגלמת גם את דמותה של מקסין, וגם את דמותה של הזקנה. איך היא עושה זאת??

הסרט מוקרן בבתי קולנוע רבים בארץ, בשעות הלילה, כיאה לסרטי אימה, ובפרט בשעה 00:20. אבל לא רבים מנצלים את השעה הייחודית הזאת: לאחר 10 דקות ראשונות של הסרט, בהן עוד אדם היה ויצא, הייתי לבד באולם.

הסרט הופק ומופץ ע”י חברת A24. החברה מפיצה סרטים כעשר שנים, ובשנים האחרונות גם מפיקה אותם. בימים אלה מוקרן סרט מקורי ופרוע של A24 “הכול, בכל מקום, בבת אחת“, ובמאי 2022 יוקרן בפסטיבל קאן סרט אימה חדש של החברה, “Men“, אשר נכתב ובוים ע”י אלכס גרלנד הבריטי.

סצינה מתוך הסרט X
סצינה מתוך הסרט X
הפוסט הקודםהאם למדנו את לקח השואה? משה גרנות על “מה איבדת בפולין?” ספר השירים החמישי של שוקי גוטמן
הפוסט הבאפסטיבל התיאטרונטו ה-31
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

15 + שמונה =