אלי אשד, עורך ראשי של יקום תרבות, אינו ממליץ על
הסרט התיעודי ״החלון הרביעי״
האם זהו עמוס עוז?
השבוע צפיתי בהקרנת הבכורה לסרט התיעודי על עמוס עוז “החלון הרביעי” של יאיר קידר. הסרט הוא חלק מסדרת “העברים” שלו על סופרים וסופרות עבריים ישראלים ידועים, מלאה גולדברג. בסרטים קידר מתאר במה הייתה גדולתם ומדוע משכה יצירתם את הקהל. כעת הגיע תורו של עמוס עוז בסרט על חייו, אבל כמעט לא על יצירתו.
היה שם גם דיון על פרשת הבת גליה עוז, שטוענת שהוא סטר לה כמה פעמים, שפך עליה קפה פעם או פעמיים, ודיבר אליה באופן מעליב באופן כללי.
הובאו הקלטות של עמוס עוז שדיבר על כך, ואכן זכר את האירועים הללו, אבל לא הבין מדוע היא הייתה צריכה להתנתק ממנו בגללם.
גם הצופים, כמוני למשל, לא הבינו.
הבמאי סיפר שהיה מזל גדול להשיג את ההקלטות האלו, כי הפרשה התפרצה לתקשורת ממש כשסיימו לעבוד על הסרט.
אני חושב שאין ספק שהעיסוק בפרשה הזאת הוסיף לעוצמה של הסרט. חבל שבני המשפחה העדיפו ברובם לא להתראיין ולא להציג את הצד שלהם במשוואה.
כחובב “עד מוות” ו”הבשורה על פי יהודה” הפריע לי שהסרט לא עסק בהם. אלא רק ב”מיכאל שלי” וב”קופסה שחורה”, בגלל דמות המזרחי שם.
כנראה שמה שעמוס עוז חשב על יחסי יהודים נוצרים לא היה מעניין מספיק עבור יוצרי הסרט, רק יחסיו עם משפחתו, ויחסים עם מזרחים. דעתי בעניין היא שחבל שיוצר הסרט נתפס לעניין הזה של עוז שמשתמש כביכול ב”זהות לא לו”, משל זה פשע שהוא מנסה לדמיין את מחשבותיו ורגשותיו של “מזרחי”. אני מזדעזע לחשוב מה יעשה הבמאי קידר בסרט על חייו של חיים הזז, שכתב ספרים ידועים מנקודת המבט של היהודי התימני. האם ינסה לטעון בסרט שהזז היה גזען בגלל שעשה זאת?
יתכן שהבמאי יטען שלא עסק בנושא של יחסי יהודים ונוצרים ביצירתו של עמוס עוז, שהוא נושא דרמטי ביותר, ובמקום זה העדיף לתת מקום לאיזה קישקוש על הגזענות כנגד מזרחים שכביכול קיימת בספר “קופסה שחורה”, בגלל חוסר מקום. אבל לדעתי זאת נטייה לרכילאות, וחוסר יכולת להבין מה באמת חשוב ומה לא ביצירתו של עוז.
אפשר לצפות אבל לא מומלץ.
ראו את מקדימון הסרט״