כמה מרגש ומשמח לשוב ולחגוג בפסטיבל קולנוע אחרי מגבלות קורונה שקרקעו אותנו לצפיות אונליין בלבד, ואכן פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים (ה-38 במספרו) הוא מסעיר, מרתק, ומוצלח במיוחד.

אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אז כמובן שסרטים המציגים תמונות נעות רבות החוברות יחד – שווים לאינסוף סיפורים. כמה כוח יש למצלמה המביטה בסיפור, מנציחה אותו ומעבירה אותו הלאה  – אלינו הצופים.

במסגרת ביקורי בפסטיבל הקולנוע ירושלים, שני סרטים מופלאים (האחד עלילתי, והשני תיעודי) המציגים את כוחה של המצלמה, והסיפור האישי המתועד, הדהדו בי במיוחד גם אחרי הצפיה.

תמונה מסינמה סבאיא. קרדיט :איתי מרום.

הסרט הראשון הוא ״סינמה סבאיא״, סרטה העלילתי של הבמאית אורית פוקס-רותם שאמונה גם על התסריט. הסרט, שזכה בפרס וייל בלוך בשנת 2020, מגולל את סיפורן של שמונה עובדות בעיריית חדרה, המגיעות להשתלמות מטעם העירייה. העובדות נפגשות עם בימאית סרטי דוקו, לומדות מושגי בסיס בצילום, ונשלחות להכין שיעורי בית, ולצלם אלמנטים שונים מחייהן האישיים. דרך עין המצלמה האישית של כל אחת מחברות הקבוצה, נגלים לעינינו חלומות, חוויות, וסיפורים אישיים ומרגשים של נשים יהודיות וערביות שעבדו יחד באותו מקום, אך כלל לא הכירו אחת את השניה.

קל למצוא הזדהות ונקודות חיבור לכל אחת מאנסמבל הנשים האמיצות האלו: מהחשיפה לקשייה של האם ששבה לאחר גירושיה בגיל 38 עם שתי בנותיה לגור אצל אמה (יוליה טגיל בתפקיד אמין), דרך ערביה צעירה שחולמת להיות סטודנטית בתל אביב והוריה המסורתיים פחות מתחברים לרעיון (אסיל פרחאת כובשת בתפקידה הראשון), פנסיונרית בשלנית שמרנית ומצחיקה, המייצגת את החשש מהקידמה ואת הדבקות במסורת ובעולם הישן (מרלן בג׳אלי האדירה שחדי העין יזהו אותה כמרלן, אשתו של המסעדן אבו ראמי מהסדרה המיתולוגית ״המסעדה הגדולה״), ימאית שחיה על יאכטה עם כלבתה ומייחלת לפגוש אהבת אמת, לא חשוב מאיזה מין (ליאורה לוי מאתגרת ומרעידה את אמות הסיפין), עורכת דין לזכויות אדם החולמת להיות זמרת (אמל מורקוס המרגשת, שבנוסף להיותה שחקנית מתגלה במציאות ובסרט גם כזמרת מצוינת), אשה בנישואים שניים הבאים כתיקון לנישואים ראשונים טראומטיים (רותי לנדאו העוצמתית), אשה מתוקה ונטולת בעיות, לכאורה, המתגעגעת לבעלה המרוחק ממנה (אורית סמואל מצליחה להעביר תסכול עמוק עם חיוך מריר-מתוק שממיס את הלב), אשה ערביה דתיה החולמת לנהוג ולהרגיש קצת יותר חופשיה (ג׳ואנה סעיד במשחק מופתי שנחקק בזיכרון), ובמאית אחת (דאנה איבגי הנהדרת, המעבירה תובנות רבות בלי הרבה מילים – רק דרך עיניים מדברות בוערות), המנצחת על כל הסבאיא (סבאיא: חבורת נשים בשפה הערבית). זהו סיפור על נשיות, חופש, קידמה מול מסורת, העליות והירידות של החיים, אימהות ומשפחתיות, אהבה וחלומות שקיימים אצל כולנו בכל גיל.

צפו בקטע הזכיה של “סינמה סאבאיא” בפרס וייל בלוך:

תמונה מ״סינמה סבאיא״. צלום: איתי מרום.

הסרט השני הוא “מחברות שחורות”.

כבר יותר מחמש שנים שרונית אלקבץ זכרה לברכה כבר לא איתנו, והכאב אינו חולף. לא עבור הצופים, ובוודאי שלא עבור כל מי שהכירה מקרוב: חבריה, משפחתה, ואוהביה, ובראשם יוצר סרט תיעודי זה, שלומי אלקבץ, אחיה, שותפה לטרילוגיית הסרטים ״ולקחת לך אשה״, ״שבעה״, ו״גט – המשפט של ויויאן אמסלם״, ולמסע החיים.

תמונה מ”מחברות שחורות”. קרדיט – שלומי אלקבץ.

שלומי אלקבץ פרס בשני פרקים (שנצפו בפסטיבל ברצף עם הפסקה קצרצרה של כמה דקות להתרעננות) יומן חיים מצולם, הנפרס לאורך שלושה עשורים, וממוקם בארבע זירות משמעותיות מחייה של אחותו: מרוקו, פריז, תל אביב, והקריות.

מבלי לעשות ספוילרים, אומר שהסרט בהחלט מראה עוד צדדים מרונית שלא היו ידועים לציבור קודם לכן. בסרט חושף שלומי את מאחורי הקלעים של עשייתו המשותפת עם אחותו, את הקשר האישי החזק, הרוחני, והמיוחד שהיה ביניהם, את הוריו, ואת הסיפור המשפחתי של הבית בו גדלו. את הבדידות המזהרת של שחקנית ויוצרת, המסורה עד תום ליצירתה, סיפור אהבתה, הפיכתה לאם, מלחמתה במחלה, ההומור הייחודי והכובש שלה, דמיונה וכישרונה הנדיר והחד פעמי, האותנטיות שלה, אהבתה לאסתטיקה, לאופנה, ליופי, לאהבה, ולטוב.

סצנות מהסרטים מתכתבות עם סצנות מהחיים, שאלות שנותרו באוויר מחפשות תשובות בצילומים מתועדים מן העבר, והסאבטקסט מהדהד בכאב בפער שבין הבדיות העלילתיות לסצנות המתועדות מן החיים האמיתיים. הסרט כולו מדמם מאהבה וגעגוע, והוא מסופר כאגדה מסתורית, ולמרות שהצופה יודע מראש את סופה של הפיה הראשית בסיפור, הוא הולך שבי אחרי האגדה, בכמיהה ובכיסופים לפתרונות אחרים שיציב הגורל.

עין העדשה לוכדת את רונית אלקבץ, ומותירה אותה בחיים לנצח, כך שלא נצטרך להפרד לעולם. תבורך עדשה זו.

תמונה מ״מחברות שחורות״. קרדיט – שלומי אלקבץ.

הפסטיבל ינעל בתאריך 4.9.21.

אתר פסטיבל הקולנוע בירושלים

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

ארבע × שתיים =