חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על

הסרט ״ארץ נוודים״

כרזת הסרט ארץ נוודים
כרזת הסרט ארץ נוודים

הסרט “ארץ נוודים” (Nomadland) הוא הזוכה הגדול בפסטיבל ונציה, בפרסי גלובוס הזהב, ובפרסי אוסקר. קלואי ז’או כתבה תסריט, המבוסס על הספר התיעודי בעל אותו שם מאת הסופרת והעיתונאית ג’סיקה ברודר, ביימה וערכה אותו.
בספרה התיעודי בוחנת ברודר תופעה חברתית-כלכלית, תוצאה של המיתון הגדול של השנים 2007-2009: אלפי אמריקאים מבוגרים, שאיבדו את מקום עבודתם, נוסעים בקרוואנים ברחבי המדינה, בחיפוש פרנסה בעבודות מזדמנות.
הסרט עוקב אחר מסעה של פרן, המגולמת ע”י השחקנית הנפלאה פרנסיס מקדורמנד (Frances McDormand) אשר זכתה בפרס האוסקר על תפקידה זה.

פרנסס מקדורמונד בסרט ״ארץ נוודים״
פרנסיס מקדורמנד בסרט ״ארץ נוודים״

בעלה של פרן מת, מפעל הגבס בעיירת מגוריה נסגר. דבר לא קושר אותה למקום, ועל כן היא קונה וואן, מאבזרת אותו למחייה, ויוצאת לדרכים. פרן מגדירה את עצמה כ- houseless, אבל לא כ- homeless. היא מצליחה להתפרנס מעבודות זמניות, דוגמת מרכז חלוקה של אמזון, פוגשת בנוודים כמותה, ויוצרת איתם קשרי חברות. בנוסף אליה יש עוד שחקן מקצועי אחד בסרט – דייוויד סטראתיירן, המגלם נווד שפיתח רגשות חיבה כלפי פרן. כל שאר הנוודים הנקרים בדרכה של פרן, מופיעים בתפקיד עצמם. ל”ארץ נוודים” איכויות של סרט תיעודי, הוא אמין מאוד בעיני הצופים, מצליח לגעת בהם, ליצור אמפתיות-אכפתיות כלפי פרן וחבריה הנוודים. פרן נהנית מהטבע, מחופש התנועה המוחלט שלה, מהיותה לבד, וממפגשים עם נוודים כמותה. שמחת החופש שלה מנשבת אופטימיות ומדבקת את הצופים. כשדייוויד, המעריץ שלה, משתקע במשפחת בנו ומזמין את פרן להצטרף אליו, הצופים לא רוצים שהיא תסכים ותוותר על הרוח במפרשים, ושמחים מאוד כשפרן חוזרת לדרכים.
הקסם הגדול של סרטים תיעודיים ושל “כמעט תיעודיים” דוגמת “ארץ נוודים”, טמון באמינותם הלא מוטלת בספק, המאפשרת לצופים להיכנס לעולמם של הגיבורים ולהתרגש איתם. דבר דומה קורה בזמן צפייה בסרט פנטזיה, שזאת סוגה הממוקמת בקצה השני של סקלת הסרטים: בפנטזיה הכל אפשרי, לכן הכל אמין. בזמן צפייה בסרט-ביניים, כלומר עלילתי-ריאליסטי במידה זו או אחרת, הפקפוק באמינות עלול לפגום בהנאה מהסרט. הצעתי היא לשייך את כל הסרטים לשני הקטבים המבטיחים אמינות: מה שאינו “מספיק תיעודי”, להגדירו כפנטזיה, ולא לפקפק באמינותו.

מתוך ״ארץ נוודים״
מתוך ״ארץ נוודים״
הפוסט הקודםעלילות ירון במסע נועז ליקומי הקומיקס העבריים: זבנגאוויז’יאון-המיטב של “זבנג”
הפוסט הבאשירי אבן הפינה: שני שירים לציון תשעה באב
בוגרת האוניברסיטה העברית במתמטיקה ומדעי המחשב, ומוסמכת הטכניון במתמטיקה. עובדת בתעשית המחשבים. למדה בסדנאות לשירה בהנחייתם של דליה רביקוביץ, רבקה מרים, ויעקב בסר. פרסמה ארבעה ספרי שירה: "השקת ספינת צפייה" (2008), "התנסויות" (2012), "בעזרת חברים" (2016), "כח משיכה" (2020). מתרגמת שירים מרוסית ומאנגלית, מפרסמת רשימות ביקורת על ספרי שירה, על סרטים, ועל הצגות תיאטרון. יוזמת ומנחה אירועי שירה.
תחומי הענין הספרותיים שלי מאז ילדותי היו מדע בדיוני ופנטזיה, בתחילת המאה ה-21 גיליתי מחדש את הקומיקס, ובפרט את המנגה והאנימה. קיבלתי תואר ד"ר בפיסיקה מאוניברסיטת תל-אביב, בתחום האסטרופיסיקה. אך מאז שנת 2000 אני עוסק בתחום הסביבה, במסגרת בית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל-אביב. כמו כן, עבדתי במרכז הבינתחומי לחיזוי טכנולוגי שליד אוניברסיטת תל-אביב המתמחה בעתידנות.

תגובה אחת

  1. הבימאית היוצרת היא שם ודבר היום. הן בסרטי הפנטזיה (סרט גיבורי על יוצא בקרוב) והן בתרבות הסרטים התיעודיים.
    אכן, המודל המתואר של בת-אליעזר מתאר את פועלה של הבימאית.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

12 − 11 =