חגית בת-אליעזר, שגרירת יקום תרבות לאירועים, ממליצה על

הסרט “הג’נטלמנים”

כרזת הסרט הג׳נטלמנים
כרזת הסרט הג׳נטלמנים

זהו סרט גנגסטרים אנגלי מבית היוצר של גאי ריצ’י. זירת ההתרחשות היא לונדון לא ממלכתית ולא תיירותית: כנופיות פשע, שכונות עוני, ואחוזות אצילים מתפוררות. תמהיל דמויות רב-לאומיות מגולם ע”י שחקנים אנגלים ואמריקאים, ובראשם יו גרנט ומת’יו מקונוהיי.

מדובר, כרגיל בסרטי פשע, בעסקי סמים, כסף גדול, מאבקי שליטה, יריות, סכינים, ואנשים מתים – חשובים יותר וחשובים פחות. הכל מסופר בצורה מקורית ע”י צלם-פפראצ’י מושחת וחמדן, בגילומו של יו גרנט, שמנסה למכור את הראיות שאסף לכל המרבה במחיר.

הבעלים של רשת גידול והפצה של מריחואנה, בגילומו של מת’יו מקונוהיי – מצליח להתחבב על הצופים. בסצנת הפתיחה הוא יושב בנחת בבית קפה, שומע תקליט לפי בחירתו, ולפניו מנה בריאה: לא שומנית מדי, לא אלכוהולית מדי. הוא מנהל שיחת טלפון עם אשתו, תחילה נינוחה, ואז עם חשש סכנה, עד לירייה שמכתימה את האוכל בדם, ומעבר לפתיח עם קרדיטים רבים.

העלילה שופעת תהפוכות, ההובלה עוברת מצד לצד, השיחה שנונה, ההומור מהיר ושחור, האנגלית על מבטאיה השונים נעימה לאוזן, הטובים מנצחים, ויש בסרט אף מסרים מוסריים. הבוס הגדול שמתעשר ממכירת סמים, משמיע עמדה מרומזת נגד השימוש בסמים, באומרו שהוא מכור לסחר בסם, לא לצריכתו, וכן מדגיש שמריחואנה היא סם קל יחסית, ולא קטלני כמו סמים קשים.

יאמר לזכותו של הסרט, שמובעת בו דאגה עמוקה לדור הצעיר: בניהם של האצילים האנגלים ושל האוליגרכים הרוסיים פורשים מהחיים התקינים לטובת מאורת סמים קשים, ומתים בה.

ד״ר ניסים כץ, עורך הפרוזה של יקום תרבות, ממליץ על

הספר “העולם עוד יכיר את פניי” של אלפרד הייז בהוצאת “תשע נשמות” (מאנגלית: דפנה רוזנבליט)

כריכת הספר ״העולם עוד יכיר את פני״
כריכת הספר ״העולם עוד יכיר את פני״

איזה כיף של ספר! ספר שהוא בין הזיה לפרוזה, בין מציאות לדמיון, בין “תשעה שבועות של שכרון חושים” ל-“ללה לנד”. והכי כיף בספר, שנדמה לך שכבר קראת ספרים מהסוג הזה, ובכל הזאת הכתיבה קולחת, כיפית, משעשעת, נוגעת, חודרת, ומרגשת, בדיוק כמו שהייז יודע לכתוב. זה לא מפתיע את מי שקרא את “מאוהב” הקודם שלו. כי אלפרד הייז הוא סופר מהזן הייחודי ביותר: הוא מצליח להרים סיפור לגובה מקסימלי, באמצעות מנופים רגשיים ותחביריים חסרי תקדים. בלי להשתמש בזיקוקים, בפיצוצים, ובאפקטים מיוחדים אחרים, אלא בהבנה עמוקה של נפש האדם ושל מערכות יחסים, ובהצגה בהירה וישירה שלהן. כך עולה בידו ללפות את הקוראים בסיפור אנושי פשוט כאילו היה מותחן מסחרר.
אז מה מסופר פה? ערב קוקטיילים רגוע בבית פרטי בחוף המערבי בארצות-הברית. בחורה יפה ומבוסמת נבלעת בין גלי האוקיינוס. גבר זר מזנק אל הים ומציל אותה. הגבר אינו פנוי, הוא לא שם לב במיוחד לבחורה, וגם במרוצת הזמן – הוא לא יתאהב בה. אז מה כן? יש בספר ביקורת על עולם הקולנוע, הסלבריטאות, היחסים בין בימאי לשחקנית (לפני עידן המי טו), וההוליוודיציה של העולם. הרצון להתפרסם, ומה קורה למי שלא, ונדחף לשולים בהוליווד. מומלץ. לכו לקרוא.

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש עשרה − 12 =