תוצאת תמונה עבור יסמין לוי רק עוד לילה אחד
יסמין לוי

מאת קרן זוהר

בסוף פברואר 2017 השיקה יסמין לוי את אלבומה החדש: “רק עוד לילה אחד“, באולם נגה שבתיאטרון גשר ביפו, ואירחה את ברי סחרוף האגדי. באמתחתה של לוי כבר שישה אלבומים שזכו לביקורות מופתיות בעולם, אך המיוחד באלבום החדש של זמרת הלאדינו-לטינו הוא כי זהו אלבומה הראשון בעברית.

מי שעוקב בשני העשורים האחרונים אחר קולה העמוק והנוגע של לוי, יודע כי קולה עושה בשפה הספרדית כבשלו: הוא נשמע דרמטי ומלא תשוקה, עם גוון לטיני חם וחושני. לוי מחוברת לרומנסות הספרדיות מהשורשים כבתו של יצחק לוי ז”ל, חוקר המוזיקה הספרדית היהודית – הלאדינו, והחיבור העמוק ניכר בה לאורך כל שנות יצירתה.

לוי המוערכת מאוד בעולם, זכתה לשתף פעולה עם שלל אומנים בינלאומיים: הלני ויטלי (יוון), אנריקו מסיאס (צרפת), איברהים טטלסיס (טורקיה), נטאשה אטלס (מצרים/ אנגליה), קונצ’ה בויאקה (ספרד), ואף זכתה בפרס ההלחנה הבינלאומי האמריקאי היוקרתי “The U.S.A song writing competition”.

מלווה בשבעה נגנים (אחד מהם הוא בעלה, ישי אמיר – כלי הקשה, וששת הנגנים האחרים הם: מתן אפרת – תופים, אדם בן אמיתי  – גיטרות, הדר גרין  – בס, נדב ביטון -פסנתר וקלידים, יחיאל חסון – גיטרת פלמנקו ספרדית, ואמיר שהסאר – כלי נשיפה), עלתה לוי אל הבמה כטרובדורית מסתורית, עטויה בגלימה שחורה. מרגע שפצתה את פיה נדמה היה שעומדת מולנו מכשפה מיסטית אפלה ומפתה שכישפה את הקהל בשירתה. לוי שילבה בין מיטב הקלאסיקות והלהיטים הגדולים בספרדית (Una Noche MasEspra unpoco, Libertad ,Nathali, La Cumparsita), פלמנקו ולאדינו (Adio Kerida), המלווים אותה לאורך שנות הקריירה, לבין השירים מ”רק עוד לילה אחד”, אלבום הבכורה בעברית הרואה אור בימים אלו. לוי מתנועעת על הבמה בכריזמה כובשת, ושפת גופה מלווה באלמנטים השאולים מריקודי הפלמנקו הספרדיים והטנגו הארגנטינאיים.

אחד השירים באלבום החדש הוא “תני לעצמך להיות יפה” – שיר העצמה נשי, רך ועוצמתי, שאותו הלחינה לוי ואף הייתה שותפה לכתיבתו עם בעלה – ישי אמיר.

במופע עצמו זומן ברי סחרוף לשיר את השיר עמה בדואט. סחרוף פרגן ללוי, ואף הזכיר את תרומת אביה ז”ל לתרבות הלאדינו. לוי חברה לסחרוף גם לדואט בשירו “ככה זה” (לאהוב אותך), והקהל היה באקסטזה.

שיר נוסף מהאלבום החדש, שבו משתפים פעולה לוי (שגם הלחינה) ובעלה (שכתב את המילים) הוא “שמועות”, העוסק בטבע האדם שתמיד מטפח את השמועות, ועל האופן שבו הן פוגעות באדם הפרטי, חונקות אותו ומעיבות עליו.

האם יש לשיר הזה קשר למציאות כלשהי בחיי הזמרת? לשמועות שהיו  ואולי ישנן עליה במציאות? יכול להיות שכן . בדרך כלל לשירים  אפלים מהסוג הזה יש בסיס מציאותי כלשהו בחיי היוצרים. בכל אופן,  ללא קשר למה שאולי עומד מאחוריו – מדובר בשיר מרשים מאוד.

בין השירים שילבה לוי אנקדוטות ואף חשפה חלק מהסיפורים שמאחורי השירים, וכך טוותה מסביבנו רשת של סיפורים ופיתויים, כשאת הכישוף השלימו השירים והמוזיקה. כך למשל שיתפה לוי בנוגע לשיר “רק עוד לילה אחד”, כי הוא עוסק באישה מבוגרת שהיא מכירה, שמאהבה הצעיר נטש אותה למען אישה צעירה.

לוי אף שיתפה כי חלומה הגדול הוא להיות חוליו איגלסיאס, ביקשה מהקהל את רשותו להיות לרגע קט חולייטה, והפליאה לשיר את שירו הרומנטי “נטלי”. אני חושבת שאם חוליו איגלסיאס היה שומע אותה באותו הרגע, הוא היה חולם להיות יסמין לוי… תיקו-תיקו.

La Nave del Olvido הוא שיר ספרדי נוסף שהלחין המלחין הארגנטינאי דינו ראמוס, ושר הזמר המקסיקני חוסה חוסה. השיר זכה לגרסאות רבות בכל העולם, ביניהן גם של אריס סאן בישראל, וכמובן גם של חוליו איגלסיאס. הנה השיר בגרסתה של לוי:

אמן בינלאומי נוסף שזכה למחווה של כבוד מלוי הוא לאונרד כהן ז”ל. הנה גרסתה של יסמין לוי  ל”הללויה”. הסרטון הוא מהופעתה בברלין:

https://www.youtube.com/watch?v=11OMowIqS0U

לוי מלהטטת בין קודש לחול כשהיא משתמשת בלאדינו, רומבה, טנגו, קצב, עצב, דרמה, רומנטיקה, מלנכוליה ואש.  לצד שירי החול העוסקים בעיקר במערכות יחסים, היא נוגעת גם בקודש, מרגשת את הקהל בניגון מוכר מן המסורת, ומחזירה אותו למקורות בפיוט “צור משלו”:

https://www.youtube.com/watch?v=qF5imY1nrXw

לאורך כל המופע שומרת לוי על אינטימיות וקרבה עם הקהל, והקהל מוקסם ממנה. אלבומה החדש מסקרן ומעורר עניין, והמופע הותיר חשק לנבור בו, כמו גם בשיריה הספרדיים הישנים.

יסמין לוי היא הכוהנת הגדולה של שירת הלאדינו-עברית. בשטח הזה היא כמעט לבדה, ויותר מכל אחד אחר היא משמרת ושומרת את השפה הזאת בתודעה הציבורית. אלבומה החדש הוא קסם לטיני-עברי עמוק. מומלץ בחום גם בשביל לשמוע את השפה וגם כדי להיהנות מהיוצרת שמגיעה כעת לשיאה.

ראו גם:

האתר של יסמין לוי

יסמין לוי בויקיפדיה

יסמין לוי בשירונט

תגובה אחת

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

4 + 3 =