מאת ד”ר ניסים כץ

clauditacubierta

1. מזל קטן” מאת קלאודיה פיניירו בהוצאת “תשע נשמות” (מספרדית: יוסי טל) – הספר הטוב והמרגש ביותר שקראתי השנה. את הספר קראתי במהלך חופשה. זהו ספר מרגש בצורה בלתי-רגילה, הגורם לכאב בטן לאורך כל הקריאה שלו, ובעיקר בסופו. אישה חוזרת מגלות מרצון מארצות הברית לעיירה בארגנטינה, שבה חוותה טרגדיה חברתית נוראית, שבעקבותיה נאלצה לנטוש את בעלה ואת הילד שלה. עשרים שנה עברו מאז, והיא לא נראית ובעיקר לא נשמעת אותו הדבר. היא חוזרת לתופת, למוקד ייסוריה, ולגיהינום הפרטי שלה, כדי למצוא גאולה ותשובות. האם היא תזכה בזה? אמנם כתוב על גב הספר שהוא “מותחן מלודרמטי”, אבל לדידי זהו ספר טרגי שכל אישה ואימא צריכות לקרוא. הכתיבה נפלאה וקולחת, אבל חותכת כמו סכין. פנינה. לא להחמיץ.

הרומנטיקן

2. “הרומנטיקן”, מאת מריו ורגס יוסה, בהוצאת “אחוזת בית ספרים” (מספרדית: ענת טלמון) – אח, איזה ספר כיפי לקריאה. פשוט טלנובלה מרעננת, מותחת, קצבית, משעשעת וסקסית של אחד מהסופרים הנערצים עליי, חתן פרס נובל לספרות, איש פוליטי ומחזאי ענק. נכון שהספר הוא לא גדול כמו שאר ספריו, אבל כשמדובר בגאון כמו יוסה, אפילו יצירה כמו הספר הזה היא פשוט כיפית לקריאה. הספר מספר שני סיפורים של שני גיבורים הגרים בפרו. הראשון מספר על פליסטו, בעל חברת הסעות מהעיר פיורה, גבר נשוי שיום אחד מקבל מכתב אנונימי עם ציור של עכביש, ובו הוא נדרש לשלם דמי חסות. השני מספר על ריגובטו מהעיר לימה, העומד לפני פרישה לגמלאות, ומתבקש במפתיע על ידי מעסיקו וידידו הקרוב לשמש עד בחתונתו החשאית עם עוזרת הבית הפשוטה שלו. שני הסיפורים משתלבים בהמשך ויוצרים אחלה סיפור. גם את זה לא להחמיץ.

Image result for http://penn.co.il/book/the-improbability-of-love/

3. אי סבירות האהבה” מאת האנה רוטשילד בהוצאת פן ו”ידיעות ספרים” (מאנגלית: רחל פן) – בראש ובראשונה זהו ספר קולח, כיפי ומהנה על עולם האמנות ומאחורי הקלעים שלו. הספר סוחף משום שהוא נע בין גבולות המתח לגבולות הסאטירה והשעשוע, ויחד עם שלל דמויות מרתקות וסוחפות, מספק לנו הצצה על שחיתות, הקרבה ורדיפת בצע, ועל ההיסטוריה של עולם האמנות. זהו סיפור רחב יריעה. הסיפור מספר את סיפורה של אנני מקדי, שתוך כדי חיפוש מתנת יום הולדת למאהבה החדש מוצאת בחנות יד שנייה מוזנחת ציור ישן ומלוכלך, והיא רוכשת אותו כדי להביאו למאהבה בארוחת ערב מיוחדת, ארוחת ערב שהוא לא מגיע אליה. היא רוצה להחזיר את הציור, אך החנות נשרפה, ומכאן מתחילה מסכת מפוארת ומורכבת של סיפור. הספר הוא רב-מכר עולמי וזכה בפרס וודהאוס להומור.

כריכה הספר טיולי יום א׳ של ז׳אן דזר

4. “טיולי יום א’ של ז’אן דור”, מאת ז’אן דה לה ויל מירמון בהוצאת “תשע נשמות” (מצרפתית: הדר קלונובר) – ספר קטן ופשוט על אדם קטן ופשוט. הסיפור מספר את סיפורו של ז’אן דזר, פקיד המתגורר בפריז של תחילת המאה העשרים, המנהל שגרת חיים משעממת של אדם בנאלי. הכול אצל ז’אן דזר הוא מאופק מאוד, קונקרטי מאוד, חוץ מימי א’ שבהם הוא מטייל ברחובות פריז, ימים שבהם למעשה נפתחות האפשרויות היפות של העיר. הכול מתנהל כשגרה מפסידנית עד אשר הוא פוגש בעלמה בשם אלוויר, וזו הופכת את עולמו. אהבה והרפתקה מתחברים להם יחד ו״מכניסים פלפל לחייו”. ספר קטן על אדם קטן, אבל איזה כיף לקרוא אותו.

5. קבצנים וגאים” מאת אלבר קוסרי בהוצאת “הספרייה החדשה” (מצרפתית: ניר רצ’קובסקי) – הסופר המצרי-צרפתי ביצירת מופת. זהו ספר ראשון שלו בעברית המספר ומתאר את קהיר של שנות ה-40 . פרופסור מכובד מוותר על רכושו ומעמדו ומחלט לחיות חיי קבצן חופשיים ומאושרים. יחד עם שני חברים הוא מבלה את ימיו בשיטוט ברחובות, ברביצה בבתי קפה ובלעיסת חשיש. ברגע של טירוף הוא הופך להיות נרדף על ידי החוק, ומפה מתחיל הסיפור. אני אוהב סיפורים שנוגדים את התזה המודרנית של עשייה תמידית ושל החלום האמריקאי וגם סיפורים שמציצים על הנעשה בעולם הערבי (למרות שהסופר חי בצרפת כעת). הלוואי ויהיו עוד כאלה.

Image result for ‫ברלין 1961" מאת פרידריך קמפ בהוצאת "עם עובד"‬‎

6. ברלין 1961″ מאת פרידריך קמפ בהוצאת “עם עובד” (מאנגלית: כרמית גיא) – קמפ כתב ספר היסטורי נפלא ומצמרר המתאר את הרגעים הקריטיים של הקרע המדיני והפוליטי לפני חמישים שנה (1961) במלחמה הקרה בין שתי המעצמות הגדולות – ארה”ב ובריה”מ. מדובר בתקופה שבה העולם ניצב לפני השמדה נוראה. טעות אחת קטנה – וזה היה קורה.

Image result for ‫"שיבתו של הקול הגולה - זהות מזרחית: פואטיקה" מאת חביבה פדיה‬‎

7.שיבתו של הקול הגולה – זהות מזרחית: פואטיקה” מאת חביבה פדיה בהוצאת “הקיבוץ המאוחד” – ספר חובה למי שמתעניין בקשר בין מוזיקה לזהות. זהו אוסף של מסות ביקורתיות דרך המהפכות וההתרחשות במוזיקה של הפיוט, המוזיקה והלחן הערביים במאה ה-20 והמאה ה- 21. בספר יש תובנות רבות על הכחשה, הדחקה, השתלבות וצמיחה מחדש של “הקול הגולה”.

Image result for ‫עכשיו הנסיעה‬‎

8. “עכשיו הנסיעה” מאת יחזקאל רחמים בהוצאת “פרדס שירה”– בדרך כלל אני לא נוהג לכתוב על שירה או לבקר ולהמליץ עליה (ועל כך מבקרים אותי רבות), אבל הספר הזה פשוט הפך לי את הבטן כשהייתי בטיול בציריך. זהו ספר שירה ראשון של יחזקאל המדבר על גלות, מרחקים, שיבה, געגועים, חיפוש עצמי ומשפחה. השיר הראשון, “אל עצמי” הוא מאסטרפיס, ומשם זה הולך ומתגבר.

2 תגובות

  1. ניסים, תודה רבה, הרשימה מסקרנת מאוד, הפירוט לגבי כל ספר ממוקד וברור. אתחיל ברומנים, שתקרא ספרים מצוינים גם ב2017!

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

שלוש + ארבע עשרה =