ממשלת ספרד נזכרה, באיחור של 500 שנה, להתחרט על גירוש היהודים.
היהודים לא באים.
.מה לא עשתה ממשלת ספרד כדי להחזיר את צאצאי המגורשים והאנוסים ,ולהציל את עצמה מקריסה .עכשיו כשהקריסה הכלכלית והדמוגרפית קרובה מתמיד ,כשהאוכלוסייה המקומית שלה מזדקנת ,כשהמוסלמים נוהרים אליה בהמוניהם ומאווים איום קיומי לעשורים הבאים היא הולכת על כל הקופה.ספרד נזכרת בתושבים.שהיו חלק מימי הזוהר שלה עד שגורשו באכזריות. היא כעת מנסה להשכיח את הרדיפות וההסתה האנטישמית המרושעת שהתקיימה עד סוף המאה העשרים בספרי הלימוד של כל ילד ספרדי ובחוקי הגזע הנצחיים שהנאצים התקנאו בהם . אולם ספק אם צאצאי המגורשים ירצו לחזור להתגורר בכפר ששמו “מוות ליהודים ” ובמקומות אחרים מסוג זה בספרד”. מלווה בראיונות עם הד”ר רב אליעזר פאפו ופרופסור בן ציון נתניהו ז”ל
כך מתואר במאמר שלהלן של אלי אשד שהופיע בגיליון פסח אפריל 2014של “דיוקן מקור ראשון ”
מאמר מבולבל ברמות שקשה לתאר. ומלא אי דיוקים.
בשנת 1924 נחקק חוק שהעניק אזרחות לצאצאי המגורשים. זה חוק דומה לחוק שמציעים היום. כ 300 יהודים מהבלקנים, טורקיה ומרוקו. קיבלו אזרחות בזכות החוק הזה. הם התישבו בעיקר בברצלונה. החוק הזה הוא שאיפשר הצלתם של יהודים רבים במלחמת העולם השניה, הן ספרדים והן אשכנזים.
לא ברור לאיזו עלילת דם ב 1869 במרוקו אתה מדבר. אולי תפרט יותר.
הקשר עם ספרד בעקבות מלחמת מרוקו (שנקראת גם לפעמים מלחמת אפריקה), ב 1860. עשור אחרי זה היתה הצעה לאזרח את יהודי צפון מרוקו בערים תטואן וטנג’יר. שהתגבשה לחוק ב 1924.
הקהילות המבוססות היום בספרד הן במדריד, ברצלונה ומלגה הן כולן ספרדיות. כמעט כולם הם יהודים ממרוקו הספרדית.
המספר של 50,000 יהודים בספרד ייתכן והוא נכון, אך רוב המאה העשרים היתה קהילה ספרדית בספרד. המצב בארנטינה גרם ליהודים אשכנזים רבים להגר לספרד, בדרך כלל האשכנזים האלה לא התענינו ביהדות. רק לקראת סוף המאה העשרים הוקמו ארגונים אשכנזיים במרוקו.
החוק החדש של שנות השמונים שקייםעד היום ומציע אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים נוצל על ידי יהודים רבים, זה בכלל לא נכון שלא נמצא ולו יהודי אחד שויתר על אזרחותו למען אזרחות ספרדית. אני מכיר רבים כאלה, גם ישראלים שויתרו על אזרחות ישראלית וגם מרוקאים שויתרו על אזרחות מרוקאית כדי להתישב בספרד.
יש סלט גדול במאמר בין ספרד הנוצרית וספרד המוסלמית, עם תיבול ויזיגוטי. היהודים פרחו בתקופה המוסלמית, המאבק הנוצרי נגד המוסלמים וכיבוש מחדש של ספרד גבה קורבן גדול מהיהודים שבהתחלה בכלל מימנו את הרקונקיסטה.
החוק המוצע ודאי אינו מונע מהמצב הכלכלי, מאחר וכבר מדברים עליו מאז שצוינו 500 שנה לגרוש והוא בעיקר יוזמה של המלך קרלוס שרואה בספרדים היהודים חלק אורגני מספרד ולא מפספס אף הזדמנות לפגוש משלחות של יהודים ספרדים.
מדובר רק בהצעת חוק שלכל הפחות תעבור את אישור הפרלמנט ב 2015, וייתכן שייקח עוד כמה שנים עד שתחוקק, כולל שינויים.
מה שנכון שכל סיפור רשימות השמות שצצו כפטריות אחר הגשם באינטרנט הם עיתונות צהובה שלא מבוססות על החוק או על שום דבר, אבל המאמר הזה אף הוא נראה עיתונות צהובה, לא מבוססת ומלא הפרחות חסרות בסיס.
כדאי ללמוד, לדעתי אם הייתי עושה מאמץ קטן ומחפש את הצעת החוק וקורא אותה בשלמותה היית מבין לא מעט דברים. אבל למה לך? הרי גם העורך של העיתון הוא בור אז אפשר למכור לו הכל על הספרדים שלא ירצו אזרחות ואז גם ביבי הבן של בנצי יהיה מבסוט.
רוב ההערות למעלה. הן שגויות או לא רלבנטיות.
התייחסתי בכתבה לחוק מ-1924 וציינתי שיהודים היצילו כתוצאה מהחוק את חייהם בימי הנאצים.
אין סלט בכתבה בין ספרד הנוצרית וספרד המוסלמית .התייחסתי “רק ” לספרד הנוצרית.
החוק מוצע גם בגלל המצב הכלכלי למרות שאלו לא הסיבות שנותנים באופן רשמי אבל בהחלט מאחורי הקלעים. . כבר בסוף המאה הקודמת הופיעו ספרים שדיברו על הירידה הדמוגרפית באירופה ובעיקר בספרד ודיברו על כך שספרד תיצטרך להחזיר לעצמה את היהודים כדי לסייע לעצמה מבחינה דמוגרפית וכלכלית.
הבורות לצערי היא בצד שלך.
,כאשר כתבתי את המאמר על ספרד עברה ועתידה ל”מקור ראשון” כתבתי תוספת :סיפור כיבושה המחודש של ספרד בידי צבא מוסלמי המונהג בידי “וותיקי סוריה ” אותם טרוריסטים שמבצעים כעת רצח המוני בסוריה כהכנה להקמת חליפות עולמית. הסיפור היה מנקודת מבטו של “וותיק סוריה ” שמנהיג את הכיבוש האיסלאמי המחודש ובסוף הסיפור מפנה את תשומת ליבו לצרפת ששם המוסלמים קמים על הצרפתים הנוצרים והיהודים במלחמת אזרחים. .
התחזית הייתה מבוססת על העובדה שאכן בחוגי הג’אהד האיסלאמי הם דנים במלוא הרצינות בכיבושה המחודש של ספרד בידי האיסלאם ,
יש כל מקום לחשוב שבתוך עשר שנים הם יתחילו לנסות ליישם את זה הן בתור מתקפה מארצות צפון אפריקה.והן כמתקפה פנימית מקהילות האיסלאם שם שתנצל את החולשה הדמוגרפית הגוברת והולכת של הספרדים. .
בסופו של דבר הסיפור לא פורסם .אבל אולי אעלה אותו בעתיד ברשת.
יכולה להתפתח אפשרות הפוכה שהימין לך ויתחזק במרסיי יש כיום רוב מוסלמי. באחת מערי גרמניה הוקם מסגד סמוך לכנסיה ובאותו גודל. היתה בכך אמירה מאוד ברורה. סביר להניח שהרוב באירופה לא אוהבים זאת, אם לנקוט בלשון המעטה. בהולנד יש כיום הגבלה ביחס למספר המהגרים לתוכה. קבוצות מהגרים שהגיעו לאירופה עשו הכול להיטמע בתוך החברה המקומית ואמצו את תרבותה. כניסה של קבוצות מיעוטים מטבע הדברים היא גורם מתסיס מבחינה תרבותית ומעשירה את אותה תרבות מקומית. המוסלמים לא. הם מתבדלים באופן מובהק וישנם כאלה מבין הפלגים הקיצוניים שלהם באנגליה הרוצים לשנת את החוק המקומי והממלכתי לטובתם. בל נתפלא שהימין יגיע לשלטון ובמקרה הטוב יקים מחנות ריכוז למוסלמים ויפעל לגירוש המוני שלהם.
אתה יכול בבקשה לפרט על איזו עלילת דם במרוקו ב 1869 אתה מדבר?
אשמח להשכיל ממך כי לא שמעתי על דבר כזה מעולם.
רבים הם היהודים שקיבלו אזרחות בעשורים האחרונים על פי החוק שקיים, אתה טוען שלא היה אפילו אחד כזה. האם בדקת את הנושא? או שאתה זורק השערות באוויר?
מר שרלי לגבי עלילת הדם במרוקו יש לבדוק במקור שעליו הסתמכתי אצל ההיסטוריון יצחק בער. אני אבדוק בעוד כמה ימים כשאחזור מהטיול שאני יוצא אליו.
לגבי הפרטים שאתה מוסר ,תודה על תיקון הטעות ,אז יש כמה יהודים שקיבלו אזרחות ספרדית.זה יתוקן בגירסה האינטרנטית שתועלה בקרוב של מאמר זה.
מצאת עוד טעויות ?
המקור שהסתמכתי עליו הוא מאמר של ההיסטוריון חיים ביינארט באנציקלופדיה העברית בערך ספרד” שם בכרך 26 ע’ 396
רשום שחור על גבי לבן “”יהודים ראשונים היגיעו לסוויליה לאחר ביקורו של משה מונטיפיורי בשנות השישים של המאה ה-19 .והם באו מצפון אפריקה לאחר עלילת הדם במרוקו “.
המאמר מבוסס על הספר של חיים בינארט על הישוב היהודי החדש בספרד שיצא לאור ב-1969. ואינו מצוי בידי ושם יש מן הסתם יותר פירוט. אני מציע שתחפש פירוט על אותה עלילת דם שלא שמעת עליה שם .
יש שאלה לא כל כך פשוטה של כמה יהודים אשכנזים יש בספרד.
למה קשה לדעת כי היהודים האשכנזים שהגיעו מדרומאמריקה לא ידועים בדרך כלל לקהילה, שהיא כמעט כולה בנויה מיהודים ספרדים, במדריד ובמלגה מרוקאים ובברצלונה מרוקאים ועותומנים לשעבר. יש רק קהילה קטנה במדריד של אשכנזים, וגם להם לא ידועים האשכנזים שהגיעו החחל משנות השבעים לספרד.
בדרך כלל היהודים האלה מתוודעים לקהילה כשהם צריכים עזרה או שהם רושמים את ילדיהם לבתי הספר היהודים. רבים לא עושים את זה.
ויש עוד סיבה: רבים מהיהודים שהגיעו מארגנטינה הם גם לא אשכנזים אלא ספרדים. ויש עוד קהילה לא ברורה והיא של יהודים שהגיעו בעשורי האחרון מוונצואלה, גם היא ברובה מורכבת ממרוקאים.
אני לא יכול לומר לך שאתה צודק או לא, אבל לטעון שרוב היהודים שיושבים בספרד הם אשכנזים זו השערה. מצד שני לטעון שהקהילה היהודית המאורגנת היא מרוקאית ועותמנית זו עובדה.
אני ניסיתי לפני כמה שנים להבין מה בדיוק קורה ולא מצאתי שיש לארגון הקהילות הספרדיות נתונים ברורים בנושא הזה.
מה שכן ברור הוא שעד שנות השמונים כמעט כל הקהילה בספרד היתה מורכבת מיהודים ספרדים.
היהודים האשכנזים שברחו מהשואה לא התישבו בספרד, הם המשיכו לפורטוגל ומשם לאמריקה.
דרך אגב, זה ויכוח הסטורי די מעניין אבל התפיסה המקובלת היום היא שספרד מעולם לא נכבשה על ידי המוסלמים.
מוסלמים הגיעו לספרד הויזיגוטית כמהגרים (קצת כמו היום) והם דווקא התקבלו לספרד בחיבה רבה כי העם שנא את הויזיגוטים שהיו ממש מתעללים בכולם, לא רק ביהודים, גם בפאגנים שחיו שם וגם בנוצרים. רבים אימצו את האיסלאם אז. היסלאם גם הציע צורת משטר הרבה יותר מתוחכמת וסובלנית אז וכך השתלטו המוסלמים על ספרד.
יש היום באנדלוסיה ובבעיקר בגרנדה תופעה די רחבה של ספרדים שמתאסלמים, אלה הם צאצאי אנוסים מוסלמים שנותרו אחרי הגירוש הסופי של המוריסקוס (האנוסים המוסלמים) בשנת 1603 למגרב. במקרים רבים אלה היו כבר נוצרים מדור שני או שלישי שעדיין נראו ערבים מדיי, או שעדיין המשיכו לאכול אוכל ערבי.
אבל זה לא הנושא של המאמר.
ייתכן בהחלט ואם כך יהיה הרי זה מזכיר את התיאוריות המקובלות כיום על פלישת “החיקסוס ” כנענים למצרים במאה ה-17 לפה”ס שפעם זיהו אותה עם סיפור בני ישראל במצרים. כיום מאמינים שהחיקסוס היו מהגרים שחדרו למצרים במספרים גדולים והולכים עד שהשתלטו על חלק ממנה באמצעים צבאיים ואחרים.
ובאופן אירוני תיאורטית בהחלט אפשרי שזה מה שיקרה בכמה מארצות אירופה בעתיד הלא רחוק אם תמשך האיסלאמיזציה הזוחלת או לא כל כך זוחלת של אירופה כתוצאה מירידת שיעור הילודה של הילידים האירופיים שם.
יש בהחלט תחזיות שבשנת 2100 יהיה במערב היבשת רוב איסלאמי.
אז מה הולך להיות שם בעוד חמישים מאה שנה ?יבשת איסלאמית פנאטית ?
אלו הן כמה מהתחזיות . תחזיות אחרות טוענות שכאשר הולכת ומתבררת מגמה מסויימת ומסוכנת אז מיד צצות מגמות נגדיות ,וזה אומר שאנחנו הולכים לראות בעתיד הקרוב עלייה דרמטית בשיעור הילודה האירופי הנוצרי.
נניח שאירופה אכן תהפוך לאיסלאמית בשישים השנים הקרובות איזה מקום יהיה ליהודית ביבשת האיסלאמית ? יש מקום להניח שרוב היהודים יעדיפו להסתלק משם. ,וידועה קריאתו של הרב הראשי של יהודי איטליה לחברי הקהילה שלו לעזוב את איטליה עכשיו כאשר המצב עוד סביר ,מאחר שבעתיד הוא הולך להחמיר.וכוונתו הייתה כנראה בדיוק לזה.
לעזוב לאן ? לארה”ב וקנדה כמובן בעדיפות ראשונה ,ישראל אולי בעדיפות שנייה , יהיו מן הסתם שיעזבו למזרח אירופה בהנחה שתיהיה שם יציבות שלטונית סבירה
בסדר קיבלתי : אז ישנה אפשרות שכמה או אף חלק כל שהוא מאוכלוסיית היהודים שחיים בספרד אינם רק בני הקהילה המכונה בפי העם בטעות “אשכנזים ” ( כשלאמיתו של דבר יש לכנות אותם “יהודים ממוצא מרכז ומזרח אירופאי” ) הם לאמיתו של דבר מהמוצא המכונה בטעות בפי העם “ספרדים ” (כשלאמיתו של דבר יש לכנות אותם “יהודים ממוצא “דרום אירופאי “).
תיקון של הניסוח בעניין זה יוכנס בגרסת האינטרנט של המאמר בקרוב.
עדכון :
“הארץ ” מדוח :
http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2606829
“צאצאי מגורשי ספרד, שירצו לקבל אזרחות ספרדית, יצטרכו להוכיח כי שם משפחתם “מתאים”, להפגין ידע בשפה ובחוקה הספרדית, ולהישבע אמונים למלך ספרד.
כך עולה מהגרסה העדכנית של הצעת החוק בנושא, שהגיעה לידי “הארץ”. בשבוע שעבר עברה הצעת החוק מהבית התחתון בספרד לאישור הסנאט, שאמור לדון בה בשבועות הקרובים. בתוך כמה חודשים, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ייכנס החוק לתוקף וצאצאי מגורשי ספרד יוכלו להתחיל בהליך שבסופו אולי יקבלו את כרטיס הכניסה לאירופה. הגרסה המעודכנת של החוק מטילה את הטיפול בנושא באופן ישיר על מבקשי האזרחות, מתחילת התהליך עד סופו.
התנאים לדרכון ספרדי: שם משפחה, שפה ונאמנות למלך
הצעת חוק האזרחות עברה לאישור הסנאט הספרדי וצפויה להיכנס לתוקף תוך כמה חודשים. הבשורה הטובה לצאצאי המגורשים: לא צריך לשלם לעורכי דין, אך יש להגיע למדינה להשלמת ההליכים
עופר אדרת
צאצאי מגורשי ספרד, שירצו לקבל אזרחות ספרדית, יצטרכו להוכיח כי שם משפחתם “מתאים”, להפגין ידע בשפה ובחוקה הספרדית, ולהישבע אמונים למלך ספרד. כך עולה מהגרסה העדכנית של הצעת החוק בנושא, שהגיעה לידי “הארץ”.
בשבוע שעבר עברה הצעת החוק מהבית התחתון בספרד לאישור הסנאט, שאמור לדון בה בשבועות הקרובים. בתוך כמה חודשים, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ייכנס החוק לתוקף וצאצאי מגורשי ספרד יוכלו להתחיל בהליך שבסופו אולי יקבלו את כרטיס הכניסה לאירופה.
הגרסה המעודכנת של החוק מטילה את הטיפול בנושא באופן ישיר על מבקשי האזרחות, מתחילת התהליך עד סופו. היא מוציאה מהמשחק “מתווכים” שונים כמו עורכי דין או חברות מסחריות, דוגמת אלה שבשנים האחרונות החלו להציע טיפול מקדים בנושא תמורת תשלום.
“ספרד מבקשת לסיים את העוול של גירוש היהודים, ולרפא את הפצע ההיסטורי הזה”, אמר ל”הארץ” יוסף בן הראש, נשיא האיגוד הספרדי העולמי (“יוצאי ספרד”), אשר חזר מפגישות בנושא עם שר המשפטים הספרדי ופקידים רמי דרג נוספים. “זו הפעם הראשונה שצאצאי המגורשים יקבלו סוכריה – ולא מכות – בגלל הרקע היהודי שלהם”, הוסיף. “אמנם אין מה להשוות בזמן ובמהות, אבל כמו שגרמניה הציעה שילומים, ספרד מציעה אזרחות כדי לסגור פצע היסטורי”, סיכם.
הקריטריון המרכזי ברשימה הוא הוכחה כי שם המשפחה של המבקש שייך למשפחה שגורשה מספרד ב-1492. ספרד טרם פרסמה רשימה רשמית של שמות המשפחה הרלוונטיים, אך רשימות כאלה נמצאות בידי גורמים שונים.
הגנאולוג גידי פורז מציג באתר שלו רשימה שמכילה כ-5,000 שמות. בן הראש מחזיק ברשימה נוספת, בת כ-3,000 שמות, שייתכן וחלקה חופפת לזו של פורז. בקרוב יפרסם האיגוד רשימה מאוחדת ומעודכנת במאגר מידע שיקים לשם כך.
מבקשי האזרחות יידרשו להציג תעודת לידה המוכיחה כי נולדו לשם משפחה זה ולא שינו את שמם לשם ספרדי במרוצת החיים. למי ששם משפחתו לא יופיע ברשימה מסיבות שונות, ממליץ פורז לחפש זיקה למגורשי ספרד במסמכים שונים של אבותיהם, כמו דרכון או כְּתובָּה, ששמורים בארכיונים שונים בישראל, דוגמת הארכיון הציוני, ארכיון המדינה, מכון בן צבי והספריה הלאומית. במקרים מורכבים יותר, גינאולוגים כמוהו ואחרים יוכלו להציע שירותי איתור חומר משפחתי בתשלום.
את הזיקה למגורשי ספרד יצטרכו המבקשים לאשר אצל גוף רשמי. יהודים החיים בחו”ל, דוגמת יהודי דרום אמריקה, יידרשו לפנות לרב או לראש הקהילה המקומי. בארץ לא נקבע מי יוסמך לטפל בכך, וככל הנראה בקרוב יחלו מאבקים בין גופים שונים, הרואים עצמם כמייצגים את יהודי ספרד. אחד מהגופים האלה הוא “האיגוד הספרדי העולמי”, שכבר נערך למשימה ממשרדים חדשים ששכר בירושלים. האיגוד הוא עמותה ללא כוונת רווח, שחברים בה אישים בעלי שם דוגמת השר לשעבר פרופ’ שמעון שטרית ופרופ’ סרג’ו דה פרגולה.
מבקשי האזרחות יצטרכו גם להפגין ידע בשפה הספרדית. מכון סרוונטס בישראל נערך להציע קורסים למטרה זו. במכון מעריכים כי דרושים לפחות תשעה חודשים כדי להגיע לרמה מספקת בשפה. “הדרישה לידע בספרדית ברמה גבוהה עלולה להקשות על יוצאי צפון אפריקה, שהספרדית לא שגורה בפיהם. ליוצאי טורקיה, מנגד, יש יתרון, כי חלקם דוברים לאדינו”, אמר פורז.
מבקשי האזרחות יצטרכו גם להוכיח היכרות עם החוקה הספרדית באמצעות מבחן אמריקאי וכן זיקה כללית לספרד, שמהותה לא מוסברת בחוק. בן הראש מעריך כי קריטריון זה ימלא כל מי שביצע טיול שורשים בספרד ומגלה בה עניין.
לאחר שיהיה ברשותו אישור על הזיקה למגורשי ספרד, יצטרך המבקש להעביר את כל מסמכיו, מתורגמים לספרדית, לצד תעודת יושר מהמשטרה, לנוטריון בספרד, שיבחן את מסמכיו. בהמשך, תועבר הפנייה לבדיקת השב”כ והמוסד הספרדי. אם תאושר, הוא יזומן לקבל את האזרחות לאחר שבועת נאמנות למלך בקונסוליה המקומית.”
ד
דהיינו ספרד מתכננת להעביר את חוק “שיבת היהודים. וכך גם פורטוגל במקביל.
לא בגלל אהבת מרדכי היהודים ,חלילה בניגוד למה שהם טוענים ולא בגלל רצון כל שהוא לכפר על משהו אלא בגלל שינאת המן (המוסלמים) שמתקבצים בהמונים מבר לגבולות ספרד ובתוכה ומהווים עליה איום גובר והולך בפלישה מצפון אפריקה.
במצב כזה לאור הירידה הדמוגרפית הגדולה שקיימת היום אצל האוכלוסייה הספרדית ,הספרדים זקוקים לחיזוק מכל יהודי שיסכים להתיישב בספרד ויוכל בבוא היום לשמש כחייל בצבא כנגד המוסלמים.