לפני חודש הסברתי במדור זה איך עד כה הפסדתי או ‘השקעתי’ כסף בהוצאת ספרים לאור בארץ בדפוס.
לפני כשלושה שבועות הסברתי מדוע אני חושב שחוק הספרים החדש לא ישנה שהרבה את מצבי האישי, או את מצבה של התעשייה (למען הסר ספק, אני לא נגד חוק הספרים החדש, אני אפילו קצת בעדו, אני רק לא חושב שזה עניין כל-כך גדול כמו שעושים מזה…).
גם כן לפני שלושה שבועות טענתי שחוק הספרים החדש לא ישנה את שוק הספרים בישראל, אבל ששוק הספרים הדיגיטלי כן יעשה את זה.
היום אני רוצה להסביר למה (וגם קצת איך וכמה).
אולי אתחיל מהסוף:
1. הוצאת רסיס נהרה הוקמה על ידי ביוני 2007, וזה אומר שהיא קיימת קצת יותר מחמש שנים עד כה. בחמש השנים הללו הוצאתי לאור ששה ספרים, ו’השקעתי’ כשבעים אלף שקל. הספר האחרון שהוצאתי לאור בדפוס (אימפריה) היה בנובמבר 2010. מאז לא הוצאתי לאור ספרים כי לא היה לי כסף ‘להשקיע’ בזה.
2. בשנה הקרובה אני מקווה להוציא לאור בערך ששה ספרים. סך ההשקעה המשוער (על כולם) כעשרת אלפים שקלים. גם אם כל ההשקעה הזאת תתברר כהפסד, אני יכול לעמוד בזה. מובן שצריך פחות מכירות כדי להחזיר השקעה כזאת, ואני מקווה שהמכירות אכן יצדיקו זאת.
אם סופרים ומוציאים לאור ינהגו כמוני, אני צופה פריחה של הוצאה לאור (דיגיטלית) בישראל בשנים הקרובות.
הנה הסבר על ה’מתימטיקה’ של ההוצאה לאור (דיגיטלית ולא דיגיטלית). נתחיל מן הדפוס הישן והטוב:

  1. הספר הראשון שהוצאתי לאור, הוא הספר ‘כתר מלכות’ הכולל חמישה סיפורים קצרים שאני כתבתי (המהדורה השנייה של הספר כוללת גם סיפור מאת עדו גנדל, המופיע גם בספר ‘ימים באים’ שהוא הספר השני שהוצאתי לאור).
  2. המהדורה הראשונה של הספר הייתה זולה למדי (1400 שקל למאתיים עותקים), אבל הספר נראה כמו חוברת, ואף מפיץ לא הסכים אפילו להסתכל עליו. את רוב המהדורה הזאת הצלחתי למכור לחברים וקרובי משפחה, אז לא נורא…
  3. המהדורה השנייה של הספר עלתה כמעט 8,000 שקל רק להדפסה. בשלב הזה (אוקטובר 2007), כבר הייתי מוציא לאור ‘מנוסה יותר’ וידעתי שצריך לשים על הכריכה מחיר מומלץ ודאנאקוד (קוד אופטי). המחיר המומלץ של הספר היה 49 שקלים.
  4. למרות מאמצים רבים וכנים, הספר מעולם לא הגיע לחנויות, וגם 350 עותקים שלו נמצאים אצל מישהו שהיה אמור להפיץ אותו, כבר יותר משלוש שנים, ואין לי מושג מתי, או אם, אקבל אותם בחזרה, אבל זה נושא לפעם אחרת אולי…
  5. הצלחתי למכור לא מעט עותקים גם מהמהדורה הזאת, אבל רק במכירות אישיות…
  6. למרות כל האמור לעיל, בוא נניח שהספר היה מגיע לחנויות, עם המחיר שכתוב על הכריכה שלו, וגם נמכר במחיר הזה.
  7. קצת יותר מחמישים אחוז ממחיר הכריכה הולכות לחנויות הספרים (גם הרשתות הגדולות וגם החנויות הקטנות לוקחות כחמישים אחוז. סטימצקי לוקחים קצת יותר מכל השאר, אבל ההפצה בתוך הרשת הרבה יותר פשוטה – אתה רק נותן את הספרים למרכז ההפצה שלהם).
  8. קצת יותר מעשרה אחוז הולכים למפיץ, שוב תלוי ברשת וכו’.
  9. הערכה סבירה היא שאני מקבל 37.5 אחוז (שלוש שמיניות) ממחיר הכריכה. במקרה שלנו, אם מעגלים קצת למעלה, זה 18.5 שקלים.
  10. אבל זה מחיר שכולל מע”מ, ובלי מע”מ אני מקבל רק קצת פחות משישה עשר שקלים. כלומר בתנאים שבהם הדפסתי את הספר, על כל עותר שנמכר אני מפסיד בערך עשר אגורות… (זה בלי מבצעים, זה מחיר הכריכה שאני קבעתי!)

אז כמו שכבר אמרתי, הספר כרגע לא נמכר בחנויות, אבל כבר כמעט שנה וחצי שהוא נמכר באתר מנדלי (ובאתר עברית, אבל עוד לא קיבלתי אפילו דו”ח מכירות אחד על המכירות באתר הזה…)
הייתי צריך להשקיע סכום מסוים, כאלף וחמש מאות שקלים, כדי להפוך את הספר לדיגיטלי, אבל אחרי כן:

  1. אני משלם למנדלי 25% מכל מכירה.
  2. כרגע הספר עולה עשרים שקלים כספר דיגיטלי.
  3. זה אומר שאני מרוויח מכל מכירה 15 שקלים.
  4. נכון שעד היום מכרתי רק כעשרה עותקים, אבל יש לי סיכוי לפחות להחזיר את ההשקעה.
  5. גם אם לא, זה פחות ‘נורא’.
  6. הספר נמצא על המדפים.
  7. לא צריך לגרוס עותקים שלא נמכרו, שזה כאב הלב הגדול ביותר שלי כמו”ל עד כה.

אז פלא שאני חושב שספרים דיגיטליים ישנו את הספרות בישראל (ובעולם)?

10 תגובות

  1. בתור מי שעוקב באופן דקדני מאוד אחרי מה שיש בחנויות הספרים אני מזדעזע לשמוע שישנם ספרים מעניינים מאוד שאיני יכול לדעת עליהם משום שמעולם לא הופצו כהלכה בחנויות אלו.
    ומן הסתם ישנם ספרים מעניינים מאוד שגם לא הופצו בספריות ועליהם בוודאי שאיני יכול לדעת.
    נזכיר שישנה בעיה אחת קשה עם ספרים אלקטרוניים ,שאורי מאיר הוא הוא האיש שאמור לתקן אותה .
    בנתיים אין שום מבקר ספרים רציני שמוכן לכתוב עליהם ביקורת.
    וזה לדעתי גם בגלל דעה קדומה של מבקרי הספרים כנגד ספרים אלקטרוניים ,וגם משום שיש להם מספיק ספרים לא אלקטרוניים כדי לטפל בהם. אבל מן הסתם זה ישתנה בעתיד.

  2. כן אלי, תודה.
    אכן, מי שמעוניין לבקר ספרים אלקטרוניים, מוזמן לשלוח לי מייל בנושא, או לכתוב כאן תגובה. אני אסביר על הנושא עוד בשבוע הבא.
    אלי, זה חדש לך שיש ספרים שלא נמצאים בחנות? לדעתי היום אף אחד מהספרים שלנו (חוץ מאולי הספר של מואיז) לא נמצא בחנויות, לפחות לא ברוב החנויות…

  3. אורי,

    אני מסכים איתך שספר אלקטרוני הוא חשוב אבל לדעתי מוקדם לוותר על ספר מודפס.
    חלק מן הפתרון עבור ההוצאות הקטנות הוא קואופרציה. אני מנסה להריץ יוזמה בתחום אז אם אתה מעוניין להצטרף אשמח אם תדבר איתי…

  4. אני מסכים אתך שלא כדאי לוותר לגמרי על ספרים מודפסים, אבל אני אישית לא מעוניין להדפיס יותר ספרים, אלא אם ני יודע שכולם יימכרו! – מה שאומר להדפיס מעט ולהדפיס ‘מאוחר’.
    אשמח לדבר אתך, איך אני עושה את זה?

  5. שלום אורי,
    אני חובב ספרים ומד”ב. הוצאתי לאור ספר מדע בדיוני (הוצאה עצמית) בשם “ארצות תעתועים”. אשמח לשוחח איתך ולשלוח לך את הספר שלי לקבלת התרשמותך. אתה מוזמן ליצור איתי קשר במיל.

  6. שלום אורי מאיר,
    קיבלתי את הקישור למאמר הזה שלך ממואיז בן הרוש. אנחנו ידידים משכבר. רציתי לפנות אליך בבקשת סיוע והדרכה בנושא של פירסום ספר. אני מבין כעת שאינך מעוניין להדפיס ספרים. אשמח לדבר איתך אודות רעיון שלי לפירסום (דיגיטלי) קובץ מאמרים ארוך למדי שלי. האם יש דרך פחות ציבורית לשוחח? המייל שלי מופיע למעלה. אשמח גם לשוחח איתך בטלפון. תודה. מאיר עמור

  7. כתבתי והוצאתי לרשת ספר דיגיטאלי. הוא בפורמט מאוד מיוחד ומוסבר באתר.
    אני מגדיר אותו מדע בדיוני ראלי.אשמח לחוות דעתך.
    עדי 0526155233

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

5 − 1 =