והאם אותן רגלים בזמן קדום
דרכו על הרי אנגליה הירוקים?
…והאם זרחו פני אדוני
על גבעותינו חובשות –ענן ?
והאם ירושלים פה נבנתה
בין חרושת קודרת של השטן?
( ויליאם בליק “ירושלים” תרגם יהושע כוכב )
לפני כמה ימים נפטר החוקר הלבנוני כאמל סאליבי ,אדם שהתפרסם בין השאר בטענות שארץ ישראל התנ”כית נמצאה בחצי האי ערב. ושלפלסטינה אין שום קשר אליה.אז הנה לרגל חג שמחת התורה ,חג התנ”ך מאמר על טענותיו של סאליבי וטענות של אדם אחר שאירועי התנ”ך כלל לא התחוללו בארץ ישראל הקטנה והעלובה וכל אותם אישים ידועים אברהם העברי דוד ושלמה וכל השאר כלל לא חיו בארץ כנען וכמובן שגם העיר ירושלים לא נמצאת שם אלא כל אלו נמצאים במקומות מפוארים ומרכזיים הרבה יותר כמו חצי האי ערב והאי הבריטי.
אחת התוצאות של היות התנ”ך הספר הפופולארי והמצליח ביותר של כל הזמנים היא ההזדהות שלבני עמים שונים שכותבי התנ”ך וגיבוריו מעולם לא שמעו עליהם עם המסופר בו . ולהזדהות זאת יש וריאציות שונות , היא יכולה להתבטא בצורת טענות שחפצים שונים שמסופר עליהם בתנ”ך היגיעו אליהם למשל ארון הברית כפי שטוענים האתיופים, או האבן שעליה הניח יעקב אבינו את ראשו בבית אל כפי שטוענים הסקוטים. היא יכולה להתבטא בטענות שהם צאצאי שבטי ישראל האבודים או אף עם ישראל “האמיתי ” עצמו כפי שטוענים רבים רבים ברחבי העולם ומהם יש טוענים שאלה שנחשבו עד כה לעם התנ”ך היהודים הם לאמיתו של דבר מתחזים .צורה דומה של הזדהות התגלתה אגב לגבי כתבי הומרוס שעמים שונים ובראשם הרומאים טרחו לקשר את עצמם עם המסופר בכתביו בטענה שהם צאצאי הטרויאנים וכו ‘ולגבי האפוסים ההודיים הקדומים של המהבראטה והרמאיינה כמו גם לגבי סיפורי המלך ארתור הבריטיים אבל כלל לא באותה דרגה של עוצמה.
אבל דומה שהצורה המוזרה מכל של “קנאה ” זאת מתבטאת בסוג הטענות שקובע לאמיתו של דבר כל ההנחות על כך שאירועי התנ”ך התרחשו בארץ ישראל “פלסטינה ” טעות יסודן שמקורה בסוג של אמנזיה או קונספירציה מסובכת כלשהיא וכי לאמיתו של דבר אירועי התנ”ך התרחשו במקומות אחרים שזכרם הושכח במכוון. הטוענים מסתמכים בין השאר על העדויות המועטות מאוד שהתגלו לאירועים ולאישים תנכיים שונים בארץ ישראל וטוענים שמיעוט זה של עדויות אינו מקרי כלל וכלל.
ממלכת יהודה בלבנון ?
כך למשל ניתן למצוא באינטרנט אתר שבעליו E.J. de Meester טוען שהאירועים המתוארים בתנ”ך לא התרחשו בארץ ישראל אלא קצת צפונה לה בלבנון. לדעתו ממלכת יהודה לא הייתה ממוקמת איפה שחשבו כולם עד היום אלא באיזור לבנון של היום כנראה איפה שהוא בין צור וצידון.
המחבר עובר על שמות מקומות שונים בלבנון מראה שיש להם דמיון לשמות מקומות תנכיים שונים כמו דן ויריחו מה שמראה שמקומות אלה היו שם .
. לדעתו מקדש שלמה לא עמד בעיר ירושלים כפי שחשבו עד כה הכל אלא בבעל בק בלבנון ששם יש שרידי מקדשים אדירים מימי קדם ( שיש שחושבים שהוקמו בידי חייזרים ) . עימנואל וליקובסקי חשב שבבעל בק עמדה יריבתה של ירושלים דווקא “דן “.
בעל בק היא כידוע היום מרכז של החיזבללה שמן הסתם יתעניינו לדעת במיוחד שמקדש שלמה נימצא בשליטתם . לדעתו ירושלים ויבוס ו”ציון ” עמדו במקומות שונים את ציון הוא מזהה עם העיר הנוצרית ג’וניה. יריחו הייתה מקום בשם רחאיה בדרום מזרח לבנון והעיר “עי” הייתה מקום בשם יאאט מדרום מזרח לבעל בק.
המחבר מודה שתיאוריה זאת מסוכנת שכן היא עלולה לגרום לציונים לצאת למלחמת לבנון שניה כדי לכבוש את המקומות הקדושים האמיתיים.
ארץ ישראל בערב?
ב-1984 פורסם ספרו של ההיסטוריון והחוקר הלבנוני הידוע כאמל סאליבי THE BIBLE COME FROM ARABIA שעורר תשומת לב גדולה למדי בגלל התזה המהפכנית של מחברו. סאליבי טען שאירועי התנ”ך לא התחוללו בארץ ישראל ( וגם לא בלבנון כפי שאולי ניתן היה לצפות ) אלא בחצי האי ערב וליתר דיוק בדרום מערב ערב באיזור שבין מכה לתימן במחוז שנקרא היום “שעיר” שהוא פרובינציה של ערב הסעודית.ושם “הארץ המובטחת”משתרעת בין גי’זרם לואדי אדם בשעיר , ששבט יהודה חי כלל הנראה בואדי אדם בדרום חיג’אז , שירושלים היא מקום בשם “אל שארים ” בהרי הנימאס שבשעיר ( שהוא נפרד מ”עיר דוד ” שהיא מקום אחר לדעת סאליבי ) הירדן לדעתו אינו נהר כלל , אלא איזור הררי כלשהוא ולבנון היא לאמיתו של דבר בתימן .
בספרו THE HISTORICITY OF BIBLICAL ISRAEL מ-1998 סאליבי מנתח את סיפורי ספר שמואל וקובע שהממלכה של שאול התמקדה באזור מכה בעוד שדוד הרחיב את הגבולות עד לאיזור העיר מדינה ולאיזור הגבול של תימן היום.
לדעת סאליבי הרבה יותר סביר שאשור ובבל כבשו את חצי האי ערב הקרובה להן והקלה לכיבוש ( שכיבושה הוא זה שמתואר בתנ”ך) מאשר את ארץ ישראל הרחוקה יחסית ומופרדת בידי מדבר .
סאליבי העיר בספריו על כך שלאמיתו של דבר לא נמצאה שום עדות אמיתית לכך שאירועי המקרא התרחשו בארץ ישראל . מצד שני ניתן למצוא שמות דומים רבים לשמות מקראיים באיזור חצי האי ערב.מצד שני כל הפירושים והתרגומים שניתנו לכתובות שנמצאו בארץ פלסטינה כמו כתובות לכיש וכתובת דן וכתובת השילוח הם כולם שגויות או שאינן אומרים כלל שאירועי ומקומות התנ”ך היו בארץ כנען.
סאליבי קובע שבני ישראל היו שבט מקומי באיזור וכמוהם גם הפלישתים ( שלא היו כלל עם מאיזור הים האגאי כפי שכולם חשבו ) ששכנו שם לצידם .”מצרים ” כנראה לא הייתה “מצרים ” שעל גדות הנילוס אלא מקום אחר שסאליבי אינו טורח לפרט את מיקומו.
בשלב מסויים לאחר גלות בבל היהודים היגרו לארץ ישראל ( ששם היו קולוניות יהודיות עוד מהמאה העשירית לפני הספירה !) וביחד איתם ולפניהם היגרו גם הפלישתים שנתנו את השם לארץ . ארץ ישראל הייתה מעין עולם חדש עבור היהודים של ערב ולשם היגרו רובם. שם בארץ ישראל חטפו היהודים אמנזיה בעיקר כתוצאה מהחלפת הלשון מעברית ( שפה מקובלת לדעתו בחצי ערב דאז ) לארמית, קראו בשמות מקומות שונים בפלסטינה על שם המקומות המקוריים בחצי האי ערב ( אם כי סאליבי אינו דוחה את האפשרות שכמה מהמקומות האלה נקראו במקור בשמות דומים בלי קשר מיוחד בגלל השפה הדומה ) והחלו לחשוב שכל ההיסטוריה שלהם התרחשה בפלסטינה ולא בחצי האי ערב.
מאוחר יותר האמנזיה חוזקה על ידי המדיניות של השושלת החשמונאית שמטרתה הייתה להשכיח את האמת על התרחשות כל אירועי התנ”ך בחצי האי ערב. ולכך תרמו גם התפתחויות פוליטיות שונות בחצי האי ערב שניתקו אותו מהקהילה היהודית בפלסטינה ושכנותיה.
לדעת סאליבי הממלכה היהודית של חימיאר ( זאת שהושמדה בידי המלך כלב מאתיופיה במאה השישית לספירה ) הייתה היורשת האמיתית של ממלכת דוד ושלמה. הוא מעיר שעד המאה העשרים יהודים בתימן ובערב טענו ששם אירועו אירועי התנ”ך אולם עד כה איש לא לקח אותם ברצינות.
כאן יש לציי ןבהערה לסאליבי שהאמנזיה הייתה חייבת להיות כלל עולמית עם כל היהודים לא רק אלה שבארץ ישראל אלא גם אלה שבבל ובאלכסנדריה שהיגרו לדברי סאליבי בו זמנית מחצי האי ערב , שכחו גם הם את מקורם האמיתי והתחילו להאמין גם הם שמקורם היה דווקא בפלסטינה שהייתה בסך הכל רק עוד קולוניה נוספת, למרות שההגירה הייתה זמן קצר יחסית קודם לכן.
סאליבי פירסם ספר נוסף בשם WHO WAS JESUS עוד יצירה בז’אנר המשגשג של “מי היה ישו באמת ?” ובה הוא טוען שהיו שני “ישו ” אחד מהמאה הראשונה לספירה מארץ ישראל והשני חי בערב במאה החמישית לפה”ס והשניים עורבבו . השליח פאולוס גילה זאת כשנסע לערב אבל שמר על פיו סגור בנושא. גם יהודה איש קריות היה מערב ושם הוא הרג את עצמו .
דומה שאין צורך לפרט את ההשלכות הפוליטיות שיכולות להיות לאמיתות התיאוריה של סאליבי אם יתגלה שכל אירועי התנ”ך אירעו באותו האיזור שבו התרחשו כל אירועי הקוראן בחצי האי ערב.
אולם אז נשאלת השאלה הגדולה – הכיצד זה הייתה אמנזיה כללית כל כך שאפילו הנביא מוחמד לא ידע שירושלים האמיתית נמצאת רק במרחק כמה קילומטרים ברכיבת גמל ממכה ומדינה ונאלץ להטריח את עצמו לרכיבת לילה מכושפת לירושלים המזוייפת שבפלסטינה?
המזרח התיכון בבריטניה ?
ויליאם בלייק,משורר.
ויש מי שטוענים שלאמיתו של דבר אירועי התנ”ך אף לא התרחשו במזרח התיכון כלל כפי שטוענים לפחות החוקרים הנ”ל אלא בכלל התרחשו ביבשת אירופה בבריטניה.
באנגליה ובסקוטלנד תמיד היה עניין עמוק מאוד בתנ”ך ותושבי ארצות אלה קישרו את עצמם עם אירועי התנ”ך באמצעים שונים כמו דרך מסדר הבונים החופשיים ( שנוצר כנראה בסקוטלנד והתפתח באנגליה ) ודרך הטענות שהאנגלים הם צאצאי עשרת השבטים האבודים.
המשורר האנגלי המפורסם מהמאה ה-18 ויליאם בלייק הרחיק לכת הרבה מעבר לכך. הוא היה גם פטריוט ענק וגם חובב תנ”ך גדול בשיריו דיבר על כך שאנגליה הייתה לאמיתו של דבר השריד של יבשת אטלנטיס האבודה וכי נח שם ואברהם היו דרואידים שרידי אטלנטיס ששחיו בבריטניה. בשירו של בלייק הוא ביטא את התפיסה המיסטית שירושלים הייתה חלק מבריטניה לפני שהופרדה ממנה , ובהזדמנויות אחרות כתב שירושלים נבנתה בידי דרואידים מבריטניה ( בהיפוך לתיאוריות מקובלות שמקומות שונים בבריטניה הם תוצר של מהגרים מארץ ישראל או ממצרים) ויום יבוא ובריטניה וירושלים יתחברו מחדש.
בלייק דיבר כנראה צורה פואטית. אולם היה מי שהרחיב את דיעותיו אלה בצורה רצינית היה זה ויליאם קומינס ביומונט סופר ועיתונאי בריטי שחי במחצית הראשונה של המאה ה-עשרים . ביומונט האמין כמו דונלי לפניו ווליקובסקי אחריו שיבשת אטלנטיס התקיימה בעבר הרחוק והושמדה בידי התנגשות כוכב שביט בכדור הארץ. מלבד זאת הוא היה נציג של תורת הקונספירציה והזהיר מהמזימות הבלתי פוסקות של התנועה הציונית כנגד האימפריה הבריטית .
ביומונט האמין שבריטניה הייתה יבשת אטלנטיס גן העדן המקורי ומקור הגזע הארי שממנו התפשט בכל העולם . עם הטכנולוגיה הגבוהה שלהם שכללה פצצות ומכונות מעופפות.
לדעתו רוב הארצות התרבותיות של העולם הקדמון היו ממוקמות בבריטניה. כך למשל מצרים לא הייתה בצפון אפריקה ליד הנילוס כפי שכולם חשבו עד כה בטעות אלא הייתה ממוקמת במערב סקוטלנד ולא רחוק ממנה שם בבל. אתונה הייתה בדומברטון שבסקוטלנד וקרב תרמופילי בין היוונים והפרסים נוהל בגלנקו שבסקוטלנד.
וכמובן גם ארץ ישראל הייתה ממוקמת בבריטניה ובסקנדינביה. נח נחת בתיבה שלו לא רחוק מאדינבורג שבאותם ימים קדומים הייתה ידועה בשם ירושלים.ביומונט העיר שהתיאורים הקדומים של אדינבורג מתאימים יותר לירושלים המקראית מאשר העיר הפרובינציאלית העלובה בשם הזה שנמצאת במזרח התיכון. וכמו כן באדינבורג יש מקום שנקרה “ג’ופה ” מקביל לעיר הנמל של יפו הוכחה נוספת להיותה ירושלים.
בימי נח ירושלים הייתה תחת מצור גדול של צבא אדיר מצויד ברובים שמנהיגו היה זהה גם עם משה רבנו וגם עם האל הסקנדינבי אודין ( וגם עם יוצר הדת האיראני זורואסטר) . אך בדיוק אז התנגש כוכב שביט בכדור הארץ שהביאו לחורבן רוב הצבא הפולש כמו גם לחורבן מרבית ארץ ישראל /בריטניה/אטלנטיס כתוצאה. מהחורבן התושבים היגרו לארצות רחוקות שאותן כינו אחרי שמות המחוזות בבריטניה , מצרים , ארץ ישראל ,יוון וכו’. אבל בריטניה המשיכה להיות מרכז העולם וירושלים נבנתה בה מחדש באדינבורג.
אברהם אבינו היגר מאור כשדים ( שהייתה ממוקמת באיי אורקני והייתה מרכז קדום של אטלנטיס ) והתיישב ליד אוובורי שהתנ”ך מכנה אותה מיצפה. העיר יורק פרחה בבריטניה כבבל, העיר לינקולן כאנטיוכיה , העיר בריסטול הייתה סדום (!) וגם תרשיש. ישו נולד בעיר בית לחם שידועה היום תחת השם גלאסטונבארי ( שהייתה במקביל גם בית אל וגם גן העדן ) וחי כל ימיו באיזור הגליל ( שידוע היום בסומרסט ) לפני שהוצא להורג בירושלים ( אדינבורג ). מרד בר כוכבא התנהל בבריטניה מה שמסביר מדוע הגנרל שהביס את בר כוכבא ידוע כמי שדיכא מרידות גם בבריטניה למרות המרחק הרב בין בריטניה ופלסטינה. לאמיתו של דבר היה עליו לנסוע רק עד אדינבורג.
ביומונט פירסם ב-1950 בעיתון בריטי הצעה להוביל כל ארכיאולוג רציני מסביב לבריטניה ולהוכיח לו שהאי הזה ולא פלסטינה הוא ארץ הקודש של התנ”ך.
אז אם כך אז מדוע כולם חשבו שארץ הקודש נמצאת דווקא באותה פרובינציה רחוקה ועלובה ולא בבריטניה מלכת הימים? לביומונט הייתה תשובה:
הקיסר הרומאי הנוצרי הראשון קונסטנטין (שבמוצאו היה בריטי גם הוא ) הוא האשם. הוא מצא שירושלים שבאדינבורג רחוקה מדי מהבירה החדשה קונסטנטינופול שבאסיה הקטנה . לכן החליט שפלסטינה הקרובה יותר מתאימה יותר לצרכיו . הוא השמיד או שינה את כל הכתבים ושיכתב את כולם כך שמעתה ואילך יובן שארץ ישראל הייתה בפלסטינה ולא בבריטניה.
ביומונט מצא מעט מאוד תומכים בחייו אולם אגודה שמוקדשת לזכרו הוקמה ב-1975 והיא עמלה במלוא המרץ לחשוף את הזיוף הגדול שבאמצעותו הקיסר קונסטנטין שיכנע את כל העולם שירושלים נמצאת בפלסטינה ולא בסקוטלנד.
ניתן לתמוה מה היה לקאמל סאליבי לאמר על מתחרים אלה שמכחישים בתוקף את היות ירושלים בערב הסעודית.
לא אחדל ממאבק רוחני
אף לא תדע חרבי תנומה
עדי נבנה את ירושלים
באדמת אנגליה הנעימה.
( ויליאם בליק , ירושלים בתרגום יהושע כוכב )
ראו גם
[…] לרגל חג שמחת התורה ,חג התנ"ך הנה מאמר על טענות שונות שאירועי התנ"ך כלל לא התחוללו בארץ ישראל הקטנה והעלובה וכל אותם אישים ידועים אברהם העברי דוד ושלמה וכל השאר כלל לא חיו בארץ כנען וכמובן שגם העיר ירושלים לא נמצאת שם אלא כל אלו נמצאים במקומות מפוארים ומרכזיים הרבה יותר כמו חצי האי ערב והאי הבריטי. ירושלים שעל גדות התמזה […]
מאד מוזר שההסתמכות (הקלושה) היא על שמות מקומות בלבד. מה עם הפאונה והפלורה המוזכרים בתנ”ך? האם בחצי האי ערב או בבריטניה יש גפנים, זיתים, תאנים ושקדים? או שגם אלו שמות של דברים אחרים ואז ההסתבכות שלנו עם תערו של אוקאם נעשית גדולה מנשוא… ומה עם מושגים כמו “ימה וקדמה, צפונה ונגבה” המביעים את הרעיון הכל-כך “ארץ-ישראלי” שהים נמצא תמיד במערב?
אין ספק, שחוסר המימצאים הארכיאולוגיים המעידים על קיומם של האבות, משה, שלמה ועוד, מהווה כר נרחב לספקולציות והשערות הזויות.
אדרבא. יואיל מר כאמל סאליבי (או יורשיו לרעיון) למצוא עדויות ארכיאולוגיות התומכות בתיאוריה שלו.
חובת ההוכחה מעתה חלה עליו.
אם ימצאו חרסים או באר, המעידים שאברהם אבינו גר שם, זיהוי ודאי של מערכת המכפלה, שרידים של מקדש שלמה וכו’, אפשר יהיה, רק אז, להתחיל להתייחס ברצינות לרעיון.
הסופר סטיבן ברי חיבר כמה ספרים שתורגמו לעברית כמו “הסוד השלישי ,אוצר הטמפלרים , בגידה ובנציה ובעקבות שרלמאן”.
ספר שלו שלא תורגם לעברית הוא דווקא מעניין מאוד מבחינת הקורא העברי זהו
The_Alexandria_Link
The Alexandria Link http://en.wikipedia.org/wiki/
שלוקח את התיאוריות של סליבי וחושף שחלקים מהספריה הקדומה של אלכסנדריה נשמרו בידי אירגון מסתורי במנזר בסיני .ושם נמשרים ספרי תנ”ך עתיקים עם ההוכחות שארץ ישראל הקדוצמה הייתה בערב הסעודית של היום באיזור מכה.
הגיבורים של הספר מתמודדים הן עם סוכני מוסד ישראלים והן עם סוכנים של ערב הסעודית שרוצים כל אחד מסיבותיו למנוע את החשיפה המדהימה ( הסעודים לא רוצים שידעו שיהודים מתועבים חיו בעבר בחצי האי ערב הקדוש והוא ארץ אבותיהם ).וגם עם אירגון של מליונרים אירופאים . והעניין מגיע כמעט למשבר בינלאומי .הגיבורים מגלים בין השאר מגלים שאבות הכנסיה אוגוסטיניות והירונימוס שחיו במאה הרביעית לספירה ידעו את האמת על מיקומה האמיתי של ארץ ישראל אבל מסיבותיהם שלהם החליטו להסתיר זאת.והם תבססו בכך על סטרבו היסטוריון יווני מהמאה הראשונה לספירה.
אבל לעומת זאת יוסף בן מתתיהו ההיסטוריון היהודי מהמאה הראשונה לספירה שכח זאת לגמרי גם הוא.
כשאתה קורא את הספר אתה מבין עד כמה התיאוריה הזאת היא לא אמינה ולא מוצלחת. שהרי עם ארץ ישראל היא באיזור מכה איך ייתכן שהתנ”ך נמנע לחלוטין להזכיר את מכה ואת האבן השחורה שבה שאותה אנחנו יודעים עבדו מימי קדם?
ונניח שהיהודים שחיו בערב הסעודית שכחו את מוצאם שם .אולם הכיצד ייתכן שמוחמד שחי באיזור הזה לא ידע שכל אירועי התנ”ך התרחשו באיזורו ואינו מזכיר זאת כלל בקוראן ?
ועוד כהנה וכהנה .
הספר הוא מעניין בכל אופן.הוא מעלה את הטענה שהסעודים כיום מסרבים לתת לבצע חפירות ארכיאולוגיות באיזורים שסאליבי טוען שהם איזורי התנ”ך האמיתיים ,ואף הרסו שם כמה כפרים מסיבות מסתוריות. אם כי למה האחד קשור לשני זה לא ברור לי. .
רעיון נפלא, צריך לעודד את המוסלמים והנוצרים להאמין שאכן כל ההתרחשויות בתננ״ך התרחשו באנגליה או בחצי האי ערב, זו הזדמנות נפלאה שיעבירו את אל אקצה לחצי האי ערב ושיעזבו אותנו בשקט.