פסל הנשיא לשעבר משה קצב בבית הנשיא בירושלים  ,פיסל ריצ’רד שילה.

שבע שנים בבית הכלא פסק בית המשפט לנשיא לשעבר משה קצב על אונס והטרדות מיניות. וכעת נשאלת השאלה לאור המבוכה הכללית מהפרשה :מה יעשה בפסלו של קצב שנמצא בבית הנשיא ואותו פיסל ריצ’רד שילה ? האם הפסל יוצא מבית  הנשיא ויזרק ל”פח האשפה של ההיסטוריה “?

הנשיא שמעון פרס החליט שאין להוציא את הפסל והוא ישאר “לדיראון עולם ” כפי שהגדירה זאת עיתונאית.אלא שריצ’רד שהוא גם צייר וסופר ותסריטאי אינו מרוצה שדווקא ביגלל הפסל הזה הוא יזכר ,הוא היה מעדיף להיזכר בגלל דברים אחרים שיצר.

הפסל והסופר ריצ’רד שילה מצא את עצמו לאחרונה בעין הסערה. הוא פיסל את דמותו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב והיציב את הפסל בבית הנשיא .וכעת  יש שאלה חסרת תקדים : מה בדיוק לעשות עם הפסל הזה ? האם להוציא אותו משם ? בגלל מעשיו של הנשיא שנמצא אשם במעשי אינוס ? או להשאיר אותו כזכר למעשיו של הנשיא ( שבהחלט עשה גם מעשים טובים במהלך פעילותו הציבורית ולא רק רעים). ישנן קריאות רבות לשנות אותו, מכיוון שהוא גדול, גבוה ובולט יותר מכל שאר הפסלים בגן בית הנשיא ונשמעו קריאות לקצץ אותו דבר ששילה אינו מוכן לו בשום פנים ואופן מאחר שהוא קינינו הרוחני. .

ריצ’רד שילה כבר הכריז שאם יוצא הפסל הוא מוכן לקחת אותו לביתו . הנשיא שמעון פרס החליט שאין להוציא את הפסל והוא ישאר “לדיראון עולם ” כפי שהגדירה זאת עיתונאית.

בין השאר נבחנת אפשרות להוסיף כיתוב על הפסל בה יצוין: “הנשיא השמיני הורשע בעבירות מין ונידון למאסר“.

ריצ’רד שילה שמח על ההחלטה להשאיר אותה במקומה, ואמר: “בוודאי שהפסל לא אשם במעשים שבגללם הרשיעו את קצב. בכל מקרה את הפסל הכנתי עוד לפני שהיה קצב נשיא כשהיה שר התחבורה בסביבות 1998 כשהיה סגן ראש הממשלה. קצב בא לביתי כמה פעמים כדי שאוכל לפסל אותו. “.

אלא שריצ’רד שהוא גם צייר וסופר ותסריטאי אינו מרוצה שדווקא ביגלל הפסל הזה הוא יזכר ,הוא היה מעדיף להיזכר בגלל דברים אחרים שיצר.

ריצ’רד גם אינו הפסל היחיד שפיסל את קצב ,גם שמואל בן עמי פיסל אותו.

פסל  מתחרה של משה קצב מאת שמואל בן עמי

ריצ’רד ידוע כפסל של פסלים מסוגים שונים ובהם פסל  דיוקן ענק של  הזמר אלביס פרסלי בפונדק בנוה אילן  שבעליו היה מקורב של משה קצב ומעורב בפרשת קצב .

פסל אלביס בפונדק אלביס בנוה אילן.

אבל לי שאני פוגש את ריצ’רד כמעט מידי שבוע בקפה “תמר ” תל אביב שם ריצ’רד היה בן שיחה קבוע של המשורר המנוח גיורא לשם ריצ’רד מוכר דווקא כסופר ותסריטאי.

ריצ’ארד שילה נולד בפולין בשנת 1946 ועלה עם משפחתו ארצה ב-1957. סיים בית ספר תיכון לאמנויות, “רננים,” ובתום שירותו הצבאי למד פיסול באקדמיה לאמנות במינכן. קיבל תואר ראשון בתולדות האמנות. במשך השנים השתתף שילה בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות, בעיקר בארצות הברית.

שילה החל לעסוק בכתיבה בתקופת לימודיו בגרמניה, וסיפור קצר מפרי עטו, בשם “חמסין,” פורסם בעברית בעיתון אידי במינכן.

עם שובו ארצה בתחילת שנות ה-70 עבד ככתב פלילי בשבועון “העולם הזה.” במקביל ריצ’רד שלח את ידו בתסריטאות, הוא כתב תסריטים לטלוויזיה הלימודית ובעיקר עבור סידרה בהפקת רישה טירמן בכיכובו של אמיר אוריין שתיארה מסעות בזמן הקשורים לתולדות האמנות בשם “דני וגיל במסע בלתי רגיל.” /

ריצ’רד שילה נזכר :

רישה טירמן, מפיקת הסדרה “דני וגיל” פנתה אלי, כיון שיש לי תואר ראשון בתולדות אמנות מאקדמיה לאמנות במינכן. היא גם ידעה שאני כותב. אמנם עד אז לא כתבתי תסריטים אך בכל זאת החלטתי לנסות. כתבתי שני תסריטים עבור “דני וגיל”, על הולנד ועל רנסנס, רישה הייתה מרוצה מאוד מהכתיבה שלי ונתנה לי לשכתב את התסריט על אמנות יפן שנכתב בצורה גרועה (אני לא זוכר מי כתב אותו). היא גם הזמינה אצלי תסריט על יוון העתיקה, אני זוכר בדיוק איזה תסריטים כתבתי: על תקופת הרנסנס, על אמנות הולנדית, על יפן העתיקה, על תקופת רומא, ושכתבתי את התסריט על יוון העתיקה.ודיברנו גם על תסריט על אימפרסיוניזם.אבל אז פרצה מלחמת יום כיפור והייתי מגויס  שמונה חודשים. כשהשתחררתי הסתבר שמשום מה החליטו לא לעשות פרקים נוספים בסדרה. אינני יודע איך היא התקבלה, כי היא שודרה בזמן המלחמה.

אלי :צפית בפרקים ?

ריצ’רד : למען האמת בזמן אמיתי לא ראיתי אף פרק.רק לאחרונה גיליתי שאחד הפרקים ( היחיד ששרד בארכיוני הטלוויזיה הלימודית א.א. ) הועלה לרשת.

צפיתי בפרק באתר האינטרנט על יון העתיקה וברור לי שכפי שהוא אני לא כתבתי אותו. מעולם לא כתבתי דבר גרוע שכזה. אני זוכר שרישה טירמן המפיקה פנתה אלי כדי שאשכתב אותו. היה נדמה לי שאכן עשיתי זאת, אך מסתבר שלא. כנראה פרצה מלחמת יום כיפור ולא הגעתי לזה.

הסופר

את ספרו הראשון, מסעות עם קורחיריו, החל לכתוב בזמן שירותו הצבאי במלחמת יום כיפור. הספר פורסם ב-1980 בהוצאת מסדה כשהוא מאוייר על ידו .

את “מסעות עם קורוחיריו כתב שילה כיוון ” שעד אז לא הצלחתי לעשות את מה שעושה רוני גבור הסיפור :כלומר מעולם לא היגעתי במציאות לפסגת האברסט ,ולא נלחמתי בשוכני מדבר הסהרה או ברומאים. אבל בחלומותי הייתי בכל מקום אפשרי עלי אדמות ולא רק עלי אדמות הייתי גם ביבשת האבודה אטלנטיס טיילתי במרחבי הזמן ונלחמתי נגד הרומאים ביום חורבן בית שני. בקיצור הספר הזה הוא אני או ליתר דיוק חלומותי ואתם שקוראים את הספר הזה אולי גם אתם תמצאו בו את עצמכם ואת חלומותיכם “.

“מסעות עם קורחיריו ”  מספר על הילד רוני ועל  ידידו תוכי אינטליגנטי בעל כוחות כישוף שבמקורו היה רב מג ביבשת אטלנטיס שמסוגל לגרום בין השאר לאוטובוסים לעוף, בשמי תל אביב. הם יוצאים  למסעות מופלאים במקומות ובזמנים אחרים ובהם נווה במדבר שם הם מוצאים עצמם בקרב בין שני שבטים בדווים הנלחמים בינם במזה 250 שנה,  להר האברסט שם הם פוגשים את איש השלג היאטי שמתגלה כאינטילינגטי ביותר וסקרן לגבי חידושי המדע העדכניים ביותר, ליבשת אטלנטיס לפני שקיעתה שם הוא פוגש את התוכי בגילגולו הקודם כאדם וצופים בחורבן האי.  ועוברים  חוויות שנמזגו בהם מתח הומור ודמיון.

בזמנו ראשית שנות השמונים סיפור הרפתקאות פנטסטי כזה היה יוצא דופן עד מאוד בספרות הילדים העברית .היום סיפורים מעין אלה הם כמעט הנורמה.

ריצ’רד שילה :את “קורחיריו” התחלתי לכתוב בזמן שהייתי מגויס במלחמת יום כיפור. אני מניח שהכתיבה שימשה לי בריחה מהמציאות (שהייתה מחורבנת למדי). גמרתי לכתוב אותו כשנתיים מאוחר יותר והוא התקבל בהוצאת מסדה ב-1977. העורך של הספר היה המשורר אמיר גלבוע. המתנתי שלוש שנים עד שהספר יצא לאור 1980. דרך אגב, גם את האיורים ציירתי בזמן שירות המילואים שלי בסיני. היה זה ב-1979, אחרי חתימת הסכמי שלום עם מצריים, חודשים ספורים לפני שפינינו את סיני. הספר מאוד הצליח ונמכר ב-6000 עותקים שאז זאת הייתה הצלחה גדולה..

מן הסתם הרעיון לספר נוצר גם בהשראת הספר “יותם הקסם” של יאנוש קורצ’ק שבו מתוארים אירועים מקבילים של פריצת כוחות כישוף לחיי היום יום ובהשראת “פרקי ” דני וגיל במסע בלתי רגיל” שכתב שילה באותו זמן על מסעות לזמנים אחרים.

ריצ’רד :חלקים מהספר עובדו לתסכית רדיו ושודרו בתוכנית ילדים “חתול בשק” ב-1981.רישה טירמן שהפיקה אז את “זהו זה” הכניסה קטע ממנו לתוכנית בהגשה של אורלי זילברשץ. אוריאל אופק הוציא בשנת 1982 אנציקלופדיה על ספרות ילדים בישראל וכמובן יש שם ערך עלי ועל “קןרחיריו”.

סיפרו השני של ריצ’ארד היה סוף הלילה, ספר מדע בדיוני, בהוצאת  כינרת 1994. זהו סיפור עתידני קודר, על שיקגו של המאה ה-22, שבה סוכן חשאי שהוא מחסל מקצועי שהיגיע לעיר כדי לחסל את ראש העיר הסורר באקדח הלייזר שלו מגלה שהמגפה שהשמידה את שיקאגו ואת מרבית המין האנושי והפכה את העיר לעיר רפאים מקורה בארגונו ומאבקו בארגון זה.

.ריצ’רד : הספר השני שלי “סוף הלילה” התחלתי לכתוב כמעט מיד אחרי ש”קורוחיריו” התפרסם, אך כיוון שאין לי משמעת עצמית לקח לי כמה שנים טובות לסיים אותו. אחר כך הוא שכב אצלי עד שנת 1992 ורק אז החלטתי להגיש אותו להוצאות שונות. הוא התקבל בכינרת והתפרסם 1994. הוא קיבל כמה ביקורות טובות, אך לא הצליח כול כך בשוק. הוא יצא במהדורה של 1500 עותקים ועד כמה שידוע לי זה פחות או יותר מה שנמכר. למה כתבתי אותו? כי בתקופה זו הייתי קורא נלהב של מדע בדיוני, מיוחד מד”ב אפוקליפטי.

ספרו השלישי של שילה היה רומן אימה ופנטזיה גם הוא מסוג שכמו קודמיו שכמעט לא נכתב עד אז בעברית.

איש אינו אשם, רומן מסתורין, אופוס 1997.

זהו סיפור אימה “ארס פואטי ” דהיינו שעוסק בתהליך הכתיבה על סופר שכותב סיפורי אימה פו פולארים בשם ריצ’רד גולד שמחליט לכתוב רומן אוטוביוגראפי בשם איש אינו אשם “שבאמצעותו הוא מאמין הוא ינסה להבין מדוע התאהבה אהובתו. אלא שתהליך היצירה מלווה בהספק הזיות ספק התרחשויות על טבעיות שגורמות לסופר להטיל ספק בשפיותו שהדמויות בו מתגלות כמציאותיות ונכנסות לחייו. והסופר ככל שהיצירה מתקרבת להשלמתה מתפורר נפשית וגופנית.

ריצ’רד : את הספר השלישי “איש אינו אשם” הצלחתי לכתוב בפחות משלוש שנים. הייתי די מושפע מספרי המסתורין העל-טבעי של סטיפן קינג, והחלטתי לנסות את כוחי בסוגה זו. הכנסתי בו הרבה אלמנטים אוטוביוגרפיים והשתדלתי שהעל-טבעי יראה יותר כהזיות של המספר ההולך ומאבד את שפיותו מאשר כהתרחשויות פרה-נורמאליות. לדעתי, זה הספר הטוב ביותר שכתבתי. הוא יצא בהוצאת אופוס 1997. הביקורות היו טובות והייתה אפילו ביקורת אחת נלהבת (מנחם בן), אבל הוא נכשל בצורה מבישה בשוק. אני לא בטוח שנמכר ביותר מ-600 עותקים. גיורא לשם חושב שיש לו נתונים להיות יצירת מופת, ושהלכתי איתו לכיוון לא נכון. לכן החלטנו לערוך אותו מחדש ואולי להוציא אותו פעם נוספת.

ספרו רביעי של ריצ’רד   “סיגלית הנסיכה הלוחמת ” ( הוצאת כתב ,2011 ) הוא . עלילות נסיכה יפיפייה מומחית לאמנויות הלחימה הנאבקת במזימה לחסלה ואגב כך יוצרת קשר עם עולם מקביל שבו חי הסופר ריצ’רד שילה שהופך למעורב בעלילה הפנטסטית –הומוריסטית.

איור  מ”סיגלית הנסיכה הלוחמת ” מאת ריצ’רד שילה.

יש כאן מעין חזרה לנושאים של “מסעותי עם קורחיריו ” אלא שברוח הזמנים הפנטזיה היא קיצונית וביזארית הרבה יותר בהשוואה ל”קורוחיריו “שבו יש אווירה כמעט מלנכולית  שאין למצוא אותה בספר הנוכחי .

הפסל

פסל אלביס פרסלי בנוה אילן .פיסל ריצ’רד שילה.

ריצ’רד התפרסם כפסל הרבה יותר מכסופר. הוא התפרסם בראש ובראשונה הודות לפסל ענק של הפסל אלביס פרסלי העומד היום בירושלים והוא נחשב לפסל אלביס פרסלי הגדול ביותר בעולם. .

ריצ’רד :את פסל האלביס הזמין אצלי בעל המסעדה, אורי יואלי. הוא גם זה שרצה שהפסל יהיה הגדול מכל פסלי אלביס בעולם (5 מ’ גובה). עשיתי את אלביס על פי תמונות והייתה לן תהודה גדולה בארץ ובעולם. עשו עלי כתבות בעיתונים ובטלוויזיה בארץ ובחו”ל (CNN ו- SKY)אורי יואלי גם מימן את הפסל של משה קצב (עוד בתקופה שקצב היה שר התיירות).

.

פסלי גן הסיפור “דירה להשכיר ” על פי לאה גולדברג בחולון.פיסל ריצ’רד שילה .

עוד פרוייקט ידוע של ריצ’רד הוא יצירת גן סיפור בחולון המבוסס על יצירתה של לאה גולדברג “דירה להשכיר“.

ריצ’רד : “דירה להשכיר” הוזמנה אצלי על ידי עיריית חולון. כלומר התפרסם מכרז ואני זכיתי בו. אין שום קשר בין הפסלים שלי לבין ציוריו  המקוריים של שמואל כ”ץ.

פסלי “דירה להשכיר ” הם סדרת פסלים שבגן , העשויים יציקת ברונזה הם האנשה הומוריסטית של הדמויות בסיפור, המנסות להעביר מסר של סובלנות ואחווה בין יצורים שונים זה מזה באופיים ומעודדים תקשורת בינאישית וקבלת האחר למרות השוני שלנו זה מזה. לשילה היתה תפישה של “מקום”. כפי שהוא בא לידי ביטוי בספר של לאה גולדברג . הוא רצה ליצור סביבת גידול של בעלי חיים ולשם כך יצר גבעה ובה פסלי החיות מספרה של גולדברג. . יש בגבעה ביתן שחציו טמון בקרקע – כפי שחיה חופרת מחילה לעצמה. הילד המבקר בגן עולה בצורה ספיראלית בגבעה, עובר מדירה לדירה ואחר כך יורד במדרגות או במגלשה למטה. הצמחיה תוכננה כך שהיא משתלבת עם הגן כולו ומונעת טיפוס (בעיקר של ילדים קטנים) במקומות לא רצויים. שולבו מעט מתקני משחק כדי שהפסלים לא יהפכו להיות מתקני משחק. סמוך לגן, ולבקשת התושבים.

פרס האוסקר הישראלי

ריצ’רד ידוע גם כפסל של  “פרס אופיר ” פסל האוסקר הישראלי הניתן באירועי האקדמיה הישראלית לקולנוע.

ב-1994 האקדמיה לקולנוע החליטה להחליף את פסלון “האוסקר”, כיוון שהקודם הזכיר בצורתו שמוק. אחד ממנהלי האקדמיה, המפיק איתן אבן ביקש ממני להגיש הצעה. הגשתי, אבל האקדמיה החליטה שלא מספיק להם הצעה אחת והוציאה מכרז. זה מאוד הרגיז אותי, ושקלתי למשוך את ההצעה שלי. לאחר מחשבה שנייה החלטתי להשתתף כעשרים אמנים הגישו את הצעותיהם. הפסלונים הוצגו בסינמטק ו-600 חבריה האקדמיה הצביעו על הפסלון העדיף בעיניהם. זכיתי ברוב מוחץ – קיבלתי את קולותיהם של 60% מחברי האקדמיה. בטכס האוסקר הראשון שהשם העברי של “האוסקר” הוא פרס אופיר.

ריצ’רד ממשיך לעבוד וליצור והוא בהחלט אינו מעוניין ךהיות זכור דווקא בגלל הפסל של הנשיא קצב.

עם עלי מוטל לנחש כי אז מכל יצירותיו הראויה ביותר להיזכר היא “מסעות עם קורחיריו ” ספר שאילו היה נכתב היום מן הסתם היו נכתבים לו ספרי המשך רבים.

נספח : עבודות פיסול מרכזיות של ריצ’רד שילה

1. גן פסלים, הכולל תשעה פסלי ברונזה בגודל אדם, על פי ספרה של לאה גולדברג דירה להשכיר. הגן ממוקם בחולון.

2. פסלון  פרס אופיר “האוסקר” הישראלי המוענק מדי שנה על ידי האקדמיה הישראלית לקולנוע לסרטים וקולנוענים מצטיינים.

3. תשעה פסלים בגודל טבעי ושער כניסה בגובה 2.5 מ’ הניצבים בכנסיית פיטר הקדוש בירושלים, אחת הכנסיות החשובות בעולם הנוצרי.

4. פסל בגובה 5 מ’ של אלביס פרסלי, הניצב בנווה אילן.

5. פסל בגובה 5 מ’, “עץ החיים”, הניצב לפני בית כנסת רפורמי “בית עמנואל” בבוקה רטון שבפלורידה.

6. פסל בגובה 3.5 מ’, “האדם המשתחרר”, הניצב במשכן הנשיא, ירושלים.

7. פסל בגובה של 2.5 מ’ של ז’אן בפטיסט לסאל – כומר ישועי שהקים רשת עולמית של בתי ספר – הניצב בבית ספר על שמו, במזרח ירושלים.

8. מזרקה עם פסל ברונזה של נערה שוחה, הניצבת במרכז הספורט והנופש בחולון.

9. אנדרטה לזכר לוחם שנפל, הניצבת בבסיס ימ”מ שליד לטרון.

10. פסל בגובה 3 מ’, “הבובנאי”, הניצב בחזית תיאטרון בובות בחולון.

11. אנדרטה בגובה 5 מ’, “שער הניצחון”, אשר הוצבה ברמלה לכבוד 60 שנה לשחרור העיר.

12. אנדרטה בגובה 2.5 מ’ לזכר בני רמלה אשר נפלו במלחמות ישראל, הניצבת בכיכר הבנים ברמלה.

13. דיוקנו של הנשיא משה קצב הניצב במשכן הנשיא.

:פרטים על ריצ’רד שילה

רח’ בן-אליעזר 8א’

קריית מנחם, רמלה.

טל: 08-9201445

0522-553375

פקס: 08-9201443

ד.א: Richard60@bezeqint.net

האתר של ריצ’רד שילה

פרטים על שילה

פרק א’ מ”סיגלית הנסיכה הלוחמת “

ראיון על “סיגלית הנסיכה הלוחמת “

ליאת ספרק סמלסון על “סיגלית הנסיכה הלוחמת “

גן דירה להשכיר

שילה והסערה סביב פסל משה קצב

ראיון ברדיו עם שילה

וראו על עוד פסל שפיסל את משה קצב

הדיוקנאי

פרס אופיר ,פסל של ריצ’רד שילה.

6 תגובות

  1. האמן והסופר ריצ’רד שילה היה בין מחברי התסריטים של סדרת המסע בזמן של הטלוויזיה הלימודית “דני וגיל במסע בלתי רגיל ” בכיכובו של אמיר אוריין.

    סדרה זאת תיארה את המסעות בזמן של בחור צעיר ושל ידידיו הנער לתקופות שונות בעבר שם הם לומדים על יצירות האמנות של תקופות אלו.

    למרבית הצער הטלוויזיה הלימודית לא טרחה לשמר את מרבית הפרקים של סדרה זאת וכיום שרד רק פרק אחד של סדרה זאת “רצח בצל הקראיתדות ” שאותו ניתן למצוא ברשת.

    הפרק “האזמרגד של הקיסר ” היה הפרק השני בסדרה והוא מתאר את דני וגיל יוצאים לרומא העתיקה בתקופת הקיסרות בחיפוש אחר אזמרגד אבוד. במסעם הם מבקרים בפורום הרומאי ובוילה ומאית ונפגשים בחיילים פרטוריאנים באצילים רומאיים ובפשוטי עם ..

    הפרק לא שרד ,אך שרד התסריט שלו בתיקיו של ריצ’רד שילה.

    אז לנוסטלגיים ביננו חובבי מסעות בזמן מנטאליים ואמנותיים הנה התסריט של פרק סדרת טלוויזיה שנכחד .

    הקוראים מתבקשים לדמיין לעצמם שהם חוזרים במסע בזמן לשנות השבעים יושבים בכורסה מול הטלוויזיה בשחור לבן וצופים בדמותו של אמיר אוריין העולה מהמסך באוב בפרק שנעלם ואיננו. .

    דני וגיל במסע בלתי רגיל לרומא העתיקה והאיזמרגד של הקיסר
    https://www.yekum.org/2011/03/%d7%93%d7%a0%d7%99-%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9c-%d7%91%d7%9e%d7%a1%d7%a2-%d7%91%d7%9c%d7%aa%d7%99-%d7%a8%d7%92%d7%99%d7%9c-%d7%9c%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%90-%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%95%d7%94/

  2. “סיגלית הנסיכה הלוחמת ” יצא לאור בימים אלו בהוצאת “כתב “.
    ראו פרק מהספר :
    http://mendele.co.il/?p=4419
    קישור לספר יש כאן
    http://www.ktav.co.il/book.asp?BookID=523

    וסקירה קצרה של אלי אשד על הספר
    סיגלית נסיכה לוחמת
    http://www.no-666.com/2011/09/19/%d7%a1%d7%99%d7%92%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%a0%d7%a1%d7%99%d7%9b%d7%94-%d7%9c%d7%95%d7%97%d7%9e%d7%aa/

  3. היום ביום ו’ 16.12.11 בשעה 14.30 יתקיים אירוע השקה לסיפרו של ריצ’רד שילה “סיגלית הנסיכה הלוחמת ” שיצא לאור בהוצאת “כתב ” במועדון לבונטין 7 תל-אביב.
    פרטים על האירוע שיכלול הרצאה של אלי אשד על “העולמות הפנטסטיים של ריצ’רד שילה ותערוכת ציורים מהספר יש כאן
    http://www.facebook.com/events/147053422067676/

השאר תגובה

אנו שמחים על תגובותיכם. מנגנון האנטי-ספאם שלנו מייצר לעתים דף שגיאה לאחר שליחת תגובה. אם זה קורה, אנא לחצו על כפתור 'אחורה' של הדפדפן ונסו שוב.

הזן את תגובתך!
הזן כאן את שמך

חמש × אחד =